Archief voor Mar 2007

Dancing with the Stars brengt dansamusement op RTL 4

Geplaatst op Sat 31 Mar 2007 om 14:28

Negen nieuwe bekende Nederlanders gaan dansend het weekeinde door in een nieuwe reeks van Dancing With The Stars bij RTL 4, waarvan vanavond om 20.00 uur de eerste aflevering te zien is. Deze reeks behoren weervrouw Helga van Leur, actrice Nikkie Plessen, presentatrice Fabiënne de Vries en actrice Aukje van Ginneken tot de ‘dancing queens. De vijf mannelijke deelnemers zijn Martijn Krabbé, tuinman Lodewijk Hoekstra, schrijver Bart Chabot, acteur Christoph Haddad en schaatser Bob de Jong.

Voor veel fans breekt tijdens de uitzending morgen bovendien een langverwacht moment aan: Frans Bauer laat men voor het eerst na zijn operatie weer live genieten van zijn optreden. Met dit optreden laat de afgeslankte publiekslieveling zien dat hij terug van weggeweest is en letterlijk nog steeds veel noten op zijn zang heeft.

RTL 4 brengt deze zaterdagavond veel dansamusement op de buis. De start van de derde reeks van Dancing With The Stars wordt om 22.30 uur namelijk gevolgd door Let’s Dance, een registratie van de World Trophy Latin American 2007 en de Nederlandse Kampioenschappen Latin American & Classic Showdance Professionals 2007. Tijdens deze dansevenementen presenteert de nationale en internationale professionele danstop een spektakel van topniveau op de dansvloer.

In twee uitzendingen, op zaterdag 31 maart en op zaterdag 7 april, is het Kurhaus in Scheveningen het schitterende decor. “Internationaal draait Nederland prima mee. Met ons land wordt zeker rekening gehouden, we behoren tot een van de grote danslanden van de wereld. De enorme belangstelling voor het dansen is verheugend. Vooral de leeftijdsgroep 25-45 jaar en de 55+-ers zijn een grote doelgroep binnen de dansscholen“, aldus de enthousiaste Cor van de Stroet, voorzitter van danslerarenvakorganisaties NVD en tevens juryvoorzitter van Dancing With The Stars.

Nance: ‘Je merkt dat Gerard geen presentator is’

Geplaatst op Sat 31 Mar 2007 om 10:49

Presentatrice Nance merkt dat haar collega Gerard Joling meer zanger is, dan presentator. Dat vertelt Nance in KRO Magazine. “Hij is heel apart“, vertelt de presentatrice van So you wannabe a popstar?. “Hij zegt altijd dat hij een zanger is en geen presentator. Dat merk je wel.” Nance Coolen, die het muziekprogramma samen met Gerard presenteert, vermoedt wel dat hij erg ambitieus is. “Gerard doet enorm zijn best, maar hij is soms wat onzeker.

Nance noemt een voorbeeld, waarbij het volgens haar nog duidelijk is dat Gerard nog wat te leren heeft. “Als er bijvoorbeeld een filmpje wordt getoond, en ik sta nog naar de monitor te kijken, heeft Gerard zich soms al omgedraaid en staat breed grijnzend in de camera te kijken. Dat staat natuurlijk een beetje raar, en dan moeten we even coördineren dat we sámen naar de monitor kijken.” Joling is volgens Nance ook weleens snel afgeleid. “Je moet hem bepaalde dingen duidelijk zeggen. Soms wordt hem iets uitgelegd, en dan zie ik hem ja knikken, en dan denk ik: dat zakt nú al weg… Maar hij heeft een eigen coach, dus dat komt meestal wel goed.

Volgens de roddelbladen kan het duo het niet goed met elkaar vinden, omdat Nance jaloers zou zijn op Gerard. “Ik laat alles over me heen komen. Wat Nance ook voor opmerkingen maakt. Dat ik toch met haar So you wannabe a popstar ga presenteren, is voor mij geen probleem. Gordon is ook niet mijn vriend, maar dat kunnen we goed scheiden“, liet de zanger enige tijd geleden weten in een roddelblad.

Gerard bevestigt in TROS Kompas dat hij en Nance een ‘totaal ander karakter’ hebben. Volgens Nance is er niets waar van de geruchten. “Ik vind dat we elkaar heel goed aanvullen. In het begin werd altijd geroepen dat ik een ijskonijn was en dat Gerard en ik niet door één deur konden, elkaar het licht in de ogen niet gunden, maar zo was het helemaal niet. Gerard is inderdaad vaak heel aanwezig, open en grappig. Ik kan dat ook wel zijn, maar als iemand anders dat al is, vind ik het wel oké. Dan hoef ik niet per se nóg grappiger te zijn. Laat dat maar aan Gerard over.

Volgens de geruchten zou Nance jaloers zijn op het succes van Gerard. Nance vertelt in TROS Kompas dat Gerard zich in een ontzettend vruchtbare periode bevindt. “Daar moet hij absoluut gebruik van maken. Het kan over een half jaar wel over zijn.

669.000 kijkers voor Het Hof van Joosten

Geplaatst op Sat 31 Mar 2007 om 10:28


De kijkcijfers van vrijdag 30 maart 2007 (SKO)

Het Hof van Joosten (VARA, Ned2, 21:22) – Het juridische programma Zestien miljoen rechters bleek vorig jaar niet de kijkcijferklapper waar de VARA op hoopte. Astrid Joosten is sinds vrijdagavond terug met het nieuwe programma Het Hof van Joosten, waarvan de eerste aflevering door 669.000 kijkers (madl: 9.6%) werd bekeken. “Mijn sleutelwoord bij de opzet van dit programma was ‘dichterbij’. Dat zie je in alles terug: de gevallen uit de praktijk liggen dichter bij de gemiddelde kijker en ook de studio is kleiner.

Op de vraag of ze tevreden is met de hoeveelheid werk, vertelt Joosten in het Algemeen Dagblad: “Als ik twintig keer Het Hof van Joosten zou mogen maken dit seizoen, ben ik heel blij. Een eigen talkshow is echt niet het hoogste goed. Maar het zijn er geen twintig, maar acht. En dat vind ik inderdaad te weinig. Natuurlijk is er ook nog Twee voor Twaalf, dat trouwens gigantische kijkcijfers scoort. Maar dat doe ik al zo lang, dat is routine geworden. Terwijl ik graag ergens mijn tanden in wil zetten. Binnenkort praat ik met de directie over volgend seizoen. Dan zal ik het ook zeker aansnijden. Vorig jaar ben ik een paar keer ingevallen in De Wereld Draait Door. Claudia had last van een gemeen virus en Matthijs kon ook een paar keer niet. Vond ik erg leuk om te doen. Maar dit is helaas een erg gezond jaar, haha. Natuurlijk zou ik het geweldig vinden om het vast te doen. Gold destijds ook voor BW.

So you wannabe a popstar? (SBS6, 20:28) – Gerard Joling en Nance gingen onlangs naadloos over van het schaatsen in Sterren dansen op het IJs naar het zingen in So you wannabe a popstar?. “Na zo’n 43 programma’s over schaatsen ben ik zelf bijna ingevroren, kan ik je vertellen. Ik heb het wel een beetje gehad. Met alle respect hoor, want het heeft ons heel veel gebracht“, vertelt Joling in TROS Kompas. “We blijven in Studio 24, dus dat is gezellig. Het is jammer dat het elke week naar riolering stinkt in mijn kleedkamer. Ik wilde mijn naam al veranderen in Gerard Riolering, haha. De hostess heeft nu twintig geurkaarsen neergezet, maar dat helpt geen bal.” Nance: “Ons nieuwe programma kwam er heel snel achteraan, maar dat vind ik wel lekker. Na de eerste reeks van Sterren dansen op het IJs was de ijsvloer ineens weg, de studio was meteen alweer van iemand anders en dat voelde niet fijn. We hebben daar toch een aantal maanden min of meer gewoond.” So you wannabe a popstar? werd vrijdagavond door 1.002.000 kijkers (madl: 15.0%) bekeken. Tegenover de show trok het nieuwe spelprogramma Voor de rest van je leven met Daan Schuurmans 608.000 kijkers trok. Monique van der Werff en Jochem van Gelder staan zaterdagavond in de sing-off van het muzikale programma met Nance en Gerard Joling.

Schaatser van het Jaar (TROS, Ned1, 21:34) – Ireen Wüst en Sven Kramer werden vrijdagavond gehuldigd tot Schaatser van het Jaar. Zij werden verkozen door een tienkoppige vakjury. Voor Ria Visser, een van de juryleden, is Wüst ondanks het gebrek aan concurrentie geen middelmatige winnaar. “Ireen steekt dit jaar echt met kop en schouders boven de rest uit“, aldus Visser in TROS Kompas. “Ze heeft na het olympisch goud van vorig seizoen de lijn prima doorgetrokken.” Bij de mannen werd Sven Kramer winnaar. Juryvoorzitter Ab Krook: “Hij blijft zich ontwikkelen. Het begint er echt op te lijken dat we rekening moeten gaan houden met een tijdperk Sven Kramer. Vooral Svens manier van rijden is indrukwekkend. Echt genieten, zo mooi. Ook dit jaar heeft hij zijn techniek weer verbeterd. Zijn timing is ongelooflijk goed.” De uitreiking van de Schaatser van het Jaar scoorde 1.118.000 kijkers (madl: 16.4%).

De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG�? kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.553.000
02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.165.000
03. Hart van Nederland (SBS6) 1.135.000
04. Schaatser van het Jaar (Ned1) 1.118.000
05. So you wannabe a popstar? (SBS6) 1.002.000

06. Jan Smit and Friends (Ned1) 931.000
07. De Lama’s (Ned3) 929.000
08. Grijpstra en De Gier (RTL4) 862.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 952.000
10. Shownieuws (SBS6) 838.000

11. Journaal 18:00 (Ned1) 836.000
12. De polikliniek (Ned1) 834.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 806.000
14. De wereld draait door (Ned3) 760.000
15. Pauw en Witteman (Ned1) 754.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned1 / 16.9%
2. RTL4 / 12.6%
3. SBS6 / 12.2%
4. Ned2 / 7.8%
5. Ned3 / 7.8%
6. RTL5 / 6.8%
7. NET5 / 5.9%
8. RTL7 / 5.7%
9. Vero / 5.1%
10. Tien / 4.2%
11. Discov / 1.0%
12. Nick / 0.8%
13. N.geog / 0.7%
14. Eurosp / 0.5%
15. Box / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 25,1%
3. SBS Groep 23,2%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

‘Toekomst Trouw hing aan zijden draad’

Geplaatst op Fri 30 Mar 2007 om 18:20

De top van uitgeversconcern PCM heeft zich in 2002 afgevraagd of dagblad Trouw wel kon blijven voortbestaan. Dat zegt vertrekkend hoofdredacteur Frits van Exter vrijdag in een interview met zijn krant. “Ik had altijd het gevoel gehad: ja, met Trouw komt het wel goed. Maar de werkelijkheid was dat we op een koord aan het dansen waren“, aldus Van Exter. Pas na een miljoenenbezuiniging bleef PCM Trouw uitgeven.

Inmiddels is het dagblad financieel gezond en heeft het zelfs als enige landelijke krant weer een groeiend ledenbestand. “We moesten miljoenen bezuinigen: van een verlies van 7,5 miljoen euro in 2002 moesten we in 2006 winst maken. Het zal wel mijn naïviteit zijn geweest, maar pas later had ik in de gaten dat we bijna kopje onder waren gegaan“, laat de vertrekkend hoofdredacteur weten.
Van Exter (51), die 29 jaar bij Trouw werkte en de krant negen jaar lang leidde, was de eerste hoofdredacteur die niet uit een christelijk nest kwam. Onder zijn leiding ging de krant op tabloidformaat en werd er winst gemaakt. Van Exter, die vandaag vertrekt, denkt nog na over wat hij na zijn werk bij Trouw gaat doen.

Het Hof van Joosten van start op Nederland 2

Geplaatst op Fri 30 Mar 2007 om 13:35

Astrid Joosten presenteert vanavond om 21.20 uur het nieuwe VARA-programma Het Hof van Joosten op Nederland 2. In deze show behandelt ze waargebeurde conflicten, die zijn uitgevochten voor de rechter. De presentatrice legt aan de hand van een spannende reconstructie haar gasten en de kijkers persoonlijke dilemma’s voor. Met als centrale vraag: hoe zou u zelf reageren en handelen in een dergelijke situatie? Hoe zou u oordelen in de zaak en komt dit overeen met het vonnis van de rechter?

Wekelijks spelen drie publieksgroepen een belangrijke rol in Het Hof van Joosten. Om te beginnen ontvangt Astrid Joosten iedere week twee nieuwe, contrasterende publieksgroepen, die een duidelijke link hebben met het waargebeurde verhaal van die aflevering (bijvoorbeeld werkgevers en werknemers bij een aflevering over romances op het werk). Daarnaast is er een vaste groep ‘gemiddelde Nederlanders’: een panel, samengesteld uit diverse leeftijden en sociale achtergronden.

Door middel van snelle en soms confronterende vragenrondes, die worden ingeleid door fragmenten, zien we hoe verschillend publieksgroepen reageren, wanneer ze persoonlijk bij zo’n zaak betrokken zouden raken“, aldus Joosten “Verder krijgen de deelnemers een belangrijke taak: hoe zouden zij vonnissen in de zaak? En komt dit persoonlijke oordeel overeen met de daadwerkelijke uitspraak van de rechter?

In Het Hof van Joosten worden vijf civiele zaken behandeld (met telkens twee advocaten) en drie strafzaken (met telkens een advocaat en een officier van justitie). Topadvocaten als Gerard Spong, Cees Korvinus en Peter Plasman zullen in Het Hof van Joosten een vurig pleidooi houden. Officier van Justitie Hanneke Festen is het vaste gezicht namens het Openbaar Ministerie.

In 2006 presenteerde Astrid Joosten al het juridische programma Zestien miljoen rechters. “Toen hebben we echt de smaak te pakken gekregen om programma’s te maken, waarbij de kijker op de stoel van de rechter gaat zitten“, vertelt de presentatrice. “Geïnspireerd door de reacties op Zestien miljoen rechters hebben we nu een nieuw programma gemaakt over rechtszaken, met een aangepaste formule en andere thematiek. In Zestien miljoen rechters werd een juridisch thema bespro- ken, vanuit verschillende invalshoeken. De onderwerpen in Het Hof van Joosten zijn meer van alledag, dichterbij de kijker. Het wordt nu toegankelijker, sneller en uitdagen- der. We hebben ook bewust gekozen voor een nieuwe naam: vanuit mijn ‘eigen rechtbank’ – Het Hof van Joosten – zal ik de gasten betrokkenen interviewen.

De eerste aflevering vanavond gaat over de spraakmakende rechtszaak van secretaresse Yvette. Zij komt als 18-jarig meisje in dienst van Lanolux b.v. Ze vindt steun bij haar baas Marcel en Yvette wordt verliefd. Marcel, 44 jaar, getrouwd en vader van een tienerdochter, is in zijn ego gestreeld door de verliefdheid van Yvette. Twee jaar lang hebben de twee een seksuele relatie. Maar dan verbreekt Marcel de verhouding: hij wil zijn huwelijk redden. Yvette accepteert dit niet. Ze laat hem op het werk niet met rust, bestookt hem met mails en sms’jes. Marcel kan het niet meer aan. Hij vertelt alles aan de directeur en vraagt om het ontslag van Yvette.

Het Hof van Joosten, dat 34 minuten duurt, is vanaf vanavond acht weken lang elke vrijdag om 21.20 uur te zien bij de VARA op Nederland 2. (Foto: Nick van Ormondt)

686.000 kijkers voor Editie NL

Geplaatst op Fri 30 Mar 2007 om 9:05


De kijkcijfers van donderdag 29 maart 2007 (SKO)

Editie NL (RTL4, 18:16) – Presentator Jan de Hoop is sinds geruime tijd niet meer te zien als presentator van de nieuwsrubriek Editie NL op RTL 4. De programmamakers achten hem te oud voor het programma, vertelt De Hoop in het programma Max en Catherine. “Ik werd er te oud voor voor. Dat zeggen ze gewoon in tv-land tegen je.Catherine Keyl verbaast zich erover dat als je goed bent, je toch het veld moet ruimen omdat je te oud wordt in televisieland. “Ja, vind ik ook. Maar daar ga ik niet over.

De 52-jarige presentator snapt de beslissing wel. “Als profvoetballer houdt het ook een keer op. Het is een programma dat, ter verdediging van degene die de beslissing genomen heeft, voor een heel jonge, trendy doelgroep gemaakt wordt. En als je aan mij vraagt wie er op één staat in de Top 40 op dit moment…” Inmiddels is er al een nieuwe presentatrice gevonden voor Editie NL. Margreet Beetsma zal het team binnenkort gaan versterken. “Ik heb er heel veel zin in ook. Ik wil nu ook wel graag“, aldus Beetsma in Boulevard. Editie NL trok donderdag 686.000 kijkers (madl: 18.2%).

Thema: Het Dierenduel (VPRO, Ned3, 20:27) – De thema-avond Het Dierenduel op Nederland 3 bracht donderdagavond in de vorm van een showprogramma de tegenstellingen tussen de voorvechters van dierenrechten en de mensen die alle aandacht voor welzijn van dieren vooral onzinnig vinden in beeld. In een boksring werden vier prikkelende stellingen geponeerd over de relatie tussen mens en (huis)dier. Daarna mochten steeds twee voor- en tegenstanders hun zegje doen. “Een heftige toestand“, omschrijft presentator Karen van Holst Pellekaan de debatten. “We hadden plastic knuppels beschikbaar, die de debaters in uiterste nood mochten gebruiken. Dat deden ze niet, maar sommigen hadden het in hun hart best gewild, volgens mij.” Eén ding is duidelijk, van enige toenadering tijdens de discussies was geen enkele sprake, de tegenstanders bleven onverzettelijk lijnrecht tegenover elkaar staan. “De debatten waren te kort, en het hoge entertainmentgehalte zat ons wat dat betreft misschien in de weg. Toenadering had ik ook niet echt verwacht, wel een beetje op gehoopt.” Het Dierenduel werd door 188.000 kijkers (madl: 3.0%) bekeken.

Shownieuws (SBS6, 19:27) – Shownieuws-presentator Gerard Joling werkt op dit moment aan zijn biografie. “In dit boek zullen echt verrassingen staan. Zoals over mijn liefdesleven“, aldus Joling in De Telegraaf. “De afgelopen jaren heb ik wel eens het bed gedeeld met een bekende vrouw…” Zijn publiek, zegt hij gierend, varieert van acht tot achtentachtig. Volgens Joling wordt zijn levensverhaal relevant. “Het is toch leuk als je weet om wie je lacht… Mijn omgeving zegt wel eens dat ik word geleefd. Dat klopt wel, maar ik word geleefd door succes. Dan is keihard werken niet erg. Mijn moeder snapt het. Zij is mijn superfan. Ze houdt alleen niet van de uitzendingen van Over de Vloer met Gordon. Omdat we daar scheten laten en vreselijke dingen zeggen. Zo heb ik je niet opgevoed, klaagt ze dan. Je moet je handen uit de mouwen steken, daar word je nooit slechter van…” Shownieuws trok 387.000 kijkers (madl: 7.1%).

De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG�? kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.557.000
02. Ik vertrek (Ned1) 1.447.000
03. Hart van Nederland (SBS6) 1.422.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.278.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.123.000

06. Klasgenoten (RTL4) 1.049.000
07. House M.D. (SBS6) 1.044.000
08. Twee voor twaalf (Ned2) 1.019.000
09. Shownieuws (SBS6) 958.000
10. Schatjes (Ned1) 953.000

11. De kinderpolikliniek (Ned1) 881.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 877.000
13. Journaal 22:00 (Ned2) 858.000
14. CSI New York (RTL5) 846.000
15. Journaal 18:00 (Ned1) 793.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned1 / 18.1%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 12.2%
4. Ned2 / 9.0%
5. RTL5 / 7.3%
6. Ned3 / 5.7%
7. NET5 / 5.6%
8. RTL7 / 5.2%
9. Tien / 4.3%
10. Vero / 4.0%
11. Discov / 1.4%
12. Eurosp / 0.8%
13. Nick / 0.7%
14. N.geog / 0.6%
15. Box / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 32,8%
2. RTL Nederland 27,0%
3. SBS Groep 21,8%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Televisieserie over gemeente Emmen bij RTL

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 16:38

De gemeente Emmen staat centraal in het nieuwe programma Voor hetzelfde geld in Emmen dat vanaf januari te zien is bij RTL. De televisieserie, die voor een groot gedeelte door de gemeente betaald wordt, gaat 550.000 euro kosten. Dat meldt het Dagblad van het Noorden. In het programma worden tien families uit verschillende delen van Nederland gevolgd die besluiten om naar Emmen te verhuizen. Hun huidige werk- en woonsituatie wordt vergeleken met de nieuwe situatie in Emmen.

Cees Bijl, burgemeester van de gemeente, verwacht dat Emmen landelijk beter bekend zal worden door de serie. “Veel mensen kennen Emmen alleen maar van de dierentuin. Het wordt hoog tijd dat daar verandering in wordt gebracht.” Voor de serie, tien afleveringen van 25 minuten, werkt de gemeente samen met RTL Nederland en de televisieproductiemaatschappij Blue Circle.

VARA’s Nieuwe Lagerhuis met Lennart Booij

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 16:26

De VARA brengt vanaf 14 april, in de traditie van Het Lagehuis, acht weken lang op zaterdagavond het nieuwe debatprogramma VARA’s Nieuwe Lagerhuis op de buis. De presentatie is in handen van Lennart Booij (foto). In het nieuwe programma wordt telkens gedebatteerd door twee groepen met een verschillende, maatschappelijke achtergrond: autochtoon en allochtoon, jong en oud, lager en hoger opgeleid enzovoorts. VARA’s Nieuwe Lagerhuis is met ingang van 14 april acht weken lang op zaterdagavond live om 21.10 uur te zien op Nederland 2.

Toen Het Lagerhuis op 29 januari 2005 zijn laatste uitzending beleefde, is benadrukt dat dit niet het einde van een debatprogramma bij de VARA betekende. “Het voeren en stimuleren van het maatschappelijke debat staat hoog in het VARA-vaandel“, aldus een zegsman. “De naam dekt dan ook de lading: de formule van Het Lagerhuis is aangepast, met een nieuwe presentator, nieuwe debaters en een nieuw decor, maar de discussie over actuele, maatschappelijke onderwerpen blijft centraal staan.

Eindredacteur Robert Leenheers: “Nog niet eerder waren de tegenstellingen tussen de debaters uit een debatprogramma zó scherp als in VARA’s Nieuwe Lagerhuis. Dat gaat ongetwijfeld zorgen voor spannende debatten. Het panel bij Het Lagerhuis was bijvoorbeeld vooral gebaseerd op politieke achtergronden: links tegenover rechts. Bij VARA’s Nieuwe Lagerhuis vormt het panel nóg meer een afspiegeling van de maat- schappij. De debaters zijn op meerdere, maatschappelijke terreinen tegengesteld.

Presentator Lennart Booij was medewerker van oud-PvdA-voorzitter Felix Rottenberg én lid van het campagneteam van Wim Kok. In 1996 was hij medeoprichter van de vernieuwingsbeweging Niet Nix. Bij de AVRO was Lennart Booij – samen met Yoeri Albrecht – te zien als presentator van het interviewprogramma Krachtstroom. Ook leidde hij debatten voor de Amsterdamse stadszender AT5.

Lennart Booij: “Het maatschappelijke debat verdient een goede plek op televisie. In ‘VARA’s Nieuwe Lagerhuis’ hoop ik de emoties van Nederland wekelijks te kunnen vertalen in scherpe stellingen en verhelderende debatten. Een goede debattraditie is voor Nederland van belang. Zo kunnen mensen hun eigen mening toetsen aan anderen. Alleen dan ontstaat er inzicht en verdieping.

Snoop Dogg lucht hart bij Robert Jensen

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 11:32

De Amerikaanse rapper Snoop Dogg praat donderdagavond op de Nederlandse televisie over de recente gebeurtenissen rond zijn persoon. Robert Jensen voelt hem in zijn talkshow Jensen!, om 22.30 uur op RTL 5, aan de tand. Snoop Dogg mocht eerder deze week Groot-Brittannië niet in en zijn bodyguard veroorzaakte in Amsterdam een ongeluk. Een fietsende vrouw werd dinsdag geraakt door de deur van de taxi waarin Snoop en zijn gevolg zich door de hoofdstad van het land bewogen.

Een bewaker van de rapper deed de deur open zonder uit te kijken en raakte daarmee de vrouw. Het RTL 4-programma RTL Boulevard toonde dinsdag foto’s waarop te zien was hoe de bodyguard vervolgens de vrouw molesteerde toen ze de politie wilde bellen. De politie arriveerde uiteindelijk toch en nam de bodyguard mee voor verhoor. De politie nam de bewaker mee naar het bureau, maar hij is al weer vrijgelaten.

Snoop Dogg gaf zondag een optreden in de Heineken Music Hall met zijn collega-rapper Diddy. Samen zouden zij vijf optredens in Groot-Brittannië geven, maar de autoriteiten weigerden hem een visum te geven. De 35-jarige rapper was vorig jaar gearresteerd op de Londense luchthaven Heathrow na een opstootje.

Datingprogramma’s RTL met fictieve kandidaten

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 10:22

Datingprogramma’s die ‘s nachts te zien zijn bij de zenders van RTL Nederland, werken werken met fictieve personen terwijl dit op televisie niet duidelijk wordt gemaakt. Dat schrijft De Volkskrant. In de programma’s worden foto’s getoond van mensen die contact lijken te zoeken. Sms’jes van kijkers worden echter niet beantwoord door de persoon op de foto, maar door een werknemer van Mobitainment TV, de producent van de datingprogramma’s bij RTL.

De kosten voor het sms-verkeer kunnen hoog oplopen, ook doordat het nooit tot een echte afspraak komt. Dat laatste wordt wel vermeld: onder aan het scherm staat, slecht leesbaar, dat ‘fysieke afspraken’ niet mogelijk zijn.

Mobitainment TV is onbereikbaar voor commentaar. RTL zegt in de krant dat mensen die niet hebben begrepen dat de personen in beeld niet zelf antwoorden, hun geld kunnen terugkrijgen bij de producent. De SP gaat vragen stellen over de kwestie. “De indruk wordt gewekt dat je een leuke juffrouw aan de lijn krijgt“, zegt Kamerlid Jan de Wit. “Bovendien worden mensen bestookt met sms’jes tegen een hoog tarief.

De drie ‘late night tv formats’ van Mobitainment, waaronder CupidoTV, Pool Party en Na Sluytingstijd, zijn volgens Mobitainment TV een co-productie met RTL Nederland. “RTL Nederland ziet Mobitainment als een belangrijke partner voor de ontwikkeling van dit soort crossmediale formats“, staat op de website van Mobitainment.

Kijkwijzer buigt zich over De Gouden Kooi

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 7:53

De klachtencommissie van het Nicam, de orga- nisatie achter de Kijkwijzer, buigt zich binnenkort over de vraag of het programma De Gouden Kooi van Tien niet op een later tijdstip moet worden uitgezonden. Dat schrijft BN/DeStem. Zeven kijkers hebben een klacht ingediend bij de Nicam, omdat zij het programma te grof vinden voor half acht ‘s avonds wanneer nog veel kinderen voor de buis zitten. De realityserie rond een aantal kandidaten in een kapitale villa in Eemnes heeft op dit moment de Kijkwijzer- classificatie ‘alle leeftijden’, met een waar- schuwing voor grof taalgebruik meegekregen.

Nicam-directeur Wim Bekkers noemt zeven klachten niet opmerkelijk veel, “maar één klacht kan al voldoende zijn“. Als een klacht gegrond wordt verklaard, zijn er diverse sancties mogelijk. De omroep kan een geldboete krijgen (tot maximaal 135.000 euro), of de classificatie van het programma wordt opgewaardeerd. Als dat laatste gebeurt, moet het relatief goed bekeken programma verkassen naar een later tijdstip. Met een classificatie ’12 jaar en ouder’ is dat na acht uur ‘s avonds, met een classificatie ’16 jaar en ouder’ mag het programma pas na tienen worden vertoond.

In ongeveer de helft van de gevallen wordt een klacht toegewezen, schat Wim Bekkers. Overigens is de Nicam niet degene die een classificatie op een programma plakt, dat doen de makers van de programma’s zelf, schrijven de GPD-bladen. Bekkers: “Juist om die reden is er een uitgebreide klachtenprocedure aan gekoppeld. Zodat er achteraf een correctie kan worden toegepast.” Bekkers stelt dat zenders er over het algemeen voor waken om losjes met de lichtrijnen om te springen.

2,7 miljoen kijkers voor Slovenië – Nederland

Geplaatst op Thu 29 Mar 2007 om 7:40


De kijkcijfers van woensdag 28 maart 2007 (SKO)

Slovenië – Nederland (Tien, 20:30) – Met een van richting veranderd schot zorgde Giovanni van Bronckhorst woensdagavond in de 85e minuut voor de winst in de uitwedstrijd tegen Slovenië: 0-1. Daardoor houdt het Nederlands elftal de kansen op EK-kwalificatie in eigen hand. “Het was geen mooie goal, maar hij telde wél. Ik had de hele wedstrijd het gevoel dat het doelpunt moest vallen. Na de eerste tien minuten in de tweede helft dacht ik: als hij nu niet valt, weet ik het ook niet meer“, aldus Van Bronckhorst in het Algemeen Dagblad.

Bondscoach Marco van Basten was tevreden met het vertoonde spel van het Nederlands elftal. “Dit zijn toch zware wedstrijden waarop veel druk ligt. Vanaf de start was het spel fris, maar we misten de trefzekerheid. Als het in de 80e minuut dan nog 0-0 staat, is dat toch wel triest. De slotfase was een beetje hectisch. We speelden toen zeker niet best. Maar toen viel juist het doelpunt. Gelukkig maar.” Toch had Van Basten op een andere uitslag gehoopt tegen Slovenië. “We hadden de wedstrijd al in de eerste helft moeten beslissen met 3-0.” Slovenië – Nederland werd woensdagavond door 2.728.000 kijkers (madl: 41.0%) bekeken. Na het voetbal, rond 23.15 uur, werd een anderhalf uur durende uitzending met hoogtepunten uit het muzikale programma Just the two of us door 105.000 kijkers (madl: 5.0%) bekeken.

De wereld draait door (VARA, Ned3, 19:29) – Na de aftiteling van VARA’s De wereld draait door is dagelijks een kort, humoristisch filmpje te zien van Lucky TV. Sander van de Pavert is de bedenker van de filmpjes. Sander heeft zijn succes te danken aan programmamaker Fons de Poel, vertelt hij in Televizier. “Ik zag een interview van Fons met Lenny Kuhr en het viel me op dat Fons vooral zelf praatte. Toen heb ik wat geplakt en geknipt zodat het net leek alsof Fons zichzelf interviewde en Lenny er steeds maar niet tussen kwam. Dat was heel grappig.” Sander levert nu regelmatig bijdragen aan programma’s als Jensen, maar vooral aan De wereld draait door, dat woensdag door 720.000 kijkers (madl: 14.5%) bekeken werd. Zijn werkwijze is simpel. “Ik sta op, lees de krant, kijk televisie en heb dan nog een uur of vier om een filmpje te maken. Ik voel meteen aan of een idee het goed zal doen op televisie.

Goede tijden, slechte tijden (RTL4, 20:02) – De RTL 4-soap Goede tijden slechte tijden krijgt er binnenkort maar liefst twee nieuwe gezichten bij. Vanaf dinsdag 10 april versterkt voormalig Idols-finalist Robin Zijlstra de cast van de soap. De 27-jarige Robin kruipt in de huid van Milan, de zoon van Robert, die hiermee terugkeert in Meerdijk. Na een turbulent liefdesleven waarbij hij niet kon kiezen tussen Sjors en Charlie verliet Milan drie jaar geleden Meerdijk om als dj een tour door Europa te maken. Na een tijd succesvol te zijn geweest in Londen, komt hij terug om te draaien in club Teluma. Een ander nieuw gezicht is Gigi Ravelli die met ingang van dinsdag 17 april te zien is in Goede Tijden, Slechte Tijden. De 24-jarige presentatrice van belspellen vertolkt de rol van Lorena, de dochter van huishoudster Rosa. Na jarenlang in Zuid-Amerika gewoond te hebben, is de knappe Lorena in geldnood geraakt en meldt ze zich noodgedwongen weer bij haar moeder Rosa in Meerdijk. Haar missie is duidelijk: een man zoeken met geld. Ze heeft het op één man in het bijzonder voorzien. Goede tijden slechte tijden scoorde woensdag 1.136.000 kijkers (madl: 20.4%).

De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG�? kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Slovenië – Nederland (Tien) 2.728.000
02. Journaal 20:00 (Ned1) 1.393.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.136.000
04. Hello Goodbye (Ned1) 1.034.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.012.000

06. Hart van Nederland (SBS6) 1.005.000
07. Pauw en Witteman (Ned1) 889.000
08. Centrale huisartsenpost (Ned1) 878.000
09. Inspector Lynley (Ned1) 863.000
10. Journaal 18:00 (Ned1) 794.000

11. De wereld draait door (Ned3) 720.000
12. Lingo (Ned1) 712.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 691.000
14. Shownieuws (SBS6) 650.000
15. EenVandaag (Ned1) 625.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Tien / 22.6%
2. Ned1 / 16.9%
3. RTL4 / 10.5%
4. SBS6 / 8.5%
5. Ned2 / 6.3%
6. RTL5 / 5.3%
7. Vero / 4.9%
8. Ned3 / 4.8%
9. NET5 / 4.7%
10. RTL7 / 4.3%
11. Discov / 0.9%
12. Nick / 0.6%
13. MTV / 0.4%
14. N.geog / 0.4%
15. AT5 / 0.3%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 28,0%
2. RTL Nederland 20,1%
3. SBS Groep 18,1%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Woordspel Lingo naar Polen

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 17:35

Het populaire woordspel Lingo is vanaf april ook in Polen te zien. Dat meldt een woordvoerder van productiehuis IdtV. De Poolse zender TV 4 zal het alom bekende spel voortaan dagelijks gaan uitzenden. Ook in Polen zal het spel, dat in Nederland al sinds 1989 op de buis is, onder de naam Lingo worden uitgezonden. Lingo is ook al te zien in onder meer Frankrijk, Spanje, Griekenland, Turkije, de Verenigde Staten, Portugal en Maleisië. In Nederland is het woordspel met Lucille Werner dagelijks te zien op Nederland 1.

Jan Smit presenteert radioshow Giel

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 14:06

Zanger Jan Smit schuift op vrijdag 30 maart aan bij 3FM-dj Giel Beelen, tijdens de uitzending van zijn radioshow tussen 06.00 en 09.00 uur. “Jan presenteert voor het eerst zijn eigen radioprogramma. Het programma Giel wordt vrijdag daarom voor een keer omgedoopt in gewoon Jan“, aldus een woordvoerder van de VARA. “Voor deze unieke kans maakt Jan tijd vrij in zijn drukke schema en keert hij speciaal terug uit Duitsland. Tijdens de ongewone uitzending kunnen luisteraars vragen aan Jan stellen en bepaalt Smit wat er gebeurt.

Slovenië – Nederland vanavond live op Tien

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 12:42

Tien doet vanavond, 28 maart, live verslag van de EK kwalificatiewed- strijd Slovenië – Nederland. De Wedstrijden begint om 20.30 uur en wordt gepresenteerd door Wilfred Genee, die wordt bijgestaan door analisten Ruud Gullit en Jan Mulder. De aftrap in de Arena Petrol te Celje is om 20.45 uur. Humberto Tan is ter plaatse voor de interviews met bondscoach Marco van Basten en de spelers van het Oranje-elftal.

Oranje kan de drie punten die vanavond op het spel zijn goed gebruiken in de race om kwalificatie voor het Europees Kampioenschap 2008 in Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast zullen ze zich willen revancheren voor het teleurstellende doelpuntloze gelijkspel van afgelopen zaterdag tegen Roemenië. Het commentaar tijdens de wedstrijd wordt verzorgd door Mark van Rijswijk.

De Wedstrijden: Nederland – Slovenië is vanaf 20.30 uur te zien op Tien. Na de wedstrijd brengt Tien om 23.00 uur een anderhalf uur durende compilatie van de muziekshow Just the two of us met Linda de Mol en Gordon.

Marcel Peek nieuwe netmanager Nederland 1

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 8:00

Marcel Peek (46) wordt de nieuwe netmanager van Nederland 1. Peek is in die functie verantwoordelijk voor de programmering van de zender. Hij werkt al geruime tijd bij de publieke omroep. Begin 2006 werd hij benoemd als adjunct-netcoör- dinator van Nederland 1. Daarvoor werkte hij als adviseur voor verschillende netcoördinatoren.

Ad de Boer, voormalig directeur van de EO, wordt de waarnemend directeur Televisie Programmering. Die functie was beschikbaar wegens het vertrek van Ton F. van Dijk. Van Dijk gaf aan op zoek te zijn naar een nieuwe stap in zijn werkend leven. “Ik kijk terug op een prachtige tijd bij de publieke omroep, waarin veel is bereikt. Nu ben ik toe aan nieuwe uitdagingen“, aldus Van Dijk.

Ontslag voor beledigende belspelpresentator

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 7:54

Belspelpresentator Kevin Brouwer (RTL) heeft ontslag genomen bij tv-producent Endemol omdat hij in een uitzending een SBS-collega beledigde. Dat meldt het ANP. Tijdens zijn show keek Brouwer met een schuin oog naar een belspel op SBS6. Daar zat op dat moment een donker meisje te presenteren met zwarte krullen. Brouwer riep op naar hem te bellen en niet naar “die veredelde zwarte piet” bij SBS. Het fragment werd later ook nog herhaald bij De Wereld Draait Door.

Endemol sprak Brouwer aan op zijn uitspraken en uiteindelijk besloot de presentator zelf zijn biezen te pakken. “Naar aanleiding van de berichtgeving in De wereld draait door, wil ik iedereen laten weten dat ik het enorm betreur dat een ongelukkige opmerking, die ik tijdens een live uitzending heb gemaakt, nogmaals wereldkundig wordt gemaakt“, laat Brouwer weten op zijn site. “Geloof me, ik ben absoluut niet racistisch en discriminatie is iets waar ik mij verre van houd. Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen en zeker niet mijn gewaardeerde SBS collega. Het spijt me dan ook ontzettend als ik dat met deze opmerking toch heb gedaan.”

SBS-presentatrice Kalthoum, om wie het draait, is volgens een woordvoerder van SBS behoorlijk van Brouwers uitspraken geschrokken. Uit privacy-overwegingen wordt haar achternaam niet bekend gemaakt. “Het was voor haar extra vervelend, want het was de eerste uitzending die ze deed“, laat de zegsman weten.

Voor zijn baan bij de Rotterdamse tv-zender RNN7 hoeft Brouwer niet te vrezen. “Kevin heeft iets gedaan wat niet bijzonder slim is“, reageert Hans Groenendijk van RNN7 in het Algemeen Dagblad. “Maar zijn uitspraken zijn bij De wereld draait door nog al zwaar uitgemeten en verkeerd uitgelegd. Wij zijn tevreden over wat hij doet bij ons. Deze kwestie heeft geen consequenties voor hem.(Foto: KevinBrouwer.nl)

216.000 kijkers voor Temptation Island

Geplaatst op Wed 28 Mar 2007 om 7:41


De kijkcijfers van dinsdag 27 maart 2007 (SKO)

Temptation Island (Veronica, 20:30) – De start van een nieuw seizoen van het verleidingsprogramma Temptation Island werd dinsdagavond door 216.000 kijkers (madl: 3.5%) bekeken bij Veronica. De 30-jarige Co Rowold praat het program- ma samen met zijn Vlaamse collega Verónique de Kock aan elkaar. Het scou- ten van een mannelijk Veronica-gezicht valt niet mee, vertelt programmaleider Alphons Martens in de GPD-bladen. In Co Rowold vond Martens de juiste pre- sentator van het verleidingsprogramma.

Hij is jong, heeft humor, een goede uitstraling. En, hij is niet te knap. Het is een leuke jongen met een leuk verhaal, waar de mannelijke deelnemers zich niet door bedreigd hoeven te voelen“, aldus Martens. Rowold lacht als hij die omschrijving hoort. “Ik bèn ook niet echt een knappe jongen, al heb ik wel een bepaalde guitigheid. Eigenlijk ben ik gewoon de ideale man, voor Veronica dan.” Rowold neemt het stokje over van Tanja Jess die met het programma stopte. “Wat ik anders doe dan Tanja? Alles! Ik waardeerde haar cynische doortastendheid erg, maar ik doe het op mijn manier.

RTL Boulevard (RTL4, 18:35) – Topadvocaat Bram Moszkowicz schuift regelmatig aan als gastdeskundige in het dagelijkse entertainmentprogramma RTL Boulevard op RTL 4. Moszkowicz maakte onlangs onderdeel uit van een debat in de Amsterdamse Rode Hoed over advocaten die zich als mediasterren gedragen. Volgens hoogleraar advocatuur Floris Bannier is het recht niet gediend met deze ontwikkeling. “Als je zelf meer aandacht opeist dan je cliënt, dien je niet per se zijn belang“, aldus Bannier in De Pers. Advocaat Gerard Spong Spong vindt niets mis met het gedrag van Moszkowicz. Hij zou het niet uitsluiten als hij gevraagd werd door RTL Boulevard. “Infotainment is goed. De intelligentsia communiceert met elkaar in NRC en de Volkskrant, maar de goegemeente moet ook betrokken worden.” Mr. Peter Plasman (vertegenwoordigde Mohammed B.) zou zelf bedanken: “Wil je bekend zijn in de media of in het huis van bewaring? Ik kies voor de laatste, maar ik heb er geen moeite mee als anderen het doen.” RTL Boulevard, dinsdagavond zonder Moszkowicz als deskundige, werd door 732.000 kijkers (madl: 18.6%) bekeken.

Desperate Housewives (NET5, 20:33) – Het tweede seizoen van de Amerikaanse komedieserie Desperate Housewives eindigde voor Mike Delfino, gespeeld door acteur James Denton, in een dramatisch auto-ongeluk. Hij belandde in een coma. “Het duurde even, maar ze hebben nu toch ontdekt wanneer ik op m’n best ben: bewusteloos in een ziekenhuisbed“, lacht Denton in Televizier. “Maar wat kan het heet zijn als je uren onder die studiolampen en die dekens ligt te broeien. Slapend rijk worden? Ha, daar lijkt het op, maar ik verdien mijn brood toch liever met actief acteren.” In de aflevering van dinsdag was te zien hoe Mika uit zijn coma ontwaakte. “Mike was vorig jaar niet altijd even aardig, dus wie weet waar een coma goed voor is. Zonder gekheid, ik mag niet teveel prijsgeven, maar ik beloof dat dit seizoen duidelijk wordt of Susan en Mike iets met elkaar krijgen. Of niet natuurlijk…” Desperate Housewives werd door 447.000 kijkers (madl: 7.2%) bekeken. Aansluitend trok een nieuwe aflevering van de Britse serie Hotel Babylon 350.000 kijkers (madl: 5.6%).

De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG�? kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.506.000
02. Blik op de weg (Ned1) 1.395.000
03. Opgelicht (Ned1) 1.380.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.195.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.180.000

06. De rijdende rechter (Ned1) 1.165.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.060.000
08. Opsporing verzocht (Ned1) 1.049.000
09. CSI Miami (RTL5) 997.000
10. Pauw en Witteman (Ned1) 944.000

11. Bouwval gezocht (RTL4) 853.000
12. Intensive Care (Ned1) 842.000
13. Wie wordt de man van Froukje? (RTL4) 837.000
14. Shownieuws (SBS6) 811.000
15. Mijn tent is top (RTL5) 809.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned1 / 20.1%
2. RTL4 / 15.2%
3. SBS6 / 10.7%
4. RTL5 / 9.9%
5. Tien / 7.4%
6. Ned2 / 6.0%
7. Ned3 / 5.9%
8. RTL7 / 5.5%
9. NET5 / 5.4%
10. Vero / 2.8%
11. Discov / 0.9%
12. Nick / 0.6%
13. Box / 0.4%
14. MTV / 0.4%
15. AT5 / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 32,0%
2. RTL Nederland 30,6%
3. SBS Groep 18,9%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

John de Mol bouwt belang in Telegraaf op

Geplaatst op Tue 27 Mar 2007 om 15:42

John de Mol bouwt via zijn investeringsmaat- schappij Cyrte een belang in de Telegraaf Media Groep (TMG) op. Dat bevestigt een woordvoerder van De Mol aan het ANP. Hij wilde niet ingaan op de omvang van het belang. Een onbevestigde bron beweert aan het FD dat de investeringsmaatschappij een aandeel van 7,5 procent in TMG nastreeft. TMG is medeeigenaar van SBS. Het aandeel TMG schoot vanmiddag omhoog en noteerde 4 procent in de plus.

Talpa verkoopt komedieserie Samen aan Duitsland

Geplaatst op Tue 27 Mar 2007 om 12:54

Talpa Content heeft een licentie overeenkomst gesloten met de Duitse zendergroep ProSieben/Sat 1 voor de formatrechten van de comedyserie Samen voor de Duitstalige markt. Samen is een dagelijkse comedy over relaties, geschreven door een team van tien schrijvers onder leiding van Ger Apeldoorn en Harm Edens. In Duitsland wordt Samen, dat vorig jaar te zien was bij Talpa, vanaf komend najaar in een wekelijkse versie geproduceerd en uitgezonden op het Duitse ProSieben/Sat 1.

In Oostenrijk start op korte termijn op ORF een dagelijkse versie van de serie. Het gaat hier in beide gevallen om bewerkingen van de Nederlandse scripts. Talpa Content is naar eigen zeggen zeer actief op de internationale markt. Inmiddels zijn onder meer Koppels (Frankrijk), Gooische Vrouwen (Duitsland, België en Frankrijk), De Gouden Kooi (Verenigde Staten) en 1 Miljoen Wat? (Italië) verkocht.

340.000 kijkers voor Just the two of us

Geplaatst op Tue 27 Mar 2007 om 7:37


De kijkcijfers van maandag 26 maart 2007 (SKO)

Just the two of us (Tien, 20:32) – Gordon en Linda de Mol waren maan- dagavond te zien in alweer de derde aflevering van de muzikale wedstrijd Just the two of us op televisiezender Tien. De in totaal twee uur durende live-uitzending werd door 340.000 kijkers (madl: 5.1%) bekeken. Vorige week trok Just the two of us 416.000 kijkers. In Just the two of us gaan BN’ers de strijd met elkaar aan om wie de beste popster is. Wekelijks laten zij live in de studio een nummer horen.

Just the two of us-presentator Gordon mengde zich onlangs in de discussie over het vermeende playbacken van superster Dolly Parton, tijdens haar concert in Zwolle ruim een week geleden. Enkele bezoekers van het concert zouden hun geld teruggeëist hebben, omdat Dolly niet alles live zong. “Haar concert was honderd procent playback. Alleen bij het nummer Little Sparrow zong ze waarschijnlijk zelf mee“, oordeelde Gordon in het Algemeen Dagblad. “Ze speelde ook niet zelf piano: dat kan toch niet met die lange nagels. Het orkestgeluid was eveneens tevoren opgenomen. Alleen het achtergrondkoor was live. Ik heb er goed op gelet.” Ontoelaatbaar, vindt Gordon. “Het is minachting van je publiek. Stel je voor dat wij dat met de Toppers zouden doen.

Grey’s Anatomy (NET5, 20:34) – Sara Ramirez speelt in de ziekenhuisserie Grey’s Anatomy dokter Callie Torres, de vriendin van co-assistent George O’Malley. Ramirez kwam pas later in de serie, en keek daarvoor wekelijks naar de serie. “Ik was een trouwe fan“, vertelt Ramirez. “Toen ik de rol kreeg en hoorde dat mijn personage iets met George zou krijgen, sprong ik een gat in de lucht. George vond ik altijd al de leukste man van Grey’s Anatomy en nu werd ik zijn meisje! Dat ik – in lengte en breedte – veel groter ben dan hij, maakt George en Callie juist een interessant stel.” Torres heeft ook wel eens scènes op moeten nemen, die zij minder leuk vond. “Toen ik in het script las dat ik in mijn ondergoed moest dansen, schrok ik me rot. Ik kamp al mijn hele leven met body issues en ben al sinds mijn tiende op dieet. En nu moest ik half naakt op tv in mijn onderbroek een dansje doen! Dat was absoluut niet iets wat ik aan mijn cv wilde toevoegen. Aan de andere kant was het wel een goede uitdaging: dit was een mooie kans om mijn issues te overwinnen en te zeggen: ik ben prima zoals ik ben.” Grey’s Anatomy werd maandag door 619.000 kijkers (madl: 9.2%) bekeken.

Shownieuws (SBS6, 19:26) – In de vroege editie van Shownieuws werd maandag uitgebreid aandacht besteed aan Frans Bauer en zijn Mariska. De volkszanger maakte maandag tijdens een persconferentie bekend dat hij in de zomer van 2008 met Mariska zal trouwen. Shownieuws bracht tijdens de vroege uitzending felicitaties van kijkers en videoboodschappen van bekende collega’s. “In mijn beleving zijn Maris en ik al jaren vrouw en man. Onze verbintenis is door onze drie kinderen ijzersterk. Toch wilde ik al heel lang trouwen. Begin 2006 was ik al van plan het aanzoek te doen, maar het goede moment was er nooit. Zonder die poliep had ik Mariska misschien vlak voor Ahoy wel gevraagd“, aldus Bauer in het AD. “De afgelopen maanden voor en na de operatie waren voor ons heel spannend en emotioneel. Dat ik Mariska meteen na ik weer mocht spreken vroeg, is symbolisch. In zo’n moeilijke periode als deze realiseerde ik me extra hoe belangrijk m’n gezin is.” Shownieuws scoorde 359.000 kijkers (madl: 6.9%). De late editie trok 839.000 kijkers.

De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG�? kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Radar (Ned1) 2.004.000
02. Journaal 20:00 (Ned1) 1.772.000
03. Memories (Ned1) 1.628.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 1.250.000
05. Het familiediner (Ned1) 1.188.000

06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.174.000
07. Crime Scene Investigation (RTL4) 1.160.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.093.000
09. Ingang oost (Ned1) 1.017.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 875.000

11. Standoff (RTL4) 868.000
12. Journaal 18:00 (Ned1) 818.000
13. Pauw en Witteman (Ned1) 789.000
14. Lingo (Ned1) 728.000
15. Editie NL (RTL4) 700.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned1 / 22.5%
2. RTL4 / 15.2%
3. SBS6 / 9.9%
4. Ned3 / 8.3%
5. RTL5 / 6.6%
6. Ned2 / 6.5%
7. NET5 / 6.0%
8. RTL7 / 5.3%
9. Tien / 4.5%
10. Vero / 2.5%
11. Discov / 1.2%
12. Eurosp / 0.6%
13. Nick / 0.6%
14. MTV / 0.5%
15. Box / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 37,3%
2. RTL Nederland 27,1%
3. SBS Groep 18,4%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Shownieuws vanavond in teken van huwelijk Bauers

Geplaatst op Mon 26 Mar 2007 om 17:58

De vroege editie van Shownieuws staat vanavond voor een groot deel in het teken van Frans en Mariska Bauer. De populaire zanger maakte vanmorgen bekend dat hij zijn Mariska ten huwelijk heeft gevraagd. Eind zomer 2008 zal de plechtigheid plaatsvinden en zullen Mariska en Frans in de echt worden verbonden. Fans kunnen hun felicitaties aan Frans & Mariska mailen naar show@sbs6.nl en die berichten zijn vanavond gedurende de uitzending onder in het beeldscherm terug te lezen.

Tijdens een speciaal belegde persconferentie in Breda maakte Frans Bauer vanmorgen bekend dat hij op zijn knieën is gegaan en Mariska ten huwelijk heeft gevraagd. Dat gebeurde al in december toen de volkszanger ziek thuis zat in verband met de poliep op zijn stemband. “Ik mocht maar een minuut per dag praten en in die minuut vroeg ik haar ten huwelijk. Mariska geloofde me eerst niet. Ik maak nogal vaak grapjes“, aldus Bauer in De Telegraaf.

Niet alleen zijn de felicitaties van lezers te zien in Shownieuws. “Ook diverse bekende Nederlanders wensen hem in speciale videoboodschappen veel sterkte toe“, aldus een zegsman. De vroege editie van Shownieuws is om 19.25 uur te zien bij SBS 6.

Nieuwe mijlpaal voor De Gouden Kooi

Geplaatst op Mon 26 Mar 2007 om 12:11

Het televisieprogramma De Gouden Kooi (Tien) heeft vandaag een mijlpaal bereikt. De Miljonairs van het eerste uur zijn vandaag namelijk exact een half jaar de bewoners van de villa. Op 23 september 2006 betrokken negen potentiële Miljonairs De Gouden Kooi. Van dit originele gezelschap zijn momenteel nog twee ‘die-hards’ over: Brian en Natasia. Zij hebben er dan maar liefst 182 dagen op zitten. Momenteel strijden zeven Miljonairs om de hoofdprijs: de villa ter waarde van 2 miljoen euro en een kapitaal in cash. Tot op de dag van vandaag is er één miljonair unaniem weggestemd (Stephan).

Unaniem wegstemmen is de enige manier om een concurrent definitief te elimineren. Deze plek zal niet meer worden ingevuld. Anderen zijn uit eigen beweging opgestapt of wegens onreglementair gedrag weggestuurd. Deze posities kunnen in het eerste jaar worden ingevuld met nieuwe potentiële miljonairs. Dit betekent dat het huidige aantal van zeven bewoners van de Villa de komende zes maanden nog ieder moment kan worden aangevuld tot een totaal van negen.

Voor degene die nu al zijn tegenspelers weet weg te spelen ligt één miljoen euro cash en de jackpot klaar. Om de kapitale villa, het geldbedrag en de jackpot te winnen dient de langstzittende Miljonair minimaal twee jaar in de Villa te verblijven.

Postcode Loterij mogelijk weg bij Tien

Geplaatst op Mon 26 Mar 2007 om 12:05

De Postcode Loterij onderzoekt de mogelijkheden om de programma’s Miljoenenjacht, 1 tegen 100 en Deal or no Deal weg te halen bij televisie- zender Tien. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De loterij zou op dit moment al oriënterende gesprekken voeren met diverse partijen, waaronder SBS en de publieke omroep. Komende zomer loopt het tweejarige contract dat de loterij met Tien heeft af, waardoor verhuizing van de shows mogelijk is.

915.000 kijkers voor Voetbalvrouwen

Geplaatst op Mon 26 Mar 2007 om 7:48


De kijkcijfers van zondag 25 maart 2007 (SKO)

Voetbalvrouwen (Tien, 20:30) – De tweede aflevering van de nieuwe serie Voetbalvrouwen werd zondagavond door 915.000 kijkers (madl: 12.8%) bekeken na de voetbalsamenvattingen in De Wedstrijden (981.000 kijkers). “Ik ben trots“, zegt regisseur Johan Nijenhuis over zijn Voetbalvrouwen. “Soms leunen we heel erg op humor, soms is het heel erg over de top en verderop is er ineens heel scherp drama. Het was de uitdaging om glamour in Nederland te laten zien. Dat is geslaagd“, aldus Nijenhuis.

Volgens Nijenhuis was het een redelijk lastige taak om al die dure huizen, auto’s en kleding te regelen. “Het is niet te doen om in bijvoorbeeld Aerdenhout bij een mooie villa aan te bellen en te vragen of we die mogen lenen voor opnamen“, aldus Nijenhuis, de bedenker van Voetbalvrouwen, in Televizier. “Dat doen mensen met oud geld niet. Nieuw geld wel. Dus we hebben opgenomen in Badhoevedorp, Leusden, Hoofddorp. De andere dure dingen in de serie hebben we vooral geritseld.

De Nationale Carrière Check (RTL4, 21:04) – Robert ten Brink presenteerde zondagavond twee uur lang De nationale carrière check voor RTL 4. Renate Verbaan stond Ten Brink bij als co-presentatrice. Zelf hoeft Verbaan niet te testen of haar baan goed bij haar past. “Ik zit uitstekend op mijn plek bij RTL. Ik ben blij met het werk dat ik doe en sta achter het product dat ik maak“, aldus Verbaan bij TVgids Online. “Ik heb er plezier in en dat is het allerbelangrijkste. Want natuurlijk moet je je vaste lasten kunnen betalen, maar het is van even groot belang om minstens 90% van de dagen fluitend naar je werk te gaan. Zeker als je jong bent.” Als je een baas als die van Renate wil, dan moet je lef hebben, vertelt de presentatrice. “Ik heb altijd heel hard gewerkt, dat is natuurlijk belangrijk, maar nog belangrijker is dat je de kansen die je krijgt, aangrijpt. Denk niet ‘ik zit eigenlijk wel goed waar ik zit’ of ‘ik kan niets anders’. Ga gewoon recht op je doel af.” De Nationale Carrière Check werd zondagavond tussen 21.00 en 23.00 uur door 367.000 kijkers (madl: 5.7%) bekeken.

Undercover in Nederland (SBS6, 22:00) – Undercover in Nederland leverde in de voorgaande seizoenen de nodige commotie op en dat zal in het nieuwe seizoen, dat zondagavond van start ging, niet anders zijn, denkt presenentator en undercoverjournalist Alberto Stegeman. Het meest tevreden kijkt hij terug op zijn reportage over kinderprostitutie, die leidde tot het instellen van een speciaal rechercheteam in Gelderland, en een rechtszaak, die op dit moment loopt tegen de betrokkenen. “Vervolging is niet mijn bedoeling. Ik wil doorgaan met agendasetting, misstanden boven halen. Signaleren“, aldus Stegeman in BN/DeStem. “Kijk, voor de politie is het moeilijk pedofielen aan te pakken want je moet ze op heterdaad betrappen, maar als het voortraject zo makkelijk is dankzij internet, dan moet je daar iets aan doen. Ik denk dat de politie daar een veel actievere rol moet gaan spelen.” Kinderprostitutie is nu dus weer een onderwerp. “Het had kennelijk zoveel impact, dat kon ik niet laten liggen. In de vorige serie behandelde ik de aanbodkant, nu zoom ik in op de mensen die seks met kinderen zoeken.” De nieuwe reeks van Undercover in Nederland ging zondag met 899.000 kijkers (madl: 13.4%) van start, na een nieuwe aflevering van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever (692.000 kijkers).