‘RTL 5 schakelt SBS 6 en NET 5 uit’

‘RTL 5 schakelt in novembermaand concurrenten SBS 6 en NET 5 uit’, kopt RTL vandaag in een persbericht. Volgens een woordvoerder van de zendergroep stevent RTL Nederland af op de afsluiting van een succesvol jaar. RTL 4, RTL 5 en RTL 7 eindigde de maand november als marktleider in de doelgroep boodschappers 20-49 jaar met een zenderaandeel van 31,2%. De Publieke Omroepen volgen met 26,8% en de SBS groep met een zenderaandeel van 23,4%.

Met de 31,2% van RTL is november 2006 succesvoller dan oktober 2006 (29,9%) en november 2005 (29,9%). “RTL 5 is de grote stijger van de groep en verstevigt haar plaats in de top 3 van grootste zenders van Nederland“, aldus een zegsman.

RTL 4 eindigt in november met 16,8% bij boodschappers 20-49 jaar (15,2% in oktober). “Uiteraard heeft X Factor een ruime bijdrage geleverd aan het succes van RTL 4, maar ook nieuwkomers Shark en De Bouwers doen het goed bij het kijkerspubliek. RTL 4 heeft zich goed gehandhaafd in het verkiezingsgeweld met onder andere Het Debat: Bos vs Balkenende dat veel stof deed opwaaien.

RTL 5 heeft volgens de zegsman een uitstekende maand afgesloten en eindigt in de doelgroep 20-34 jaar op 11,1% (november 2005 was dit nog 9,4%). “Hiermee verslaat de zender concurrenten SBS6 en Net5 en is RTL 5 op een haar na de tweede zender van Nederland. Nederland 1 scoorde slechts 0,1% hoger in november. RTL 4 is ook in deze doelgroep marktleider. De verzameling Amerikaanse RTL 5-topseries, zoals de CSI’s, maar ook Bones en Prison Break blijven grote publieksfavorieten. De producties van eigen bodem, zoals Jensen!, Beauty & De Nerd, Herman Helpt en Van Etter Tot Engel Goes Kenia scoren onverminderd hoog.

RTL 7 eindigt de maand in de doelgroep mannen 20-49 jaar met een zenderaandeel van 5,3%, hoger dan oktober 2006 (4,7%) en hoger dan november vorig jaar (4,6%).

De SBS Groep kopt in haar persbericht over de behaalde resultaten in november over het succes van de James Bond Maand van Veronica. Met maar liefst 15 titels was 007 niet weg te slaan van Veronica, dat een marktaandeel van 5,8% behaalde. A View to a Kill was met ruim 600.000 kijkers de best bekeken film.

SBS 6 had een paar flinke uitschieters in de maand november. “Domino Day 2006 trok op het hoogtepunt maar liefst 3,6 miljoen kijkers en de oefeninterland Nederland – Engeland behaalde zelfs de tweede plek in de top 100 van best bekeken programma’s. Afgelopen woensdagavond introduceerde SBS 6 de nieuwe woensdagavond. Zowel Natasja Froger met Hart in Aktie als Marlayne Sahupala met Van Rommelzolder tot Droomhuis scoorde rond de 900.000 kijkers. De serie-avond op donderdag met The Ghost Whisperer en House, de zaterdagavond met Groeten uit de Rimboe en Retourtje Geluk en het elke werkdag uitgezonden Medisch Centrum zorgde er voor dat SBS 6 zich ondanks het verkiezingsgeweld prima staande hield.

NET 5 behaalde in de voor haar belangrijke doelgroep vrouwen 20-34 jaar een marktaandeel van 9,4%. De dinsdagavond met Grey’s Anatomy, Evelien en Gilmore Girls blijft succesvol en ook de zaterdagavond met Law & Order Criminal Intent en Cold Case groeit volgens de zender nog steeds. De SBS-groep behaalde een gezamenlijk marktaandeel van 22,8% (doelgroep 20-49 jaar).

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen