Tv-producent IDTV stopt met filmtak

Geplaatst op ma 28 nov 2011 om 16:26

Producent IDTV stopt met het maken van speelfilms. Het bedrijf, dat onder meer De Heineken Ontvoering, Alles Is Liefde en Bride Flight maakte, gaat terug naar haar oorsprong: het produceren van tv-programma’s. Dat heeft de organisatie maandag laten weten. Shula Rijxman, de grote baas van IDTV, vindt filmproducties te risicovol. “Gezien de huidige markt, richt je je op dat waar je goed in bent en dat wat het minste risico’s met zich meebrengt“, zegt ze in een reactie.

De CEO is trots op wat IDTV Film bereikt heeft, maar ziet geen toekomst meer voor de filmtak. “Om tegenwoordig speelfilms te produceren op het niveau waarmee we dat gedaan hebben, moeten er grote investeringen worden gedaan. Het doen van dit soort investeringen betekent dat er risico’s worden genomen.”

Frans van Gestel, filmproducent van IDTV, blijft het komende jaar nog betrokken bij de productie van dramaseries voor televisie. “Dat geeft mij het vertrouwen dat we onze dramaseries met dezelfde hoogstaande kwaliteit kunnen blijven produceren“, aldus Rijxman.

Concurrent Eyeworks heeft momenteel bioscoopsucces met de film Nova Zembla.

IDTV legt vanaf 1 december alleen nog de focus op het produceren van telev¬isieprogramma’s, documentaires, evenementen en dramaseries. De producent gaat terug naar haar oorsprong en neemt daarmee afscheid van haar filmtak. Frans van Gestel, filmproducent, blijft het komende jaar nog betrokken bij de ontwikkeling en productie van dramaseries bij IDTV.

Shula Rijxman, CEO IDTV: ‘De afgelopen jaren zijn er prachtige films gemaakt bij IDTV. Films die goed zijn bezocht, bekroond zijn met vele prijzen en waar we ongelooflijk trots op zijn. Om tegenwoordig speelfilms te produceren op het niveau waarmee we dat gedaan hebben, moeten er grote investeringen worden gedaan. Het doen van dit soort inves¬teringen betekent dat er risico’s worden genomen. Gezien de huidige markt, richt je je op dat waar je goed in bent en dat wat het minste risico’s met zich meebrengt. Ik ben heel blij dat Frans van Gestel, naast Idse Grotenhuis, hoofd Dra¬ma, betrokken blijft bij IDTV en wij voorlopig gebruik kunnen blijven maken van zijn expertise.  Dat geeft mij het vertrou¬wen dat we onze dramaseries met dezelfde hoogstaande kwaliteit kunnen blijven produceren.

Frans van Gestel, producent IDTV Film: ‘Na vier succesvolle jaren bij IDTV Film waarbij we de laatste twee jaren achter¬eenvolgens het Gouden Kalf voor beste film wonnen, werd het weer tijd om op eigen benen te staan en een onafhanke¬lijke koers te varen. Ik heb er begrip voor dat IDTV gezien de huidige marktomstandigheden terug gaat naar haar core business. Met veel plezier zal ik ze nog van advies dienen binnen de drama afdeling.’

IDTV
IDTV, opgericht in 1977, is als een van de grootste, onafhankelijke productiemaatschappijen van Nederland,
toonaangevend in de ontwikkeling en productie van (gesponsorde) televisieprogramma’s, dramaseries, documentaires en evenementen. Opdrachtgevers zijn zowel televisieomroepen en -zenders als bedrijfsleven en overheid.








13 Reacties op “Tv-producent IDTV stopt met filmtak”


  1. Frank

    Heeft ongetwijfeld te maken met alle trammelant rondom die Heineken-film. Het had zomaar kunnen gebeuren dat deze film de bioscoop niet zou halen. Dat kan een producent financieel natuurlijk niet hebben.

  2. Anoniem

    Jammer, minder concurentie is slecht voor de consument. En ze hebben een aantal sterke titels op hun naam staan.

  3. Jan

    @Frank: De Heineken Ontvoering had in geen 100 jaar tegengehouden kunnen worden op de gronden die de aanklagers aanvoerden. En dat weet IDTV ook.

  4. Jaja

    IDTV FILM (en trouwens ook DOCS) waren nog de enige afdelingen van het bedrijf met een eigen en sterke identiteit. Hopelijk krijgen ze bij een andere producent met meer passie wel de aandacht die deze topmensen verdienen. De hut aan het Kraanspoor loopt steeds verder leeg en als tv-producent kunnen ze daar nauwelijks meer een vuist maken. Prima gedaan Shula! Binnenkort ook EXIT. Met mensen als Karin de Groot, Annette de Vries en Sipke Dijkstra win je de oorlog… NOT!

  5. Stilte

    Creatieve armoede daar! Wat is dat bedrijf enorm afgegleden. 4 nieuwe en ervaren creatieven aannemen en gas er op!

  6. Wilma

    @ Jaja – lieverd ben je ontslagen door IDTV ofzo? Moet je even je gal spuwen? Kom maar. Gooi het eruit! Heel goed. Dat lucht op he! Vonden ze je werk weer eens niet goed genoeg? Ze moeten ook altijd jou hebben. Kop op! Je kunt altijd nog dapper en anoniem op mediacourant posten! Het maakt niet uit of het klopt! Het is een beetje zoals je werk. Je kunt weinig maar je doet het toch!

  7. jammer revisited

    Sorry maar tv is een doodbloedend medium door internet en nieuwe technologie en daardoor niet de toekomst, film blijft altijd bestaan. En juist met tv heb je risico’s. Een beetje goed gepromote Ned. trekt honderdduizenden bezoekers.
    Echt dom om dit te doen.

    Film heeft sowieso meer prestige dan flut tv programmaatjes waar echt niemand wat om geeft.

  8. Michel

    @ Jammer revisited Naast Internet zal televisie ook zeker nog heel erg lang bestaan. We vinden het nou eenmaal leuk om met z’n allen te kijken naar dat scherm. Dat gaat niet indeens vervangen worden door het kijken via internet. Ooit wel wel maar, voorlopig zal de televisie onderdeel blijven van alle huis/slaapkamers.

  9. alex

    @ anonymous – wat een cliché-reactie. Volgens mij gaat die niet op voor films. De bioscoopkaartjes zijn voor elke film even duur. En de dvd’s ook.

  10. Whiskyfan

    De beste mensen binnen IDTV film zullen hun weg naar Eyeworks wel vinden. Ik voorzie nog grote stappen door Eyeworks op filmgebied!

  11. Jaja

    @wilma. Ik ben zeker geen gefrustreerde ex-werknemer, als je mijn bericht goed leest zie je dat ik de passie mis die vroeger wel bij IDTV aanwezig was, mensen gingen blind voor het bedrijf en het management, nu weet niemand meer waar die aan toe is, om de zoveel weken komt er weer een mailtje van Shula over de koers. In deze barre tijd moet je als bedrijf meebewegen en soms pijnlijke keuzes maken en afscheid nemen van mensen. Maar wat ze bij het huidige IDTV niet doorhebben is dat de ziel uit het bedrijf gesneden is en er bloedeloze programma’s gemaakt worden met de pretentie alsof ze nog steeds de smaakmakers van de Nederlandse televisie zijn. Nu jij weer, vertel me eens welke eigen programma’s van IDTV zich onderscheiden van die van andere producenten. En dan niet aankomen met Wie is de Mol, dat is een Belgisch format wat idd door IDTV verder is geperfectioneerd maar met zo’n vast team van mensen en tijd om dingen goed door te ontwikkelen is dat alleen maar logisch.

  12. Wilma

    @ Jaja – Get a life!

  13. Jaja

    @wilma – touché :-)))))))))

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.