Meest negatieve online media-aandacht voor Gordon

Foto: William RuttenVan alle bekende Nederlanders verschijnt over Gordon (40) de meest negatieve berichtgeving op internet. Hij is bovendien één van de meest besproken BN’ers op internet: alleen over Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen wordt na hun breuk meer gesproken. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeks- bureau Clipit. Gordon blijkt het met name te ontgelden op weblog GeenStijl, maar ook op de reactiefora van Mediacourant, NUjij, Spitsnieuws en Fok! wordt hij vaak genoemd, aldus Clipit.

De afgelopen twee weken is volgens onderzoeksbureau Clipit een interessante trend te zien. “Nadat RTL Boulevard op 19 mei de beelden van een zoenende Yolanthe en Wesley Sneijder uitzond, was een dag later een grote piek te zien in het aantal berichten over Jan Smit“, licht een woordvoerder van onderzoeksbureau Clipit toe. “Zijn naam komt naar voren in 2.374 berichten, Yolanthe wordt in 1.924 berichten genoemd. Daarbij is ook te zien dat het merendeel van de berichten neutraal van toon is en dus geen oordeel velt over de activiteiten van het voormalig liefdeskoppel.”

In de berichtgeving van de afgelopen twee weken verdwijnt Gordon in populariteit van een eerste naar een derde plaats. Paul de Leeuw en Marco Borsato nemen de vierde en vijfde plaats in op de lijst van online meest besproken persoonlijkheden. Deze aantallen komen van nieuwssites, webblogs, discussiefora en nieuwsgroepen.

Gekeken naar het waardeoordeel dat aan artikelen toegekend kan worden, komt het merendeel van de BN’ers er goed vanaf: over het algemeen is die neutraal. “Borsato krijgt daarbij het minste kritiek over zich heen terwijl Gordon de nodige online sneren moet verwerken. Hij wordt relatief gezien het vaakst in negatieve context genoemd.”

Kijkend naar degenen die verantwoordelijk zijn voor het brengen van showbizznieuws, komen Evert Santegoeds en Albert Verlinde het meest prominent naar voren. “Albert Verlinde gaat er van de twee met de meeste online buzz vandoor.”

Clipit maakt online berichtgeving inzichtelijk en monitoort dagelijks meer dan 6.000 online nieuwsbronnen: van nieuwssites tot (micro)blogs en discussiefora. Sinds kort biedt het online monitoring bureau daarbij de mogelijkheid te kijken naar het sentiment van de berichtgeving. Clipit werkt voor honderden grote organisaties zoals Unilever, Vodafone, Apple, Hyves en TomTom.

Figuur: meest actieve bronnen (Gordon)

Bron: Clipit

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen