‘Merkwaardig dat Netflix-reclame wél mag bij NPO’

Geplaatst op di 31 mrt 2015 om 11:30

Marianne Zwagerman, mediacriticus en mede-oprichtster van PowNed, vindt het raar dat de STER geen reclamezendtijd wil verkopen aan BNR Nieuwsradio, maar wel aan Netflix. Dat schrijft ze in haar column op BNR.nl. Het is beleid van de STER om concurrentie geen zendtijd te verkopen. “Nou is concurrentie al een raar woord uit de mond van een overheidsinstelling, maar het wordt ook nogal willekeurig gebruikt. Netflix mag bijvoorbeeld wel adverteren“, aldus Zwagerman. 

Kennelijk vindt de reclameverkooptak van de Publieke Omroep dat het betaalkanaal geen concurrentie is. “Uhuh, alsof Netflix niet keihard concurreert op de kijkcijfermarkt en bij het aankopen van rechten van series en films.”

Overigens denkt Zwagerman dat BNR niet geheel baalt van de weigering van de STER om reclamezendtijd te verkopen. “Hoofdredacteur Sjors Fröhlich kondigde vorige week direct juridische stappen aan tegen de STER. Een keurig uitgevoerd PR-een-tweetje.








15 Reacties op “‘Merkwaardig dat Netflix-reclame wél mag bij NPO’”


  1. Anoniem

    De NPO is gewoon hartstikke commercieel bezig. Dat zijn ze nou eenmaal dat waren ze al voor dat RTL erbij kwam in 1989.

  2. Fox watch

    Het beleid van STER is willekeurig. Want ze maken wel reclame voor Fox Sports en dat is ook concurrentie. Maar ja, dat was een dealtje om de voetbalsamenvattingen bij de NPO binnen te hengelen. Over commercieel gesproken…

  3. Anoniem

    Ze moeten gewoon helemaal reclame verbieden bij de NPO. De BBC en VRT doen dat toch ook niet.

  4. Anonymous

    Bovenstaand is onzin. De NPO is recentelijk nog op de vingers getikt door het commissariaat voor de media voor de afspraken met FOX. En over die anderhalve ton boete voor onschuldig Sinterklaas-pakpapier zullen we het maar helemaal niet hebben, hè? Op enig onderscheidend vermogen bij RTL-fans moeten we uiteraard niet rekenen. Bij die roofzender hoeven ze helemaal nergens rekening mee te houden en de plundertocht kan daar ongehinderd worden voortgezet.

  5. Fox watch

    De NPO is inderdaad op de vinger getikt en terecht. Studio Sport op zondagmiddag was gewoon het voorprogramma voor Fox Sports. De STER reclamedeal loopt echter gewoon door en dus is het geen onzin. Het beleid van STER is willekeurig. Over NPO te commercieel gesproken…

  6. Fox watch

    Ik ben ook geen RTL-fan

  7. Anonymous

    @12:27. Dat is een felicitatie waard.

  8. NPO zakkenvullers

    Als RTL een roofzender is… wat is de NPO dan?

    Behalve ons belastinggeld misbruiken, doen ze ook nog aan shady deals met commerciele partijen zoals FOX.

    Het is terecht dat de NPO op de vingers is getikt voor die deal met FOX was te belachelijk voor woorden alles om maar Eredivisie te houden he!

    En die anderhalve ton boete is ook niet meer dan terecht.

  9. Anonymous

    Het resultaat is wel dat een gezin voor 7,50 euro per jaar kan kijken naar hoogkwalitatieve samenvattingen, zonder dat die doorkliefd worden met reclameblokken en op z’n kop gezette volgorde van wedstrijden als commerciëlen dit zouden uitzenden.

  10. Anoniem

    Ik kijk liever naar reclameblokken dan dat ik extra geld betaal aan die roofomroepen van de NPO.

  11. Anonymous

    @13:30. Prima. Dieren in de dierentuin vinden het ook niet erg om opgesloten te zitten als ze maar gevoerd worden.

  12. Muskusrat

    Iets commercieels als voetbal hoort niet eens thuis bij de NPO.

    Dus hoe bedoel je verplicht geld betalen voor dit? Ze het maar lekker op de commercielen onderbreek het voor reclame. Who cares. Als je je daaraan stoort kun je beter geen voetbal meer kijken aangezien je overal reclame billboards hebt tijdens het spel.

    Die mafkees om 12:58 spoort echt niet.

  13. Kaaskijker

    Ook deze column is onderdeel van de BNR-campagne.
    Zwagerman:
    ‘Laat ons hier maar lekker entre nous zijn met het deel van de bevolking dat nog wel een serieuze bijdrage levert aan de groei van de economie.’

    Dus dat doet de NPO met haar journalistiek van haar werknemers niet? Wat een dedain, wat een arrogantie.

    Zwagerman:
    ‘Ik heb het hem niet gevraagd, maar hoofdredacteur Sjors Fröhlich deed vast een rondedansje toen de STER routinematig in de val trapte die hij voor ze opzette. Net als drie jaar geleden, toen BNR ook al werd tegengewerkt.’

    Dus als BNR een valse campagne voert tegen Radio1 wordt ze nota bene tegen gewerkt? En zo blij om zo sluw te zijn? Wat een arrogantie.

    Zwagerman:
    ‘Diezelfde avond was ik te gast in het Vondelpark waar een man of veertig zich op uitnodiging van het Ministerie van OCW onder het genot van geroosterd lam zorgen mocht maken over de toekomst van de journalistiek. Ik sprak een van de aanwezige ambtenaren aan op het machtsmisbruik door de STER. Als het ministerie zich zo’n zorgen maakt over de journalistiek, waarom mag een zender als BNR, die daar geheel op eigen kracht een stevige bijdrage aan levert dan zomaar tegengewerkt worden met belastinggeld?’

    Misbruik zelfs, BNR is slachtoffer van de STER. Wel heb je ooit. Niet op de eigen zender maar toch tegengewerkt met belastinggeld? Er is geen cent besteed aan het tegenhouden van BNR spots, dat weet ze best. Het gaat Zwagerman er alleen maar om boze Telegraaflezertjes op de kast te jagen. VAN MIJN BELASATAINGGELD!!1!!

    Zwagerman:
    ‘Uhuh, alsof Netflix niet keihard concurreert op de kijkcijfermarkt en bij het aankopen van rechten van series en films. Gelukkig heeft VVD​-Tweede ​Kamerlid Ton Elias zich nu in het dossier vastgebeten. Hij stelde eerder al de zeer schimmige deal die de NOS maakte met FOX aan de kaak. Maar ja, dat ging over voetbal. Dat vindt Hilversum blijkbaar belangrijker dan gezonde journalistiek.’

    Ha, de VVD komt een handje helpen publiek omroep pesten. Het moet ook nog effe een politiek nummertje worden. Waar BNR dan weer over kan berichten. Is dat geen schimmige deal? Verrassend!
    Netflix, alle commerciële zenders zijn als de dood voor hen. Netflix is de killer voor commerciële zenders die puur voor de centen pulp uitzenden. Alsof winkeliers plots concurrentie krijgen van een bibliotheek en iedereen daar heen holt. Dáárom zit het ze dwars dat Netflix reclamezendtijd krijgen op de publieke omroep.

    En gezonde journalistiek is bezig met journalistiek, niet met deze uit nijd gedreven onzin mevrouw Zwagerman.

  14. Echtwaar

    Daar is trol Schwagermann weer.

  15. sjees

    De po incasseert dubbel. Belastinggeld en via de inkomsten van de Ster. Maar daar hoor je de-ment nederland niet over.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.