‘Albert Heijn schuld van floppen Het Beste Idee’

Geplaatst op di 29 nov 2011 om 15:45

Tv-recensent Marcel Peereboom Voller heeft een verklaring waarom Het Beste Idee van Nederland maandag haar slechtst bekeken seizoen op SBS 6 ooit afsloot. De reden is hoofdsponsor Albert Heijn. Dat zegt Voller dinsdag in De Telegraaf. Het winnend product moet in de schappen van Albert Heijn komen en daardoor vallen interessante ideeën af, denkt Voller. “Het Beste Idee gaat niet meer om de uitvinding zelf, maar of het product wel in de schappen van de Appie past.

Voor grootse vondsten is geen plaats, stelt Voller. “Dit heeft een stortvloed aan gadgets opgeleverd die het leven er niet altijd gemakkelijker op maken. Hebben we nu echt een ‘kaarsenslijper’ nodig om een kaars in een kandelaar te krijgen?“, vraagt hij zich af. “En wie heeft er in hemelsnaam een hulpmiddel nodig om een stukje vlees aan een stokje te prikken voor de barbecue?

Jammer dat deze lightversie van Het Beste Idee het huismerk van de supermarkt is geworden. Ik wil échte Willie Wortels zien. Pioniers op het gebied van techniek en innovatie. Wereldverbeteraars! Dan zal de rest van Nederland ook meekijken. Zeker weten.








38 Reacties op “‘Albert Heijn schuld van floppen Het Beste Idee’”


  1. Mark

    De sponsors naam is wet…

  2. Daan

    Haha, die Marcel schrijft toch zoveel onzin iedere week. Wat is eigenlijk uberhaupt het nut van het beroep tv recensent?
    De reden voor mislukking was het feit dat het idee na zoveel jaar is uitgekauwd en de mensen liever iets anders kijken.

  3. Watzes

    Dat is makkelijk om te zeggen! Want als er ideeën komen op basis van ingewikkelde technieken en innovatie, dan zal er nooit een product van komen, want is met albert heijn nu wel het geval. Ik heb gisteren gekeken en nu wil ik het winnende idee ook echt hebben voor mijn dochtertje. En als het te ingewikkeld wordt, dan is dat weer een reden om te zeggen dat de kijkers van sbs 6 uitblijven, omdat het niet aansluit bij het sbs publiek.

    Bij Pauw en Witteman hadden ze een ideeën formule gemaakt en wat kwam eruit als winnaar: een bestaand bedrijf met een bestaand kant en klaar product dat dat bedrijf alleen maar PR heeft opgleverd. Lekker makkelijk om dat als winnaar uit te roepen, want het idee is al af. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

    Bij het beste idee gaan ze van een idee een echt product maken en dat is toch helemaal het einde. Alle andere winkelketens kopen troep uit China en als albert heijn zijn nek uitsteekt door naar haar consumenten te luisteren, dan hebben we allemaal een grote bek.

    Programma is geen succes doordat er op zaterdag grote concurrentie was en door alle media kapot is gemaakt. Het programma bestaat al vele jaren (weet niet hoeveel, maar eerst ook op Veronica), dus hebben ze wel wat teweeg gebracht. En doordat alle media het programma en met name Beau afkraken, luistert de kijker ernaar. Want tot 3 jaar geleden wist nog geen enkele kijker wat kijkcijfers waren en nu staat iedere dag De Telegraaf vol met kijkcijferberichten.

    De media heeft een te grote rol in het afkraken van programma’s en met name RTL Boulevard heeft daar een handje van, want daar zitten alleen maar personen met dubbele agenda’s die iets te verkopen hebben. En wel lekker makkelijk om SBS af te kraken, nu het met hun zender (met camping niveau programma’s als ‘Het spijt me’, Obese, Bonje met de buren etc.) goed gaat.

    Toen Secret Story geflopt was hoorde je daar niemand over en ook niet bij RTL Boulevard, alleen omdat die vriendin van Winston dat presenteert en als er iemand geflopt is, dan is zij dat wel.

  4. Wendy

    Was het niet gewoon een heel slecht nieuw format?!

  5. Bull

    Zie net dat Albert Heijn ook vorig jaar sponsor was van het programma en toen liep het programma prima qua kijkcijfers… HAHAHAHAHA Die Marcel Peereboom moet beter research doen als journalist. http://www.ah.nl/besteidee (kun je producten kopen uit programma 2010).

  6. Mensen.

    Wat een idiote journalist.

  7. Tuurlijk

    Niet serieus nemen deze zelfbenoemde tv-recensent!
    Dit is toch wel de man met het minste verstand van commerciële tv in het wereldje.
    Kan gewoon niet met de huidige tv-tijd meer mee. Het gaat te snel voor deze meneer! Op een gegeven moment moet je dan wat anders gaan doen om geloofwaardig te blijven. En die tijd is gekomen!

  8. Theo vd Kof

    @ watzes : goeie reactie. Inhoudelijk, emotioneel, goed geschreven, niet kwetsend. Laat ieder hier een voorbeeld aan nemen ! Watzes, blijf posten

  9. Ano Nymous.

    Dit komt uit de Telegraaf mensen.
    Zegt genoeg, niet al te serieus nemen.
    De krant die zomaar wat beweert.

  10. Anoniem

    Europa League drie jaar langer bij RTL 7

  11. hank moody

    dus is het de schuld van SBS, zij gingen immers akkoord met de voorwaarden van AH…

  12. robb

    Dat is het nadeel van CO overal moet aan verdiend worden,als het niet eerlijk kan doe het dan niet.

  13. Schemerlamp

    @Bull
    Tue 29 Nov 2011 om 16:07

    Het beste idee komt niet voor op de lijst 100 van SKO 2010 (excl.sport).
    Dus ik ga er maar vanuit Marcel Peereboom toch gelijk heeft.

  14. Liesbeth

    De reden dat het dit jaar flopt is de idiote nieuwe opzet. Ik heb het altijd een leuk programma gevonden, maar dit jaar kan ik er nauwelijks 5 minuten naar kijken.

    1- Beau neemt zijn eigen rol veel te serieus. Het programma het ‘Het beste idee van NL’, en niet “De Grote Kijk Beau Eens Grappig en Brutaal Zijn’.

    2- Waarom zitten er in godsnaam geen mensen met verstand van zaken in de jury?! Hoezo moet Isa Hoes bepalen wat het beste idee is? Met alle respect voor haar, maar wat weet zij er nou van? Ik snap werkelijk niets van de keuze dit jaar met een ‘panel’ dat weet van de hoed noch de rand, in plaats van met een gerespecteerde jury met inzicht in het al dan niet aanslaan van een bepaald product.

    3- En dat gedoe met die Hot Seat maakt het ook allemaal niet veel vlotter.

    Nee, het is de opzet die het programma heeft doen sneuvelen. En dus niet de negatieve aandacht van de media of de positionering op zaterdag danwel maandag.

    Zo.

  15. Liesbeth

    Hm, had m’n reactie even moeten nalopen, excuus voor de taalslordigheden in mijn comment.

  16. Bas

    @Wendy.Inderdaad, vond zelf het nieuwe format ook een stuk minder.

  17. inge

    het heeft niks met AH te maken!

    Maar met de stempel die SBS op zicht heeft

  18. Anoniem

    Het zal een mix van alles zijn, ‘het’ stempel op SBS, het tijdstip (tegenover Linda’s Giebelshow) en inderdaad toch echt wel de hoofdsponsor AH en dat lijkt me logisch. Stel iemand vind een perfecte rollator uit voor ouderen, een aanpassing op een kinderwagen, een bijzonder fietszadel met extra comfort etc… hoe wil je dat in de schappen van AH leggen? Dus hoe goed ze ook kunnen zijn AH zal het niet verkopen, dus vallen ze af en ja na duizenden inzendingen hou je dan een de uitvinding van een broodtrommeltje over, leuk maar niet wereldschokkend, alleen wel iets wat in de schappen van AH past. Als het programma naar de maandag gaat is het kwaad al geschied, heeft de media er al lustig op los geschreven en is het programma kansloos.

    Dat is ook waarom bijv. RTL blij kan zijn met een site als deze die zelfs wanneer RTL een miljoen kijkers inlevert toch braaf zonder kritiek het ultra positieve persberichtje letterlijk overneemt of zelf iets positiefs bedenkt en dan is een verlies van 1 miljoen kijkers zelfs nog positief, simpel zat en het internet hangt voor 95% vol met kopieer en plakmediasites zonder eigen mening die braaf de berichtjes overkopieren en dan flopt zoiets. Exact hetzelfde programma maar dan uitgezonden op RTL zou heel anders beschouwd worden in de media en ook meer bekeken want de échte RTL kijker blijft zelfs het testbeeld nog kijken

  19. zapp

    typisch voorbeeld van kapot sponsoren van een format!

  20. Levi

    Heeft absoluut niks met de sponsor te maken. Ik wist overigens niet eens dat de AH het sponsorde, maar ik heb het dan ook met nog 16,5 miljoen anderen niet gekeken. Het ligt puur aan het format dat gewoon belachelijk is. Met de je bent door, maar misschien toch ook weer niet door de hotseats. En dan die vreemde The Voice-achtige manier waarop het gemaakt is. Wie dit bedacht heeft, moest zich schamen.
    Treurig voor Beau dat hij continu alle mislukte shows krijgt. Alleen de Wereld van Beau past bij hem, maar dat wordt helaas weggestopt op de late avond.

  21. Stilte

    Format. 100 % format. Hotseat, tssss. Vertragende onzin is het.

  22. Nick

    Wees blij dat er überhaupt nog een sponsor is die in dat programma of zender gelooft.

  23. Kaj

    Ik vind de sluikreclame ook heel vervelend. “Het komt wel bij de grootste supermarkt van Nederland in de schappen te liggen”.

  24. Jerrold

    Wat een onzin!

  25. brank

    Het ging helaas al tijden niet meer om de uitvinding maar of er een mooi product was. Alleen de laatste seizoenen werd daar nog meer om gefocust. Niks waard dus. Dat soort onzin moet men er later maar eens bij verzinnen buiten het programma om.

  26. David (2)

    Mijn God, die Marcel denkt ook dat ie weer ergens verstand van heeft. Heeft ie misschien ook, maar niet van tv.

    Ja Marcel, ik denk inderdaad dat er eigenlijk 2.000.000 mensen klaar zaten om te kijken de eerste aflevering, maar toen ze zagen dat het gesponsord werd door Albert Heijn haakten er 1,7 miljoen af.

    Je eigen mening geven in een recensie is logisch, daar is het een recensie voor. Maar is het niet beter die te laten schrijven door iemand die een BEETJE feeling of kennis over het onderwerp heeft?

  27. w

    wat dacht je van bobo

  28. Flappy

    De krtitiek hier is dezelfde kritiek die je altijd leest: A) een recensent geeft zijn mening en anderen zijn het hier niet mee eens en B) het staat in De Telegraaf dus neemt de zelfingenomen, zure linkse kerk, die meent De Absolute Waarheid te kennen, het niet serieus.
    Terwijl het een terecht standpunt is wat hij inneemt! De rol en invloed van de sponsor was te groot; mensen prikken hier door heen en haken af. Liever iets authentieks, oftewel echte Willy Wortels! Is dat echt zo’n merkwaardig standpunt…?

  29. Ineke

    Iedereen mag hier anoniem zijn mening spuien, en nog in grove bewoordingen ook, en als een recensent iets vindt, wordt die met de grond gelijk gemaakt. Alle mensen die het hier zo goed weten, waarom zijn jullie geen recensent of zenderbaas geworden? Maar nee jullie zitten thuis met een uitkering de hele dag tv te kijken zeker.

  30. Ma

    Met die laatste regel doe je net hetzelfde wat je de andere verwijt.

  31. Huiskamer

    Was dat programma weer op de tv dan ?
    LOL

  32. Sure

    @ Ineke,

    Spiegelen?

    Hoe weet jij nou wat ik doe muts

  33. Casper H.

    Het vernieuwde format werkte totaal niet (nog steeds: Isa Hoes als jurylid?). Het was voor mij duidelijk dat AH een groter stempel op de uitvoering drukte dan eerder. En kinderen hebben een grote gunfactor en daardoor grotere kans te winnen (was met een of andere vage nachtlampklok een aantal jaar terug ook zo).

  34. Olga

    De lage cijfers zijn echt voor 100% te wijten aan het format, en dat AH hoofdsponsor is en het product in zijn assortiment moet kunnen opnemen is daar onderdeel van. Maar inderdaad, zoals velen hier al voor mij noemden: de jury, de ‘Voice’-achtige insteek van een mega-spannende afvalrace, de hot seat, het werkte allemaal niet. Zeker niet als er vervolgens de meeste lullige knutsel-werkjes ten tonele worden gebracht.

  35. Suzan

    Wat een onzin, het is gewoon een waardeloos en slecht programma.

  36. Antoine

    Tip voor Albert Heijn: nooit meer 1 pagina in die bejaarenkrant Telegraaf.

  37. Braak

    Zo is dat Suzan!!!!

  38. JAPIE

    De blinde drang van AH om een aansprekend winnend produkt te bebben resulteert in een kaasschaaf/kaaskorst snijder die, na 2 centimeter Milner extra gerijpte kaaskorst verwijderen, compleet in de vernieling ging.
    Voorbeeld van een zééér slecht ontworpen produkt. De show must go on!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.