Positief advies voor PowNed en Wakker Nederland

Foto: SBSDe Publieke Omroep geeft minister Plasterk (Media) een positief advies over de toetreding van PowNed en Wakker Nederland tot het omroepbestel. “Pow- Ned richt zich op een publieksgroep die een voorhoede vormt qua vernieuwing van het mediagedrag, wat volgens de NPO een bron van inspiratie kan zijn“, zo luidt de conclusie. Wakker Nederland vertegenwoordigt volgens de NPO een groep “die onvoldoende gepresenteerd lijkt te zijn in het opiniërend aanbod van de Publieke Omroep“.

Naast de NPO adviseren ook de Raad van Cultuur en het Commissariaat voor de Media de minister over de nieuwe omroepen. Het Commissariaat gaf als enige een negatief advies, namelijk voor Wakker Nederland. “WNL heeft nog het nodige te doen met het aanscherpen van de governance en in de sfeer van ontvlechting van de banden met de Telegraaf Mediagroep“, luidt het oordeel.

Plasterk besluit uiterlijk 1 januari 2010 over de toekenning van de erkenningen.

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Henk
oktober 1, 2009 11:32

Het is duidelijk dat de meerderheid hier het omroepplan van Powned (http://www.powned.tv/beleidsplan.html) niet heeft gelezen. Als je dat namelijk wel hebt gedaan, dan is duidelijk dat Powned de intentie heeft vernieuwende programma’s te brengen die iets zullen toevoegen aan het huidige bestel.

Gast
tv kijker
oktober 1, 2009 09:17

zag in goedemorgen Nederland dat programmas a`la G.B. HILTERMAN en dergelijke in W.N. komen . nou Fons ,dat wordt ” ingeslapen Nederland ”
zal wel zo lopen als SPORT 7 dus heel even.

Gast
Aart
oktober 1, 2009 08:24

Eindelijk die enge linkse mensen van de buis van Llink. Wat een ontzettende onzin hebben die vijf jaar lang op de buis mogen slingeren.
Eindelijk weer een rechts geluid op de buis! Al begrijp ik ook wel dat het hooguit drie jaar zal duren en dan hebben linkse programmamakers de rechtse omroep al weer gekaapt. Zo gaat het altijd. Zo ging het met de TROS, met de Avro. Zo zal het met WNL gaan. Evengoed: drie jaar plezier met rechtse geluidjes tijdens een paar uurtjes tv. Het is al heel wat.

Gast
anoniem
september 30, 2009 22:32

powned zal nooit jongeren aantrekken. Ook gaat die Rutger daar helemaal niet werken.

Gast
Hailey
september 30, 2009 17:50

En dat gaat Rutger van Castricum dan doen? Wie neemt ie allemaal mee? Hahaha!!!

Gast
Anoniem
september 30, 2009 17:32

Powned kom er maar in, schud die linkse, politiek korrekte bejaardensoos van een PO maar eens flink op , kan niet wachten. ;)

Gast
Newhouse
september 30, 2009 17:12

Reactie op Bertje: Helemaal mee eens. Maar mensen opzettelijk schofferen gebeurde bij de PO nog niet, zodoende is het een toevoeging aan het bestel. Wat dat betreft zit er veel meer verschil tussen Powned en de huidige omroepen dan tussen bijvoorbeeld KRO en NCRV

Gast
Bertje
september 30, 2009 17:04

Reactie op Newhouse: Omdat het hele publieke bestel van politiek aan elkaar hangt. Het enige wat gelukkig niet(zichtbaar)politiek is zijn de programma’s, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Powned draagt helemaal niets bij dan een andere manier van interviewen, want voor de rest heeft Rutger nog nooit iets anders gedaan dan mensen opzettelijk schofferen.

Gast
Newhouse
september 30, 2009 16:56

Waarom elke keer die politieke voorkeur in dit soort discussies ? Mensen: NL is al lang ontzuild !! Cut the crap aub. Gaat nergens over.
Ikzelf heb nooit rechts gestemd, maar vind Rutger vernieuwende televisie maken & heb zodoende mooie verwachtingen bij Powned.
Powned brengt hun ‘boodschap’ op een andere manier dan de bestaande omroepen. Wat dat betreft draagt Powned veel meer bij aan de diversiteit van de PO dan bijvoorbeeld Llink, de NCRV of de KRO.

Gast
Puk
september 30, 2009 16:44

‘Het wordt tijd voor een rechts geluid’ en ‘we hebben nu wel uitgesproken linkse omroepen maar een rechtse is er nog niet’. Ligt het aan mij of is het de bedoeling van die mooipraters dat we de indruk moeten krijgen dat we iets missen terwijl we niets missen? Gladjanussenpraat. Ze dienen geen enkel belang. Ja hun eigenbelang: op televisie zijn.

Gast
Tim
september 30, 2009 16:25

Powned vindt ik echt de slechtste omroep na het idee van omroep Piep.

Gast
Master of Reality
september 30, 2009 15:46

Jochem, get a life….

Gast
Dirk
september 30, 2009 15:42

Dat klinkt mooi , maar is dat het ook? De omroepen hebben nu al weinig te vertellen. De poltiek moet juist op afstand worden gezet van de omroep.

Gast
Purno
september 30, 2009 15:39

Het feit dat bijna niemand in Nederland uberhaupt nog weet waar een omroep voor staat, is alleen al een rechtvaardiging om zo snel mogelijk over te stappen op ’t BBC-model: omroepen afschaffen en op drie netten een goede mix van cultuur, sport, entertainment en informatie uitzenden, gemaakt door de beste tv-makers die er te vinden zijn. En al die miljoenen euro’s overheidssubsidies kunnen dan meteen worden gebruikt om mooiere programma’s te maken ipv verdeeld worden over tig zielloze omroepen zonder visie en met veels te veel macht….

Gast
Jochem
september 30, 2009 15:07

Prima zaak, eindelijk een rechts geluid te horen bij de PO. Zelfs de TROS was al helemaal geïnfecteerd met het “Linkse PO virus”, verspreid door walgelijke figuren als Raoul Heertje (Groen Links) en Jan Jaap vander Wal (PvdA) in “Dit was het Nieuws”.

Gast
Dirk
september 30, 2009 14:36

Als Llink weg moet of fuseren met een andere omroep dan moet de EO ook fuseren met de NCRV en ZVK. Wat mij betreft is er ruimte genoeg voor link, ze hebben genoeg leden en een eigen gezicht. Kan je dat van de EO nog zeggen als Knevel niet meer in Genesis gelooft en Marijnissen en Bisschop Eijk uitnodigt?

Gast
Anoniem
september 30, 2009 14:28

De egocentrische pubertjes krijgen wat ze willen, helaas.

Gast
Nully Neen
september 30, 2009 14:24

Jammer, dat groen licht voor de rechts-populistische pubers van PowNed en de Tokkies en andere white trash van Wakker Nederland. Ik vrees een verdere infantilisering van de NPO…

Gast
Anoniem
september 30, 2009 14:06

Reactie op Anonymous:

Met dat laatste doelde ik overigens op PowNed. Nodeloos kwetsen hoeft van mij niet zo, er moet wel respect blijven (aldus een centrum-rechtse kiezer die overigens weleens naar Llink keek).

Gast
Anoniem
september 30, 2009 14:04

De verloedering en verhuftering van de samenleving is een feit

Gast
GW
september 30, 2009 13:54

Het grappige is dat GeenStijl zichzelf profileert als de Nieuwe Media, terwijl iedereen al lang weet dat ze hun ziel hebben verkocht aan de Telegraaf en aan “bepaalde belangen”. Net zoals de Oude Media dus.

Maar ja het is ook lastig serieuze onderzoeksjournalistiek te betrachten als de schoorsteen moet roken met behulp van oranje tanks en kansloze virals.

Gast
Bob
september 30, 2009 13:51

Ben geen GeenStijlfan maar de komst van PowNed lijkt mij een uitstekende aanvulling op het publieke bestel. Links heeft middels de VARA (en wel meer omroepen, volgens sommigen) al een duidelijk kanaal om zijn boodschap uit te venten, bij (populistisch) rechts* onbreekt het daar nog aan. Ik hoop dat PLasterk het advies overneemt en dat de mannen van Geenstijl er daadwerkelijk in slagen om met een succesvolle website als basis een goede tv-zender neer te zetten.

Die Telegraafzender kan me overigens gestolen worden. Op zijn best fuseren met Powned, liever nog gewoon krantjes blijven maken.

En LLINK? Weinigen zullen het missen. Succesvolle programma’s (en presentatoren) kunnen moeiteloos worden overgenomen door omroepen als pak-hem-beet, NPS, NCRV en zelfs BNN.

*NB: ik gebruik de term populistisch rechts om de tegenstelling aan te geven met christelijk rechts dat in de EO een uitstekende spreekbuis heeft. Geen negatieve connotaties bedoeld.

Gast
Sombermans
september 30, 2009 13:50

Ik geloof er niks van dat Powned jongere kijkers zal aantrekken. Treurige postpuberale grapjes. Leuk voor die paar suicidale studenten op morsige kamertjes in winderige buitenwijken. En Wakker Nederland? God bewaar me voor het gebroed van Westerloo c.s. met hun achterhaalde televisieideeen. Kom op Plasterk! Laat het gespuis maar lekker wachten en slank liever de huidige PO af!

Gast
Bjorn
september 30, 2009 13:48

Reactie op James: Wakker Nederland wordt aangevoerd door een ex AT5 man (PO van Amsterdam). Dus begonnen bij de plaatselijke PO, gevolg door de CO en nu terug bij de landelijke PO !
Reactie op Bertje: Als WN & PVV een zelfde geluid hebben, wat jij zegt, dan past die stroming dus prima bij de PO.

Gast
Bertje
september 30, 2009 13:21

Nou een verrijking van het Publieke bestel(NOT). Een groepje dat zichzelf altijd erg leuk vindt en voornamelijk bestaat uit oude mannetjes die graag puberaal doen en dan nog het fascistenclubje van de Telegraaf. Nou ja dan heeft de PVV tenminste ook zijn eigen omroep

Gast
Lies
september 30, 2009 13:18

Reactie op James: Goed opgemerkt James, ik kan er ook geen wijs meer uit. Uiteraard heeft iedere stroming (rechts, links of ergens in het midden) recht op een eigen omroep, maar het is al zo vertroebeld dat Hilversum het zelf ook niet meer snapt.
Ik verwacht dat PowNed een rebelse omroep gaat worden, lekker overal tegen aan trappen maar inhoud? Wat ik van Wakker NL moet verwachten zal mij benieuwen.

Gast
James
september 30, 2009 13:14

Is rechts en links het verschil tussen de po en de co? Het verschil tussen de Volkskrant en de Telegraaf? Het is zo’n wazig begrip. Als Geenstijl tv de types als de jongen op de foto zijn, wiens naam me even ontschoten is, en Wakker Nederland aangevoerd gaat worden door een RTL man, geef mijn deel dan maar aan fikkie.

Gast
Johan
september 30, 2009 13:08

Reactie op Jimm:

Heb je mooi goed, ik word gestoord van al die Defensie propaganda bv, daarom willen ze Geenstijl er ook bij hebben.

Gast
Lies
september 30, 2009 13:07

Reactie op Martijn: een rechts geluid, moet ik dan denken aan een Harry Mens-achtig programma?

Gast
Jimm
september 30, 2009 13:05

Dat de balans links-rechts zoek is bij de NPO is een door rechts verspreid fabeltje!
Duidelijk is dat Henk Hagoort (voorzitter raad van bestuur NPO) het belang van rechts goed behartigt.
Redelijk absurd om negatief over Llink te adviseren, maar wat kun je verwachten van een ex-EO directeur.

Gast
Johan
september 30, 2009 13:04

Reactie op Martijn:

Wat noem jij een rechts geluid dan, buitenlanders uitschelden en voor paal zetten?

Gast
Martijn
september 30, 2009 13:01

Reactie op Lies:

Wakker Nederland kan het rechtse geluid toevoegen. Je hebt nu wel uitgesproken linkse omroepen als Vara en Llink, maar een uitgesproken rechtse omroep is er niet. Tros en Avro worden wel eens als rechts betiteld, maar ik vind dat nauwelijks meer het geval.

Wakker Nederland kan de balans weer een beetje terugbrengen.

Gast
Keesjan
september 30, 2009 12:48

Fons weet niks.dat is zo jammer

Gast
Lies
september 30, 2009 12:47

Goede zaak dat PowNed toe is gelaten. Wat in hemelsnaam Wakker NL zal moeten toevoegen aan het hedendaagse tv aanbod is mij een raadsel. The Fons zal het wel weten…..

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen