‘Uitgesteld-kijken’ telt mee voor kijkcijfers

Geplaatst op za 22 dec 2007 om 10:21

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) gaat met ingang van komend jaar de kijkcijfers anders vaststellen. Niet langer wordt alleen het kijkgedrag tijdens het moment van uitzenden gerapporteerd. Ook uitgesteld kijken, bijvoorbeeld via een harddisk- of videorecorder zal in de rapportage van de kijkcijfers worden opgenomen. “De gemiddelde invloed op de cijfers is nog niet heel groot, maar het is wel een wezenlijke verandering in het denken over wat een kijkcijfer is“, zegt directeur Bart de Vos.

De nieuwe kijkcijfermeting houdt in dat als mensen een uitzending pauzeren en daarna weer verder kijken, of een uitzending opnemen en op de dag zelf, of in één van de 6 opvolgende dagen nog terugkijken, dat in de prestaties van de zender wordt meegerekend. Bas de Vos: “Tot 1 januari gaf een kijkcijfer het aantal kijkers weer, dat keek tijdens de uitzending. Vanaf 1 januari geeft een kijkcijfer het aantal kijkers weer tijdens de uitzending EN het aantal kijkers dat het programma opnam en op de dag zelf of op één van de zes opvolgende dagen nog terugkeek.

De cijfers zijn dus pas definitief na zeven dagen. Om de markt toch van dagelijkse cijfers over de voorgaande dag te kunnen voorzien, wordt door SKO ook gerapporteerd over alleen de uitzenddag. Dat betreft dan al het kijkgedrag op de dag van uitzenden. Zowel dat tijdens de uitzending, als ook uitgesteld op dezelfde dag.








15 Reacties op “‘Uitgesteld-kijken’ telt mee voor kijkcijfers”


  1. Chiel

    Ik kijk ook wel ’s programma’s na 7 dagen. Zo word het wel heeeeeeeeeeeel ongeloofwaardig als je van die 2200 mensen gaat kijken wat ze opnemen.

  2. Siem

    Uitzendinggemist.nl telt nog niet mee?…

    En wat ik verder raar vind: Iedereen kijkt de kijkcijfers altijd de volgende morgen, wat heeft het dan nog voor nut om 5 dagen later iets te gaan veranderen, iedereen heeft het kijkcijfer dan toch al gezien?!

  3. Sandra

    Ik vind het wél ingewikkeld worden of ligt dat aan mij? Kan iemand het makkelijk uitleggen wat SKO gaat doen vanaf 1 Jan 2008?

  4. Suus

    Worden er soms camera’tjes in tv-toestellen gemonteerd om het op te meten? Want hoe kunnen ze bv. meten dat ik iets opneem en hoe kunnen ze weten of ik het wel terugzie of er de volgende dag alweer ongezien iets anders overheen opneem? Het zijn wel heele enge controll freaks, en dat allemaal voor de kijkcijfertjes.
    Wat een zieke geesten, vervelen ze zich nou zo erg? Of moeten er nog meer centjes uitgeschraapt worden?

  5. Erik (Badduck)

    Kunnen ze beter kijken hoeveel mensen een programma online (terug)bekijken ;)

  6. Johan

    @n Suus
    digitaal TV kijken is op de seconde op te vragen

  7. Kokstra

    @Erik: Doen ze ook.

  8. R.vG

    Mooi daarmee hoeven we de kijkcijfers ook niet meer serieus te nemen (als we dat al deden), ze zijn des te oninteressanter geworden voor hier. Heerlijk zijn we van dag gezeik ook af. Bedankt SKO. Kunnen we het eindelijk over belangrijke dingen hebben, de programma’s

  9. Frits

    Dit zou de kijkcijfers van Ned1 weleens een paar flinke windeieren op kunnen leveren. ;)

  10. Sandra

    Het lijkt mij héél onlogische tellen. Het lijkt overigens wél of dat SKO ieder jaar iets nieuws wil invoeren. Want 1 Jan dit jaar is de telling over gegaan op de Gouden standaard in plaats van de zilveren eerst en nu deze verandering. Ik ben benieuwd wat er aan de kijkcijfers veranderd door deze telling.

  11. Anoniem

    @Suus
    De programma’s krijgen een code in het signaal, zeg maar net zoiets als het alsmaar falende PDC en showview signaal. Neem je een TV programma op wordt ook dat signaal opgenomen. Bij alles wat je kijkt op TV registreerd het kijkcijferkastje bij de mensen thuis dat signaal van het programma en dus ook als je het enkele dagen later vanaf je recorder bekijkt checkt het kastje de codering en wordt het herkend dan wordt je geregistreerd als kijker. Bekijk je gewoon een originele DVD of video dan heeft deze geen codering en wordt dus ook niet geregistreerd.

    Het is natuurlijk geen waterdicht systeem. Stel het concert van Frans Bauer wordt uitgezonden en de echte Die Hard Bauer Fans nemen het op, die vinden het concert zo goed dat ze het de komende week dagelijks minstens drie keer afspelen, dan telt 1 kijker ineens voor 21 kijkers :P:P

    Je krijgt nu dus de volgende morgen ‘voorlopige cijfers en pas na 7 weken de definitieve cijfers wat bijv. kan inhouden dat een te lage score voor RTL 4 nog verder weg kan zakken als bleek dat een aantal Idolskijkers Paul de Leeuw hadden opgenomen en later die week alsnog gaan kijken :P:P

    @Frits
    Waarom eigenlijk alleen de kijkcijfers van Ned. 1? Met deze manier van kijkcijferregistratie komt de ultieme droom van RTL uit, het domweg klakkeloos bij elkaar optellen van kijkcijfers elke keer dat het programma wordt herhaald of later bekeken ookal kijkt één en en dezelfde persoon het programma 10 keer dan waren dat voor RTL altijd al 10 kijkers… SKO gaat het nu ook zo bekijken en adverteerders voor de gek houden want je kunt het wel 10 kijkers noemen maar voor adverteerder betekent het hoe dan ook dat er niet ECHT 10 mensen hebben gekeken maar eentje het programma tien keer en maar eentje die zijn produkt kan gaan kopen… dus wie houden ze nou voor de gek dan?

  12. Anoniem

    ‘7 weken’ is natuurlijk ‘7 dagen’

  13. Timo

    Het zal wel niet zo’n hele grote impact hebben op de kijkcijfers. In de US doen ze dit nou voor het 3de seizoen, als ik het goed heb. En in de US is het DVR-bezit dit seizoen gestegen van 9% vorig seizoen naar 20%. Daar is het al een extraatje geworden om te kijken of een programma misschien wel beter scoort bij “delayed viewing. Voorbeeld is Grey’s Anatomy en CSI: op donderdag om 9PM. Beide shows kunnen al rekenen op een aardig DVR-kijkerspubliek. Respectievelijk ruim 4 miljoen en 3,5 miljoen kijkers bovenop de “live-viewing” cijfers. Dat is voor beide shows een extra 20% aan kijkers in “delayed viewing”. Je hebt in de US 3 cijfers die gepubliceerd worden. “Live + Same Day Viewing”, “Live + 3 Days Viewing” en “Live + 7 Days Viewing”. En tegenwoordig wordt er zelfs bijgehouden door de Nielsen Co. hoeveel mensen er naar de commercials in de breaks van programma’s kijken. En dit tot 3 dagen na de original airing, het C3 cijfer.
    Ik denk dat het DVR-bezit niet heel hoog nog is in NL, maar dat zal in de komende jaren snel veranderen denk ik.

  14. KNL

    @ Anonymous 11: WAt je zegt over de codering klopt niet, er worden geen signalen meegestuurd met de TV-programma’s. De intomart-kastjes meten registreren een x-aantal beeldpunten die met referentie-beelden vergeleken worden.
    En uitsluitend het uitgesteld kijkgedrag van de eerstvolgende week wordt meegenomen in het kijkcijfer, dus tot en met 6 dagen later. En niet zoals jij zegt 7 weken later, maar dat was wellicht een tikfout.
    En de directeur van SKO heet geen Bart, maar Bas, dus het geeft te denken over hoe zorgvuldig artikelen hier gepost worden.

  15. Anoniem

    @KNL
    En dat is wel degelijk een codering die net als PDC etc in het deel van het tv beeld is verwerkt waar bijv. ook de teletekstsignalen zitten, de beeldlijnen die zeg maar net buiten het zichtbare beeld horen te vallen. Het is iets wat SKO zelf als zodanig heeft uitgelegd toen dit bekend werd gemaakt enige tijd geleden. En die tikfout van 7 weken had ik onder het bericht al hersteld en die naam van de directeur heb ik bij mijn weten niet genoemd ;)

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.