Datingprogramma’s RTL met fictieve kandidaten

Datingprogramma’s die ’s nachts te zien zijn bij de zenders van RTL Nederland, werken werken met fictieve personen terwijl dit op televisie niet duidelijk wordt gemaakt. Dat schrijft De Volkskrant. In de programma’s worden foto’s getoond van mensen die contact lijken te zoeken. Sms’jes van kijkers worden echter niet beantwoord door de persoon op de foto, maar door een werknemer van Mobitainment TV, de producent van de datingprogramma’s bij RTL.

De kosten voor het sms-verkeer kunnen hoog oplopen, ook doordat het nooit tot een echte afspraak komt. Dat laatste wordt wel vermeld: onder aan het scherm staat, slecht leesbaar, dat ‘fysieke afspraken’ niet mogelijk zijn.

Mobitainment TV is onbereikbaar voor commentaar. RTL zegt in de krant dat mensen die niet hebben begrepen dat de personen in beeld niet zelf antwoorden, hun geld kunnen terugkrijgen bij de producent. De SP gaat vragen stellen over de kwestie. “De indruk wordt gewekt dat je een leuke juffrouw aan de lijn krijgt“, zegt Kamerlid Jan de Wit. “Bovendien worden mensen bestookt met sms’jes tegen een hoog tarief.

De drie ‘late night tv formats’ van Mobitainment, waaronder CupidoTV, Pool Party en Na Sluytingstijd, zijn volgens Mobitainment TV een co-productie met RTL Nederland. “RTL Nederland ziet Mobitainment als een belangrijke partner voor de ontwikkeling van dit soort crossmediale formats“, staat op de website van Mobitainment.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen