Omroep MAX wint hoger beroep tegen Pretium Telecom

Geplaatst op vr 31 okt 2008 om 11:55

Omroep MAX heeft het hoger beroep tegen Pretium Telecom dat woensdag diende in Amsterdam gewonnen. Dat laat de omroep vandaag weten. Op 17 april moest MAX in een kort geding voor de rechter verschijnen om zich te verweren tegen het Haarlemse telecombedrijf dat destijds rectificatie eiste, nadat in ‘MAX & Loretta’ aandacht werd besteedt aan een klacht over hun opdringerige manier van telefonische verkoop. “De rechter stelde omroep MAX in het gelijk“, aldus Max.

Pretium Telecom delfde op 17 april al het onderspit en tekende hoger beroep aan. Mr. D.M. Wille van advocatenkantoor Klos, Morel, Vos & Schaap pleitte namens MAX voor de vrijheid van meningsuiting en stelde dat MAX zich in het openbaar kritisch en waarschuwend moet kunnen uitlaten over misstanden die de samenleving raken.

De rechter was het hiermee eens en stelde MAX in het gelijk. “Het noemen van de naam Pretium Telecom in het voorbeeld van mevrouw Derix is functioneel“, aldus een woordvoerder. “Het Hof liet tevens weten dat ook al houdt Pretium zich aan de regels van telemarketing, het is toegestaan te debatteren over het onderwerp.”

Het recht op een weerwoord van het telecombedrijf werd door het Hof niet als algemeen gezien. “Anders dan Pretium kennelijk aanneemt, komt aan haar niet in zijn algemeenheid het recht toe in de uitzending een weerwoord te geven.

MAX wilde met de uitzending aan de kaak stellen en ervoor waarschuwen ‘dat mensen, met name senioren, door telemarketing worden overrompeld en dat ze voor ze het weten ergens aan vastzitten als ze niet assertief genoeg zijn. Het is duidelijk dat MAX met het oog op de belangen van haar doelgroep: ouderen – aan dat debat een bijdrage heeft willen leveren“, zo staat in de uitspraak te lezen.

TROS Radar heeft ook al enkele keren aandacht besteed aan Pretium Telecom. Ook tegen Radar spande Pretium een rechtszaak aan, die Pretium eveneens verloor.








4 Reacties op “Omroep MAX wint hoger beroep tegen Pretium Telecom”


  1. Just Me

    gefeliciteerd en nu…

  2. JaJa

    Wat hebben ze daar bij Pretium een enorm bord voor hun kop.

  3. Anoniem

    Heb die filmpjes, ook van Radar, wel eens gezien waarin die telefoongesprekken met oudere mensen waren vastgelegd en tja het zal best dat het binnen de wet valt maar in dat geval moet die wet misschien worden aangepast want als die mensen zonder het zelf te weten ineens ergens aan vast zitten gewoon omdat ze ergens tijdens het telefoongesprek ‘ja’ hebben gezegd op tamelijk misleidende vragen die in hoog tempo op deze mensen worden afgevuurd waardoor ze ineens een mondelinge overeenkomst aangaan dan duidt dit gewoon op een zielige manier van zakendoen. Als je ZO aan je klantjes moet komen heb je duidelijk een dusdanig slecht product te koop dat je alleen middels misleiding kunt verkopen. Een goed product verkoopt zichzelf ook wel zonder dergelijke telefoontjes.

    De reactie van het bedrijf zegt ook veel. Ik bedoel, zou zij zich van geen kwaad bewust zijn had zij dat tegenover de rechter kunnen zeggen en kunnen zeggen het gelijk aan te passen maar wat doet het bedrijf? Die gaan gelijk met de wetgeving lopen zwaaien. Dat ze mensen misleiden die aonder het te weten ineens klant zijn terwijl ze dit niet willen is niet belangrijk want zij hebben wettelijk juist gehandeld. Je kunt het vergelijken met die zielige viagra handelaartjes enzo die je vaak als spam in je mailbox kunt vinden. Een bedrijf dat op dergelijke wijze meent te moeten adverteren is blijkbaar niet in staat op normale wijze aan klanten te komen en kan dus nooit een degelijk betrouwbaar bedrijf zijn en dat geld voor dit bedrijf ook, als je je moet verlagen tot deze praktijken zegt dat genoeg over je bedrijf. Misschien moeten ze gewoon het begrip mondelinge overeenkomsten afschaffen zodat dit niet meer kan

  4. leni oskam

    Ook wij zijn er ingeluisd door Pretium Telecom. Men deed zich voor als medewerker van de KPN die ons een goedkoper abonnement adviseerde en wij geloofden dat. De bevestigingbrief kreeg ik 10 dagen later en kon dus geen beroep meer doen op de 7 dagen bedenktijd tenminste dat werd afgewezen. Ik heb nu een beroep gedaan op de coulanceregeling voor ouderen, maar toch is vandaag de overzetting naar Pretium gebeurd. Ondanks hun toezegging is het niet teruggezet naar KPN. Toen ik net belde werd me doodleuk gezegd dat ik nog “even geduld” moest hebben.
    Inmiddels wel een selectieve blokkade voor mijn bankrekening geregeld dat duurt wel een week, maar ik heb het recht om afgeboekte bedragen terug te laten boeken en reken maar dat ik dat zal doen.
    leni oskam

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.