1 miljoen kijkers voor Koefnoen


De kijkcijfers van zaterdag 22 september 2007 (SKO)

Koefnoen (AVRO, Ned1, 21:30) – Paul Groot en Owen Schumacher vinden het satirische programma Koefnoen na vijftig afleveringen nog steeds te leuk om op te geven. “Het enige nadeel is dat we nu in het voor- en najaar zeven afleve- ringen maken en daar zijn we het hele jaar mee bezig“, vertelt Owen. De AVRO begrijpt dat wel. “Maar die hebben weer te maken met een netcoördinator. Het gevaar is dat je je tijdslot kwijtraakt; als jij geen satirisch programma maakt, maakt iemand anders het wel.

Owen zou het liefst de helft van het jaar televisie doen. “De andere helft iets anders, bijvoorbeeld theater, een comedy bedenken of een verhaal schrijven. Binnenkort hebben we besprekingen over een nieuw contract. De Avro begrijpt het wel, maar die hebben weer te maken met een netcoördinator. Ik hoopte dat wij inmiddels zoveel krediet zouden hebben, dat er te praten viel over minder afleveringen, zodat we ons ook naast televisie kunnen blijven ontwikkelen.” Paul Groot vult aan: “Ik geloof niet dat we ergens anders een betere deal zouden kunnen krijgen: we hebben bij de Avro alle creatieve vrijheid, een goed budget en een mooi uitzendtijdstip.” Koefnoen werd zaterdag door 1.021.000 kijkers (madl: 16.3%) bekeken.

Kassa (VARA, Ned1, 18:52) – Felix Meurders stelt al sinds 1989 consumentenleed aan de kaak in Kassa. Na achtien jaar heeft Felix er nog steeds zin in. “Je merkt dat Kassa effect heeft: vorig seizoen kregen we een computergigant als Microsoft op de knieën toen we bewezen dat hun nieuwe spelcomputer, de Xbox 360, wel degelijk cd’s bekrast door een constructiefout. Niet slecht voor een Nederlands consumentenprogramma, toch?“, zegt Meurders in Televizier. De ideeën voor Kassa komen geregeld uit de eigen omgeving van de makers. “Er gaat geen maand voorbij of iemand vindt wel een rare folder op de mat waar we iets mee kunnen.” Volgens Felix brengen bedrijven niet moedwillig slechte producten op de markt. “Het gros wil alleen met zo min mogelijk middelen zo veel mogelijk verdienen. Internetplusbellen van KPN is daar een voorbeeld van. Meteen na invoering deden zich allerlei problemen voor, waar KPN geen afdoende antwoord op had. Toch bleven ze reclame maken en door een toevloed aan klanten ging het van kwaad tot erger.” Kassa werd zaterdagavond door 975.000 kijkers (madl: 26.3%) bekeken.

Blauw Bloed (EO, Ned2, 19:35) – Blauw Bloed zond zaterdag beelden uit van de verjaardag van kroonprins Willem-Alexander. Glamourfotograaf Joop van Tellingen was niet uitgenodigd omdat roddelblad Party de mediacode had overtreden. Het blad plaatste eerder dit jaar foto’s van Maxima en de prinsesjes op het strand. “Ik vind het een beetje flauw. Ik heb die foto’s niet gemaakt, het blad plaatst ze en nu zit ik werkloos thuis!“, aldus Van Tellingen bij TVgids.nl. Het contact met de koninklijke familie verloopt al jaren wisselend. “Willem-Alexander heeft me eens een ongelofelijke klap voor mijn kop gegeven. Hij had toen wat met Yolande Adriaansen. Hij stond haar op te wachten in een hoekje van het vliegveld, maar ik wilde ze natuurlijk samen op de foto. Hij werd zo boos dat hij me aanvloog. Ik heb hem dat nooit kwalijk genomen. Later zei hij ‘Sorry Joop, ik ging te ver.’ Toen zei ik ‘Ach joh, ik had al een maand eerder geslagen!’” De mediacode maakt het voor Van Tellingen veel moeilijker om leuke kiekjes van de Oranjes te schieten: “Ze willen rust met de kinderen, dat snap ik heus wel, maar met zijn veertigen op een rij een foto maken van Amalia, daar is niks aan. Het is niet zo leuk meer.” Blauw Bloed trok zaterdagavond 665.000 kijkers (madl: 14.2%) naar de Evangelische Omroep op Nederland 2.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen