‘NPO is langzamerhand aan het verschralen’

Het verliezen van belangrijke en veel bekeken sportevenementen is een flinke klap voor de NPO. Dat zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat reclamezendtijd inkoopt bij omroepen, vandaag in het AD. Na het kwijtraken van de Champions League aan SBS, moet de NOS nu aanschouwen hoe Eurosport de Olympische Spelen wegkaapt. Beide sportevenementen trekken miljoenen kijkers. “Zo blijft er nog maar weinig over. Het bereik van de NOS zal afnemen“, aldus De Langen.

Volgens De Langen heeft het verlies van de sportrechten ook invloed op de rest van de programmering van de NPO, omdat die zich straks minder kan omringen met veel bekeken sportuitzendingen. “De publieke omroep is überhaupt langzamerhand aan het verschralen. Dat is een probleem.

De Langen adviseert de NPO om toch weer met de portemonnee te gaan zwaaien. “Om publiek te krijgen voor kunst en cultuur heb je toch dit soort sportevenementen nodig.

De Olympische Spelen van 2016 zijn nog wel te zien bij de NOS. De edities van 2018, 2020, 2022 en 2024 komen op de buis bij Eurosport.

De Champions League is na de zomer al niet meer te zien bij de NOS. Dat toernooi wordt voortaan verslagen door SBS 6.

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen