NOS wil dat NPO in actie komt na leegloop sportrechten

NOS-directeur Jan de Jong vindt dat de NPO in actie moet komen nu de NOS steeds meer sportrechten kwijtraakt. Dat zegt hij vandaag in het AD. Na het verlies van de Eredivisie, dat nu weliswaar in sublicentie terug is bij de NOS, en de Champions League, is het verlies van de Olympische Spelen de volgende klap voor de NPO. “Wie met televisie de toekomst in wil, heeft sport nodig. De NPO zal zich eens goed achter de oren moeten krabben hoe dat te behouden“, vindt De Jong.

Veel critici vinden dat de NOS de miljoenenverslindende sportrechten juist naar de commerciëlen moet laten gaan, maar daar kan De Jong zich niet in vinden. “Het publieke bestel moet meer zijn dan een platform voor kunst en cultuur.”

Het Internationaal Olympisch Comité heeft de tv-rechten van de Olympische Spelen voor 2018, 2020, 2022 en 2024 verkocht aan Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport.

De NOS hoopt dat het met een sublicentie alsnog beelden kan blijven uitzenden van de Olympische Spelen, maar daar is nog geen duidelijkheid over.

Met de megadeal tussen het IOC en Discovery is 1,3 miljard euro gemoeid.

Vorig jaar verloor de NOS de Eredivisie-samenvattingen aan FOX, dat het voetbal eigenlijk zelf wilde gaan uitzenden, maar de samenvattingen voor de komende jaren toch in sublicentie heeft ‘teruggegeven’ aan de publieke omroep.

Deze maand zond de NOS voor het laatst de Champions League uit. Het voetbaltoernooi is na de zomer te zien bij SBS 6.

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen