138.000 kijkers voor Wat nu?!

Geplaatst op di 31 jul 2007 om 9:46


De kijkcijfers van maandag 30 juli 2007 (SKO)

Wat nu?! (VARA, Ned3, 19:29) – Het nieuwe VARA-programma Wat nu?!, de opvolger van het zomermagazine Wat heet!, ging maandagavond van start met 138.000 kijkers (madl: 3.0%). In Wat nu?! wordt het nieuws besproken met diverse deskundigen en internetfilmpjes. “Ik was meteen enthousiast over het programma. Ik kom veel op YouTube en krijg ook regelmatig filmpjes opgestuurd van bekenden“, zegt presentator Leon Verdonschot. Hij vindt voorganger Wat heet! niet geflopt.

Hoewel Wat heet! wegens inhoudelijke tekortkomingen van de buis is gehaald, vindt Verdonschot – ook één van de presentatoren van het programma – niet geflopt. “Het werd gemaakt door een deel van de redactie van De Wereld Draait Door“, vertelt Verdonschot aan TVgids.nl. “Die zijn nu alweer druk bezig met de voorbereiding op het nieuwe seizoen DWDD. We zouden acht weken Wat heet! gaan maken en na de Tour kijken of we ermee verder zouden gaan, maar er is besloten geen gebruik te maken van deze mogelijkheid. Ik heb het in ieder geval niet ervaren als een flop.

Dag mams (VARA, Ned2, 22:42) – Documentairemaker Bert Molenaar sprak de afgelopen zeven jaar vijftien nabestaanden en een aantal deskundigen over zelfmoord. Het resultaat was maandagavond te zien in de aangrijpende documentaire Dag Mams, die door 393.000 kijkers (madl: 8.6%) bekeken werd. Zelf verloor Molenaar zijn vader toen hij 28 jaar was. “Hoewel het een vader van niets was, heeft het me enorm aangegrepen. Ik wist dat zijn ondergang onafwendbaar was. Hij heeft in mij iets wezenlijks geraakt“, vertelt Molenaar in de GPD-bladen. “Eigenlijk zegt de ouder: het leven is niet de moeite waard om geleefd te worden. En jij, als kind, bent voor mij niet de moeite waard om te blijven leven. Dat is moeilijk om mee te leven.

Crime Scene Investigation (RTL4, 20:33) – De 54-jarige acteur William Petersen speelt al vijf seizoenen lang Gil Grissom in de populaire Amerikaanse misdaadserie Crime Scene Investigation op RTL 4. CSI is een wereldwijd succes. “Het is natuurlijk fantastisch dat CSI wereldwijd zo populair is, maar voor ons is het er niet makkelijker op geworden“, vertelt Petersen in Televizier. “Probeer maar eens aan de top te blijven, dat valt nog niet mee als je altijd al zo hard voor het succes gewerkt hebt. Maar we moeten wel, want de concurrentie is moordend.” In 1999 viel het script van CSI op de mat. “Ik zag het personage Grissom meteen zitten. Bovendien zou ik veel te weten komen over forensisch onderzoek. Ik dacht: als ik nu maar week in, week uit genoeg bijleer, dan blijft het leuk om in CSI te spelen. Ook na vijf seizoenen.” Crime Scene Investigation trok maandag 788.000 kijkers (madl: 13.5%).

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)








46 Reacties op “138.000 kijkers voor Wat nu?!”


  1. mari

    ned1 dendert door

  2. Paul

    Was op zich niet heel verassend. Een stuk pijnlijker is het voor the Phone: 103.000 kijkers! Afkicken is erg constant, trouwe kijkers blijkbaar.

  3. Tom

    Toch slim van de KRO om in de zomer gewoon met hun successen door te gaan. En het moet gezegd worden dat dat Nederland te koop gewoon een heel erg vermakelijk programma is! Simpel, maar erg leuk (ook voor niet-bejaarden!)

  4. HOIH

    Ik heb gisteren een stukje wat nu gekeken, maar wat is dat een aanfluiting zeg. Niet normaal meer. Goedkope opzet, goedkope presentatoren.

  5. uykl

    Gister het begin gezien van wat nu?! ik ben binnen 3 minuten verder gezapt

  6. uykl

    Gister het begin gezien van wat nu?! ik ben binnen 3 minuten verder gezapt

  7. Bart V.

    Als je de kijkcijfers ziet van showbizznieuws vraag je je af waarom RTL boulevard eigenlijk een zomerstop heeft. Het RTL nieuws blijft toch ook gewoon, daar zetten ze toch ook geen zomerstop op.

  8. Chiel

    @ BArtv: als je Shownieuws hebt gezien weet je waarom! Een fanclubdag van Bev (van Ab normaal) op boerencamping het Hobbeltje. Kom op zeg!

  9. Robin

    en maar weer een shownieuws laten rotten, netjes hoor. Scoort in iedergeval beter dan Wat NU?! (zullen ze bij de vara ook wel denken ;)) Phone was geloof ik een hh?

  10. JM

    Costa (ervoor) en de videoclip (erna) scoren zelfs hoger dan Wat Nu! Kunnen ze beter videoclips gaan uitzenden!

  11. tvman

    Lijkt wel of Ned1 steeds sterker wordt t.o.v. de rest.

  12. Ronaldo

    MAANDAG 30 JULI 2007

    Zenderaandelen Boodschappers 20-49 jaar
    18:00-24:00 uur Bron: SKO

    RTL 4 13,7 % SBS6 13,8 %
    RTL 5 10,1 % NET5 6,8 %
    RTL 7 5,4 % VERONICA 6,6 %
    RTL nederland 29,2 % SBS 27,3 %

    NED 1 14,1 % TIEN 4,5 %
    NED 2 5,3 %
    NED 3 5,0 %
    PUBLIEKEN 24,3 %

    TOP 5 Kdh Zender

    1 Hart van Nederland 8,9 % SBS6
    2 Journaal 20 uur 8,6 % Ned 1
    3 Shownieuws 7,9 % SBS6
    4 Crime scene investigation 6,3 % RTL 4
    5 Spoorloos special 6,3 % Ned 1

    Totale kijkdichtheid 31,9 %
    1% kijkdichtheid is 37.930 Boodschappers 20-49 jaar

  13. !#Michael#!

    @ Chiel

    1.2 miljoen mensen vinden het kennelijk erg leuk! RTL Boulevard haalde de laatste maanden die cijfers niet meer, en de late editie van show nieuws is een kaskraker die al tijden op zo’n 1 miljoen kijker mag rekeken!

    @ Robin’

    Ja The Phone was een herhaling van vrijdag :)

  14. Thom

    @Michael,

    Shownieuws LAAT doet het altijd goed in de zomermaanden, omdat mensen dan niet meer in de vooravond kunnen genieten van RTLBoulevard ;) SBS is zowiezo sterker in de zomer

  15. Johan

    ze moeten bij de PO is leren om hun programma’s te pluggen.

  16. Anoniem

    @WIM

    WAAR BLIJVEN DIE LEKKERE GEVULDE KOEKEN

  17. Emmy

    Mmm, ik vond ‘Wat nu?’ nog best aardig om naar te kijken, eerlijkgezegd.
    De documentaire ‘Dag Mams’ was erg boeiend.

  18. !#Michael#!

    @ Thom

    Je zou eerder denken dat Show Nieuws -vroeg profijt van het einde van Bouelvard zou hebben, en niet de late editie … hoewel beide edities het best oke doen :)

  19. !#Michael#!

    Trouwens opvallende score voor “the B&B” 342.000 21.2% madl … voor weken van 180.000/240.000 8/12%, waarom heeft SBS the Bold niet gewoon om 8 uur gezet zoals RTL4 jaren deed? En als de fomule dan weer aan geslagen was mooi om half zeven als springplank voor HvN vroeg??? PRUTSERS!!!

  20. !#Michael#!

    En als ze dat dan niet willen, waarom plaats je het niet op Net5? 400.000 kijkers geheid, leuke aanvulling voor die zender, op SBS6 word de soap gewoon verkwanseld!

  21. bluffy

    wat een saai programma…Kortom Uitermate Teleurstellend.

  22. Chiel

    Q: 1.2 miljoen mensen vinden het kennelijk erg leuk! RTL Boulevard haalde de laatste maanden die cijfers niet meer, en de late editie van show nieuws is een kaskraker die al tijden op zo’n 1 miljoen kijker mag rekeken!

    Natuurlijk had ik het over de vroege editie, de late hoort gewoon bij HVN. En de vroege scoort nog steeds maar 300.000/400.000 kijkers… Een programma om 18.30 en 23.00 uur vergelijken is natuurlijk ook compleet kansloos!

    Q: Ja The Phone was een herhaling van vrijdag

    Toen het 200.000 kijkers trok, nu kunnen we dus wél van een flop spreken. Ik (een veel anderen) zeiden het direct al; op Ned1 zetten. Maar een herhaling van BNZ of Rieu was belangrijker :?

  23. mari

    @chiel
    een herhaling van bnz wat is dat

  24. Chiel

    Band naam zonder

    *zucht*

  25. piet

    Wat een flauwe zomerprogrammering heeft RTL dan ook, vind je het gek dat kijkers op die manier afhaken! Waarom bestaat de zomer alleen uit herhalingen, vooral met zo’n zomer!

    Ik heb gister THe Phone gezien.. toch echt wel een goed programma! Ziet er echt gelikt uit, stoer gefilmt enzo! Alleen zijn die kandidaten steeds zo vervelend dom!!!!

  26. Bart

    @piet: Ga jij binnen een bepaalde tijd maar eens wat oplossen. Zal je vies tegen vallen…

  27. Danny - Digitaal Media.nl

    @Bart
    Ach, de helft van de reageerders hier denkt dat ie alles beter kan…

  28. Anoniem

    @ Danny – digitaal media entertainment en producties international BVNV en Zoon: Bij die helft hoor jij toch ook altijd?

  29. Danny - Digitaal Media.nl

    @Anonymous
    Wat ik dus niet snap is deze zin “digitaal media entertainment en producties international BVNV en Zoon:”

    Het lijkt me verder onnodig om te reageren op iemand die Anonymous is en Tjedde heet.

  30. THEO

    Voor de zomer riepen vele zenders dat zij geen zomerstop zouden invoeren, maar wat blijkt alle zenders doen aan een zomerstop.
    De Nederlandse televisie wordt overspoeld door herhalingen. Niet alleen van series, maar ook van films & andere programma’s.

    RTL heeft het hele jaar door een zomerstop. Zij gooien elke keer weer een serie in de herhaling. The Nanny, Allo, CSI ( alle klonen), Shark, Bones, Las Vegas, Life and Cooking,Kees en Co, Eigen Huis, Laat ze maar lachen, Gelukkig je bent er. Gordon Ramsy en ga zomaar door. Bijna elke dag is de programmering van RTL voor 75 % een herhalingen.

    Het erge is dat deze herhalingen goed scoren. Hoe dement of hoe dom is nederland nu echt? Hoe achtelijk is onze bevolking om voor de tigste keer de nanny te gaan kijken.

    Waar ik me het meeste zorgen om maak is dat RTL binnenkort 4 kanalen kan vullen met herhalingen.

  31. !#Michael#!

    “Deal or Nodeal kids-special” tip voor RTL ;) :P

    http://nl.youtube.com/watch?v=BlnMem_N8y0

  32. Hees

    En weer kloppen de cijfers van Ronaldo niet

  33. IK BEN NIET TJEDDE

    @ danny digitaal media entertainment en producties international BVNV en Zoon:
    Ben je nou echt zo dom dat je niet snapt waarom iedereen dit hier steeds doet?

  34. Bart V.

    Theo (post 30): Dat belooft veel voor de toekomst! RTL met een 10-tal zenders, waar de hele dag herhalingen van herhalingen te zien zijn. Als de kabel digitaal gaat of als RTL in een pluspakket terecht komt, hoeft de Nma zich ook meer nergens mee te bemoeien. De hele dag tvmakelaar, bouwval gezocht, eigen huis en tuin, tvwoonmagazine, RTL travel, vrienden houden huis etc. in een eeuwig durende carrousel, RTL Boulevard 24 hrs (E-entertainment), natuurlijk veel RTL filmkanalen (ala HBO/TV Direct), RTL nieuws (24 hrs), talkshows van vlaggenschip Oprah, Dr. Phil en Ellen op het RTL talkshow kanaal, en de hele dag door, iedere dag CSI, CSI Miami en CSI New York, ja RTL komt er wel met herhalingen van herhalingen van herhalingen.

  35. Anoniem

    @ Michael
    Daar hadden ze bij de postcode loterij of talpa of rtl natuurlijk allang aangedacht. zo ook aan een versie met sterren.
    Met kinderen gaat nooit werken. Kinderen kiezen gewoon een doos en zijn te nuchter om te gaan twijfelen welke doos. Dat twijfelen slaat ook nergens op, je weet toch niet wat er inzit maar dat maakt nou juist het programma. Kids zijn hier te nuchter voor.

  36. !#Michael#!

    @ Anonymous

    Het was een grapje maar goed :P

  37. Danny - Digitaal Media.nl

    @IK BEN NIET TJEDDE
    Ik ben in ieder geval slimmer dan jou als je een naam nog niet eens met een hoofdletter kan typen.

  38. Anoniem

    Dat is een grote veronderstelling Danny

  39. Anoniem

    @ DANNY: Ja, dat is wel het belangrijkste in het leven he, dat een naam met een hoofdletter geschreven wordt. Shit man wat ben jij dom!

  40. Evelien

    Hoi Hoi,

    Weten jullie toevallig wanneer de nieuwe seizoenen van CSI enzo weer begint. Of waar ik dit kan vinden

    Groetjes,

    Evelien

  41. Anoniem

    @evelien
    kijk rtl en het kan haast niet missen ;)

  42. Greg

    RTL4 heeft de volgende series:
    CSI (ma 2030)
    CSI Miami (vr 2030)
    CSI New York (wo 2030)
    Bones (wo 2130)
    Shark (ma 2130)
    The Unit (za 2315)

  43. Robert

    Ik keek naar Afkicken van BNN. Wil kotsen vean het feit dat mijn belasting geld wordt besteed aan zoon slechte progamma. Wie heeft die begeleiding
    ingehuurd? Zeker melkert mensen!

  44. RTL FAN

    Weet iemand wat RTL Plus gaat worden?
    Ik zie namelijk dat de nieuwe flashback serie van het rtl nieuws in de link RTL Plus mee neemt.
    Word dit een nieuwe betaalde service?
    link

  45. Vuur vliegje

    @ Robert

    Dat heb ik met meer programma’s De dure voetbalwedstrijden, De grote sportevenementen, Pink Pop. Zinloze praatprogramma’s zoals wat nu. Zo kan ik doorgaan, maar er zijn genoeg mensen die deze programma’s wel willen zien. Dus hou eens op met het gezeik zeg.

  46. ikkuh

    @ Danny,
    Als we het dan toch over correcte spelling hebben…
    Het is niet “…slimmer dan jou”,
    maar het moet zijn “…slimmer dan jij” ;)

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.