Archief voor Jul 2006

Karel van Doodewaerd uit TROS-directie

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 22:49

TROS-voorzitter en -directievoorzitter Karel van Doodewaerd (foto) heeft besloten zijn voorzitterschap van de directie uiterlijk voor de start van het nieuwe jaar (2007) neer te leggen. Van Doodewaerd heeft hiertoe besloten omdat hij zich wil richten op het merk en de vereniging TROS, aldus een woordvoerster van de omroep. In zijn rol als voorzitter van de vereniging TROS zal Karel van Doodewaerd zich tot zijn pensioen in 2009 primair richten op de ontwikkeling van een toekomst- strategie die de ledenbelangen veiligstelt.

Van Doodewaerd zal in de nieuwe situatie niet meer de verantwoordelijkheid dragen voor het omroepbedrijf. Dat de functies van voorzitter van de vereniging en directievoorzitter worden gescheiden is volgens de zegsvrouw ‘dienstbaar aan het proces waarin de TROS zich nu bevindt’. De directie van het omroepbedrijf zal voortaan op interim-basis worden gevoerd door Bob Bartelds.

Eerder dit jaar ontstond onrust over Van Doodewaerds beleid en toekomstplannen. Reden voor de onrust was het besluit van de TROS-voorzitter om samen te werken met het productiebedrijf Dullaert & Dumas. Daar is de omroepvoorzitter later op teruggekomen, omdat het personeel hier vel tegen was. De mislukte samenwerkingsovereenkomst met de televisieproducent zou de Tros rond de elf miljoen euro gaan kosten (zie eerder).

Delft Blauw niet terug bij RTL 5

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 18:11

Het programma Delft Blauw keert niet terug bij RTL 5. Dat meldt Delft op Zondag. Het programma is volgens de regionale krant geschrapt in verband met tegenvallende kijkcijfers. In de docusoap zochten elf studenten van de universiteit in Delft dertien weken lang de grenzen binnen de techniek op. In de vorm van telkens wisselende opdrachten ontdekten zij technische mogelijkheden en beperkingen. De eerste aflevering van Delft Blauw trok op zondag 8 januari van dit jaar 234.000 kijkers.

Roeland van Zeijst verlaat de AVRO

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 18:01

Radiopresentator Roeland van Zeijst verlaat de AVRO. De afgelopen zes jaar heeft Van Zeijst voor de AVRO op alle grote publieke radiozenders programma’s gepresenteerd. Hij wil vanaf september meer tijd investeren in zijn digitale content-bedrijf Clicklab. “De afgelopen jaren heb ik veel plezier gehad en veel geleerd bij de AVRO“, aldus Van Zeijst, die in 2000 begon bij de AVRO. “Tegelijkertijd heb ik als informaticus de basis gelegd voor de innovatieve technieken die Clicklab toepast. De tijd is daarvoor nu rijp.”

“De innovatiegolf in de media laat zich op dit moment niet langer combineren met een fulltime-functie bij de publieke omroep. Ik zal de ontwikkelingen bij mijn voormalige werkgever met grote aandacht blijven volgen en ik wens de AVRO veel sterkte binnen het grillige medialandschap.

In 2000 begon Van Zeijst als nieuw talent in de nachtprogrammering van 3FM. Daarnaast was hij vanaf het begin betrokken bij het populaire ‘AVRO Schiffers.fm’ op Radio 2. In 2002 ontwikkelde Van Zeijst voor die zender mediaprogramma Antenne 2, dat hij drie jaar lang presenteerde. Bij de intrede van nieuwe omroepen in het bestel zag de AVRO zich genoodzaakt het programma op te heffen, waarna Van Zeijst zijn entree maakte op de nieuwszender Radio 1. Daar presenteerde hij AVRO Nachtdienst en viel hij in bij AVRO 1opdeMiddag. “De AVRO bedankt Van Zeijst voor zijn geestdriftige inzet in de afgelopen jaren en wenst hem veel succes bij zijn nieuwe uitdaging“, aldus een woordvoerder.

Endemol werkt aan echtscheidingsshow

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 15:21

Endemol heeft een programma in voorbereiding waarin echtgenoten die willen scheiden worden geholpen. Dat meldt het ANP. Het bedrijf is bezig via advertenties kandidaten te werven voor het programma. Volgens een zegsman valt het programma in de categorie ‘coach-tv’. Dat zijn televisieprogramma’s waarin mensen worden geholpen met allerhande problemen. Enkele voorbeelden zijn De Superhuisvrouw, Eerste Hulp bij Opvoeden, Geen cent te makken en De Afvallers.

Lantinga en Swijnenberg met nieuw programma op 3FM

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 12:15

Sander Lantinga (foto) en Coen Swijnenberg gaan het nieuwe BNN-middagprogramma De Coen en Sander Show presenteren op 3FM. Nieuws, bijna nieuws en vooral veel muziek zijn de ingrediënten van de nieuwe radioshow. Vanaf maandag 4 september vult het duo tussen 16.00 uur en 18.00 uur de laatste uurtjes van de werkdag op 3FM. Zij volgen hiermee Wouter van der Goes op die vertrekt naar Q-Music. Sander en Coen zijn geen vreemden van elkaar. Elke vrijdagavond zijn zij samen te horen in Lantinga & Swijnenberg op 3FM. Coen maakt met de start van het nieuwe programma ook meteen zijn overstap van de NPS naar BNN.

Swijnenberg: “Het is op vrijdagavond altijd feest om met die chaoot van een Lantinga te werken en dat feestje gaan we nu elke werkdag in de middag vieren. Ik ben bij 3FM begonnen met één uur per week midden in de nacht, en nu ga we samen voor BNN de middagshow presenteren; de dromen blijven maar uitkomen!

Ook Sander is gelukkig met de nieuwe show: “Ik werk voor de leukste omroep, bij de leukste zender, op het mooiste tijdstip.” Beide DJ’s komen uit de eigen opleiding van 3FM. Coen is in de loop van 2002 begonnen bij 3FM. Eerst een tijdje in de nacht, maar sinds 1 maart 2004 is hij op werkdagen tussen 18.00 en 20.00 uur het vaste geluid op 3FM. Sander maakte vorig jaar zijn overstap naar BNN. Hij was daarvoor elke werkdag te horen in de avond van 3FM. Bij BNN is hij komend televisieseizoen te zien in het programma Try Before You Die. (Foto: Nick van Ormondt)

509.000 kijkers voor Zomergasten

Geplaatst op Mon 31 Jul 2006 om 9:50


De kijkcijfers van zondag 30 juli 2006 (SKO)

Zomergasten (VPRO, Ned3, 20:34) – De eerste aflevering uit het negentiende seizoen Zomergasten werd gisteren tussen 20.30 en 23.30 uur door 509.000 kijkers (madl: 9.5%) bekeken. De eerste gast van het avondvullende interviewprogramma met journalist Joris Luyendijk was politica Jeltje van Nieuwenhoven. In totaal is Joris zo’n drie maanden met Zomergasten bezig. Om zich voor te bereiden, zit hij al weken tussen de knipselmappen en favoriete fragmenten van gasten Jeltje van Nieuwenhoven, Joep van Lieshout, Leon de Winter, Halina Reijn, Ad Verbrugge en Henkjan Smits.

Nee, ik verheug me niet het meest op Leon de Winter“, vertelt Luyendijk in het AD. “Ik vind dat juist de moeilijkste gast. Ik weet zoveel van dat gebied, dat ik bang ben dat kijkers het niet meer kunnen volgen. Terwijl je juist de vragen moet stellen die zij ook hebben. Van Lieshout is makkelijker, want van beeldende kunst weet ik net zoveel als de doorsnee kijker.” Voor zijn studie antropologie zat Luyendijk een jaar in Caïro en schreef het boek Een goede man slaat soms zijn vrouw. Op basis daarvan vroeg de Volkskrant hem als correspondent voor het Midden-Oosten. Later volgden onder meer NRC Handelsblad en het NOS Journaal. “Het is me overkomen, ik heb dat nooit bewust gewild. Vanaf het moment dat ik terugkwam in Nederland in 2003 had ik bijna wekelijks in actualiteitenrubrieken kunnen zitten. Er was zoveel nieuws en experts voor het Midden-Oosten zijn er nauwelijks. Maar daar had ik echt geen behoefte aan.

Zomercarnaval 2006 (NPS, Ned3, 19:01) – Nederland 3 bracht eerder op de avond een verslag van het zomercarnaval in Rotterdam. Het Zomercarnaval, dat op zaterdag 29 juli werd gehouden, werd 22 jaar geleden opgezet door een groep Antilliaanse carnavalsvierders. De drumwedstrijd was een opwarmer voor de parade met praalwagens die vandaag door de Rotterdamse binnenstad trekt. Ruim 900.000 mensen – evenveel als vorig jaar – hebben het Zomercarnaval in Rotterdam bezocht. Volgens de organisatie was het ’gezelliger dan ooit’, mede dankzij het weer. “De weergoden hebben er letterlijk een tropisch feestje van gemaakt“, aldus een woordvoerster van de organisatie bij het ANP. “Het warme weer heeft mensen er niet van weerhouden om naar de stad te komen.” De politie nam tijdens preventieve fouilleeracties twee vuurwapens en enkele messen in beslag. Agenten verrichtten in totaal 38 aanhoudingen, onder meer voor mishandeling, wildplassen en ruziemaken. Volgens de woordvoerster van de politie viel het aantal incidenten mee, gezien het grote aantal mensen in het centrum van de Maasstad. Het verslag van het Zomercarnaval trok 444.000 kijkers (madl: 9.9%).

1 miljoen wat? (Talpa, 22:02) – Talpa zond gisteren alweer de derde aflevering van de nieuwe Postcode Loterij-quiz 1 miljoen wat? uit. De kijkcijfers van het programma stijgen nog steeds. Na de 298.000 kijkers van de eerste aflevering en de 360.000 kijkers van vorige week, werd het programma met Winston Gerschtanowitz gisteren door 500.000 kijkers (madl: 9.1%) bekeken. “Een spelshow presenteren is helemaal leuk“, vertelde Gerschtanowitz onlangs in TROS Kompas. “De Postcode Loterij heeft inmiddels al een aantal programma’s gemaakt en allemaal zijn ze succesvol en spannend om naar te kijken. Ook 1 Miljoen Wat? is weer erg goed. Het is echt megaspannend en daarbij ziet het er ook nog eens fantastisch uit. De kandidaten beginnen met een rad met daarop 21 vakjes met 1 miljoen euro. Maar hoe meer hulpopties ze gebruiken, hoe meer vreemde valuta’s daarbij komen en hoe meer vakjes met die felbegeerde euro’s eraf gaan. Als ze alle 18 vragen beantwoord hebben, wordt er aan het rad gedraaid en dan bepaalt het lot met hoeveel geld je uiteindelijk naar huis gaat. Het leuke van dit programma is, dat je niet één kandidaat hebt, maar een team van bijvoorbeeld drie collega’s of drie vrienden. Je moet elkaar goed kennen en op elkaar ingespeeld zijn, want als je een vraag doorspeelt, moet je natuurlijk wel weten naar wie. Diegene moet die vraag wel goed beantwoorden, want één vraag fout en je kunt naar huis.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Zomergasten van start bij de VPRO

Geplaatst op Sun 30 Jul 2006 om 14:09

Joris Luyendijk presenteert vanaf vanavond (30 juli) zes afleveringen van de negentiende VPRO-televisiereeks Zomergasten, rond 20.30 uur op Nederland 3. De eerste gast van Luyendijk is PvdA-politica Jeltje van Nieuwenhoven. “Zomergasten is een uniek programma: drie uur lang praten met een bekende landgenoot, dat heb je nergens ter wereld“, vertelt Luyendijk bij TVgidsOnline. “Toen ik werd gevraagd, was ik totaal verbaasd want ik heb geen ervaring op dit gebied. Dat vonden ze bij de VPRO juist leuk, dus waarom niet? Je krijgt alleen maar spijt van de dingen die je niet gedaan hebt.

Luyendijk is druk bezig met de voorbereidingen op de uitzendingen. “Ik bekijk alle fragmenten die langskomen en wordt uitgebreid geïnformeerd door de redactie, die lange voorgesprekken voert met de gasten. Dat doe ik zelf niet, anders wordt het programma een herhaling van zetten. Ik loop inderdaad wel het risico dat het niet blijkt te klikken tijdens de uitzending. En dan? Dan wordt het heel erg. Punt. Als kijker kun je nog weg zappen, maar als presentator of gast kan dat dus niet. Of ik een noodplan heb? Hmm, misschien dat er dan een grote fles wijn wordt opengetrokken. Of een dikke joint gedraaid. Dat lijkt me gaaf, om een hele dikke joint tijdens de uitzending te draaien, hoewel ik betwijfel of dat mag van de VPRO. Mocht het toch gebeuren, dan weten jullie in ieder geval hoe laat het is.

Laatste aflevering Top of the Pops

Geplaatst op Sun 30 Jul 2006 om 11:56

De laatste Top of the Pops op de Britse televisie wordt vanavond om 20.00 uur uitgezonden door BBC 2. De BBC stopt met de langstlopende muziekshow vanwege de concurrentie met de 24-uurs popzenders en het internet. “De tijd is gekomen om de show vaarwel te zeggen“, aldus Mark Cooper van BBC in het NRC Handelsblad. In de jaren zeventig trok Top of the Pops geregeld vijftien miljoen kijkers. Sindsdien nam de belangstelling alleen nog maar af.

Twee jaar geleden werd de show dan ook weggehaald bij de grote publiekszender BBC1 en overgeplaatst naar BBC2 waar men de minderheden bedient. Ook daar bleven de kijkcijfers zakken. De laatste maanden dreigde de score zelfs onder het miljoen te belanden. Hoewel de BBC stopt met het programma, blijft het programma voortbestaan. Ongeveer tien landen hebben een licentie gekocht voor hun eigen Top of the Pops, die gevuld wordt met lokale hits en de opnamen van de BBC.

BBC Worldwide, de internationale verkooporganisatie van de BBC, gaat voorlopig door met het maken van losse opnamen voor de buitenlandse versies van Top of the Pops. De artiesten krijgen dan de garantie dat ze in allerlei andere landen te zien zullen zijn“, aldus Wendy Riksen van CTM, het tv-bedrijf dat de show voor BNN produceert. Maar of dat vooruitzicht voor hen aantrekkelijk genoeg zal zijn om nog in de studio te komen optreden, weet Riksen niet. “Dat moeten we afwachten.

KRO wil programma’s zonder achtergrondmuziek aanbieden

Geplaatst op Sun 30 Jul 2006 om 11:43

De KRO overweegt op internet televisie- programma’s als Memories (foto) aan te bieden zonder achtergrondmuziek. De omroep wil daarmee tegemoet komen aan oudere kijkers die klagen over storende deuntjes achter het gesproken woord. “Bij de programma’s die we in de herhaling aan- bieden op internet, willen we de kijker laten kiezen tussen wel of geen achtergrond- muziek”, aldus directeur Ton Verlind.

Een experiment, ik weet nog niet eens of het technisch kan“, aldus Verlind in de Gooi- en Eemlander. “We ontvangen postzakken vol brieven over dit onderwerp. Ik zie de mensen die erover klagen niet als zeurpieten. Ze hebben groot gelijk. Het probleem is generatiegebonden. Mensen boven de vijftig, zoals ik, gaan anders horen. Het geroezemoes komt dan harder binnen dan het hoofdgeluid. Ouderen smeken me op te houden met achtergrondgeluid, maar dat is een wezenlijk onderdeel van onze programma’s! Zonder achtergrondgeluid scheppen we een grotere afstand met het jonge publiek. Ermee stoppen is daarom een utopie.

In 2003 heeft de Publieke Omroep de klachten over achtergrondmuziek wel geïnventariseerd, maar met de tweeduizend reacties is vervolgens weinig gedaan. Naast Memories scoorden Wie is de Mol en De rijdende rechter hoog in de lijst van irritante programma’s en dat doen ze nog steeds. Bij de commerciële omroepen wordt het probleem minder onderkend. Eric van Stade van SBS: “Het oproepen van een bepaalde sfeer lukt het best door het gebruik van achtergrondmuziek. Een vriendelijk onderwerp krijgt een vrolijk muziekje mee en een emotionele of grote gebeurtenis kun je aanzetten met dramatische of bombastische muziek (..) De muziek mag nooit de overhand krijgen en mag de kijker niet irriteren.

542.000 kijkers voor De TV-Comeback

Geplaatst op Sun 30 Jul 2006 om 10:36


De kijkcijfers van zaterdag 29 juli 2006 (SKO)

De TV-Comeback (MAX, Ned1, 20:31) – Tineke de Nooij maakte gisteren haar TV-comeback in het gelijknamige programma van omroep MAX. Het programma, dat door 542.000 kijkers (madl: 15.9%) bekeken werd, bracht de sfeer van de bekende Tineke-shows. Joop Braakhekke stond in de keuken. Haar speciale gast was Bert van Leeuwen met wie ze sprak over zijn programma Het Familiediner (EO). Acht jaar na het beëindigen van haar tv-carrière besloot De Nooij om mee te doen aan het programma van MAX. “Presenteren kan ik namelijk wél goed. In tegenstelling tot verplegen“, vertelde De Nooij onlangs in De Telegraaf.

De Nooij was in het programma onder andere te zien achter de rolstoel van haar man, gepensioneerd chirurg Peter IJkelenstam (82). “Hij heeft een aantal herseninfarcten gehad. (..) Door de hersenbeschadiging als gevolg van diverse infarcten kan Peter inmiddels niets meer zelf en moet hij overal bij geholpen worden. Hij zit in een rolstoel, en één kant van zijn lichaam werkt niet meer. Die bestaat ook niet voor hem. Je moet je voorstellen dat hij zijn horloge wél herkent, maar de arm die eraan vastzit níét.” De opnamen voor de TV Comeback Show waren voor de 65-jarige presentatrice een welkome afleiding van haar dagelijkse beslommeringen. De Nooij wist van tevoren nog niet of ze haar rentree op de Nederlandse televisie, gisterenavond bij omroep MAX op Nederland 1, zou bekijken. “Ik kijk niet zo graag naar mezelf.

Hart van Nederland (SBS6, 22:37) – Hart van Nederland van SBS 6 weet ook in de zomermaanden dagelijks meer dan één miljoen kijkers te scoren. Het populaire nieuwsmagazine werd gisteren door 1.194.000 kijkers (madl: 27.1%) bekeken. Marlayne Sahupala is één van de presentatrices van de late night-nieuwsrubriek. Binnenkort zal ze ook te zien zijn in de vroege editie van het ‘Hart’. De grootste passie van Marlayne blijft zingen. Ze kwam in de muziekwereld terecht toen ze in het achtergrondkoortje van René Froger zong. Uiteindelijk werd ze in 1999 achtste bij het Eurovisie Songfestival in Jeruzalem. “Als ik die Nationale Finale niet had gehaald, dan had ik niet voor Hart van Nederland en zo gewerkt“, aldus Sahupala in TROS Kompas. “Ik weet nog heel goed dat ik de avond voor de finale tegen mijn man Danny zei dat ik het gevoel had dat het leven na morgen nooit meer hetzelfde zou zijn. Een gevaarlijke uitspraak natuurlijk, maar het is wel zo gegaan. De tijd na het Eurovisie Songfestival was heel lastig. Er kwam een single en daar móest ik dan een hit mee scoren. En iedereen weet hoe moeilijk dat tegenwoordig is. Het maakte me erg onzeker, ik ging twijfelen aan alles en wist even niet welke kant ik op moest. Totdat het presenteren zich aandiende en ik besloot me daar op te storten. Maar ik wilde er wel bij blijven zingen. Het is een heel goede combinatie gebleken.

Top of the pops (BNN, Ned2, 18:57) – Curt Fortin is presentator van BNN’s Top of the Pops, dat gisteren in de herhaling door 193.000 kijkers (madl: 7.5%) bekeken werd. Fortin leeft niet op erg grote voet, vertelde hij recentelijk in Veronica Magazine. “Dat valt eigenlijk best mee“, aldus Fortin. “Ik hecht wel veel waarde aan comfort. Kleding moet goed zitten en mijn interieur en mijn auto moeten ook comfortabel zijn. Verder eis ik niet zoveel.” Volgens Fortin verdient RTL 4-presentatrice Irene Moors een ‘vette knipoog’ in Hilversum. “Zij heeft zo’n sterke persoonlijkheid. Als zij ergens binnenkomt, is het net alsof Sinterklaas er is; alle ogen zijn op haar gericht.” Bij de NET 5-serie Grey’s Anatomy krijgt de presentator geen hap door de keel. “Daarvan krijg ik zo’n brok in m’n keel, dat ik niks meer naar binnen krijg. Ik vind dat echt zó’n goede serie. Lekker sentimenteel word je daarvan.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

375.000 kijkers voor Oppassen en Wegwezen

Geplaatst op Sat 29 Jul 2006 om 11:33


De kijkcijfers van vrijdag 28 juli 2006 (SKO)

Oppassen en wegwezen (AVRO, Ned1, 21:40) – In de nieuwe show Oppassen en wegwezen passen Sipke Jan Bousema en Frits Sissing thuis op de kinderen, terwijl hun ouders door Tooske Ragas worden verwend op een Italiaanse berg. Sipke Jan heeft plezier beleefd. “Mijn vriend en ik hebben zelf geen kinderen, maar mede door mijn ervaring level ik snel met kids“, aldus Sipke Jan Bousema bij TVgids Online. “Daarnaast vreet ik opvoed- tv-programma’s, en heb ik tweemaal met mijn ouders gebeld om hen om advies te vragen.”

“Mijn vriend en ik hebben het vaak over adoptie gehad, maar nu ik deze ervaring heb, weet ik dat we er voorlopig niet aan gaan beginnen. Ik heb door dit programma inzicht gekregen in de mate van zorg, tijd en energie die kinderen vragen – ik was vaak bekaf en het was behalve erg leuk ook druk en zwaar. Wij hebben allebei een ontzettend drukke baan, dus als wij een kind zouden adopteren, dan zouden we het zelf niet de aandacht kunnen geven die het verdient. Dit zou betekenen dat het kindje vijf dagen in de week in de crèche belandt en dat is voor mij gewoonweg onacceptabel.” Oppassen en wegwezen trok 375.000 kijkers (madl: 8.9%).

Te land, ter zee en in de lucht (TROS, Ned2, 20:31) – De TROS zond gisteren de eerste van een nieuwe serie afleveringen van Te land, ter zee en in de lucht te zien. Het programma begint aan haar 35ste seizoen en is daarmee het langstlopende amusementsprogramma op de Nederlandse televisie. In iedere aflevering van deze nieuwe serie is een bekende Nederlander naast jurylid ook de starter van de deelnemers en zal in hoogst eigen persoon, ter afsluiting van het programma, samen met Johan Vlemmix het wedstrijdtraject afleggen. De nieuwe reeks startte met het oudste onderdeel: Tobbedansen. In Enkhuizen probeerden deelnemers met een zelfgemaakte tobbe, kist of krat, startend vanaf een vertrekpunt boven aan een helling, zo snel mogelijk een wedstrijdtraject glijdend en varend af te leggen om de finishbel te bereiken. Aan en in het voertuig mogen attributen zijn bevestigd om het voertuig over het water naar de bel voort te bewegen. Ook mogen bijvoorbeeld onderdelen worden uitgerold om over het water naar de bel te lopen. Na de start mogen er geen losse onderdelen op het platform achterblijven. Ter land, ter zee in de lucht werd gisteren door 594.000 kijkers (madl: 16.3%) bekeken bij de TROS op Nederland 2.

Shownieuws (SBS6, 19:24) – Na jarenlang hard aan de weg getimmerd te hebben is het tijd voor de landelijke doorbraak van de sympathieke zanger Wesley, schrijft de TROS op haar website Sterren.nl. Vanaf woensdagavond 2 augustus is Wesley zes weken lang te zien in zijn eigen real-life soap in de vroege editie van SBS 6 Shownieuws, dat gisteren 390.000 kijkers (madl: 12.1%) trok. Wesley neemt de kijkers onder andere mee in de voorbereidingen van zijn grote concerten, de opnames bij de TROS, zijn Duitse lessen komen aan bod, er wordt kennis gemaakt met de familie en ook een dagje op de Tilburgse kermis blijft niet uit.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Oppassen en Wegwezen bij de AVRO

Geplaatst op Fri 28 Jul 2006 om 15:29

De AVRO start vanavond (28 juli) om 21.30 uur op Nederland 1 met het nieuwe programma Oppassen & Wegwezen. In deze reeks van zes afleveringen gaan jonge ouders samen op reis naar een villa in het Italiaanse Umbrie. Tooske Ragas is de gastvrouw die hen daar verwelkomt en een bijzondere tijd met hun doorbrengt. De ouders hebben zich opgegeven omdat ze behoefte voelen om hun leven en liefde eens tegen het licht te houden, omdat ze soms iets missen of onzeker zijn over de manier waarop het leven momenteel loopt.

Thuis in Nederland zijn er twee mannen die de gezinnen draaiende houden. Zij zijn de ‘oppas’ van de AVRO; Sipke Jan Bousema en Frits Sissing. “Het is een vrolijk maar ook confronterend, zomers programma dat gaat over vrijheid“, aldus een woordvoerder van de AVRO. “Enerzijds de vrijheid om even ongestoord samen te kunnen genieten. Anderzijds de vrijheid om te zijn wie je bent; te zoeken naar de dingen die voor jou belangrijk zijn in het leven en daar dan ook keuzes in te maken.

Frits Sissing bij TVgidsOnline: “Oppassen en Wegwezen is het eerste amusementsprogramma dat ik presenteer. Dat zorgde ervoor dat er soms nogal wat reuring in de buurt was als ik met een cameraploeg door de straat liep: er zou toch geen moord in de buurt gepleegd zijn? De kinderen waar ik voor zorgde, vonden het trouwens geweldig. Die werden door een BN’er naar school gebracht en dat was mooi wel extra aandacht op het schoolplein. Ik ga trouwens door met het lichtere genre – ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een reisprogramma. Dat betekent trouwens niet dat ik niet meer bij Opsporing Verzocht te zien ben, dat blijf ik gewoon presenteren.

Julia Samuël vertrekt bij RTL FM

Geplaatst op Fri 28 Jul 2006 om 13:34

RTL FM-presentatrice Julia Samuël neemt vanavond tussen 21.00 en 24.00 uur afscheid van haar luisteraars. Ook Menno Vroom vertrekt bij RTL FM. “Het was een heel moeilijke beslissing om bij RTL weg te gaan“, aldus Samuël in de Telegraaf. “Ik ben enorm gehecht aan mijn radioprogramma LoveSongs. Drie jaar geleden heb ik het samen met Robert Jensen ontwikkeld. Het gaat diep, mensen vinden er troost in. Mijn hart gaat ernaar uit, maar door het verlies van de etherfrequentie is het niet meer zoals het was.”

“In mijn tijd bij RTL heb ik heel veel zwaarden van Damocles boven het hoofd gehad. Maar dit was zó intens verdrietig. De omroep is in hoger beroep, maar ondertussen is het programma alleen nog op de kabel en het internet te horen. Ik vond het een goed moment om een punt achter mijn carrière te zetten.

618.000 kijkers voor De Smaakpolitie

Geplaatst op Fri 28 Jul 2006 om 10:56


De kijkcijfers van donderdag 27 juli 2006 (SKO)

De Smaakpolitie (SBS6, 21:32) – Rob Geus tekende vorige week een nieuw, tweejarig contract bij SBS 6. “Ik stop pas als iedereen het begrepen heeft“, aldus Geus bij de GPD. Een van de manieren om De Smaakpolitie boeiend en de mensen geïnteresseerd te houden is door ieder jaar met nieuwe dingetjes te komen, zegt Geus. Zo gaat hij de inspectie van de keukens ‘spraakmakend uitbreiden’.

Hij zal gebruikmaken van nieuwe hulpmiddelen waardoor je direct resultaat ziet: “Als je een druppeltje van een bepaalde vloeistof in een soepkop gooit, kun je testen of het bedrijf een vaatwasser met de goede zeepdosering gebruikt. Je ziet vaak dat er nog zeepresten achterblijven op dekommen en dat kan diarree veroorzaken. Als de soep nou door dat druppeltje rood kleurt, weet je dat ze dus totaal verkeerd bezig zijn. (..) Dat wordt heftige en confronterende televisie.” Ook in zijn vrije tijd bezoekt Geus wel eens een restaurant. “Natuurlijk, al ga ik voornamelijk in restaurants eten waar ik bekend ben. Niet omdat ik andere zaken wantrouw, ik wil gewoon geen paniek veroorzaken als ik ergens privé ga eten. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de kannetjes water van de zenuwen over tafel vlogen.” De Smaakpolitie werd gisteren vanaf 21.30 uur door 618.000 kijkers (madl: 15.7%) bekeken.

Geen cent te makken (RTL4, 20:30) – Peter van der Vorst is sinds gisteren weer te zien als presentator van het programma Geen cent te makken, waarin families worden geholpen bij het oplossen van hun uit de hand gelopen financiële problemen. Marieke Henselmans is besparingsdeskundige in het RTL 4-programma. “Mensen sparen nergens meer voor, het moet allemaal nu. Als er dan iets verandert in je financiele situatie, bijvoorbeeld omdat je kinderen krijgt of omdat je inkomen achteruit gaat, dan kun je al snel in de problemen raken“, vertelde Henselmans onlangs bij TVgids Online. “Vroeger kreeg je je geld in een loonzakje. Dan zag je precies wanneer de bodem in zicht kwam en dan deed je het wat kalmer aan, of at je een week brood met suiker. Tegenwoordig kun je overal chippen en pinnen. Voor je het weet is je salaris dan op.” Volgens Henselmans is het voor een deel schaamte. “Mensen durven niet te zeggen dat ze niet uitgaan omdat ze geen rondje kunnen geven. Ze schamen zich dat ze problemen hebben met geld. Daardoor worden de schulden alleen maar groter.” Geen cent te makken werd gisteren door 396.000 kijkers (madl: 11.3%) bekeken.

Dr. Phil (RTL5, 16:44) – Dr. Phil ontving gisteren in zijn talkshow drie pasgetrouwde paren die nu al in zwaar verkeer zijn. Dr. Phil ontving zijn gasten niet alleen in zijn studio. “Anders wordt het een ordinair welles-nietes-gesprek“, vertelt Dr. Phil, via de AVRO. “Ik ga er een paar dagen opuit met de koppels. Ik plaats ze in situaties waar ze normaal gesproken ook in terecht kunnen komen en wacht af hoe ze reageren. Zo moeten de vrouwen een band van een Hummer verwisselen, terwijl hun mannen advies geven. En de mannen moeten autorijden, terwijl zij navigeert. Ik denk dat ieder stel naar deze uitzendingen moet kijken, want het gedrag van mijn gasten is heel steriotype.” De camera legt alles vast. “Als je asociaal doet zonder camera’s, ben je het ook mét camera’s erbij. Nu kunnen de stellen zelf eens zien hoe ze tekeergaan, ook waar de kinderen bij zijn. En ik kan je vertellen: alle koppels waren geschokt door hun eigen gedrag.” Deze aflevering van Dr. Phil trok gisteren 135.000 kijkers (madl: 9.0%) voor RTL 5. De herhaling is vanmiddag rond 15.05 uur te zien bij RTL 4; het vervolg wordt rond 16.40 uitgezonden door RTL 5.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Frits Sissing wil talkshow

Geplaatst op Thu 27 Jul 2006 om 17:54

Opsporing Verzocht-presentator Frits Sissing (foto) wil graag een eigen talkshow presenteren, a la Jongbloed en Joosten. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Maar hij heeft de wijze les van collega Nelleke van der Krogt om geduld te oefenen in zijn oren geknoopt. “Ik geloof inmiddels heel erg dat wat bij je past komt als je er klaar voor bent”, aldus Sissing.

Maar het blijft moeilijk, want de hengst die trappelt van ongeduld om zijn hok uit te breken, zit nu eenmaal in me”, zegt de AVRO-presentator.

Bij de AVRO is Sissing vanaf vrijdag te zien in het nieuwe programma Oppassen en wegwezen, waarin hij samen met collega Sipke Jan Bousema een week op de kinderen van twee stellen past, die op een heuvel in Italië met hulp van Tooske Ragas en een therapeut hun relatie onder een vergrootglas leggen. In het najaar volgt ook de Britse kijkcijferhit Restauration. Na zijn succes bij Dancing with the Stars is Sissing verheven tot A-presentator. “Dancing heeft me zeker goed gedaan. Ik ben opeens bij een veel breder publiek bekend. En de serieuze meneer van Opsporing Verzocht heeft een ander gezicht gekregen. Mensen hebben gemerkt dat ik ook grapjes maak, kan lachen en mezelf durf te geven. Ik ben benaderbaar geworden.”

Hij vervolgt: “Ze roepen nu eenmaal niet: ’nou, dat was een mooie verkrachting vorige week. Goed gedaan, jongen.’ Maar ze draaien zich wel om op straat om me te bedanken voor het plezier dat ik ze met Dancing heb gegeven.

Sterren dansen op het IJs al vanaf 18 augustus (update)

Geplaatst op Thu 27 Jul 2006 om 10:41

Sterren dansen op het IJs, de nieuwe amusementsshow van SBS 6, zal al vanaf vrijdag 18 augustus worden uitgezonden. Dat meldt Shownieuws. In eerste instantie stond de eerste aflevering voor 9 september gepland, maar daar is de zenderleiding op teruggekomen. RTL 4 presenteert in het najaar de soortgelijke show Dancing on Ice. RTL 4 spreekt in haar programmaschema voor adverteerders over een ‘start in september’. De precieze startdatum zou dan zaterdag 2 september zijn.

In Sterren dansen op het IJs van SBS 6 en Dancing on Ice van RTL 4 zullen een aantal bekende Nederlanders hun kunsten op het gebied van ijsdansen gaan vertonen. RTL 4 smeert het programma uit over twee avonden: het ijsdansspektakel op de zaterdagavond om 20.00 uur, gevolgd door de uitslag op zondagavond om 21.00 uur. Ook SBS 6 neemt dit handigheidje over en presenteert op vrijdagavonden haar liveshows (20.30 uur), waarna de uitslag op zaterdagen om 21.30 uur wordt bekendgemaakt. Als RTL 4 de aangekondigde startdatum handhaaft, dan begint de ijsdansshow van SBS 6 ruim twee weken eerder.

De SBS-show wordt gepresenteerd door Nance en Gerard Joling. Aan de uitzendingen doen Laura Vlasblom, Ellemieke Vermolen, Hein Vergeer, Annamaria Thomas, Jody Bernal, Maud, Mari van de Ven, Klaas Wilting en Leontien van Moorsel mee. De show van RTL wordt gepresenteerd door Martijn Krabbé en de Vlaamse Fransesca Vanthielen. Aan hun ijsschaatswedstrijd doen vijf Nederlanders en vijf Vlamingen mee. De vijf Nederlanders zijn Wendy van Dijk, Babette van Veen, Froukje de Both, John Williams en Bert Kuizinga.

Update 13.02 uur: Zangeres Marga Scheide, bekend van de meidengroep Luv’, is de tiende en laatste deelnemer aan het SBS 6-programma Sterren dansen op het IJs.

252.000 kijkers voor Dochters + Moeders

Geplaatst op Thu 27 Jul 2006 om 10:01


De kijkcijfers van woensdag 26 juli 2006 (SKO)

Dochters + Moeders (KRO, Ned1, 22:46) – Het tweede seizoen van Dochters + Moeders, dat sinds gisteren wordt uitgezonden door de KRO op Nederland 1, staat in het teken van de bijzondere band tussen moeder en dochter. “In Dochters en Moeders laten we moeder en kind allerlei dingen samen doen“, vertelt regisseur Hella van der Wijst bij TvgidsOnline. “Ze gaan bijv. zeilen en koeien melken.” Dochters + moeders trok 252.000 kijkers (madl: 7.0%).

Hele simpele dingen, maar aan de manier waarop ze met elkaar omgaan zie je meteen hoe de relatie in elkaar zit. Voor de mensen thuis is dat denk ik erg leuk om naar te kijken, omdat er veel herkenning zal zijn.” Zelf heeft Hella van der Wijst een goede relatie met haar moeder. “Natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar over het algemeen gaan we goed met elkaar om. Gek is wel dat de rollen nu zijn omgedraaid. Mijn moeder is al op leeftijd en met de nodige ziekenhuisbezoeken achter de rug heeft ze wel wat verzorging nodig. Dat voelt heel onnatuurlijk, normaal gesproken zijn het de moeders die voor hun kinderen zorgen. Als je dan ineens je eigen moeder aan het troosten bent, is dat de omgekeerde wereld.

Shownieuws (SBS6, 19:25) – De populaire zanger Gerard Joling is één van de presentatoren van de vroege editie van Shownieuws, dat ook dit jaar geen zomerstop kent. Gerard Joling stond dit jaar voor de tweede keer samen met Gordon en René Froger in de Amsterdam ArenA. “Af en toe kun je ze wel achter het behang plakken“, vertelt Froger bij Veronica over de samenwerking met zijn twee collega’s. “Maar op het moment dat er echt gewerkt moet worden, ben ik kei- en keihard en zeg ik: ‘Jongens, koppen dicht, even serieus’. Nu de concerten zijn afgelopen gaan we af en toe nog wel samen de kroeg in. Maar we hebben verschrikkelijk drukke agenda’s. Gerard helemaal, die is altijd weg. Zoals Gordon altijd zegt: ‘Die gaat nog naar de opening van een envelop’. Als-ie geen Shownieuws heeft, maakt-ie wel shownieuws.” De vroege editie van Shownieuws trok gisteren 334.000 kijkers (madl: 10.5%).

4 in het land (RTL4, 22:28) – 4 in het land-presentatrice Pernille la Lau is met tussenpozen al ruim twintig jaar op televisie te zien. “Het presenteren heeft altijd een beetje aan mij gehangen, het was ook een jeugddroom“, vertelde de 34-jarige La Lau onlangs in TROS Kompas. “Toen ik twaalf was, had je twee televisienetten. Ik wachtte de hele week op Avro’s Kinderbios, dat is nu niet meer voor te stellen. Het is niet zo dat ik vroeger een beeld had hoe mijn toekomst bij televisie eruit zou zien, maar ik was erdoor gefascineerd. Ik heb één oudere broer, maar die had dat helemaal niet. En van mijn ouders heb ik het ook niet, denk ik. Mijn moeder was logopediste, onder meer op een lomschool, en mijn vader werkte voor een bank. Het is bij mij dus echt uit de lucht komen vallen. Mijn ouders wilden graag dat wij iets deden wat we leuk vonden en stonden helemaal achter mij. Ze hebben me ook altijd overal heen gereden en weer opgehaald, soms midden in de nacht.” De voormalig Hart van Nederland-presentatrice heeft inmiddels zelf kinderen. “Nu, met 4 in het land, ga ik ‘s middags weg en ben ik ‘s avonds laat thuis, maar de kinderen passen zich daarbij prima aan. Ik vind het jammer dat ik ze een paar dagen niet zelf in bed kan leggen, maar dat doet mijn vriend dan en dat is ook goed. Nu is papa het helemaal voor ze… Dat is soms wel even slikken voor mij, ha ha.” 4 in het land werd gisteren door 291.000 kijkers (madl: 7.5%) bekeken na 22.30 uur bij RTL 4.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Frits Barend helpt bij talkshow Maasland & Geel

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 18:10

Frits Barend gaat Bridget Maasland en Cees Geel helpen met hun nieuwe, dagelijkse latenight-talkshow op Talpa, die dit najaar op de buis verschijnt. Dat meldt Novum. Hoe Barend deze taak zal invullen is nog niet helemaal duidelijk. Barend stopte dit jaar zelf met het presenteren van zijn talkshow Barend & Van Dorp, waarvan 960 afleveringen zijn gemaakt.

Frits heeft goede herinneringen aan zijn tijd bij Barend & Van Dorp, maar voelde zich regelmatig ‘een slaaf van zijn werk’. “Ik deed het ontzettend graag, ik was een gewillige slaaf en ik vond dat werk het leukste wat er was“, zei hij maandag bij de najaarspresentatie van Talpa. “Maar ik merk nu dat ik de vrijheid ongelooflijk omarm.

RTL en Audax zien af van opzetten nieuwe krant

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 18:02

RTL en uitgeverij Audax zien af van een nieuwe krant. Dat meldt het ANP. Begin juli kwam naar buiten dat RTL en Audax onderzoek deden naar de lancering van een nieuw dagblad. Volgens een woordvoerster van RTL heeft RTL besloten van het plan af te zien, omdat het televisiebedrijf andere prioriteiten stelt. De internationale tak van RTL had gevraagd om eens naar andere media-uitingen te kijken. Het kabinet maakte onlangs duidelijk dat het het mediabedrijven makkelijker wil maken om ook buiten hun huidige terrein activiteiten te ondernemen, zoals het opzetten van een dagblad.

Gijs Staverman naar Q-music

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 15:27

Gijs Staverman krijgt vanaf september een dagelijks radioprogramma bij Q Music. “De naam, de precieze tijden en de invulling, daar zijn we met z’n allen druk mee bezig. Wat ik graag wil is een programma geënt op de actualiteit. In combinatie met goede muziek“, aldus Staverman in De Telegraaf. “Radio is voor mij als een relatie. (..) Ik ben er achtergekomen dat ik radio maken enorm mis…

Er zijn nog geen plannen om terug te keren op tv. “Radio maken heeft nu mijn prioriteit, maar wie weet.” De dj neemt vanaf aanstaande maandag alvast vier weken de ochtendshow van collega Jeroen van Inkel over. “Om 06.00 uur moet ik in de studio zijn. Ik ga dus eerst een maand proberen vroeg op te staan. Ja, ik had me mijn vakantie wel anders voorgesteld, ha ha. Nee hoor, het is juist wel leuk, ik word dan eigenlijk naast een heleboel mensen wakker.

VPRO met nieuw filmprogramma

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 15:21

De VPRO en de Volkskrant gaan samen een nieuw programma over films maken. Het programma, dat vanaf januari 2007 elke maandagavond te zien is op Nederland 2, zal gericht zijn op nieuwe films. Er staan 35 afleveringen gepland.
De VPRO en de Volkskrant blijven net als voorgaande jaren dagelijkse filmjournaals verzorgen vanaf het Nederlands Film Festival in Utrecht, het IDFA in Amsterdam, het International Film Festival Rotterdam en het festival van Cannes. Die uitzendingen, veertig in totaal, zijn op Nederland 3 te zien.

Suzanne Weusten van de Volkskrant: “Met cinema.nl hebben de Volkskrant en de VPRO laten zien dat ze uitstekend kunnen samenwerken. Het succes van cinema.nl laat bovendien zien dat er veel belangstelling bestaat voor een journalistiek filmprogramma.

‘De Zwakste Schakel keert terug bij RTL 4’

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 10:19

Het populaire quizprogramma De Zwakste Schakel keert terug bij RTL 4. Dat meldt De Telegraaf. Dit keer met een andere presentatrice. Volgens de ochtendkrant zal schrijfster Heleen van Royen de rol van ‘bitchy presentatrice’ op zich gaan nemen. Voorheen was deze rol toebedeeld aan Chazia Mourali (foto). De 42-jarige presentatrice is momenteel zwanger van haar eerste kindje. “Ik ben dolgelukkig“, aldus Mourali.

Koblenko: ‘Talpa’s Thuis stond voor lul door Winston’

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 10:17

Victoria Koblenko doet in een interview met Viva een boekje open over haar tijd bij John de Mol. Bij Talpa was Koblenko vorig jaar te zien is het geflopte Thuis, dat dagelijks om 18.00 uur werd uitgezonden. Vooral Winston Gerschtanowitz krijgt een veeg uit de pan. “Hij noemde Annemarie Jorritsma tijdens een gesprek Tweede Kamerlid, terwijl ze dat niet is“, aldus Victoria Koblenko, die momenteel politicologie studeert.

Toen heb ik de programmaleiding gezegd dat ze dergelijke items beter door mij konden laten doen. Nu stond niet alleen Winston voor lul, maar het hele programma.” Afgelopen week liet ook Angela Groothuizen zich in een programma op AT5 laatdunkend uit over Thuis, meldt De Telegraaf. “We zaten er met veel te veel mensen en het ging over niets. Moesten we het wéér over Paris Hilton hebben. Ik wist niet eens wie dat mens was!

Kylie Minogue exclusief in Shownieuws

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 10:07

Kylie Minoque is donderdag- avond 27 juli exclusief te zien in de vroege uitzending van Shownieuws om 19.25 uur op SBS 6. De Australische superster vertelt in een ‘openhartig en emotioneel’ interview uitgebreid over haar strijd tegen borstkanker. Ze praat over het moment dat de diagnose werd gesteld en de zware chemotherapieën.

Op 16 juli gaf Kylie Minoque het interview aan de Engelse zender Sky One. “Het interview was behoorlijk emotioneel waarbij ze regelmatig haar tranen niet kon bedwingen“, aldus een woordvoerder van SBS 6. “Quotes uit het interview verschenen de volgende dag in vele media over de hele wereld.

Ze zakte door de grond, toen de dokter in haar geboorteplaats Melbourne, Australië haar dit slechte nieuws bracht. “Op het moment dat de dokter mij vertelde dat ik kanker had, viel ik stil“, vertelt de 38-jarige zangeres. De vader en moeder van Kylie waren aanwezig op het moment dat ze het slechte nieuws hoorde. “Ik wilde weg. Ik zei tegen mijn vader, ik neem een vliegtuig. Mijn vader zei tegen me dat ik moest gaan zitten en luisteren.” Vanaf dat moment brak een hele zware periode aan voor de superster. Inmiddels gaat het al stukken beter met de zangeres. Momenteel is Kylie hard aan het werk om een nieuw album te lanceren.

235.000 kijkers voor Galileo

Geplaatst op Wed 26 Jul 2006 om 9:46


De kijkcijfers van dinsdag 25 juli 2006 (SKO)

Galileo (EO, Ned1, 22:43) – Metereoloog Reinier van den Berg is sinds gisteren te zien als presentator van het EO-programma Galileo. In zes delen wordt getoond welke rol nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen in het leven van de kijker gaan spelen. Van den Berg is bij de kijker vooral bekend als weerman bij het RTL Nieuws. “Ik vind het leuk om me een keer met iets anders bezig te houden dan met meteorologie“, aldus de weerman bij TVgidsOnline.

Voor dit programma kon ik mijn ervaring op het gebied van presentatie ook mooi eens op een andere manier gebruiken. Wennen was het wel. Normaal weet ik drommels goed waar ik het over heb, nu moest ik teksten uit mijn hoofd leren. Dat is inderdaad iets heel anders; ik ben erg benieuwd of het de kijkers bevalt. Mij in ieder geval wel. Het is al zeker dat er in het voorjaar een tweede reeks van het programma komt.” Van den Berg is een christen. Hij zal het geloof echter niet proberen te promoten via het programma. “Galileo wordt geen verkondigend programma, maar we gaan het mysterie van Geloof en God niet uit de weg. We zullen echter niet stiekem het geloof gaan promoten, dat is niet het doel van het programma. Wij willen mensen meenemen in de prachtige wereld van de wetenschap. Er komen ook afleveringen over criminaliteit en veroudering en het is best mogelijk dat ook onderwerpen als de transportwereld of alternatieve energie nog een keer aan bod komen in Galileo.” De eerste aflevering van Galileo trok 235.000 kijkers (madl: 6.1%).

112 Nederland (SBS6, 23:30) – SBS 6 zendt sinds gisteren het nieuwe programma 112 Nederland uit, waarin in een half uurtje ‘de meest in het oog springende calamiteiten van de afgelopen week in beeld worden gebracht en waarbij alle hulpdiensten worden gevolgd’. Het programma sprint in het gat van Actienieuws, dat met ingang van het najaar van de buis verdwijnt. “We hebben voor onze nieuwsprogramma’s zoals Actienieuws en Hart van Nederland een correspondentennetwerk door het hele land zitten“, vertelt Taco Rijssemus, hoofd nieuwsprogrammas’s van SBS, bij de GPD. “Nu krijgen we van hen ook al veel filmpjes binnen van bijvoorbeeld ongelukken en branden, maar op de echte nieuwswaardige onderwerpen na, doen we daar niet zoveel mee omdat we er geen uitzendingen voor hebben.” De kosten van het programma zijn volgens hem dan ook vrij laag, omdat deze correspondenten – vaste freelancers die in de regio wonen – dit werk nu toch al doen. Hij benadrukt dat 112 Nederland een journalistiek programma is. “Er wordt voornamelijk gefilmd, maar er worden ook betrokkenen en hulpdiensten geïnterviewd waardoor de kijker precies te weten komt wat er is gebeurd. (..) We gaan onafhankelijk te werk en als er bijvoorbeeld een ambulance of politie veel te laat arriveert, zullen we dat ook absoluut melden.” De eerste aflevering van 112 Nederland werd door 502.000 kijkers (madl: 19.1%) bekeken.