Flikken Maastricht boekt record met 1,7 miljoen kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 30 oktober 2009 (SKO)
Flikken Maastricht (TROS, Ned1, 20:34) – Het derde seizoen van de politieserie Flikken Maastricht is vrijdagavond met 1.710.000 kijkers (madl: 25.9%) van start gegaan. Daarmee is het de best bekeken aflevering van de Nederlandse serie ooit. De op een na best bekeken aflevering werd in 2007 uitgezonden en trok bijna 1,5 miljoen kijkers. Geen enkel programma scoorde vrijdag meer kijkers dan Flikken Maastricht. Het tegelijkertijd geprogrammeerde Voetbalvrouwen (RTL 4) trok 951.000 kijkers.
Flikken Maastricht staat dit seizoen voor het eerst op het tijdstip waarop Baantjer jarenlang miljoenencijfers scoorde. De eerste twee seizoenen werden uitgezonden op maandagavond. De eerste serie bestond uit dertien afleveringen die in het najaar van 2007 door gemiddeld 1,3 miljoen mensen bekeken werden. In het najaar van 2008 trok de tweede serie van tien afleveringen gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Flikken Maastricht is dit keer maar liefst twintig weken lang te zien.
Voetbalvrouwen (RTL4, 20:30) – Het derde seizoen van de RTL-serie Voetbalvrouwen ging vrijdag met 951.000 kijkers (madl: 14.5%) van start. Daarmee bezet de serie de 14e positie in de kijkcijfer top-15 van vrijdag. Op hetzelfde moment trokken Flikken Maastricht (1,7 miljoen) en Popstars (1,4 miljoen) meer kijkers. Het karakter van Nicolette van Dam wordt in deze serie van Voetbalvrouwen twintig kilo dikker. “Ik moest dan als voetbalvrouw Solange achteromkijken en de camera ging daarna verder naar beneden over mijn naakte lichaam. Mijn rug, mijn billen, mijn dijen. Alleen zijn de beelden niet van mijn eigen vetrollen. Maar die van de stand-in, die zich net als ik moest omdraaien. Ik vond dat wennen“, aldus Van Dam in De Telegraaf.
Weten Zij Veel!? (AVRO, Ned3, 20:30) – De eerste aflevering van het nieuwe quizprogramma Weten Zij Veel?! met AVRO-presentatrice Chantal Janzen trok vrijdagavond 474.000 kijkers (madl: 7.3%). “Hierin neemt één kandidaat het op tegen zes uiteenlopende groepen uit onze samenleving. Iedere groep bestaat uit zes deelnemers die hun uiterste best zullen doen om de over hen bestaande vooroordelen te ontkrachten“, legt een woordvoerster van de AVRO uit. “In Weten Zij Veel!? komen alle vooroordelen aan bod en worden deze al dan niet bevestigd. Wat weet een kraker wel en een hockeymeisje niet?”
Top 15 01. Flikken Maastricht (Ned1) 1.710.000 02. Journaal 20:00 (Ned1) 1.619.000 03. Hart van Nederland (SBS6) 1.535.000 04. Schaatsen NK Afstanden 5KM Heren (Ned1) 1.477.000 05. Popstars (SBS6) 1.415.000 06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.253.000 11. Pauw & Witteman (Ned1) 1.203.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. Ned1 / 22.3% 2. SBS6 / 15.5% 3. RTL4 / 14.5% 4. Ned2 / 7.7% 5. Ned3 / 7.6% 6. RTL5 / 5.9% 11. Nick / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,6% 2. RTL Nederland 26,4% 3. SBS Groep 24,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |