RTL Nederland: ‘Beste oktobermaand sinds 2000’

Foto: RTLRTL Nederland heeft de beste oktober- maand sinds 2000 gerealiseerd. Het gezamenlijk zenderaandeel van de vier RTL-zenders kwam in de doelgroep 20 – 49 jaar uit op 31,9 procent. Dat laat een woordvoerder van RTL zondag weten. Volgens de persvoorlichter scoorde RTL veel beter dan de concurrentie in deze commerciële doelgroep. “RTL bleef de concurrentie ruimschoots voor: zowel de SBS-groep als Publieke Omroep daal- den ten opzichte van oktober 2008 (alle- bei naar 27,5 procent).”

Bij RTL 4 steeg in oktober het zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar naar 16,9 procent, ruim boven vorig jaar (15,8 procent in oktober 2008). “Dit mooie resultaat van de familiezender komt voor een belangrijk deel op het conto van de nieuwe zaterdagavond met Ushi & Dushi en Ik Hou Van Holland. Wendy van Dijks typetjes Ushi en Lucretia trokken bij de start 2,4 miljoen kijkers, goed voor een zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar van maar liefst 42,1 procent. Ik Hou Van Holland kwam dezelfde avond uit op 2,1 miljoen kijkers (30,9 procent). Beide programma’s bleven ook gisteravond op dit hoge niveau.”

De laatste aflevering van Gooische Vrouwen en de finale van Let’s Dance trokken eveneens veel kijkers, respectievelijk 1,4 miljoen en 1,2 miljoen“, aldus de zegsman. “Andere programma’s die bovengemiddeld scoorden waren Een Dubbeltje Op Z’n Kant, GTST, SOS Verbouwing, Het Zesde Zintuig – Plaats Delict, RTL Boulevard, RTL Nieuws, Herrie Gezocht, Wat Vindt Nederland?, De Frogers: Helemaal Heppie, De Grote Woonwens en De TV Kantine (special 20 Jaar RTL).”

Mooie oktobermaand voor RTL 5

Ook RTL 5 heeft een ‘hele mooie’ oktober-maand achter de rug, laat RTL zondag weten. “In de eigen doelgroep, 20 – 34 jaar, maakt de jonge en eigenzinnige zender een grote sprong naar een zenderaandeel van 10,6 procent. Vorige maand was dit 10,1 procent en in oktober 2008 9,4 procent. Benelux’ Next Top Model, So You Think You Can Dance en Expeditie Robinson gooiden daarbij hoge ogen met zenderaandelen in de doelgroep van respectievelijk 20,6 procent (26 oktober), 22,9 procent (de uitslag, op 11 oktober) en 20,1 procent (8 oktober).

Daarnaast kwamen ook Project Runway, Over De Kook, Wipe Out, Take Me Out en de films Die Hard 4: Live Free Or Die Hard (bijna 1 miljoen kijkers) en Just Friends tot hoge scores, tussen de 17 en 21 procent.

RTL 7 profiteert van Europa League

RTL 7 realiseerde in oktober in de eigen doelgroep, Mannen 20 – 49 jaar, een zenderaandeel van 7,1 procent (oktober 2008: 6,8 procent). “De aankoop van de UEFA Europa League blijkt een mooie aanwinst voor de enige echte mannenzender van Nederland. In de eigen top 10 staan vier EL-wedstrijden, waarbij de duels van Ajax tegen Anderlecht en Dinamo Zagreb de kroon spanden met allebei 1,4 miljoen kijkers (respectievelijk zenderaandelen in de doelgroep van 27,3 en 23,8 procent). Ook de derde speelronde in het toernooi om de KNVB Beker werd goed bekeken, waarbij Ajax eveneens kijkcijferkoploper was met 1,1 miljoen kijkers.”

Voetbal International deed het ‘uitstekend’ in oktober, met als hoogste zenderaandeel 11,1 procent op 26 oktober. “Naast al het voetbal vielen ook de F1-avondrace in Brazilië (22,8 procent) en films als ‘Die Hard’ (14,6 procent), ‘Die Hard 2’ (13,2 procent), ‘Robocop’ (14,4 procent) op.”

Films scoren op RTL 8

Vrouwenzender RTL 8 kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar van 2,7 procent. “Met name de films Stepmom, Human Trafficking, Seabiscuit en Death On The Nile wisten de vrouwelijke kijker te boeien (zenderaandelen in de doelgroep tussen de 4,5 en 9 procent). Daarnaast scoorden vaste waarden als As The World Turns, Oprah Winfrey Show en Dr. Phil zoals altijd hoog in de top 10 van RTL 8 (tussen de 5 en 12 procent).

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen