RTL: ‘Vooravond en X Factor stuwen groei RTL 4’
RTL Nederland heeft de maand januari 2009 als marktleider afgesloten. Dat laat een woordvoerder van de zendergroep vandaag weten. Met een zenderaandeel van 30,8 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar, komt de gezamenlijke RTL-groep bovendien 0,6 procent hoger uit dan de vorige maand. “Een stijging die verder opgestuwd werd door het succes X Factor en de vooravond bij RTL 4“, aldus de zegsman. “De Publieke Omroep en de SBS Groep volgen met respectievelijk 28,3 en 26,3 procent.”
RTL 4 maakte een forse groei door ten opzichte van januari 2008: dit jaar werd in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar een zenderaandeel gerealiseerd van 16,1 procent (vorig jaar 15,3 procent, in 2007 15,6 procent). “X Factor spande met een start met 1,5 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 27,0 procent in de doelgroep de kroon (op 30 januari liepen deze cijfers zelfs op tot 1,6 miljoen en 31,1 procent).”
“Het spraakmakende Van Der Vorst Ziet Sterren maakte het succes op de vrijdagavond compleet. Ook Goede Tijden, Slechte Tijden is zeer succesvol. Elke werkdag kijken er bijna 1,5 miljoen mensen naar, een aantal dat op 26 januari zelfs werd overschreden. In de doelgroep haalde Neerlands langstlopende soap deze maand een zenderaandeel van 23,1 procent, het hoogste sinds juni 2007.”
Andere RTL 4-toppers waren het RTL Nieuws (1,6 miljoen kijkers op 2 januari en 1,4 miljoen op 27 januari), RTL Boulevard, Editie NL en op de zaterdag Tineke Schouten en Moment Van De Waarheid, met 1,4 miljoen en 1,1 miljoen kijkers op 24 januari.
RTL 5, RTL 7 en RTL 8 in januari 2009
Binnen de doelgroep 20 – 34 jaar bereikte het jonge RTL 5 een zenderaandeel van 8,6 procent, 0,6 procent hoger dan de maand ervoor. “America’s Next Top Model blijft scoren en ook de series Project Catwalk, CSI: Miami en Wie Is De Chef? staan in de top 10 van best bekeken RTL 5-programma’s. Deze wordt verder aangevuld met films als 13 Going On 30, Home Alone 2: Lost In New York en About A Boy.”
In januari kwam RTL 7 uit op een zenderaandeel van 7,4 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 (december 2008: 6,5 procent). “Twee van de drie live-wedstrijden voor de KNVB Beker trokken meer dan een miljoen kijkers. Uiteraard deed een ander sportevent van de mannenzender, Dakar, het ook uitstekend, evenals de films.”
Bij RTL 8 scoren vooral de thrillers op woensdag goed met een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep (Vrouwen 20 – 49 jaar) van 4,9 procent. “Het overall zenderaandeel van de vrouwenzender kwam uit op 2,9 procent.”