529.000 kijkers voor Zomergasten


De kijkcijfers van zondag 27 juli 2008 (SKO)

Zomergasten (VPRO, Ned2, 20:25) – De eerste Zomergasten zit erop. Het drie uur durende gesprek tussen Bas Heijne en minister Ronald Plasterk werd door 529.000 kijkers (madl: 13.9%) bekeken. Voor Bas Heijne was de uitzending van Zomergasten op zondag zijn presentatiedebuut. “Ik moest wel even over het aanbod nadenken – zoals u weet heeft in Nederland iedereen wel een mening over de presentator – maar uiteindelijk vond ik het belangrijker om te doen wat ik leuk vind.”

Bas Heijne heeft geen ervaring als presentator, vertelt hij op de website van Zomergasten. “Dat is ook de traditie bij ‘Zomergasten’, Adriaan van Dis en Hanneke Groenteman vormen de enige uitzonderingen. Dat is de charme van het programma, maar houdt uiteraard ook enig risico in. Je wordt in het diepe gegooid en moet maar zien dat je kunt zwemmen. Maar ach, het zal wel loslopen.

Midlife Crisis (RTL4, 20:33) – RTL 4 liet zich zondagavond door liefst drie tv-stations passeren. Niet alleen Nederland 1 (17,3 procent) en SBS 6 (17,0 procent) gingen de zender dit keer voor, ook Nederland 2 (11,6 procent) scoorde beter dan RTL 4, dat zelf een marktaandeel van 8,0 procent scoorde. Midlife Crisis, ofwel de serie Koppels van Talpa, bereikte zondagavond een dieptepunt met 140.000 kijkers (madl: 4.0%). Ook tijdens de eerste uitzending op Talpa werd Koppels slecht ontvangen. Op woensdag 4 januari 2006 was het voor het eerst te zien. Doordat de serie geen hoge kijkcijfers haalde, wisselde Talpa enkele keren met de uitzendtijd van Koppels om de serie uiteindelijk voortijdig van het scherm te halen. In het voorjaar van 2008 is de serie met succes uitgezonden in België op één. De serie is eveneens uitgezonden in Frankrijk en Rusland, alwaar de vrije en open omgang met homoseksualiteit als een typische Hollandse verworvenheid werd gezien.

Spuiten en Slikken Zomertour (BNN, Ned3, 22:44) – Nicolette Kluijver is één van de gezichten van BNN. Voor de jongerenomroep heeft de presentatrice al verschillende stunts uitgehaald. “Ik heb voor Try before you die drie dagen meegelopen met het corps mariniers. Dat leek op de redactie een heel goed idee, maar de praktijk pakte even anders uit. Ik moest drie dagen lang steil tegen een berg op lopen. Loodzwaar. Ik snap achteraf niet dat ik dat gehaald heb; ik moest op een gegeven moment overgeven van vermoeidheid. Het was de hel, maar ik ben wel heel trots dat het me gelukt is.” Ook in Crazy 88 was Nicolette te zien. “Voor Crazy 88 was de weddenschap dat ik met een zo oud mogelijk persoon zou tongzoenen. Als er iets te winnen valt, dan verlies ik al mijn gêne: ik had een 78-jarige man gevonden om mee te zoenen. Hij smaakte naar Kukident kunstgebittenkleefpasta, heel vies. Ik heb hem daarna nooit meer gesproken. Als ik het terugzie, moet ik daar heel hard om lachen.” Spuiten & Slikken trok zondag 338.000 kijkers (madl: 9.1%).

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

66 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
michel
juli 29, 2008 16:13

@richard dat is evelien struiyk. ze presenteerde hiervoor rtl musicword op 5 en gaat komend najaar housevision op rtl4 doen

Gast
©hiel
juli 29, 2008 13:01

Reactie op !#Michael#!: Dán had je ’t 4 keer gezien :lol: :lol:

Gast
bluffy
juli 29, 2008 11:53

ehm ik bedoel popstars..

Gast
bluffy
juli 29, 2008 11:53

ergelijk die reclame van heel nederland en postars, wat een wanhoop!

Gast
!#Michael#!
juli 29, 2008 11:52

Reactie op Anoniem:

MV scoort aardig, om half elf het hoger dan de prime time programmering. Verder is er zoveel dat nog nooit op de RTL zenders is geweest.

Gast
media magnaat
juli 29, 2008 08:07

Linda de Mol dacht ik

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 22:59

Reactie op !#Michael#!:
Dan heb je ook meteen alles genoemd dat de moeite waard was. En geef nou zelf toe, dat is niet veel. Wat volgens mij ook bedoeld wordt is dat mensen niet zitten te wachten op nog meer programma’s uit de Talpa-boedel. De krenten zijn al uit de pap gehaald en de rest is niet interessant genoeg.

Gast
!#Michael#!
juli 28, 2008 22:20

Reactie op David:

Hoe verklaar je dan Gooische Vrouwen (1.5mln, 13%kdh 20-49), Voetbal Vrouwen (1mln, 8% kdh 20-49)?! Twee oud Talpa series die met veel succes op RTL4 een 2e leven kregen.

De Gouden Kooi (gem 500dznd, 12/14% madl 20-49) of DonD (gem 600dznd). En herhalingen van over de vloer scoren op RTL5 nog steeds hoog :)

Zo zijn er nog wel meer goede voor beelden, er is voldoende van de Talpa erfenis dat meer dan royaal gescoort heeft bij rtl.

Gast
Peter
juli 28, 2008 21:59

Reactie op Anoniem: dat is gewoon een tactiek, als het maar ergens staat dan denkt de tv kijker, ook dat is top, de tv kijker trapt daar bij sbs programma’s nog wel in… bij rtl denkt men… arrogant en slaan het gewoon over.

Dus naar mij idee is het meer marketing strategie. We zullen zien of dat gewaardeerd wordt…….

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 21:41

Kan iemand mij uitleggen waarom Popstars “nu al de tv-hit van 2008” is volgens SBS6?

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 21:33

Reactie op kritische lezer: Nee want stel je voor dat je programma’s CashCab, Try Before You Die, Spuiten & Slikken en de Lama’s mist…

Gast
kritische lezer
juli 28, 2008 21:23

Een redelijke tot goede aflevering van Zomergasten. Dat men op deze site er zo weinig over schrijft komt door de inhoudelijke kwaliteit van de vaste schrijvers op deze site. Zie 38-39-40. Als je alleen een adrealine stoot krijgt als een programma zonder inhoud de 500.000 of meer kijkers haalt en je vindt dat andre van duin vanwege de kijkcjijfers van stal gehaald moet worden dan gaat het nergens meer over. kijk iets meer naar net 2 en net3 mensen er gaat een wereld voor je open. Daar hoef je echt niet boven de 35 voor te zijn :)

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 20:40

Reactie op Anoniem:

Euhm, zie je de reageer knop naast iedere naam? Daarom is die nou uitgevonden, want met één muisklik zie je meteen de reactie waar hij/zij op gereageerd heeft.

Gast
mart
juli 28, 2008 20:33

nick dat was ik dus leuk he!

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 20:32

Reactie op Nick: is wel handig, naam is niet belangrijk maar zet dan in iedergeval iets neer al is het 1234 kan mij het schelen. maar wil je reageren en er zijn 5 berichten onder anoniem geplaatst, ja op welke reageer je dan?????????????/

Gast
Richard
juli 28, 2008 20:12

Wie is de nieuwe vrouwelijke presentatrice die al enkele keren in NL vertrekt te zien was en deze week/vanavond ‘Wie is de Chef’ deed?

Gast
elg
juli 28, 2008 20:08

nieuwe september schema´s staan online, paar dingen die opvallen:
– vrijdag 5 september : NOS met special rondom prinses Juliana
– week erna Koos alberts special van de TROS.
– In vervolg de herhaling van Pauw en Witteman dag erna om 16.05 uur
– zaterdag word: 20.30 Paul de Leeuw 21.25 Koefnoen 22.00 Raymann
22.50 ER 23.40 Journaal 23.50 spannende serie
– zondag word: 20.20 Jozef 21.20 reunie 22.20 Jozef, uitslag 22.50
Studio voetbal
– geen Mooi weer de leeuw, day after op zondag, maar op vrijdagavond van
20.25 – 21.15 een pre party op Nederland 3

– zaterdag ned 3 word: 19.00 Zapp film 20.40 Documentaire 21.30 aan de bak
22.10 Studio sport 23.45 cabaret (H)
– zondag ned.3 word: 19.00 Wereld draait door compilatie 19.50 onbekend
20.30 Lama´s (H) 21.15 Schnitzelparadijs 21.45 Jan smit reissoap 22.30
try before you die 23.15 spuiten en slikken

Gast
Flippo
juli 28, 2008 20:05

Reactie op mark: Nog geen week geleden, met een aflevering van De Weg naar Goud (MAX).

Gast
Flippo
juli 28, 2008 20:05

Reactie op elg: De laatste aflevering is zaterdagnacht nog even uitgezonden, in het kader van “dan zijn we er maar van af”…

Gast
elg
juli 28, 2008 19:42

De man kan niet dansen show van vanavond is al vervangen door herhaling van Bones…. Midlife Crisis zal ook wel worden geschrapt

Gast
Johan
juli 28, 2008 19:41

waar blijft RTL4 met zijn persbericht?

Gast
Johan B.
juli 28, 2008 19:37

En dan nu echt iets inhoudelijks: het absolute dieptepunt qua kijkers afgelopen week. Komende week hoogstwaarschijnlijk eveneens dramatisch. Reden: de verstandige mens kijkt alleen een nieuws-bulletin en gaat voor de rest lekker buiten zitten. En dat ga ik nu ook weer doen.

Gast
mark
juli 28, 2008 17:09

Het dieptepunt voor Ned 1 komt vrijdag: Thomas Berge concert 295.000 kijkers (en de week erna weer). Wanneer zaten ze prime time voor het laatst onder de 10 % marktaandeel???

Gast
Johan
juli 28, 2008 16:54

Precies Fred, meest irritante is nog dat ze vaak gasten hebben die er prat op gaan dat ze weinig TV kijken.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 16:53

Reactie op Pieter:
Mee eens

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 16:52

Reactie op Pieter:
Niet zo interessant met Plasterk. Volgende week wordt het pas echt leuk met Junkie XL en de laatste aflevering met Joop van den Ende lijkt me wel leuk. Overall vind ik de gasten dit seizoen niet zo interessant. Vorig jaar was dat niet anders.

Ik ben het overigens eens met de beschrijving die je van deze site geeft. Erg jammer.

Gast
Fred
juli 28, 2008 16:51

Wat is er met zomergasten. Men roept dat het al jaren en jaren een succesvolle formule is! Volgens mij valt dat behoorlijk tegen. Het heeft vaak te maken welke gasten er zitten. Zijn het “bekenden” die een breed publiek hebben wordt het goed bekeken. Vaak is dat 1 aflevering per seizoen. De overige afleveringen zitten de intellectuelen hun praatje te houden, wat ook direct aan de kijkcijfers is te zien.

Niets mis mee..maar alle kranten en media zijn altijd lovend over het succesvolle zomerprogramma terwijl dit NIET zo is.

Gast
Johan
juli 28, 2008 16:37

Zomergasten vind ik semi-intelectuele dikdoenerij

Gast
Pieter
juli 28, 2008 16:32

Niemand Zomergasten gezien?

Het is tekekend voor de mensen die reageren dat er tot nu toe niet één reactie over Zomergasten gaat. Het enige waar men zich op deze site tegenwoordig druk over kan maken, is over de reactie van een ander.

Met veel plezier lees ik reeds geruime tijd de stukken op mediacourant, maar ik vind het jammer om te zien dat de reacties steeds kinderachtiger worden en dat er geen serieuze inhoudelijke opmerkingen over programma’s worden gemaakt. Blijkbaar is het stelselmatig verkondigen van slecht nieuws over de favoriete mediagroep van een ander, belangrijker dan het opstellen van een inhoudelijke en voor zover mogelijk, objectieve mening over een tv-programma.

De dag dat hier een SBS-fan iets positiefs over een RTL-programma durft te zeggen of andersom, laat waarschijnlijk nog lang op zich wachten.

En dat is jammer.

Gast
©hiel
juli 28, 2008 15:56

Reactie op Johan: Wat is dáár nu weer mis mee? Heel leuk, vrolijk, gezellig ‘informatief’ programma. Had beter om 20.30 gepast.

Gast
Johan
juli 28, 2008 15:52

De buitenlandse zenders die Wie is de Chef uitzenden zijn ook van die kantlijnzenders, zoals VOX in Duitsland

Gast
Johan
juli 28, 2008 15:50

bij RTL4 zijn ze zwaar in paniek, gisteren 2 minuten M/V gezien, vind je het gek dat kijkers keihard weglopen

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 15:39

Reactie op Feder:

Gefeliciteerd. alweer een reactie van jou vol met onzin beweringen!

Gast
Nick
juli 28, 2008 15:28

@ Mart

Het maakt niet zoveel uit, wie zegt dat jij in het echt Mart heet (niet dat ik je niet geloof:P). Je kunt wel zeggen dat je Jan heet en eingelijk Piet heten dus maakt het niet zo zeer uit of je jezelf anoniem noemt of Mart ofzo.

Gast
.rtl
juli 28, 2008 15:20

Reactie op Anoniem:
Volledig mee eens.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 15:17

Reactie op Mart: Alsof iedereen hier zijn eigen naam gebruikt en dat zo belangrijk is.
Ik kan nu ok onder jouw naam posten of zelfs onder die van Feders(niet dat je daar trots op moet zijn)
Dus hoezo kinderachtig!

Gast
Mart
juli 28, 2008 15:13

@anoniem:Inderdaad alleen zou ik als ik jouw was eens je naam invullen, onder anoniem plaatsen kun je ook in de categorie kinderachtig plaatsen.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 14:56

Iedere zomer is er hier op deze website hetzelfde gezeur, RTL is een zinkend schip etc etc, maar waar zijn de kritische stemmen na de zomer?
Juist dan zal het ook dit jaar weer bergop gaan met RTL.
Ik zou zeggen ik gun het SBS de twee maanden waar ze net iets beter scoren dan RTL, maar daarvoor is RTL nog lang geen zinkend schip.
Tuurlijk kunnen ze veel dingen veranderen ook in de zomerprogrammering, maar wat winterprogrammering zijn ze in ieder geval op de goede weg met veel nieuwe programma’s, iets wat bij de PO niet te ontdekken is, zij gaan gewoon door met oude successen, wat uiteraard hun goed recht is.

Ze hebben het wel aangedurft om drie nieuwe programma’s op de doordeweekse dagen te programmeren, iets wat geen andere zender gedaan heeft, en Wie is de Chef(dat hopelijk een vervolg krijgt) is een redelijk succes de andere twee iets minder maar toch.
Kijk naar wat de VARA vorig programmeerde met Wat Heet DAT was pas een flop.
En ik kan me geen programma bij SBS bedenken dat nieuw is deze zomer.

En ik kan me nog goed herinneren dat hier vaak genoeg gezeurd werd waarom RTL niet eindelijk eens wat oude Talpa programma’s zou programmeren, nu doen ze het en is iedereen aan het zeuren dat ze dat nooit hadden moeten doen, jullie weten zelf niet wat jullie willen.
Wat ik wel verwonder is waarom RTL niet ingrijpt op de maandag en zondag bijvoorbeeld, waarom zolang wachten, hieraan merk je toch de onervarenheid van Erland, maar hopelijk worden ze wakker.

Ik hoop dat de maand augustus heeeeeeel snel voorbij is en dat we van dat dagelijkse gezeur af zijn over zinkend schip en wie een paar procent meer aan marktaandeel heeft, wie de winnaar van de dag is en zo.
Ik hoop dat het dan snel weer over inhouelijke zaken gaat van prgramma”s op deze website en dat dat kinderlijke gedoe ophoudt.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 14:37

Reactie op Feder:
“Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo ….. ”

Je maakt op mij een niet al te slimme indruk. Wel een gefrustreerde indruk met je drammerige om aandacht vragende berichten.

Gast
.rtl
juli 28, 2008 14:32

Reactie op Feder:
“Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo ….. (of behoren jullie tot de linkse kerk? Zo van; als we er maar niet over praten/schrijven, dan bestaat het niet, en is het probleem er ook niet)”

Ehm, ik denk eerlijk gezegd dat jij degene ben die dom is. Want SBS6 is helemaal niet vaak de tweede zender. RTL5 zit SBS6 in de herfst/winter/lente zelfs op de hielen, en je ziet die zender in die periode flink inzakken.

SBS scoort rond de 21%, RTL rond de 29% in de periode.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 14:31

RTL 4 = Talpa herboren, dat is nu wel zeker… (en het is nog niet het einde!)

RTL Nederland is sinds de overname van Talpa gewoon een wankele schip geworden, helaas voor Neerlands 4e zender.

Kut Talpa!!

Gast
Feder
juli 28, 2008 14:29

Oehhh, er komen bij mij begrippen als ‘knuppel’ en ‘hoenderhok’ boven, bij het lezen van sommige reacties :p

Maar goed dames, cijfers bewijzen het. Nederland laat ‘the family of stations’ gewoon links liggen, ten bate van de SBS-groep en de publieke omroep. RTL4, de moeder van ‘the family’ scoort nu eenmaal heel vaak onder de 10% marktaandeel. En SBS6 heeft vrijwel dagelijks meer kijkers dan RLT4. Bovendien haalt de SBS-groep, met slechts 3 tv-zenders, vaak een groter marktaandeel dan ‘the family’, die het met 4 zenders mag doen. En als zelfs het (door sommige van jullie zo beschouwd) ‘intelligente’ NLD 2 meer kijkers heeft dan RTL4, dan kan je toch niet zeggen dat er niets aan de hand is?!

Zie de feiten onder ogen, en je ziet dat Nederland massaal breekt met RTL. RTL4 is al sinds september (restyling publieke omroep) de grote verliezer, en is al lang niet meer het grootste station. En zelfs de tweede plaats is nu overgenomen door SBS6. Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo ….. (of behoren jullie tot de linkse kerk? Zo van; als we er maar niet over praten/schrijven, dan bestaat het niet, en is het probleem er ook niet)

Gast
David (2)
juli 28, 2008 14:24

Reactie op Feder:

Haha, wil jij zeggen dat je RTL-Veronique wél een goede programmering vond hebben?? Met Verotique, gigantisch veel slecht gepresenteerde programma’s en stokoude films en series?? Dat je RTL nu niets vind kan ik nog begrijpen, ieder zn mening, maar er zijn volgens mij weinig mensen die terugverlangen naar RTL toen het nog Veronique heette…

En inderdaad, gisteren was dramatisch voor RTL4, maar zoals post 18 al schrijft, straks kijkt iedereen weer gewoon Boulevard, GTST etc. Jouw geliefde Ned.1 zal uiteraard wel marktleider blijven in 6 , maar de hele RTL groep zal dat 100% zeker in de commerciele doelgroep zijn.

Gast
.rtl
juli 28, 2008 14:20

Reactie op Feder:
Doe is ff gezond. Nederland breekt helemaal niet massaal met RTL. Integendeel. Dus ik weet niet waar je het over heb, als ze toevallig een paar weken slecht scoren?!

Overigens, de NPO doet het met een budget van ik geloof zo’n 800 miljoen euro per jaar (2005), waarvan ruim 600 miljoen afkomstig van het Ministerie van OCW. En ik heb ergens gelezen dat RTL een budget heeft van 150 miljoen euro.

Gast
Mart
juli 28, 2008 14:12

Ik uit inderdaad zo mijn kritiek over rtl maar dat komt meer omdat ik altijd erg genoten heb van de programma’s die ze maakten, nu gaat het stukken minder en dan heb je zo af en toe gewoon wat kritische verhalen. Genoot altijd van de grote shows die rtl4 had en dan neem je nu geen genoegen met alleen een zaterdagavond. Maar praat ook vaak erg positief over rtl, dus hoe sommige erbij komen dat ik alleen maa kritiek heb. Ze hebben in de loop der jaren wat krediet opgebouwd en ik kijk nog steeds veel rtl vooral rtl5 wat ik wel goed vind gaan maar 0 talkshows bij rtl nederland bijvoorbeeld daar begrijp ik niks van.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 13:45

Daar gaan we weer, het dagelijkse feestje van onze POgeiler Feder is weer in volle gang.
Wat een zielig figuur.

Gast
Craig
juli 28, 2008 13:42

Feder is gewoon zo’n Nederland 2 kijker.

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 13:28

SBS6 17,5%
Ned1 10,8%

en nogmaals RTL4 7,7%

Gast
Anoniem
juli 28, 2008 13:05

Reactie op Feder:

Kom op zeg, dram jouw mening over RTL niet zo door! Je lijkt Mart wel! Als jij dat vindt, hoeft het niet zo te zijn dat de rest van Nederland dat ook vindt. Heb je er ook aan gedacht dat RTL4 gewoon slechte programma’s op de zondag heeft staan en dat mensen daarom niet kijken? Want straks zit Nederland weer massaal RTL4 te kijken voor Boulevard, GTST, Ik hou van Holland etc.

Gast
Feder
juli 28, 2008 12:58

De 4 van RTL4 staat voor de plaats in de ranglijst van best bekeken tv-stations. Zelfs NLD 2 staat nog boven RTL4. Het gaat opnieuw bar slecht met de moeder van ‘the family of stations’, terwijl de andere gezinsleden ook niet echt bijdragen aan een hoog marktaandeel voor deze ‘family’. Het is wel duidelijk; Nederland breekt massaal met RTL. Overal wordt RTL uitgekotst. Door mij al toen RTL Veronique verdween, en eindelijk wordt ook de rest van Nederland wakker…

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen