RTL-directeur Frank Eijken: ‘Geen paniek bij RTL’

RTL Nederland maakt, na de overname van John de Mols tv-zender Tien, de verwachtingen in kijkcijfers nog niet waar. Het marktaandeel van de vier zenders blijft sinds begin september op 31,5 procent steken in de doelgroep 20- 49 jaar, terwijl 35 procent als doel was afgegeven. Frank Eijken, chief commer- cial officer bij RTL, erkent dat de hoge ambities nog niet zijn waargemaakt. “Persoonlijk had ik ook sneller resultaat verwacht“, zegt Frank Eijken in vakblad Adformatie.

Frank Eijken vervolgt: “De kijker is even de weg kwijt omdat we zijn gaan reshuffelen met programma’s en bewust RTL4 breder hebben gemaakt. Daarnaast is een aantal dure Nederlandse producties – With Love from Alaska, Lost in Tokyo – niet aangeslagen. Maar er heerst geen paniek of zo.

Volgens mediabureaus is vooral de samenhang tussen de zenders nog verre van optimaal. “Het valt nog tegen“, zegt Ilja Loeffen van mediabureau OMD. “RTL haalt een iets hoger aandeel dan zonder RTL8. Die zender haalt in de genoemde periode iets meer dan 3 pct, de helft van wat Tien deed zonder voetbal.

Ruud de Langen van MindShare verwacht niet dat RTL de genoemde 35 procent gaat halen. “Het blijkt dat die vier zenders op elkaar afstemmen geen geringe opgave is. Daarnaast vind ik dat het profiel van RTL4 zwabbert, en kun je je afvragen of het voetbal op RTL4 niet kannibaliseert op de andere RTL-zenders. Hoe dan ook kun je stellen dat men zich verkeken heeft op het vrijgekomen aandeel van Tien. Die 7 pct kun je niet zomaar bij RTL optellen.

Volgens Eijken moet men bij RTL ook intern wennen aan het goed profileren van vier zenders, “iets dat lastiger is dan drie zenders“. De aanstelling van Remco van Westerloo tot programmabaas van RTL5 – nog niet bevestigd door RTL – moet daarin ook voorzien, aldus Adformatie.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen