Archief voor Apr 2006

Wereldrecord voor AVRO Arbeidsvitaminen

Geplaatst op Sun 30 Apr 2006 om 15:43

De afbeelding “http://arbeidsvitaminen.3fm.nl/data/media//db_images/original/34659.jpg” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.AVRO Arbeidsvitaminen is officieel erkend recordhouder als het gaat om het langstlopende, landelijke radioprogramma ter wereld. Het radioprogramma, dat dit jaar 60 jaar bestaat, krijgt daarmee een vermelding in het Guinness Book of World Records.

Dit record stond wereldwijd nog niet eerder op naam van een ander radioprogramma en is speciaal voor de Arbeidsvitaminen in het leven geroepen. Voor het aanvragen van het wereldrecord was volgens een woordvoerder van de AVRO een hoop papierwerk nodig.

Ook niet AVRO-gebonden getuigenverklaringen waren nodig om als recordhouder in het boek te verschijnen. Zo heeft de burgemeester van Hilversum hoogstpersoonlijk zijn getuigschrift ingediend bij het Guinness Book of World Records. Ook een vooraanstaande persoon uit de mediabranche moest bevestigen of de claim van langstlopende titel van AVRO Arbeidsvitaminen juist is. Daartoe was Radio 2 zendercoördinator Kees Toering bereid.

De AVRO is erg trots op haar record. “Uit de archieven van het Guinness Book of  World Records blijkt bovendien dat slechts enkele Nederlandse instellingen of personen een vermelding hebben verkregen“, aldus de woordvoerder. “Dat maakt het wereldrecord van de Arbeidsvitaminen nog unieker en spectaculairder.

Aanstaande maandag, op de Dag van de Arbeidsvitaminen zal een afgevaardigde van het Guinness Book of World Records speciaal uit Londen overvliegen om het officiële certificaat aan dj Gerard Ekdom en zijn team te overhandigen. Ook burgemeester Bakker van de gemeente Hilversum zal hierbij aanwezig zijn. AVRO Arbeidsvitaminen is iedere werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur te horen op 3FM.

Image Media&TV breidt uit in regio-tv

Geplaatst op Sun 30 Apr 2006 om 15:37

De afbeelding “http://www.bouncemedia.tv/phpwcms_tmp/thumb_preview/1_277_EzVVQXCX6e.jpg” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.TV-producent ImageMedia&TV breidt het aantal commerciële regionale tv-zenders waarmee wordt samengewerkt ‘drastisch’ uit, alsmede het aantal programma’s. “De markt voor commerciële regio-tv is hevig in beweging“, legt een woordvoerder van de producent uit. “Grote regionale en landelijke adverteerders blijken geïnteresseerd te zijn in deze nieuwe mogelijkheid. De reden is eenvoudig. 

Regionale commerciële televisie staat veel dichter bij de inwoners van het zendgebied dan welke landelijke televisiezender ook.

ImageMedia&TV zegt aan de weg te blijven timmeren met ‘innovatieve en boeiende tv programma’s’. De zegsman noemt als voorbeeld programma’s als de nieuwe docusoaps Sterrencafé Montmartre en De Zingende Taxichauffeuse en de talkshow Negerzoenen&Jodenkoeken (foto, zie ook eerder). De televisieprogramma’s van ImageMedia&TV zijn al opgenomen in de programmering van Infothuis, Maximaal, RTV10 en Graafschap tv. Regio22 sluit ook een exclusief contract met Image Media&TV. Voor deze nieuwe regionale zender die vanaf 1 mei van start gaat in bijna geheel Noord-Holland maakt de producent dit jaar nog een aantal programma’s. Vanaf 20 mei aanstaande komt de Brabantse regiozender TV&CO er ook bij.

IKON wint Gouden Roos

Geplaatst op Sun 30 Apr 2006 om 13:31

De afbeelding “http://www.krux.nl/uploadedImgs/20051223113223gospel1.jpg” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Het kerstprogramma Gospel in Paradiso van de IKON, bedacht en geproduceerd door Palm Plus, heeft zaterdag in het Zwitserse Luzern een Gouden Roos (Rose d’Or) gewonnen in de categorie muziek. De Gouden Roos is een belangrijke televisieprijs die jaarlijks wordt uitgereikt.

Andere genomineerden in deze categorie waren onder andere LIVE8 van Bob Geldof, de uitreiking van de beroemde Engelse muziekprijs The Brit Awards en de registratie van een speciaal concert in het kader van de Nobelprijs voor de Vrede.

Voor Gospel in Paradiso werd een typisch zwart gospelkoor uit één van de armste wijken van New Orleans naar Nederland gehaald om in poptempel Paradiso in Amsterdam een kerstconcert te geven. Alle leden van het gospelkoor werden vorig jaar zomer zwaar getroffen door orkaan Katrina. Sommige koorleden verloren familieleden en vrienden en de kerk waaraan het koor verbonden is, is totaal verwoest. In Gospel in Paradiso worden beelden van het concert afgewisseld met filmische impressies waarin enkele koorleden gevolgd worden in de Amerikaanse stad New Orleans.

De IKON zond Gospel in Paradiso uit op 24 december 2005, in de kerstnacht. Producent Palm Plus is vooral bekend van programma’s als Wegmisbruikers!, Je zal het maar hebben en De Buitenlandse Bruid.

2,2 miljoen kijkers voor Koninginnedag

Geplaatst op Sun 30 Apr 2006 om 11:44
De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijferpeiling.PNG” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.
De kijkcijfers van zaterdag 29 april 2006 (SKO)
Koninginnedag (NOS, Ned1, 09:47) – Koningin Beatrix en haar familie hebben gisterenmiddag in Almere hun openbare Koninginnedagviering 2006 afgesloten.Koningin Beatrix en haar gevolg vierden het 1e deel van Koninginnedag in Zeewolde.

Het koninklijk gezelschap maakte aldaar zijn opwachting tijdens een hagelbui. Het staatshoofd bracht in Almere het tweede deel van haar Koninginnedagviering door. Burgemeester Jorritsma heette het gezelschap van koningin, prinsen en prinsessen welkom. De feestelijkheden bestonden in Almere uit onder meer virtueel koekhappen, diverse spellen en een tweewielershow. Stand-upcomedian Jörgen Raymann verzorgde het afscheid. “Hoe koud het ook is, de mensen van Flevoland weten er iets van te maken, voor ons en voor elkaar“, aldus de koningin. Koninginnedag in Flevoland werd tussen 09.45 en 13.30 uur door 2.153.000 kijkers (madl: 77.5%) bekeken. De samenvatting van de Koninginnedagviering scoorde om zeven uur ‘s avonds 814.000 kijkers.


Dancing with the stars (RTL4, 20:02) – Het tweede seizoen van Dancing with the Stars beleefde gisteren een kijkcijferhoogtepunt. Na een week vol consternatie over de laatste uitslag waarbij actrice Lieke van Lexmond en haar danspartner afvielen, ging Dancing with the Stars gisteren met vier paren het zesde dansweekend in. Deelnemer John de Wolf zegt in De Telegraaf te balen over zijn optreden op de dansvloer gisterenavond. Hij miste een pas tijdens het uitvoeren van de rumba. “Roemjana en ik hebben er nog wel zo hard op getraind“, aldus De Wolf. “Ik weet dat ik die pas kan en toch doe ik hem niet. Balen!” Dancing with the Stars werd door 2.040.000 kijkers (madl: 27.7%) bekeken. Daaropvolgend trok de Koninginnedagloterij met Carlo Boszhard 1.770.000 kijkers (madl: 23.8%).Om zeven uur ‘s avonds ging bij RTL 4 overigens een nieuw seizoen van Bestemming Nederland van start met 670.000 kijkers. Nieuwkomer Eric Bouwman vormt samen met vertrouwde gezichten Mariska van Kolck en Stella Gommans het vernieuwde presentatietrio van het programma. De 23-jarige Eric kreeg in 2004 landelijke bekendheid door Idols. Bouwman: “Voor mij is het leukste element aan Bestemming Nederland dat ik ons land door mijn ogen aan de kijkers thuis kan laten zien. Ik ben overigens zelf ook wel erg benieuwd hoe goed ik Nederland eigenlijk ken.” Volgens de inmiddels bekende formule van het programma, gaan wekelijks twee van de drie presentatoren op stap met een groepje vakantiegangers om de toeristische trekpleisters in de omgeving te bezoeken. De derde presentator gaat op stap met een opmerkelijke bewoner uit de streek. Stella Gommans: “De kracht van het programma is dat je kunt laten zien hoe divers ons kikkerlandje is. Ik ben er trots op dat we alweer voor het vierde seizoen terugkeren op de buis, dat betekent dat mensen onze tips en ideeën waarderen.


Hans Kazàn & Magic Unlimited (TROS, Ned2, 19:29) – Met een compilatie van Hans Kazàn & Magic Unlimited nam Hans Kazàn gisteren afscheid van de televisie om zich te storten op zijn theater in Zuid-Spanje. “Afscheid nemen van televisie voelt na dertig jaar toch wel een beetje vreemd“, aldus Kazàn bij TROS. “Ik ben eigenlijk onafgebroken op de buis geweest en hele generaties in Nederland zijn opgegroeid met de goocheltrucs van Hans Kazàn. Die zijn wel een begrip geworden. Maar ja, ergens moet de grens liggen. Je moet een keer het besluit nemen om te stoppen en ik wilde dat echt op een hoogtepunt doen. Het maken van televisieprogramma’s, het bedenken, het produceren, is enórm tijdrovend. We zijn ook al een tijdje bezig met de bouw van een theater in Spanje en dat vergt eveneens veel tijd. Er moest gekozen worden. Ik heb er niet eens heel lang over nagedacht. Ik zat gewoon in de kamer en zei: ‘Jongens, ik ga stoppen met televisie maken’. Iedereen keek me aan of ik gek geworden was, maar het moment was er gewoon. Ik ben nu 53 en begin aan een totaal nieuw project: directeur worden van een theater in Spanje, en daar wil ik me helemaal voor geven.” Hans Kazàn & Magic Unlimited scoorde 221.000 kijkers (madl: 3.7%).


Top 15
01. Koninginnedag Flevoland (Ned1) 2.153.000
02. Dancing with the stars (RTL4) 2.040.000
03. Koninginnedag Loterij (RTL4) 1.770.000
04. Kassa (Ned3) 1.520.000
05. Mooi Weer de Leeuw (Ned3) 1.441.00006. Journaal 20:00 (Ned1) 1.382.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.333.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.320.000
09. Kinderen geen bezwaar (Ned3) 1.314.000
10. Journaal 18:00 (Ned2) 1.116.000

11. Groeten terug (SBS6) 1.028.000
12. Eigen huis & tuin (RTL4) 981.000
13. Journaal 22:00 (Ned3) 957.000
14. NOVA (Ned3) 950.000
15. Blauw bloed (Ned1) 933.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. RTL4 / 21.0%
2. Ned3 / 13.4%
3. SBS6 / 11.8%
4. Ned1 / 10.5%
5. Ned2 / 7.4%
6. RTL5 / 6.7%
7. Vero / 4.1%
8. NET5 / 3.8%
9. Talpa / 3.8%
10. RTL7 / 2.8%
11. Discov / 0.9%
12. N.geog / 0.7%
13. Eurosp / 0.5%
14. AT5 / 0.4%
15. MTV / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1.
Publieke Omroep 31,3 procent
2. RTL Nederland 30,5 procent
3.
SBS Groep 19,7 procent

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

337.000 kijkers voor De grote beurt

Geplaatst op Sat 29 Apr 2006 om 9:34
De afbeelding “http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijferpeiling.PNG” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.
De kijkcijfers van vrijdag 28 april 2006 (SKO)

De grote beurt (Veronica, 22:23) – De limo van de Haagse popgroep Di-rect krijgt volgende week vrijdag een make- over in het autoprogramma De Grote Beurt, dat gisteren 337.000 kijkers (madl: 5.9%) scoorde.

Jamie en Bas, de drummer en de basgitarist van Di-rect hebben hun medebandleden opgegeven. Als ze na een opnamedag in de studio op weg naar een optreden zijn krijgen ze pech met hun limo. De ANWB komt ter plaatse met als vaste medewerkster presentatrice Jorinde Moll.

