Vooruitblik Sterren Springen geen publiekstrekker


De kijkcijfers van zaterdag 29 maart 2014 (SKO)

De anderhalf uur durende vooruitblik op het tweede seizoen van Sterren Springen was zaterdagavond niet echt in trek. Er keken 541.000 mensen naar de uitzending op SBS 6, goed voor 8,4 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Sterren Springen, waarvan de eerste vierdelige serie in 2012 door gemiddeld 1,5 miljoen mensen bekeken werd, was het negentiende meest bekeken programma van de avond. In haar tijdslot was ze de nummer drie.

Volgende week barst Sterren Springen pas écht los, als de live shows van start gaan. SBS 6 hoopt met die live-uitzendingen weer een serieuze hit in huis te hebben.

Nederland 1 en RTL 4 waren de meest bekeken zenders van de avond met 24,9 en 18,9 procent marktaandeel, SBS 6 bleef haken op 8,3 procent. Vooral de publieke tv-zender deed dus goede zaken. Ze bezet zeven plaatsen in de lijst van tien meest bekeken programma’s op zaterdag.

Vooral het Achtuurjournaal (2 miljoen), Bananasplit (1,7 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen) en De Kwis (1,5 miljoen) deden goede zaken.

RTL 4 scoorde vooral met Weet Ik Veel (1,7 miljoen) en Wie Ben Ik (1,2 miljoen).

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.974.000
02. Weet Ik Veel (RTL4) 1.670.000
03. Bananasplit (Ned1) 1.668.000
04. Studio Sport Eredivisie (Ned1) 1.588.000
05. De Kwis (Ned1) 1.484.000


06. Ik Vertrek (Ned1) 1.481.000
07. Kassa (Ned1) 1.324.000
08. Wie Ben Ik (RTL4) 1.167.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 944.000
10. Journaal 18:00 (Ned1) 898.000


11. EenVandaag (Ned1) 849.000
12. Dit was het nieuws (RTL4) 746.000
13. RTL Woonmagazine (RTL4) 684.000
14. Eigen huis en tuin (RTL4) 651.000
15. Blauw Bloed (Ned2) 609.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 24.9%
2. RTL4 / 18.9%
3. SBS6 / 8.3%
4. Ned2 / 6.1%
5. RTL5 / 5.4%


6. RTL7 / 5.1%
7. Vero / 3.0%
8. Ned3 / 2.7%
9. FoxEre / 2.2%
10. NET5 / 1.8%


11. RTL8 / 1.5%
12. N.geog / 1.3%
13. Discov / 1.3%
14. Nick / 0.6%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,7%
2. RTL Nederland 30,9%
3. SBS Groep 13,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

35 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Albert2.0
maart 30, 2014 21:23

Van ‘Over de Rooie’ tot Jerry Springer. SBS6 was altijd al de zender van de Trash! Zelfs al scoort SBS slechter dan ooit, ze blijven maar hetzelfde doen. Nog steeds Hart van Nederland, nog steeds en meer Shownieuws en weer C-Sterren die iets doen. Nederland pruimt het niet meer! Het internet staat al vol met trash, dus probeer eens iets moois te maken en met liefde voor tv. Kijkers en adverteerder zullen volgen… Dit geldt overigens ook voor Net 5 of RTL5 of Fox, allemaal zenders die geen idee hebben wat ze willen uitzenden en hopen met goedkope programma’s toch een hitje te scoren…

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 19:56

Zat een paar dagen in Engeland en heb ook daar TV gekeken.

En ook daar ging mijn voorkeur naar commerciele TV.

TV is voor amusument en dat kunnen commercielen beter dan publieken. En ook wat nieuws betreft doen ze niet onder voor de publieke omroep.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 19:50

Lieke van Lexmond zou spelen in een serie voor RTL. Maar vanwege haar zwangerschap kon dit niet. Ze zei specifiek RTL en niet RTL4. Dus waarschijnlijk in het najaar een serie op RTL5!

Gast
Moe van het overloze geklets
maart 30, 2014 19:45

Haha, wat een zielige discussies hier elke dag weer over een ‘strijd’ tussen de publieke omroep en de commerciele omroep en het type mens dat naar de verschillende zenders kijkt.

Volgens mij voeren de PO en de CO zelf onderling minder strijd met elkaar dan de lieden die hier hun gevoelens aan ons toevertrouwen.

Maak als kijker lekker je eigen keuze voor wat betreft de programma’s en/of zenders waar je naar kijkt en laat de ander gewoon in zijn waarde als hij een andere keuze maakt.

Gast
kritische kijker
maart 30, 2014 19:09

Moeilijk he Peter om toe te geven dat de nadenkende Nederlander niets met RTL te maken wil hebben met zeer slechte en inhoudelijk troosteloze Mollusconi producties.
“An 11.27” heeft een prima analyse en er is echt geen speld tussen te krijgen.

Ook ik ben een goede 30ger maar ben wel een echte kwaliteits fan, dus in het algemeen de PO vooral Ned 2 en 3.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 18:20

@Anonymous, ze zeggen toch zelf dat ze pas zo laat met een vervolg komen omdat ze niet voldoende geschikte kandidaten hadden. Dus blijkbaar is het niet zo makkelijk.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 17:43

Bestaat Sterren Springen dit seizoen weer uit maar 4 afleveringen? Zou echt stom zijn van SBS. Kijk naar Amerika en Engeland, die hebben veel meer afleveringen. Dat kan hier ook makkelijk.

Gast
Kees
maart 30, 2014 17:16

Was weer gezellig op RTL 4!

Gast
Tim
maart 30, 2014 16:48

Ik kijk uit naar Typisch Carlo & Irene, denk niet dat Sterren Springen daar tegenop kan.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 13:06

RTL Nieuws had ooit het aureool van gelijkwaardige kwaliteit aan het NOS Journaal, dat is nu verkwanseld door die gênante stoelendans van presenterende Blondjes en anderszins Frisse Jonge Meiden die blijkbaar oudere doch ervaren dames moeten vervangen.
Suzanne Bosman, toch 1 van de gezichtsbepalende anchors maar met een donker Gothic uiterlijk en ook op leeftijd rakend, zag de bui al hangen en vluchtte op tijd naar de publieke omroep om o.a. te gloriëren bij EenVandaag.
Voor de rest is RTL, zoals alle commerciële zenders, alleen er op uit met makkelijk effectbejag bij de wat simpele kijker zoveel mogelijk geld binnen te harken en speelt verder maatschappelijk nauwelijks enige rol.

Gast
Peter
maart 30, 2014 12:44

Nederland 1 heeft een aantal voordelen, ten eerste maakt onderdeel uit van de publieke omroep en heeft door dat stempel voor een aantal Nederlanders een hogere kwaliteitswaarde dan wel hebben een hekel aan reclame tussen de programma’s door. Nederland 1 is niet 20-49 gericht, waardoor het een iets bredere vijver kan vissen, commerciële tv is voor sommigen net te snel. Daarnaast verkrijgt het daarnaast een mooie subsidie vanuit Den Haag waardoor gemiddeld genomen de budgetten hoger zijn, dit heeft onder meer impact op de grootte van bijvoorbeeld een NOS Journaal vs RTL nieuws. En 1 ding kan ik wel zeggen, het verschil in budget is maar minimaal te merken in de kwaliteit. Mensen die beweren dat RTL Nieuws een belabberde kwaliteit levert, hebben de afgelopen jaren onder een steen geleefd denk ik, RTL is sterk geweest in onderzoek journalistiek en heeft diverse zaken aan het licht gebracht…. Oftewel als ik naar de randvoorwaarden kijk dan zou Nedeland 1 altijd hogere kijkcijfers moeten hebben, de commerciële zenders hebben een beperkter budget. Eigenlijk is Nederland 1 ook een verpakte commerciele zender, de best bekeken programma’s worden er op geprogrammeerd, voor het eredivisie wordt zelfs meer betaald dan door een commerciële partij…. Dus mensen die altijd maar vinden NL 1 is top, ja logisch dat mag wel voor dat geld….

Gast
Anti-Fox
maart 30, 2014 12:20

Nederland 1 en RTL 4 scoorden met hun programma’s. Gelukkig had ik wat anders te doen gisteravond want deze programma’s (op het voetbal na) kunnen mij niet boeien. Wat dat betreft ben ik blij dat ik een sociaal leven heb waardoor ik dit jaar nog geen zaterdagavond tv heb gekeken (op Studio Sport en Match of the Day na).

Gast
Rogier, Amsterdam
maart 30, 2014 12:06

Ik begrijp ook niet dat SBS6 deze bij elkaar geharkte ouwe meuk op prime time zet. Met zo´n ziekenomroep-aanpak wordt het nooit wat met die zender.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 12:01

Dit had een goede zaterdag geweest vanaf volgende week op SBS6

13.00 Utopia Weekoverzicht
15.00 Rob’s Grote tuinverbouwing
16.00 Disneyfilm
18.00 Hart van Nederland en Shownieuws
18.30 Junior Masterchef

19.00 De Jongste voetballers van Nederland pres: Hans Kraai Junior en Rick Brandsteder (kinderprogramma met en over voetbal)
later: De Denk en Doe show (Nederlandse versie van het BBC programma Double Dare) pres: Jim Bakkum

20.00 Sterren Springen pres: Gerard Joling en Kim Lian van der Meij

later: Wie worden de neefjes van Bassie en Adriaan (zoektocht alla K2 zkt K3 waarin word gezocht naar 2 opvolgers voor dit kinderduo) pres: Paul de Leeuw en Jim Bakkum
21.30 De grote Euro Staatsloterij show pres: Mark Klein Essink (en Kim Lian bij de thuiskoppels)

later: Doet ie het of doet ie het niet (nieuwe versie qua opzet) pres: Beau en Bridget

23.00 Hart van Nederland
23.20 Crimiclowns
later: De Leukste liedjes van pres: Jeroen van der Boom
24.20 Film

Gast
Bamibal
maart 30, 2014 11:58

Was ook maar een vooruitblik, volgende week gaat het pas echt beginnen! dan ongeveer 850.000 kijkers denk ik voor sterren springen

Gast
peter 1
maart 30, 2014 11:54

Wordt hoog tijd dat de hele programmering op de schop gaat bij RTL 4
incl. GTST , want de kwaliteit van de verhaallijnen lopen ook terug
Kom eens met een nieuwe soap, andere schrijvers nieuwe acteurs
Totaal nieuwe programma`s brengen , en programma`s die al jaren lopen opdoeken, er zijn er bij eindeloos wordt uitgemolken, op de buis zijn
zoals Wie ben ik .Vernieuwing dat is mijn advies en de DOELGROEP VERHOGEN
maar dat durven ze niet, uit angst voor de adverteerder
Die paar programmas die NU wel scoren
houden de schijn hoog dat het zo goed gaat met RTL
en gisteren op 1 vandaag bleek maar weer dat jongeren massaal weglopen en meer op you tube zitten , daarom scoren die jongerenzenders ook zo slecht
het wordt dus hoog tijd om met de programmaleiders coordinatoren
zendermanagers en direktie om eens een pittig woordje te voeren,
Het moet beter en het kan beter , op deze voet doorgaan is stilstand en achteruit gaan in kijkcijfers

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 11:27

RTL kan nog maar slechts amechtig hijgend achter de publieke omroep aansjokken, kenmerkend is dat alleen Linda, onderhand op leeftijd en bijeengehouden door elastiekjes, nietjes en plakband en diverse opvullingen, dus zichzelf en RTL nog enigszins overeind houdt, op zaterdag de illusie wekkend dat de RTL-kijker over enige intelligentie beschikt.
De illusie houdt daarmee niet op, nee, want zondag krijgen we Divorce, waarvan door Linda en omgeving keihard wordt volgehouden dat het idee ervoor eigen bedenksel is, maar iedereen weet onderhand dat het geroofd is van The Exes.
Gelukkig wordt ze geholpen door haar collegaatje Wendy die probeert met Moordvrouw Flikken Maastricht naar de kroon te steken, maar helaas, dat het een op haar toegesneden werkgelegenheidsproject van haar a.s. echtgenoot is moge duidelijk zijn.
Maar wat roepen wij in koor: Nederland 1 doet het weer!!

Gast
job
maart 30, 2014 11:21

@Brr: RTL nieuws. Zwakke dijken. Bedoel je Margreet Spijker?

Gast
Björn
maart 30, 2014 11:18

@wim;
U mag niet liegen! “Ik ben zeker geen 50”; tel er maar 20 bij op!! moet het zijn.
Dat weet u toch nog wel?
Alleen conservatieve oudjes of jongeren met een heel oude ziel praten zoals die Jan en u, Als ze een ziel hebben natuurlijk, haha

Gast
dion
maart 30, 2014 10:48

Elke kijker is er 1 teveel voor dit programma vol 6e rangs bekende nederlanders

Gast
Bas
maart 30, 2014 10:37

Dit was het nieuws is duidelijk op z’n retour.
Laatste seizoen?

Gast
Marc
maart 30, 2014 10:31

Beloofd niet veel goeds de cijfers van deze vooruitblik…
Verder kun je zien dat het mooi weer is aan de kijkcijfers van gisterenavond. Het wordt weer een lastig weekje voor zenders om kijkers naar de TV te trekken met het mooie weer wat er staat aan te komen.

Gast
T.E.D.
maart 30, 2014 10:28

Half miljoen kijkers en een 19e plek in de dag top 25 vind ik niet eens zo heel slecht voor een terugblik op vorig seizoen en een vooruit blik op komend seizoen.

Gast
Jan
maart 30, 2014 10:22

Volgende week meer dan helft erbij

Gast
A.C.H. ter Wiel
maart 30, 2014 10:21

Deze freakshow trekt uiteraard weinig kijkers.

Gast
Brrr
maart 30, 2014 10:04

Wat zijn ze suf he, bij rtl nieuws. Dat onderzoek over zwakke dijken, bulgarenfraude, belastingdienst etc, wie had dat gedaan? Juist, RTL Nieuws.

Gast
job
maart 30, 2014 09:55

Rtl4 komt er geen dag meer tussen. Zeer behoorlijk op afstand gezet, zelfs op de zaterdagavond. Dat doet pijn. Benieuwd of er een persbericht over maart komt.

Gast
Anoniem
maart 30, 2014 09:44

Dit ik verwacht voor sterren springen 600.000 kijkers,( bijna)
Volgende week gaat dit rond 900.000 a .. Miljoen kijkers halen.

Gast
Eva
maart 30, 2014 09:42

Ik ben echt benieuwd wat de verwachtingen waren bij SBS van deze uitzending.

Gast
wim
maart 30, 2014 09:41

zeer moet zeker zjn.

Gast
wim
maart 30, 2014 09:41

Nou Rick, ik ben zeer geen 50(tel er maar 20 vanaf) maar Jan heeft wel gelijk.

Gast
Rick
maart 30, 2014 09:37

@Jan; Jan is zeker 50+; die komen nooit verder dan Ned1.

Gast
jan
maart 30, 2014 09:34

Rtl nieuws is toch het sufferje van de NL tv. Zo’n huis aan huisblaadje. Soms kijk je er naar, maar voor het echte nieuws moet je toch naar de NOS.

Gast
boris
maart 30, 2014 09:31

Nederland1 doet het weer!

Gast
Levi
maart 30, 2014 09:26
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen