TROS: ‘Grootste omroep van Nederland’

Geplaatst op di 30 jun 2009 om 12:28

Foto: Leendert JansenMet ruim 465.000 leden is de TROS nu de grootste van alle publieke omroepen. Dat laat de TROS vandaag weten in een persbericht. Het bericht volgt vlak na uitspraken van minister Plasterk, die de TROS uit het publieke bestel dreigt te zetten. “Dit is voor ons dubbel feest in het jaar dat de omroep 45 jaar bestaat. Het is vooral een keiharde bevestiging van ons bestaansrecht“, zegt directeur Peter Kuipers. “De TROS is een omroep die stevig en breed is geworteld in de Ne- derlandse samenleving.

Algemeen directeur Pieter Kuipers vervolgt in het persbericht: “Voor miljoenen kijkers en luisteraars voorziet de TROS in een duidelijke behoefte. Deze ledengroei en de nummer één-positie zijn een geweldige beloning en stimulans. Ik wil onze trouwe achterban dan ook ontzettend bedanken.

Vijf jaar geleden stond de TROS-ledenteller nog op 430.918. “Ondanks dat de TROS als een van de weinig omroepen geen kostbare ledenwerfcampagne heeft gedaan, wist zij als enige van de grote omroepen toch een forse ledenwinst te boeken“, laat een woordvoerster van de omroep weten.

Radar, Vermist, Opgelicht?!, TROS TV Show, Bananasplit, De Dik Voormekaar Show en de TROS Muziekfeesten voeren volgens de zegsvrouw ,,met grote regelmaat” de lijst aan van best bekeken programma’s. “De TROS is niet voor niets al enkele jaren de bestscorende omroepvereniging. Daarnaast krijgen veel programma’s een hoge waardering zoals de uitzendingen met André Rieu, actualiteitenrubriek EénVandaag en de dramaserie Flikken Maastricht. Ook de radioprogramma’s TROS Gouden Uren, TROS Nieuwsshow en TROS Kamerbreed staan maandelijks hoog in de overzichten van de luistercijfers.”








9 Reacties op “TROS: ‘Grootste omroep van Nederland’”


  1. Criticus

    Goedzo! En nu er keihard tegenaan, laat Plasterk maar eens wat zien!

  2. Anoniem

    Zou grappig zijn als Plasterk de licentie van deze Paling omroep zou intrekken. :lol:

  3. Anoniem

    De enige omroep die tot nu toe ooit uit het publieke bestel ging was toen ook de grootste dus het kan zo weer gebeuren.

  4. M@rk-Bred@.

    Plasterk moet eens kijken naar de Publieke Omroep in België en Duitsland. Daar worden publieke programma’s gewoon gesponsord. De commercie is immers niet weer weg te denken uit onze samenleving.
    Waarom mag “Studio Sport” bijvoorbeeld wél worden gesponserd en een programma als “TROS Muziekfeest” niet?

  5. Bart V.

    De publieke omroep gewoon reclamevrij en al die TROS en andere pretprogramma’s naar RTL of SBS. Dan heb je ook dat gezeik om de kijkcijfers niet en kan de PO doen waar het voor is, programma’s maken
    voor het publieke debat en geen feestende Arie Ribbens in Veronica
    Muziekland achtige tenten op dorpspleinen, of boeren die zo nodig aan de
    vrouw moeten en daarvoor een tvprogramma nodig hebben.

  6. Anoniem

    Bij de Nederlandse Publieke Omroep draait alles om de kijkcijfers ze zijn echt veels te commercieel ingestelt daar.

    Programma op Nederland scoort minder dan programma op RTL4? Hup meteen schuiven want RTL4 mag absoluut niet groter zijn.

    RTL4 scoort beter? Huppakee alle kijkcijferkannonnen op Nederland 1 zetten. Nederland 2 en 3 bungelen er een beetje bij zoalang er maar 1 zender de grootste van Nederland is.

    Dat gaat een beetje met onze belastingscenten kijkcijfer oorlog met commercielen zenders voeren.

    Wordt eens dat dat die net managers weggaan en er bezuinigd wordt bij de publieken.

    Laat elke omroep lekker zelf bepalen wat ze wanneer uitzenden. Dan krijg je ook geen onzin als dat er geen ruimte is voor Sesamstraat.

  7. LD

    Óf sponsoring meer toestaan én stimuleren (en dan afbouw Haags geld) … Óf totaal geen sponsoring (BBC model). Bij BBC zit trouwens wel verstrooïng.

    Maar zoals het nu is met “liever niet, maar beetje mag.. maar mits en tenzij” is te onduidelijk.

  8. Anoniem

    Reactie op Bart V.: leuk bedacht maar RTL klaagt nu al elk jaar steen en been hoe duur het allemaal is

    Trouwens, mensen hebben het wel vaker over de BBC en hoe dat het grote voorbeeld is zo zonder reclame maar wees eerlijk, hoeveel DVD’s liggen er in de winkel die de BBC uitgeeft? Zij zijn echt niet minder commercieel dan welk TV station dan ook… de ‘BBC Comedy Collection’ bijvoorbeeld, of al die Engelse detectives. Honderden BBC DVD’s voor veel geld te koop, wereldwijd, misschien geen reclame op tv maar de BBC niet commercieel is onzin

  9. Anoniem

    Reactie op Anonymous: Gaap, en daar is het GEZEIK over ‘onze belastingcenten’weer. Mensen weten nog altijd niet hoe het werkt

    1. mensen klagen dat de publieke omroep teveel reclaqme uitzendt maar vergeten dat voor dat zo was er veel meer ‘belastingcenten’ naar de publieke omroep ging.

    2. Denken jullie nu echt dat de commerciele TV gratis is? Waar komt dat geld van de commercielenm vandaan en waarom kunnen presentatoren daar veel meer verdienen? Omdat de ‘belastingbetaler veel meer aan de commercielen betaalt en dit weigeren te willen zien. Zou een Gerard Joling bij de publieke omroep 3 miljoen krijgen is de wereld te klein, bij SBS mag het wel, maar daar betalen wij het net zo goed, zo moeilijk is het toch niet te snappen?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.