Realityprogramma Floortje Dessing scoort erg slecht


De kijkcijfers van maandag 20 april 2015 (SKO)

Foto: Roy BeuskerHet realityprogramma De Zeven Zeeën met presentatrice Floortje Dessing is niet in trek bij de kijker thuis. De vierde aflevering trok maandagavond nog maar 151.000 kijkers naar NPO 3, goed voor ruim 2 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Zeven Zeeën was op zijn tijdstip niet alleen het minst bekeken tv-programma van álle tien grote televisiezenders, zelfs de niet-top-tien-zender SBS 9 trok met de film Gone Baby Gone meer kijkers (168.000).

Al sinds de start verliest De Zeven Zeeën elke week kijkers. Het programma begon met een voor NPO 3 aardige 438.000 kijkers, waarna de tweede en derde aflevering 279.000 en 234.000 kijkers scoorden. Nu duikt het programma dus onder de 200.000 kijkers-grens.

De Zeven Zeeën vormt samen met Valerio International en De Beste Singer-Songwriter van Nederland de maandagavond van NPO 3. Die twee programma’s deden het met respectievelijk 244.000 en 197.000 kijkers ook niet goed.

Al met al was NPO 3 de negende zender van de avond met ruim 3 procent marktaandeel. De hekkensluiter van de zender top-tien is RTL 8 (2,5 procent).

Grote winnaar

De grote winnaar van de avond was NPO 3’s zusterzender NPO 1, dat bijna 26 procent marktaandeel noteerde. NPO 1 vult de gehele programma top drie met Spoorloos (2 miljoen, 30 procent), Achtuurjournaal (2 miljoen, 34 procent) en Radar (1,7 miljoen, 25 procent).

Verder deed NPO 1 ook goede zaken met het door 1,3 miljoen mensen bekeken Goedenavond Dames en Heren (22 procent) en het door 1,2 miljoen mensen bekeken De Wereld Draait Door (28 procent).

Zilver voor 4, brons voor 6

Het commerciële RTL 4 was met ruim 17 procent aandeel de nummer twee, vooral dankzij GTST (1,6 miljoen, 27 procent) en Half Acht Nieuws (1,2 miljoen, 25 procent). Op prime time stelde de zender teleur met 862.000 kijkers voor The Blacklist (13 procent) en 628.000 kijkers voor Bones (9 procent).

SBS 6 volgt op afstand op de derde plek met bijna 9 procent aandeel. Topscoorder is als vertrouwd Hart van Nederland (817.000, 16 procent), terwijl de prime time-shows Schoon Genoeg en Een Man Voor Mijn Moeder respectievelijk 573.000 (9 procent) en 422.000 kijkers (6 procent) trokken.

Showrubrieken

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 803.000 en 571.000 kijkers, terwijl De Wereld Draait Door (1,2 miljoen) de talkshowstrijd won van RTL Late Night (930.000) en Pauw (693.000).

De meest bekeken film van de avond was The Avengers met 492.000 kijkers op Veronica. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was The Blacklist op RTL 4.

Top 15
01. Spoorloos (NPO1) 2.025.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.001.000
03. Radar (NPO1) 1.666.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.638.000
05. Goedenavond Dames en Heren (NPO1) 1.267.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.242.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.202.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 941.000
09. RTL Late Night (RTL4) 930.000
10. The Blacklist (RTL4) 862.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 817.000
12. Voetbal International (RTL7) 817.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 803.000
14. Editie NL (RTL4) 759.000
15. EenVandaag (NPO1) 752.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 17.2%
3. SBS6 / 8.7%
4. RTL7 / 6.7%
5. Vero / 6.4%


6. NPO2 / 5.4%
7. RTL5 / 4.0%
8. NET5 / 3.3%
9. NPO3 / 3.1%
10. RTL8 / 2.5%


11. SBS9 / 1.4%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. Eurosp / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,0%
2. RTL Nederland 30,4%
3. SBS Groep 19,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen