Radio 538 blijft marktleider

Radio 538 mag zich opnieuw de grootste zender van Nederland noemen. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers die Intomart GfK vandaag publiceerde. Het station is nu met een marktaandeel van 11,6 procent opnieuw de nummer n van de radiozenders. Elke week stemmen ruim 3 miljoen luisteraars af op Radio 538 van John de Mols Talpa.

Radio 538 wint in de periode mei-juni ten opzichte van de vorige periode 0.1% marktaandeel. Radio 2 verliest 0.9% marktaandeel en komt uit op 10.1%. Sky Radio blijft de nummer drie van Nederland met 9.6% (-0.1%). De topvijf wordt besloten door Radio 3 FM (8.1%) en Radio 1 (7.3%).

46 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Craig
juli 21, 2006 19:52

¿Habla español Theo? :)

@ Michael*

Ik denk dat Slam FM nog wel een paar procenten kan afsnoepen bij 538. Vergeet niet wie de eigenaren van Slam FM zijn. Die zijn verantwoordelijk voor het succes van o.a. Veronica en 538.

Gast
Theo
juli 21, 2006 19:37

Citaat:
Jij geen italiaans-termprament hè ? Ik zie het…

Mag het ook een kwart Spaans zijn?? ;)

Gast
Michael*
juli 21, 2006 18:29

@Craig
Het verschil toen tussen VeronicaFM en Radio538 was 1% !!! Veronica vaak tussen 5 en 5,6% en Radio538 won vaak net wat meer tussen 5.8 en 6,2% (één van de laatste metingen toendertijd!)

Als Hitstation ging YorinFM ook steeds meer zwalken met metingen tussen de 4.0 en 3.6% (laatste metingen in het Hitradio-periode). Goede DJ’s vond ik het niet echt meer hebben, en de meeste verlieten het station ook al gauw…

Dat de meeste YorinFM luisteraars naar 3FM en SLAM!FM verhuizen verbaasd me niet zo heel erg. Een soort van alternatief tegen het pas nog begonnen Caz! (wat een naam trouwens…).

Óf Caz! wel of geen succes wordt, ligt niet in mijn …je weet wel…, SLAM!FM zie ik ook niet snel een succes worden zeker niet hoger dan 2% of 2.5% !Vooral naar het verkapte “gedoemd te mislukken ik wil net als 538 en Q nadoen” mainstreamformat (Alleen Clubb’in intereseert mij nog DEELS).

Gast
Craig
juli 21, 2006 18:17

@ Michael*

Toender tijd dat Yorin FM nog Veronica FM was was het verschil met Radio 538 iets van 2 of 3%?

Dat station ging meteen minder toen het van naam veranderde en dat het format verandere hielp ook echt niks. Het is zonde dat ze Yorin FM geen hitradio station hebben gelaten met al die goede DJ’s die ze hadden. Dan hadden ze echt wel beter gescoort dan met het format wat ze hadden.

De meeste Yorin FM luisteraars zijn denk ik naar 3FM. Die begint ook opeens opvallend te groeien.

Caz wordt niks. Slam FM zal ze inhalen ze zijn nu ook al in doelgroepen groter of gelijk.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 18:15

W??R, quote mij GRAAG, zeg IK dat JIJ 2.8%-3% zegt ?!

Nu is het niveau officiëeel gezonken na rock bottom… Jij geen italiaans-termprament hè ? Ik zie het…

Gast
Theo
juli 21, 2006 18:12

Ik heb het ook nergens over 2.8 of 3% gehad.
Als je het dan over kip zonder kop gelul wil hebben spreek Craig er dan op aan en beoordeel mij op hetgeen ik WEL beweer.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 18:10

“Nee, Yorin had 2% marktaandeel (laatste maanden..
“Voor de rest heeft Yorin FM dit jaar een gemiddelde van 2.36% behaalt, wat dus géén 2.8-3% is”
-> “..laatste marktaandelen van Yorin FM (gepubliceerde metingen van het nieuwe jaar, eventjes over het hoofd gezien).”

Ja er zit nog logica in.

Zoals ik al zei, enige is dat ik 2.36% heb afgerond op 2%. Tevens heb ik erbij vermeld dat (omdat de luistercijfers 2 maanden achterlopen), ik de gepubliceerde cijfers gebruik in die maand, en niet corrigeer met 2 maanden, waar ook nog een verhaal achter zit als je geinteresseerd bent.

Gast
Theo
juli 21, 2006 18:07

in de context waar wij het over HADDEN……

Gast
Theo
juli 21, 2006 18:05

Als we heden ten dage een vergelijk met Caz! maken lijkt de laatste 3 maanden Yorin mij een redelijk vergelijk op een scoringscurve.
Een vergelijk met Caz! t.o.v. de score van Yorin een half jaar geleden zegt geen ene fuck, dat zal elke econoom je kunnen vertellen.
Voor de score van Yorin in het algemeen zou het een incompleet cijfer zijn ja, maar in de context waar wij het over schets het een redelijk aannemelijk vergelijk.

Dat er in een overgangsfase van “oud” (Yorin) naar “nieuw” (Caz!)
station nog weinig is te zeggen over de ontwikkeling van Caz! is het kleine beetje wat ik wel met je eens kan zijn.

Gast
Michael*
juli 21, 2006 18:04

Het “voormalige” YorinFM (R.I.P) heeft sinds zijn begin naar het verlaten van Veronica uit de HMG nooit hoger dan 4.1% gescoord, dus het was al gedoemd te mislukken omdat het:
1. Totaal geen gezicht had en nooit heeft gehad.
2. In het begin heel slecht in de markt gezet is.

De cijfers van YorinFM/Veronica sinds 2001:
Van September t/m December 2002: tussen 4.1 en 3.6%
Van Januari t/m December 2003: tussen 3.7 en 3.4%
Van Januari t/m December 2004: tussen 3.3 en 2.9%
Van Januari t/m December 2005: tussen 2.3 en 2.8%
Van Januari t/m Maart 2006: tussen 3.1 en 2.6%

Bron: Infomart GfK en Radio.NL

Gast
Craig
juli 21, 2006 18:02

Wat krijg je als je een beetje van 538 bij Q-Music doet?

Antwoord = Caz.

Dit station voegt niks toe.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 17:58

Wat nou draaikonten en bijstellen. Daar heb jij patent op.

Ik zeg letterlijk dat de laatste maanden het marktaandeel 2% was. Moet 2.36% zijn. Dat is 0.36% marktaandeel verschil, en dat is het enige incorrecte in al mijn posts. Craig zegt 2.8-3%, jij pakt pak hem beet 3 maanden en denkt dat dat dan representatief is. Nu mag jullie heren zelf bekvechten wie nou aan het langste eind trekt. Toch hilarisch dat met zoiets grappigs als cijfers en feiten, zo mee om kan worden gegaan… Lijkt net een Talpa woordvoerder.

Overigens je opmerking: Caz doet het slechter dan Yorin FM.
Joh, volgens mij had nou echt werkelijk niemand de eerste maanden groei verwacht als een station drastisch van publiek veranderd… Het doet het na 2 maanden nóg slechter dan Yorin FM, maar dat kon ik je ook vooraf garanderen.
En toch denk ik dat Caz! zeker de doelstelling zal halen. Net als Yorin FM, vind ook ik dit een fijn station. Terwijl beiden eigenlijk niet met elkaar te vergelijken waren.

Gast
Theo
juli 21, 2006 17:51

Die 2% is door Thomas tot 2x toe geroepen Craig (post 11 en 20)
in post 22 is het ineens weer 2,36%, maar ik ben blijkbaar degene die als een kip zonder kop loop te lullen als ik roep dat Yorin in het eerste kwartaal nog 2.5% scoorde.

Ik stuur ook een lullig linkje als ik met een overzicht van alle Nederlandse radiostations kom vanaf 2001 tot heden.

Thomas logica??
Ik ben er helemaal klaar mee :?

Gast
Michael*
juli 21, 2006 17:50

Dat is ook wel duidelijk dat meer dan de helf van de Nederlandse volk niks met Talpa te maken wil hebben, nogal logisch dat Q-Music ook meer luisteraars heeft, gezien het in Vlaanderen ook steeds populairder wordt. Een soort “Skyradio” alleen dan niet nonstop…

Gast
Craig
juli 21, 2006 17:48

Dus nu tel je opeens alleen 5 maanden?

Gast
Thomas
juli 21, 2006 17:47

Wat zeg ik net in mijn vorige post ?? Te weinig leesvaardigheid??
De laatste marktaandelen van Yorin FM (gepubliceerde metingen van het nieuwe jaar, eventjes over het hoofd gezien).
2.6
2.3
2.5
2.5
1.9
= 2.36%, is geen 2.8%-3%.
Als ik had gezegt: “Yorin FM was goed voor 2.3%” dan was ik nog accurater geweest, maar laten we daar maar niet over beginnen want accuraat zijn is ook zeker niet jouw sterkste kant.

Tevens enigsinds hilarisch dat jij als “onwetende” wél een discussie wilt aangaan over je eigen psychische karakter, met een doorgewinterde zielenknijper… Ik vraag me af hoe je daar je gelijk wilt halen, oh wacht, daar heb je natuurlijk ervaring mee want je doet nooit iets anders…

Ik ben klaar. Laten we weer inhoudelijk worden i.p.v. dit bitchen.

Gast
Craig
juli 21, 2006 17:46

Q-Music heeft ook het geluk dat ze de beste Frequentie hebben.

Toch opvallend dat Talpa zo flopte met die zender. En dat Q-Music het toch beter doet dan Noordzee FM.

Gast
Michael*
juli 21, 2006 17:44

@Craig

Idd, Q-Music is echt en zender voor de RTL 4 publiek naast Skyradio, het kan niet saai genoeg voor ze worden :)

Gast
Craig
juli 21, 2006 17:43

Shit Thomas wat lul je nou uit je nek. Theo komt tenminste met bronnen waar zijn jouw bronnen? Met je 2%.

Caz doet het tot nu toe slechter dan Yorin FM. En dat kun je niet ontkennen. Kom op zeg geen Stenders geen Jensen geen grote namen en een format dat lijkt op zat andere zenders… het wordt niets met Caz.

Q-Music doet het wel opvallend goed voor zo’n saaie zender.

Gast
Theo
juli 21, 2006 17:27

Overigens kan ik je draaikonten gedrag amper bijhouden.
Ik had post 22 nog niet eens gelezen, maar die is weer radicaal anders dan wat je in post 20 loopt te raaskallen.

Vermoeiend als je continue je feitenkennis zo moet lopen bijstellen :?

Gast
Theo
juli 21, 2006 17:22

lullig incompleet linkje??
Volgens mij kun je vanaf heden terug naar 2001
Ik heb ze zelden completer gezien.
Het ging er alleen om dat in jan feb mrt 2006 Yorin een marktaandeel van 2.5 had, en geen 2%.
En verder heb ik weinig behoefte aan je semi intelligent gelul of de dillitanterige psycho analyse die jij denkt over mij te kunnen schetsen.
Als ik zo’n discussie al aan wil gaan dan met een prof maar niet met een nitwit die het boek “huisvrouwen psychologie van de koude grond” net uit heeft.
Oh en verder niet bang zijn dat ik ga roepen dat we het bijna met elkaar eens zijn, ik ben het namelijk nooit meer met je oneens geweest dan op dit moment.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 17:14

Voor sommige mensen is het begrijpelijk als ze een narcistische arrogante zelfverheerlijkende klootzak zijn, maar bij jou dus niet.

Ik haal zelfs nog mijn prachtige wiskundige vaardigheden uit de kast om jou en je ego eventjes te laten zien dat je ongelijk hebt en dat de wereld toch echt niet zo in elkaar zit zoals jij van mening bent dat die hoort te zijn. En dan kom je met een lullig linkje aanzetten wat echt helemaal niets te maken heeft met mijn inhoudelijke reactie, en tevens incompleet is, terwijl je maar wat op los lult als een kip zonder kop.
Nee, nu eventjes niet je eigen ego strelen en dalijk verkondigen dat we allebei eigenlijk niet veel van mening verschillen (wat door dit kinderachtige spelletje, ik geen eens kan opmaken) maar nu eventjes de keiharde waarheid.

Lees mijn reactie opnieuw terug. Of zijn de pure feiten (het zou zo een ANP bericht kunnen zijn) die ik je net na wat verzamelen heb gegeven, nu opeens ook niet kloppend en kloppen alleen de incomplete n.v.t. gegevens van jou ? Want frankly, dat is wat je nu doet.

;)

Gast
Theo
juli 21, 2006 16:27

Citaat:
Theo.. Je lijkt net de national enquirer, alleen jij checkt je bronner minder

Er is er hier maar 1 die uberhaupt geen bronnen raadpleegt, en dat ben jij lullo.

Daarbij komt dat je nog te beroerd bent om even te googelen ook.
Maar bij deze, kun je fijn MIJN bronnen nog eens nalezen en zien hoe je uit je nek loopt te lullen. ;)

link
Waarschijnlijk help ik wel weer de layout van deze log naar de knoppen…… but who cares……

Gast
Thomas
juli 21, 2006 16:14

*bronnen

Gast
Thomas
juli 21, 2006 16:13

AFGELOPEN jaar (juli 05 – juli 06) heeft Yorin FM maar liefst 1 keer 2.9% behaalt. Dat was het hoogtepunt in November. Voor de rest heeft Yorin FM dit jaar een gemiddelde van 2.36% behaalt, wat dus géén 2.8-3% is.

Tevens heb ik ook niet gezegt dat met het VORIGE format men niet beter scoorde, want dat is een algemeen bekend feit. Maar het is lang geleden dat Yorin nog een beetje scoorde.

Theo.. Je lijkt net de national enquirer, alleen jij checkt je bronner minder (kwam die uitspraak vandaag ergens tegen, hij is effectiever in het engels..)

Gast
Theo
juli 21, 2006 15:55

Thomas je lult inderdaad zwaar uit je nek.
Yorin had in jan/feb/maart 2006 nog een marktaandeel van 2.5%
Is allemaal ook nog gewoon terug te vinden met een heel klein beetje googelen.
Wel gewoon bij de feiten blijven.
Die 2.5% was toen al een dieptepunt, oftewel daarvoor scoorden ze lange tijd stukken beter.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 15:46

Nee, Yorin had 2% marktaandeel (laatste maanden en 3% is heel weinig voorgekomen) waardoor men alweer moest her-programmeren. Waardoor men uiteindelijk maar heeft gekozen om het te verkopen.

Trouwens doet SBS het heel aardig nu met Caz. En grapjas, SBS bemoeit zich niet met Caz! Ze hebben mensen aangenomen die wel ervaring hebben met radio maken, en die sturen die zender nu.
En het spijt me zeer, maar ik wil het nog wel eens zien. Al vond ik Yorin ook een prima zender, ik wrees (voor jou) toch echt dat Caz! ruim haar beoogde marktaandeel zal halen…

Btw, SBS heeft eventjes een meerderheidsbelang gehad in Noordzee fm (toen der tijd trouwens een andere naam), maar heeft dat al snel ingeruild in een minderheidsbelang. Tevens deed Noordzee fm het helemaal niet zo slecht in de tijd dat dat SBS een meerderheidsbelang had in combinatie met het format van toen.

Gast
Craig
juli 21, 2006 15:16

Zei ik 3%? Ik zei tussen de 2.8 en 3%

Yorin FM schommelde altijd tussen de 2.5 en 3%

Caz gaat floppen iedereen weet dat. Die zender voegt niks toe. Slam FM haalt ze in. Wat weet SBS nou van radiomaken? Ze hebben met Noordzee FM ook al laten zien dat ze het niet konden.

Gast
Kokstra
juli 21, 2006 15:15

Maargoed, het station is nog maar net opgestart en het duurt altijd een paar maandjes voordat je de uiteindelijke resultaten kunt zien.

Gast
Thomas
juli 21, 2006 14:54

Wat lul ik wat ? Heb ik gezegt dat het het beter deed als Yorin ? Maar zoals je ziet, jou “3%” klopt niet. En om het eventjes puberaal te zeggen; gedissed ?

Gast
Craig
juli 21, 2006 14:39

En speciaal voor Thomas:

Caz! slechter beluisterd dan Yorin FM

20-07-2006 12:07
HILVERSUM (ANP) – Radiozender Caz!, die in mei in de plaats kwam van Yorin FM, heeft het in de eerste maanden na de oprichting minder goed gedaan dan zijn voorganger. Het luistertijdaandeel daalde in mei en juni met 0,2 procentpunt ten opzichte van maart en april, toen Yorin nog in de lucht was.

Dat blijkt uit het Continu Luisteronderzoek (CLO), waarvan de Publieke Omroep donderdag cijfers bekendmaakte. Voor de zenderverandering had Yorin FM overigens ook al last van een dalend aandeel in de luistertijd (2,6 procent in november 2005 naar 1,9 procent in april 2006).

,,De dalende tendens van Yorin FM was de aanleiding voor de herpositionering en dat hebben we gedaan met Caz!”, reageert een woordvoerder van de radiozender. ,,Het is logisch dat je dan oude luisteraars van jezelf gaat vervreemden. Het laagste punt hebben we vorige maand bereikt. We kijken nu weer naar boven, want we hebben duidelijke aanwijzingen voor herstel.”

Wie lult er nou? :)

Gast
Craig
juli 21, 2006 14:31

Kom je aandacht te kort?

Gast
Hallo
juli 21, 2006 10:15

CRAIG, THOMAS, THEO, GRAIG, THOMAS, THEO, THEO, THEO, THOMAS, CRAIG, BLEEEEEEEEEEEERGH

Gast
Craig
juli 20, 2006 23:09

Thomas bij de vorige meeting zat het non-stop gedeelte van Yorin er nog. En dat was helemaal bagger dus die +0,1% is niet iets bijzonders ofzo.

Gast
Theo
juli 20, 2006 23:02

In jan/feb/maart zat Yorin anders nog gewoon op 2.5%
De waarheid ligt dus ergens tussen de 2 en 3%

Gast
Thomas
juli 20, 2006 22:55

Craig LUL niet. Yorin was goed voor 2%. Check ’t maar.

Gast
Chiel
juli 20, 2006 22:52

Caz is helemaal mijn favo zender geworden; wakkerworden met jeroen, Marisa van 9 – 1, en verder leuke muziek. Slam is natuurlijk ook leuk, en sky voor een half uurtje ook.

Gast
Craig
juli 20, 2006 22:49

Yorin hing gemiddeld rond de 2.8-3.0%

Dit is echt gewoon te slecht gewoon. Slam FM haalt ze wel in denk ik.

Gast
Thomas
juli 20, 2006 22:49

Laten we niet vergeten dat de doelstelling een ruime 2% is. Bescheiden doelstelling dus van Caz. Overigens heeft het iets marktaandeel gewonnen ten opzichte van vorige maand (al is dat natuurlijk een typische Talpa woordvoerder uitspraak).

Gast
Theo
juli 20, 2006 22:45

Ik zeg toch ook dat ze er weinig van bakken :P

Gast
Craig
juli 20, 2006 22:43

Caz doet het wel slecht hoor.

Gast
Jordy ||
juli 20, 2006 22:29

Q-Music smijt ook flink met wat geld. TV spotje hier, campagne daar, eten-op-grote-hoogte-stunt in de lucht..

Gast
Theo
juli 20, 2006 22:15

Typische dat alle retro stations inleveren (radio 2, Veronica, 10 gold, Arrow Classic) is hier sprake van een trend?? Je zou het bijna zeggen.
Ook ongeloofelijk dat dat dodelijk voorspelbare Q-music wint.
Caz! bakt er weinig meer van dan Yorin na een paar maanden in de ether.

Gast
Theo
juli 20, 2006 22:11

Kijk Craig helpt ons wel aan de complete lijst
Das dan weer niet kinderachtig :D

Gast
Craig
juli 20, 2006 21:50

01. Radio 538 – 11.6 (11.5)
02. Radio 2 – 10.1 (11.0)
03. Sky Radio – 9.6 (9.7)
04. Radio 3 FM – 8.1 (7.2)
05. Radio 1 7.3 (7.0)
06. Q-music – 5.8 (5.3)
07. Radio Veronica – 5.1 (5.3)
08. Radio 10 Gold – 4.8 (5.0)
09. RTL FM – 3.3 (3.3)
10. Classic FM – 1.9 (2.1)
11. Radio 4 – 1.9 (1.9)
12. Caz! – 1.7 (1.6)
13. Slam FM – 1.7 (1.5)
14. Arrow Classic Rock – 1.6 (1.7)
15. 747 AM – 0.9 (1.0)
16. Arrow Jazz FM – 0.6 (0.5)
17. BNR Nieuwsradio – 0.4 (0.4)
18. Kink FM – 0.3 (0.3)

Gast
bOris
juli 20, 2006 20:35

Knap van 3FM. Bijna 1 % erbij !!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen