Erland Galjaard: ‘RTL Boulevard is te ver gegaan’

Foto: EenVandaagRTL Boulevard is te ver gegaan door Bram Moszkowicz zo stevig aan de tand te voelen in de aflevering van woensdag en door beelden van een hitsige Onno Hoes te herhalen in de aflevering van donderdag. Dat schrijft hij in een column voor Broadcast Magazine. “Afgelopen woensdag kwam Bram ‘boete’ doen bij Boulevard en uitleggen over schulden te ja te nee. Waarom moet iemand met wie velen eerst wegliepen nu zo door het stof? Hadden we anders moeten doen. Niet namelijk.

Hetzelfde denkt hij over het herhalen van de beelden uit PowNews van een hitsige Hoes. “Waarom zonden we gisteren zoveel uit van het door Pownews gemaakte en door ons en vele anderen terecht bekritiseerde beeldmateriaal? Hadden we niet moeten doen. Fout.

Het is prima om het erover te hebben, vindt Galjaard, “maar het merendeel van de beelden was volstrekt overbodig, kwetsend en zonder enige betekenis voor die discussie. Dus ja, een betere wereld begint bij onszelf. Met de nadrukkelijke focus op het inhoudelijke en positieve.”

Galjaard vindt dat de media tegenwoordig te negatief zijn. “Het is opvallend hoeveel slecht nieuws over ons wordt uitgestort. En hoeveel negativiteit. Maar ook hoe vooral verdrietige, intieme en gruwelijke berichten vaak het meest gelezen worden“, vindt hij.

Vooral Onno-gate is deze week een veelbesproken item. “Alleen het woord al, Onno gate. Een nieuw dieptepunt wat mij betreft. Is er dan niemand die zich bij het opnieuw tonen van de onnodige (en illegale?) beelden afvraagt of ouders, familie, vrienden hier niet onbarmhartig mee geraakt en gekwetst worden?

Hetzelfde geldt voor de berichtgeving over Moszkowicz, vindt hij. “Is iedereen vergeten dat Bram Moszkowicz al zoveel verloor de laatste tijd, al dan niet door eigen schuld, en blijven we dus maar doorgaan dag in dag uit met het naar boven halen van zinloze (privé-)informatie? Met welk doel?

Is Nederland in gevaar? Nee hoor, het antwoord is simpeler en schrijnender: leedvermaak. Want dat verkoopt en scoort. Denkt men. Maar niet voor lang meer, zeg ik.

Volgens Galjaard zal de mediaconsument de negativiteit snel zat zijn. Hij wil zijn invloed aanwenden om bij te dragen aan een positievere attitude van de media.

Lees de hele column van Galjaard bij Broadcast Magazine.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen