NOS Journaal krijgt grondige metamorfose
Het NOS Journaal krijgt een grondige metamorfose. Dat zegt hoofdredacteur Marcel Gelauff woensdag in De Volkskrant. Het Journaal moet sneller, vindt Gelauff. “Ons publiek vergrijst sneller dan Nederland vergrijst. Ik ben erg voor snelheid, alertheid, naast de duiding. Dat moet je ook gaan terugzien in de manier waarop het nieuws wordt gebracht. We zijn druk bezig met de vormgeving van het Journaal: nog voor de zomer komt er een nieuw decor en een nieuwe tune.“
Het wordt helemaal anders, zegt hij. “Omdat je moet meegaan met je tijd. Deze vorm staat er straks zeven jaar – jij loopt ook niet zeven jaar in dezelfde jurk. Inhoud blijft vooropstaan; maar soms moet je ook vernieuwen om het vernieuwen.”
De man in de straat die wordt geïnterviewd blijft. “Het is een vorm die we bewust hanteren om het Journaal niet alleen uit instituties te laten bestaan. De NOS staat in de top-10 van merken die Nederlanders als ‘van henzelf’ ervaren. En zo hoort het ook, want wij maken onze programma’s met publiek geld. Dat betekent dat we iedereen moeten bedienen.”
“De RTL-kijker is tussen de 20 en 49 jaar oud, maar óns publiek is tussen de 4 en 105 jaar. De een is niet opgeleid, de ander juist hoog; dat betekent dat wat je bij de een bekend kunt veronderstellen, je aan de ander toch helemaal moet uitleggen.“