Plasterk dreigt TROS uit publiek bestel te zetten

Geplaatst op di 30 jun 2009 om 9:03

De TROS komt niet in aanmerking voor een uitzendlicentie voor de periode 2010 tot 2015, als zij de Mediawet blijft overtre- den. Dat heeft minister Ronald Plasterk (Media) laten weten in een brief aan de Tweede Kamer. De TROS-kindershow Bibaboerderij is onderdeel van een cam- pagne van C1000 en daarmee overtreedt de omroep sponsorregels. Bovendien is volgens Plasterk ,,de indruk ontstaan” dat de TROS regels bewust overtreedt en liet vastleggen dat C1000 een even- tuele boete zou betalen.

Volgens Plasterk is de grens nu bereikt. Ook in andere programma’s van de TROS was sprake van sluikreclame, aldus Plasterk. Hij eist dat de TROS de Mediawet strenger zal naleven, anders haalt hij de omroep uit het publieke bestel.

In een reactie aan het NOS Journaal laat de TROS weten verbaasd te zijn. ”We hebben er geen enkel (financieel) belang bij Mediawet te overtreden. We betreuren het daarom zeer dat deze suggestie wordt gewekt. Het dreigement van de minister dat we wellicht niet voor een nieuwe erkenning in aanmerking zouden komen, stelt ons teleur omdat we al jarenlang loyaal zijn aan het publieke bestel.








15 Reacties op “Plasterk dreigt TROS uit publiek bestel te zetten”


  1. Bart

    Zeg eens AAaa had (bij de Vara) toch ook een bank van Ikea? Geef mij maar een ander systeem waarbij omroepen voor 100% zelf bepalen wat ze uitzenden. Je mag lid worden maar de netmanager en deze meneer bepalen wat er op de tv komt.

  2. Aad

    Heel goed! Eindelijk worden ze aangepakt. De Tros brengt al jarenlang commercie op het publieke net brengen zonder problemen. De Biba-boerderij is een zeer opvallend voorbeeld, maar wat te denken van de verschillende promotie-show’s van Joop van de Ende bij de Tros, en in mindere mate ook Jan Smit en Frans Bauer..

  3. Bob

    Reactie op Bart: Helemaal mee eens. Maar dan moet wel de bijna 1 miljard aan subsidies worden stopgezet. Het is of/of en niet en/en.

  4. Mitchel

    Reactie op Aad: Je hebt gelijk dat de TROS onterecht commerciele activiteiten ontplooit in het publieke bestel en dat dat moet worden aangepakt. Echter: waar ligt de grens? De promotieshows voor Stage Entertainment waar je het over hebt worden namelijk uitgezonden door de AVRO. Ook die omroep gaat een overeenkomst aan met een puur commercieel bedrijf. Ze pakken het misschien wat slimmer aan waardoor het er iets minder dik bovenop ligt, maar ook dat hoort eigenlijk niet in het publieke bestel thuis.

  5. AJ

    Tros wou toch al een tijd geleden commercieel gaan?
    Studio100 wou een eigen zender dus wellicht kunnen hun overdag uitzenden.
    Tros moet dan wel een andere partij erbij vinden.

  6. Peter

    Deze opa is helemaal de weg kwijt, ga iets nuttigs doen met jee tijd man

  7. LD

    Ik herinner me nog de plannen van Avro, Tros en Veronica om samen uit het bestel te stappen en de commerciële zender ATV te beginnen. Als Avro en Tros nu alsnog dat zouden doen en zo de marktpositie van Veronica zouden kunnen verstevigen dan heb je in potentie een commerciële tegenhanger voor Wakker-NL en p0wn3d.

  8. Anoniem

    Ja hadden ze toen maar commercieel moeten gaan.

    Met Veronica ging het goed totdat ze de samenwerking met RTL stopte.

  9. el-g

    inderdaad, waar ligt de grens bij dit soort dingen. Dan ook maar geen op zoek naar … series meer bij de AVRO; een grote reclame uitzending voor Stage Entertainment. Ook geen gasten meer die cd, dvd of boek moeten aanprijzen bij de Wereld Draait door, Pauw en Witteman of andere talkshows….

  10. Anoniem

    Deze paling omroep heeft totaal geen toevoegende waarde.

  11. Criticus

    Als de TROS wegmoet, dan kunnen ze de rest ook gelijk wel opdoeken. Sowieso Nederland 1 draait grotendeels op TROS-programma’s.
    En wil Plasterk dan echt een elitaire omroep gaan creeeren?

  12. Johan

    op naar al die musicalsterren is toch ook sluikreklame

  13. Anoniem

    Reactie op Johan:

    Ja wordt tijd dat ze dat ook gaan aanpakken.

  14. Bart V.

    John de Mol had indertijd zijn talpa-plannetjes met de ambitie van de TROS om commercieel te gaan moeten combineren. Nu rest de TROS om aan te schuiven in de financieel beschadigde SBS Groep. De TROS programma’s passen prima op SBS 6, met rond 22.30 hart van NL

  15. Anoniem

    TROS, SBS en TV Oranje passen prima bijelkaar.

    Zelfde volks rotzooi.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.