SBS 6 verslaat RTL 4 met MH17-avond

Geplaatst op do 16 jul 2015 om 9:12


De kijkcijfers van woensdag 15 juli 2015 (SKO)

SBS 6 was woensdagavond voor de tweede keer deze week sterker dan RTL 4 gedurende de prime time-uren. De MH17-avond van SBS 6 wist meer kijkers te boeien dan het amusement van de concurrent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Hart van Nederland-special MH17: Het Dorp Dat 6 Mensen Verloor trok om half negen 682.000 kijkers, goed voor 12 procent marktaandeel, waarna MH17: Werken op de Rampplek 871.000 kijkers (15 procent) wist te boeien.

De documentaires wonnen van de herhalingen van Hotter Than My Daughter en Love Is In The Air op RTL 4. Daar keken respectievelijk 606.000 (11 procent) en 835.000 (14 procent) mensen naar.

Over de hele avond gezien was RTL 4 (14 procent) nipt sterker dan SBS 6 (13 procent), vooral dankzij de sterke vooravond van RTL 4 en ondanks de sterke late avond van SBS 6.

RTL 4 wist vooral in de vooravond veel kijkers te vermaken met programma’s als Half Acht Nieuws (1 miljoen, 23 procent) en RTL Boulevard (849.000, 22 procent), terwijl SBS 6 daar minder sterk is met titels als de vroege Hart (240.000, 7 procent), de vroege Show (291.000, 8 procent) en Utopia (612.000, 13 procent).

SBS 6 was wel weer de sterkste partij op de late avond met Hart van Nederland (1,3 miljoen, 23 procent) en Shownieuws (1,3 miljoen, 27 procent). NPO 1 trok 759.000 kijkers (23 procent) met Death in Paradise en RTL 4 deed 477.000 kijkers (10 procent) met Divorce.

De prime time-winnaars waren Droomhuis Gezocht met 1,4 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1, Silent Witness met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1, de MH17-avond van SBS 6 en de herhalingen van RTL 4.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.929.000
02. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.393.000
03. Hart van Nederland (SBS6) 1.293.000
04. Shownieuws (SBS6) 1.259.000
05. Tour de France (NPO1) 1.165.000


06. Silent Witness (NPO1) 1.143.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.055.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.022.000
09. Studio Tour (NPO1) 948.000
10. EenVandaag (NPO1) 929.000


11. MH17: Werken op de rampplek (SBS6) 871.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 849.000
13. Love is in the air (RTL4) 835.000
14. Wie doet de afwas (RTL4) 821.000
15. Death in Paradise (NPO1) 759.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.5%
2. RTL4 / 14.3%
3. SBS6 / 13.2%
4. NPO2 / 5.4%
5. Vero / 4.7%


6. NET5 / 4.7%
7. RTL5 / 4.2%
8. RTL7 / 3.6%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL8 / 2.1%


11. SBS9 / 1.5%
12. Discov / 1.5%
13. Comedy / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,6%
2. RTL Nederland 24,2%
3. SBS Groep 24,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 








21 Reacties op “SBS 6 verslaat RTL 4 met MH17-avond”


  1. mark2

    ik heb de tweede documantaire gezien, die was errug mooi gemaakt! complimenten!

  2. -

    2 erg mooie documentaires, alleen een beetje respectloos om de heletijd reclame er tussen te doen. Ik snap dat het een commerciële zender is, maar het was gewoon wat respectvoller geweest als ze dat een keer niet deden.

  3. wim

    Wat is het toch genieten deze maand met de dedectives.
    en zeer goed bekeken.

  4. Rog¡er, Amsterdam

    Geweldig hoe ze de MH17-ramp uitmelken. Lekker goedkoop centen verdienen, ik wou dat ik het kon.

  5. Jelte

    2 mooie documentaires.

  6. Barbara

    Toch weer knap van die zeikstem valerius. Was ze weer net zo vaak in beeld als ivo niehe?

  7. Anoniem

    Comnerciëlen gaan over lijken zo zie je maar. De docu’s zaten respectloos vol met commervialblokken. Dat is dan wat RTL iets beter deed. Alleen zaten de de docu’s,van SBS weer beter in elkaar. Dat dan weer wel

  8. Anja

    Nou zeg geweldig. Ik zou zeggen geniet er even van zolang het duurt want Sanoma zal om financiële reden toch ergens moeten gaan slachten.

  9. Netmanager

    Off topic:

    wim komt de “zomer” door met detectives !!!

  10. Pia

    De kop klopt dus niet. Want SBS heeft RTL niet verslagen over de hele avond gezien. Dat suggereert de kop wel.

  11. Mag ik ook wat zeggen ? .

    Binnenkort BOEREN TV zender

    dat zou eens een succes kunnen worden
    Nederlanders zijn zot op het boerenleven

    Gek eigenlijk dat RTL / SBS daar niet op gekomen zijn
    een boeren spel programma hebben we nog niet
    lijkt me wel leuk met als muzikale gasten zoals bijv. Normaal
    en ouwe fragmenten uit het boerenleven van toen
    en ook met oude beelden van boer koekoek

    een werktitel lijkt me niet zo moeilijk
    wat dach je van , MENEER DE VOORZITTER, KRIEG NOOIT EEN BEURT !

  12. Aanmehoela

    De NPO heeft gewoon gewonnen, ook tijdens prime-time. Waar blijft trouwens een schreeuwerig artikel over het feit dat Tour de Jour niet eens in de top 25 terecht is gekomen! Dramatische daling toch en al voorspeld.

  13. Mediaprak

    Tour de Jour mag gerust als ‘zonerop’ van RTL worden gezien.

  14. Anoniem

    Zelfs met een hele avond herhaling op RTL4 weet SBS niet te winnen.

  15. Medianieuws

    http://derotsmedia.com/2015/07/15/de-keerzijde-van-voetbalsucces-in-spitsbroers-op-fox/#more-24169

  16. Medianieuws

    http://radio.nl/807699/nederland-krijgt-nieuw-tv-kanaal-voor-boeren

  17. Medianieuws

    http://www.totaaltv.nl/nieuws/20294/europees-voetbal-versnippert-over-drie-zenders.html

  18. Medianieuws

    http://www.nu.nl/internet/4089116/netflix-groeit-in-drie-maanden-met-ruim-3-miljoen-leden.html

  19. Mag ik ook wat zeggen ? .

    @14.38 RTL profiteert gewoon van de domheid van de kijkers
    de meeste zijn zo dom dat ze niet eens merken dat het een herhaling is

  20. Mag ik ook wat zeggen ? .

    @medianieuws en videoland is de grootste verliezer , deze staat helemaal onderaan met 0,1 % in de lijst

  21. m

    Toch een prima avond voor SBS, nagenoeg net zo groot als RTL

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.