Omzet RTL Nederland stijgt

RTL Nederland sluit de eerste helft van 2007 af met een omzetstijging van 10,5% naar € 189 miljoen (2006: € 171 miljoen). Het bedrijfsresultaat is licht gedaald van € 36 naar € 33 miljoen. De oorzaak is onder andere de hogere investeringen in programma’s. Het aandeel van RTL Nederland op de markt voor televisiereclame steeg van 37,1% naar 39,5%. Dat meldt een zegsvrouw van RTL Nederland vandaag. RTL zegt haar marktleiderspositie op de tv-markt te hebben gehandhaafd.

Het marktaandeel van RTL Nederland is ietwat gedaald. “Het gezamenlijke zenderaandeel van 29,4% in de kerndoelgroep boodschappers 20 – 49 jaar vertoont slechts een kleine daling (0,6%) ten opzichte van 2006 (30%)“, aldus de zegsvrouw. “Ook RTL 4 bleef marktleider met een zenderaandeel van 15% in haar kerndoelgroep boodschappers 20 – 49 jaar, ondanks de aangetrokken concurrentie van Nederland 1. Programma’s als het half acht bulletin van RTL Nieuws, X Factor, Goede Tijden, Slechte Tijden en CSI droegen in grote mate bij aan het resultaat.

Het zenderaandeel van RTL 5 is in de kerndoelgroep 20 – 34 jaar stabiel gebleven met 10,6% (10,7% in 2006), dankzij programma’s als Mijn Tent Is Top, CSI: Miami en Bones. “RTL 7 is in de doelgroep mannen 20 – 49 jaar sterk gegroeid met een zenderaandeel van 6,4%, een stijging van 1,3% ten opzichte van het eerste half jaar in 2006 (5,1%). UEFA Cup voetbal en ‘RTL GP’, met name de Formule 1 en Dakar, zorgden voor de forse groei van RTL 7“, zegt de persvoorlichtster.

Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, over het resultaat: “De cijfers voldoen aan onze verwachtingen. Met het sluiten van de overeenkomst met Talpa zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van 2007 goed en ook de hoge investeringen in programma’s gaan zich zeker terugbetalen in het nieuwe seizoen. De eerste resultaten op het commerciële en programmatische vlak zijn bemoedigend.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen