‘RTL 4 heeft last van achterstallig onderhoud’

RTL 4 heeft last van achterstalling onderhoud. Dat stelt Endemol-directeur Paul Römer in het Algemeen Dagblad. “RTL 4 heeft te lang doorgedobberd op bestaande successen“, aldus Römer van tv-producent Endemol. “De vorige programmadirecteur Leo van der Goot vernieuwde weinig. Nog maar een serietje dit, nog een reeksje dat.

Volgens Römer keert het creatief ondernemerschap echter terug bij RTL 4. “Daar komen meer ruimte en geld beschikbaar.” Nederland is zijn positie als voorloper in de wereld van de tv-industrie kwijt geraakt, zegt Römer. “De Nederlandse tv-industrie was halverwege de jaren ’90 een voorloper in de wereld. Er heerste een klimaat waarin zenders zowel budget als ruimte ter beschikking stelden. Dat is sinds een paar jaar weg. Nederland is volgend geworden. Tv-vernieuwing komt nu uit Engeland.

Dat Nederland volgend is geworden, is volgens Römer voor een deel te wijten aan het grote aantal zenders dat Nederland rijk is. “Zeker na de komst van Talpa. Kijkcijfers verwateren omdat mensen zich verspreiden over te veel kanalen. Daardoor is het moeilijk grote groepen kijkers aan programma’s te binden. Waardoor de budgetten die zenders aan die programma’s besteden weer omlaag gaan.

Als Römer voldoende geld en middelen had, wist hij wel wat voor programma hij zou willen maken. “Bijvoorbeeld dit: je gaat op bezoek bij iemand die wil afrekenen met zijn verleden, positief en negatief. Iemand die dood gaat. Daar doe je interviews mee. Wat waren zijn hoogte- en dieptepunten? Wat heeft hij nog willen zeggen tegen zijn naasten? Bijvoorbeeld: ‘Ik ben altijd verliefd op je geweest’. Of: ‘ik heb je altijd een lul gevonden’. Dan wacht je tot hij dood gaat. Daarna beleg je een Rondom 10-sessie waarbij je alle betrokkenen bij elkaar brengt. Dan zie ik Cees Grimbergen voor me die de nabestaanden met die filmpjes confronteert. Ik zou kijken!

31 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Saskia
oktober 29, 2006 09:24

Nog een stukje uit 2005.

=-=-=-=-=-=—=-=-==-=-=-=-=-=-=-====-=-==-=-=-==-===-=-=-==-=-==

Simon de Waal schrijft romantische actiekomedie

Krimi-scenarioschrijver Simon de Waal gaat zich naast politieseries ook op andere genres richten. De Waal is bekend van series als ‘Baantjer’ en ‘Spangen’.

Krimi-scenarioschrijver Simon de Waal gaat zich naast politieseries ook op andere genres richten. De schrijver, die bekend is van series als ‘Baantjer’ en ‘Spangen’, heeft een toneelstuk en een romantische actiekomedie geschreven. Dat vertelde hij donderdag aan Novum Nieuws.

De actiekomedie heet ‘Famous last words’, vertelt De Waal. Het script gaat over twee jongens die een bedrijfje oprichten waarmee ze videoboodschappen opnemen van mensen die weten dat ze binnen korte tijd zullen sterven. Deze videoboodschappen worden dan tijdens de uitvaart vertoond.

(knip)

Gast
Saskia
oktober 29, 2006 10:12

Geweldig Format idee vanm Romer?Geweldig gejat, bedoel je? ;

Acda en De Munnik worden filmsterren

Vier jaar na de film Down maakt regisseur Dick Maas weer een Nederlandse film: De misdaadkomedie Famous Last Words.

Knipogen
De hoofdrollen worden gespeeld door Acda en de Munnik. Dit bevestigde producent Hans Pos dinsdag. Andere rollen zijn weggelegd voor Katja Schuurman en Thekla Reuten. Volgens Pos kan de film het best vergeleken worden met de hitkomedie Analyze This. Producent Pos: “De film zit vol geweld en heel veel knipogen.” Dick Maas werd vooral in eigen land bekend met Flodder en De Lift. Het is de bedoeling dat Famous Last Words volgend jaar in de bioscopen gaat draaien.

Biecht
Acda en de Munnik spelen jongens die een bedrijfje beginnen in het op film vastleggen van testamenten. Een op sterven liggende maffiabaas wil voorkomen dat zijn dochter (Schuurman) de misdaad als beroep kiest en besluit zijn zonden bij de mannen op camera vast te leggen. Wanneer hij genezen is, stuurt hij een huurmoordenaar (Reuten) op de mannen af om zijn opgenomen biecht terug te krijgen.

Gast
Maurits
oktober 28, 2006 21:48

Hij heeft gelijk.
RTL viel zeker in herhaling, alles werd uigemolken.
Ik wordt ook gek van die Jou vrouw, mijn vrouw en dan in 100 versies…
En dan nederlands engels. En 3x CSI in de week.. pff

Gast
Roel
oktober 28, 2006 18:26

Geweldig format-idee van Romer. Prins Bernhard heeft al laten zien wat voor geweldige televisie dergelijke bekentenissen kunnen opleveren.

Gast
Anoniem
oktober 28, 2006 18:05

Was een geslijm van die romer. Toen Leo bij RTL zat was het Leo voor en Leo na. Leo was de man die RTL vernieuwd heeft met bijvoorbeeld Boulevard en Idols. Na een paar jaar, als er op dergelijke programma’s geteerd wordt, komt er sleet in en moet er weer vernieuwd worden. Dat moment is al een tijdje geleden geweest en RTL heeft dat laten liggen (niet Leo, die was al weg). Romer likt naar de RTL directie met dergelijke uitspraken. Ik snap trouwens niet dat die man daar nog steeds zit. Endemol is de partij niet vernieuwd. Kijk naar Dancing on ice: RTL besteld maar Endemol maakt en Eyeworks heeft bewezen dat uit zo’n formule veel meer te halen is dan dat het in slaap gesukkelde clubje van endemol gedaan heeft. Wakker worden Romer!!!!

Gast
henk
oktober 28, 2006 15:42

Gelukkig je scoort

Gast
jos
oktober 28, 2006 15:38

Ja de show van Carlo wel maar van Silvana niet zo Dancing weer wel x

Gast
tijn
oktober 28, 2006 15:37

gelukkig je bent er doet het toch oke zo n 800.000 kijkers is toch prima voor kwart over 10

Gast
Lindsay
oktober 28, 2006 15:31

Waaron niet alle infotainment en grote amusementshows op RTL4, ALLE series, comedy’s en reality op RTL5, en nieuws, sport en evenementen op RTL7?

Gast
Johan
oktober 28, 2006 14:49

@ Rene
voor de ‘juiste feiten’ ahum, verwijs ik je graag naar het altijd onafhankelijke NOS journaal of RTL Nieuws

Gast
Nick
oktober 28, 2006 14:31
Gast
Rene[ van Gee]
oktober 28, 2006 14:29

@Johan

Goed gedaan Johan, maar eh zonder in een politieke discussie te vallen waar het eigenlijk niet thuishoort, dit is beleid dat al was ingezet onder Paars 2 dus Pvda, D66 en VVD.

Misschien moet je dus eerst even de feiten juist hebben voor je mooie filmpjes met onjuiste gegevens gaat zitten maken.

Gast
Johan
oktober 28, 2006 14:01

Nederland is zijn positie als voorloper in de wereld van de tv-industrie kwijt geraakt, zegt Römer. “De Nederlandse tv-industrie was halverwege de jaren ’90 een voorloper in de wereld.

Dat viel mij ook al langer op, zelfs de Duitse TV is tegenwoordig origineler dan de NL TV, tien jaar gelden zou ik nooit gedacht hebben dat ik zo’n uitspraak zou (moeten) doen.

Als je op mijn naam klikt zie je de oorzaak…

Gast
Theo
oktober 28, 2006 13:45

Citaat van Thomas:
Overigens Theo hoor ik je wel steeds klagen over het tijdslot 22:30, maar daar valt commercieel gezien ookal veel minder te halen dan in andere tijdslots.

Jij weet best waarom ik daarover klaag Thomasje.
Omdat daar een liefdeloze copy staat, een overbodig programma wat bovendien ook voor geen meter scoort, maar wat Fonsje alleen laat staan omdat het een kinderachtige wraakaktie richting SBS is.
Je argument dat 22,30 commercieel gezien (uiteraard) geen primetime meer is en er dus ook minder te verdienen valt lijkt me een open deur, en alleen relevant als ik voor zou stellen om daar een duur programma te plaatsen.
Niets is minder waar RTL4 scoorde altijd goed met aangekochte goedkope (maar aardige programma’s) zoals “Het roer om” en “Een plek onder de zon” na het vertrek van B&vD (gemiddeld tussen de 450.000 – 700.000 kijkers) voordeel was ook dat het late nieuws altijd goed bekeken werd.
Sinds de ellelange herhalingen van bovengenoemde programma’s is het bergafwaarts gegaan, en die bagger die er nu staat is wel de limiet.
Buiten deze argumenten kijk ik niet alleen zakelijk naar RTL maar ook als klant of consument, en het is gewoon stuitend dat een “marktleider” zijn kijkers doordeweek met deze pulp opzadelt.

Gast
Thomas
oktober 28, 2006 13:34

Waarom hij nou weer Leo van der Goot erbij moet halen is mij een raadsel. De man was misschien niet de meest creatieve intellectueel die er in dit land rondloopt, maar heeft heel wat goed werk verricht.
Tevens vraag ik mij af óf RTL4 nog wel wil scoren. Zoals iedereen weet is de uiterst “competente eerlijke innoverende” Fons nu aan aan het roer, en feit is dat hij zo’n beetje meer geeft om financiën dan televisie maken. En de financiën zijn behoorlijk vooruit gegaan laatste jaren.
Als je vergelijkt dat RTL5 geen reet kost en zo’n beetje het zelfde opbrengt tegenwoordig…

Overigens Theo hoor ik je wel steeds klagen over het tijdslot 22:30, maar daar valt commercieel gezien ookal veel minder te halen dan in andere tijdslots. Bovendien wordt daar (op de zomer en programma’s als HvN na) veel minder TV gekeken dus is het ook veel minder belangrijk voor het “marktaandeel”.

Gast
Theo
oktober 28, 2006 12:40

Zal mij benieuwen of ze er iets aan gaan doen, en 2. of ze er iets aan kunnen doen.
Fonsje heeft tot op heden amper iets aan RTL4 verandert, allen gezorgt dat B&vD opstapten, en die draak 4ihL in het leven geroepen om half 11 s’avonds.
Deze gratis publiciteit lijkt me meer een poging van Romer om extra stroop te smeren bij de RTL directie.
Waarschijnlijk moeten er wat nieuwe programma formules getest worden, en hoe kun je dat beter voor elkaar krijgen door even flink de RTL4 directie te likken.

Uiteraard geef je internationaal ook een beter kaartje af met de scores van RTL4 dan die van de wat kleinere zenders.
SBS omarmt Eyeworks, Talpa doet het liever zelf en de PO mag niet opvallend veel geld besteden aan duur amusement.
Dan blijven er dus verder weinig opties over.

Gast
Hans Anders
oktober 28, 2006 12:31

Wat een kansloze loser is die Paul Romer!
Als hij het voor het zeggen had koos hij dus voor zo’n zielig format.
Doet me denken aan dat bericht over Stokvis van een paar weken geleden met zijn gezwets over een vernieuwing van het Staatsloterij format.

Gast
Jorzz
oktober 28, 2006 12:29

Hij heeft wel gelijk en het is goed dat ze er wat aan gaan doen, alleen maak dan wel goede nieuwe programma’s. Want de nieuwe programma’s scoren niet al te best

Gast
Rene[ van Gee]
oktober 28, 2006 12:10

De VerSBSisering heeft gezorgd dat dat bij RTL de sleet er in is gekomen. Je zou bijna denken dat SBS van Westerloo als mol heeft neergezet om RTL te ontwrichten of kijk ik teveel slechte series bij de Publieke omroep dat ik dit soort ideeën krijg?

“Dat wat steeds verandert, is blijvend” Zei een baas van mij altijd. Ik vond dat hij gelijk had. Zijn bedrijf bestaat nog steeds.

Gast
Chiel
oktober 28, 2006 12:07

Q: Ik heb nu nog werkelijk nog nooit iemand gehoord over dgk en ik ken heel wat mensen, het zal ze werkelijk niets schelen zo’n groep mensen die weer aan een lange grote tafel zitten.

Volgens Mickey had iedereen het er de volgende dag in de tram het erover… Mickey hé ;)

Gast
Talpafan.nl
oktober 28, 2006 11:55

Endemol zal het wel voelen aangezien RTL haar grootste afnemer is. SBS en Talpa hebben veel eigen of Eyeworks producties.

Talpa heeft de postcodeloterijshow`s bij Endemol, en Big Brother

Gast
Valpa
oktober 28, 2006 11:41

@John T.

Bedoelt hij met SBS-spul niet gewoon Fons van Westerloo.. die komt immers van SBS af! En natuurlijk een enorme voorwaarste stap van Fons.. RTL is vele malen beter dan Camping6

Gast
Theo
oktober 28, 2006 11:39

John T
Sorry was niet mijn bedoeling om negatief over SBS te doen.
Ging meer over Fons en Bartje en de vriendjespolitiek aan het RTL roer. SBS6 is mijn inziens een beter zender geworden sinds die 2 weg zijn.

Gast
Theo
oktober 28, 2006 11:37

Overigens zijn nieuwe programma’s helemaal geen garantie op succes.
Hoe mooi is jouw straat, Gelukkig je bent er, Opvolger gezocht.
Allemaal nieuwe programma’s die het HEEL MATIG doen.
De ironie leert juist weer dat een “oudbakken” programma als klasgenoten het enige “nieuwe” programma is wat scoort bij RTL4 dit seizoen.

Het meest overtuigende bewijs is trouwens Talpa
Een hele nieuwe zender met 80% nieuwe programma’s en geen deuk in een pakje boter!!

Gast
John T.
oktober 28, 2006 11:36

Theo ben het met je eens behalve SBSspul? waarom altijd zo’n negatieve toon over SBS. Die Paul werkt er toch niet meer.

Gast
Kokstra
oktober 28, 2006 11:35

Naja, dit wisten we allemaal al toch?

Gast
Theo
oktober 28, 2006 11:33

Allemaal dingen die we de afgelopen weken (maanden) op MC konden lezen

Die opmerking is een schot in de roos Chiel
De echte experts zitten hier, en de omroepbazen lopen ons een beetje na te wauwelen. :P

Onderschrijft maar weer eens mijn punt dat je geen professional hoeft te zijn om toch een haarscherpe diagnose te kunnen stellen.

Gast
John T.
oktober 28, 2006 11:32

Kijkcijfers verwateren door Talpa? hoe dan er kijken gemiddeld niet meer dan 500.000 kijkers buiten het voetbal om, daar zal het toch niet mee te maken hebben.
En verder wat erger ik me aan de aanvang van DGK die ik met het zappen hoorde: ën nu naar het meest besproken programma van Nederland de GK.
Ik heb nu nog werkelijk nog nooit iemand gehoord over dgk en ik ken heel wat mensen, het zal ze werkelijk niets schelen zo’n groep mensen die weer aan een lange grote tafel zitten.

Gast
Theo
oktober 28, 2006 11:29

Romer is een vuile vieze matennaaier.

Leo van der Goot is weer overal de schuld van.
Altijd makkelijk een mes de rug van een oud-collega steken.

De zaken zitten overigens heel anders in elkaar.
Van der Goot maakte van RTL4 een zender die weer ging scoren en winst ging maken.
En zorgde voor spraakmakende programma’s en een programmering die niet stopte om 22.30 ’s avonds.

Met het uitmelken van de laatste 2 jaar heeft van der Goot weinig van doen gehad.

Sinds dat SBS spul aan het roer zit gaat het alleen maar bergafwaarts

Gast
Chiel
oktober 28, 2006 11:26

Allemaal dingen die we de afgelopen weken (maanden) op MC konden lezen :)

Gast
Martijnjdd
oktober 28, 2006 11:22

Römer slaat de spijker op z’n kop wat RTL4 betreft. Zijn programma-idee vind ik daarentegen weer van wansmaak getuigen. Nabestaanden confronteren met filmpjes van de overledene, zodat een gesprek niet meer mogelijk is. :?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen