CDA wil macht netmanagers inperken

Geplaatst op Mon 29 Jun 2009 om 10:35







CDA-Kamerlid Joop Atsma wil dat de macht van de netmanagers bij de Publieke Omroep verdwijnt. Dat zegt Atsma tegen Nu.nl. Atsma vindt het niet wenselijk dat een netmanager bepaalt wat wordt uitgezonden op een bepaald net. Hij wil die beslissingsbevoegdheid bij de samenwerkende omroepen leggen. “En niet door een man die alleen naar de kijkcijfers kijkt. Het kijkcijfer is in Nederland te veel leidend voor wat op tv gebeurt. De macht van een netmanager moet absoluut verdwijnen.


20 Reacties op “CDA wil macht netmanagers inperken”


  1. Paul

    Helemaal mee eens.
    Het is heel vreemd dat een man bepaalt wat wel en niet wordt uitgezonden.
    Maar hoe dan wel? De samenwerkende omroepen? Klinkt als een Haags idee, waardoor formats ellenlange procedures ondergaan voordat er een beslissing wordt genomen. Ben benieuwd.

  2. Tjeerd

    De publieke omroep op deze manier zoals we hem kennen opheffen is veel beter. Geen omroepstichtinkjes meer die voor veel geld lekker voor zichzelf bezigg gaan maar een model zoals de BBC of zoals in Duitsland

  3. Anonymous

    Gewoon helemaal eruit donderen dit soort lieden , en dan de centjes gebruiken om programma,s te maken.

  4. Bob

    Ja, lijkt me een goed plan. Nog meer vergaderen, nog meer kosten. Ik denk dat meneer Atsma zo langzamerhand eens vervangen moet worden. Zijn ideeen en plannen sluiten niet meer aan op het huidige bestel. Ik snap het wel, de netmanagers beperken de invloed van de politieke partijen. Het CDA kan nu minder makkelijk druk uitvoeren via de aan hun gelinkte omroepen/omroepbazen.

    Ik ben geen voorstander van het huidige publieke stelsel, of een publiek stelsel in het algemeen zelfs. Maar als er nu iets is wat goed werkt, en wat ook zichtbaar goed heeft gewerkt gezien het feit dat veel Nederlanders weer naar de PO kijken, zijn het de invoering van de netmanagers.

  5. Paul

    Reactie op Tjeerd:
    Vrij domme vraag. Maar hoe zit dat in elkaar dan? Bij de BBC?

  6. Johan

    Geef elke omroep weer een vaste uitzendavond, en laat die zelf bepalen wat ze erop gooien.
    Wat ik het meest interressant vind, wordt meestal diep in de nacht uitgezonden, zoals bv de 4-delige docu over Mao op NL 2

  7. niels

    Is die Joop Atsma zowiezo niet te oud en te stoffig ?

  8. Arie

    Reactie op Bob:
    De commerciele omroepen zijn er om hoge kijkcijfers te trekken, maar de NPO begint langzamerhand een beetje het nieuwe RTL/SBS te worden. Ik keek afgelopen vrijdag naar een dagjournaal op Nederland 1, maar ik schakelde over naar RTL7. Daar was de uitzending al lang begonnen, terwijl Nederland 1 nog reclame had. Belachelijk.

    Gewoon een maximum instellen voor reclame, zoals in Duitsland. Maximaal 20 minuten reclame per dag.

  9. Anonymous

    Werd eens tijd dat er ingegrepen zou worden… de laatste paar jaar is de Publieke Omroep gewoon zwaar commercieel geworden.

  10. Tim20

    De PO scoort weer, dus vindt de CDA dat daar iets aan gedaan moet worden. Waarschijnlijk lobbywerk van de commerciële omroepen RTL en SBS die nu te veel weerwerk krijgen van de NPO.

    Jammer dat de politiek dan beslist om iets dat goed werkt, proberen kapot te maken zodat die zakkenvullers uit Duitsland en Luxemburg niets tekort komen

  11. Tilly

    Reactie op Anonymous: lekker op de hoogte allemaal weer! Leg dat dan maar eens uit. Hoezo zwaar commercieel?

  12. Juul

    En laat nu net de partij van meneer Atsma (CDA) een aantal jaren geleden voor de netmanager gestemd heeft!
    Net als het afschaffen van de actualtiteiten rubrieken en nu weer “oprichten”………
    Politiek, niet gehinderd door enige kennis……….

  13. Bob

    Reactie op Arie: Helemaal mee eens. De PO heeft genoeg geld voor mooie programmas. Laat de reclame maar aan de CO over. Maar er moet natuurlijk soms wel naar de kijkcijfers worden gekeken, al is het alleen maar om te kijken wat mensen leuk / niet leuk vinden. Of om de kwaliteit van je programma hoog te houden.

    Reactie op Tim20: Er is nauwelijks een connectie tussen de CO en de politiek. Daarnaast zou het CDA nooit tegen de PO in gaan omdat hun invloed daar vele malen groter is dan bij de CO.

  14. Bob

    Reactie op Tilly: Wat versta je onder commercieel ? Maar ik vind een zender die reclame uitzend, programma’s laat sponseren en betaalde services aanbiedt. Dat doet de PO nu, dus ik mijn ogen is dat te commercieel.

    Niets mis met de PO maar de marktwerking is door hun commerciele activiteiten zo verstoort dat er naar mijn inzien ingegrepen moet worden. En, wederom, naar EU wetgeving dient er ook ingegrepen te worden.

  15. Tilly

    Reactie op Bob: Dat is natuurlijk een beetje onzin. Het probleem ligt niet bij de PO, die zoeken terecht de grenzen van hun publieke taak op. Zoveel mogelijk mensen bereiken. Een groot verschil met zoveel mogelijk boodschappers bereiken. En wat bedoel je met betaalde services..? Ik ken ze niet…

  16. Owen

    Het draait alleen maar om kijkcijfers bij de PO een programma scoort niet hoog genoeg en meteen verschuiven… de kijkcijfers horen niks uit te maken… ze denken alleen aan de ster inkomsten… nog ff en je ziet programma”s die slecht in 20-49 scoren sneuvelen.

  17. Hugo

    Ja, wat eern ruk idee weer. Geen netmanager die kijkt naar wat de mensen willen zien, maar lekker alternatieve tv uitzenden. Goed cultureel onderbouwd enzo..
    Mag die Astma in zijn intervieuw er ook wel even bij vermelden dat er meer belastingcenten naar de PO moeten waneer er minder mensen kijken. Kijken of hij dan nog steeds zo’n groot draagvlak heeft voor die ideen van hem.

  18. Johan B.

    Omroepen als de VPRO en EO hebben het meest “last” van de netmanagers.
    Die programma’s die echt gericht zijn op hun leden worden of niet meer uitgezonden of zoals dat mooi gezegd wordt “om de randen van de nacht”.

  19. AJ

    Er wordt veel te veel gelet op kijkcijfers inderdaad. Belachelijk.

  20. Bob

    Reactie op Tilly: Zoeken terecht de grenzen van hun ‘publieke taak’ op ? Wacht even … Het is hun ‘publieke taak’ om reclame uit te zenden ? Sponsoren te zoeken ? Die moet je me even uitleggen, dat begrijp ik namelijk niet helemaal.

    Wat betreft betaalde diensten, denk aan de sponsor reisjes van de TROS, de TV gidsen, de merchandise afdelingen (oa DVD), etc.

    Nogmaals, allemaal prima maar dan kan er geen subsidie meer gegeven worden vanuit de staat.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.