Zij deelt Spike en Tim mee dat De Grote Beurt hun limo flink onder handen gaat nemen. Zelf heeft Jorinde niet veel met autoprogramma’s. “Ik kijk zelf niet heel veel tv en zie dus ook weinig andere autoprogramma’s“, aldus Jorinde bij TVgids Online. “Maar als ik bijvoorbeeld een keer naar Wegmisbruikers kijk, dan valt het me op hoe opgefokt mensen eigenlijk zijn. Ik kan me vooral opwinden over mensen die geen geduld met bejaarde bestuurders op kunnen brengen en dan gaan zitten toeteren of zo. Alles is de afgelopen jaren zoveel sneller geworden en die ouderen zijn daar nog niet aan gewend; die zitten echt in een time-warp. Kijk eerst even wie er achter het stuur zit voor je uit je dak gaat op de weg!” Ook Jorinde maakt zich wel eens kwaad in de auto: “De politie staat soms op de meest verlaten polderwegen te controleren. Die hebben mij ook wel eens te pakken genomen. De laatste tijd heb ik vrij weinig bekeuringen, maar ik heb er ook wel eens een stuk of vijf tegelijk op de mat gehad, waarschijnlijk van één agent die me heeft achtervolgd. Ik ben geen brave bestuurster en heb zeker mijn streken. Die bekeuringen? Die zijn voor mij net als telefoonrekeningen; ze horen bij het vak.


Half acht nieuws (RTL4,  19:30) – Deze week werd bekend dat correspondent Max Westerman het RTL Nieuws gaat verlaten (zie eerder). “Het was een super moeilijke beslissing“, vertelt Westerman in RTL Boulevard. “Dit is één van de mooiste banen in de journalistiek. Het werk en de stad zijn verslavend, maar ik wil blijven groeien en daarom vind ik het belangrijk om het na vijftien jaar eens over een andere boeg te gooien. Ik zit al sinds het begin bij RTL nieuws en het is nog steeds een hartstikke leuke club om voor te werken. Dat merk je op dit soort momenten: mijn mailbox zit vol met geweldige reacties van collega’s, soms best wel emotioneel. Een heleboel van de collega’s zijn goede vrienden geworden en ik weet zeker dat ik ze zal blijven zien.” Max heeft al een idee van wat hij nu wil gaan doen. “Ik ga een nieuw boek schrijven over Amerika en de Amerikanen en ik ga eens goed nadenken over nieuwe tv-programma’s. Mijn eerste series gingen over Amerika, maar de wereld is nog een stuk groter, dus er kan nog veel meer gebeuren. Maar wat voor programma en op welke zender: ik weet het nog niet.” RTL Nieuws scoorde gisteren rond half acht ‘s avonds 1.164.000 kijkers (madl: 23.2%).


ONM (BNN, Ned2, 19:30) Gaby Blaaser, de vriendin van zanger Jim Bakkum, is sinds kort te zien in de BNN-soap ONM. Ze speelt Manon, een prostituee. “Ja, ik weet niet wat het is, maar ik word de laatste tijd alleen maar voor dat soort rollen gecast“, aldus Blaaser onlangs bij TROS. “Ze vroeger me eerder voor een andere casting waarbij ik ook al het mooie, maar ordinair geklede meisje moest zijn. Manon is iemand die zo ver van me afstaat. Het was best even moeilijk om vier weken lang zó schaars gekleed op de set rond te lopen. In de eerste scène die ik moest spelen, werd ik al meteen in het diepe gegooid: tussen twee andere dames in joggingpak, waarbij ikzelf zo sexy gekleed ging.” Gaby wil in de toekomst graag rollen blijven spelen die heel ver van haar afstaan. “Ik zou wel eens een echte arrogante trut willen spelen. Tijdens mijn mavo-schooltijd heb ik regelmatig met dat soort types te maken gehad en nu lijkt het me wel leuk om in die huid te kruipen.” ONM werd gisteren door 709.000 kijkers (madl: 14.0%) bekeken.


Top 15
1. Vermist (Ned2) 1.817.000
2. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.634.000
3. Hart van Nederland (SBS6) 1.610.000
4. Shownieuws (SBS6) 1.483.000
5. Journaal 20:00 (Ned1) 1.350.000

6. Baantjer (RTL4) 1.323.000
7. Half acht nieuws (RTL4) 1.164.000
8. Wie is de Mol? (Ned2) 1.102.000
9. Journaal 18:00 (Ned2) 1.096.000
10. Albert (RTL4) 859.000

11. RTL Boulevard (RTL4) 832.000
12. Sportjournaal (Ned2) 803.000
13. Editie NL (RTL4) 801.000
14. Last castle (SBS6) 770.000
15. ONM (Ned2) 709.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. RTL4 / 16.1%
2. Ned2 / 15.9%
3. SBS6 / 11.3%
4. Ned1 / 9.6%
5. Ned3 / 7.4%
6. RTL5 / 6.6%
7. RTL7 / 5.6%
8. Vero / 5.2%
9. NET5 / 4.7%
10. Talpa / 3.7%
11. Discov / 0.8%
12. N.geog / 0.6%
13. Eurosp / 0.5%
14. MTV / 0.4%
15. AT5 / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1.
Publieke Omroep 32,9 procent
2. RTL Nederland 28,3 procent
3.
SBS Groep 21,2 procent

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

‘Help, mijn man is klusser!’ twee keer zo lang

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 17:20

De afbeelding “http://www.rtl.nl/components/experience/rtl4/images/Helpmijn-manisklusser_210x1.jpg” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.RTL 4 start op dinsdag 2 mei met het nieuwe seizoen van het klusprogramma Help, mijn man is klusser! met John Williams.

In tegenstelling tot vorig seizoen is het programma nu twee keer zo lang, worden de ingrepen van John en zijn team nog rigoureuzer en geven de professionals de kijkers tips mee. Het programma duurt nu een uur lang en zal tussen 20.30 en 21.30 uur worden uitgezonden bij RTL 4.

In ‘Help, mijn man is klusser!’ bezoekt John wekelijks wanhopige partners van doe-het-zelvers, die al geruime tijd met kromme tenen tussen onafgemaakte of ondeugdelijk uitgevoerde klusprojecten bivakkeren. Een heuse reddingsoperatie wordt gestart om de dramatische gevolgen te herstellen.

SBS 6 met langste Peter R. de Vries

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 17:14

In een ruim twee en half uur durende reportage – gemaakt in Dallas – doet Peter R. de Vries op dinsdagavond 2 mei een poging om nieuw licht te werpen op de  geruchtmakende moord op John F. Kennedy op 22 november 1963.

Ruim veertig jaar na dato probeert De Vries een antwoord te vinden op de vraag of Lee Harvey Oswald de enige schutter was of dat er sprake was van een complot.

In de reportage toont Peter volgens SBS aan dat vele conclusies en veronderstellingen van de Warren-commissie, die de achtergronden van de moord onderzocht en stelde dat Lee Harvey Oswald alleen handelde, niet langer stand houden. De reportage is gemaakt in samenwerking met de Nederlandse Kennedy-expert Wim Dankbaar, die de aanslag al meer dan tien jaar onderzoekt.

Na een lange researchperiode hebben Peter R. de Vries en zijn crew in februari twee weken in Dallas gefilmd en daar met vele betrokkenen gesproken, zoals voormalig CIA- en FBI-agenten, maar ook met bijvoorbeeld de ex-vriendin van Lee Harvey Oswald en een aantal ooggetuigen. Resultaat daarvan is de langste uitzending ooit in de geschiedenis van het programma van Peter R. de Vries “met daarin nieuwe, nooit in Nederland vertoonde beelden en een opzienbarend interview met de man die claimt dat hij betrokken is geweest bij de aanslag op de president“, aldus een woordvoerder van de zender. Volgens deze man is de aanslag een samenwerkingsverband geweest tussen de CIA en de maffia.

Op het eerste gezicht klinkt het natuurlijk ongeloofwaardig als iemand deze moord opbiecht, dat gevoel had ik zelf aanvankelijk ook“, aldus Peter R. de Vries. “Maar naarmate we ons meer in de achtergronden verdiepten, kwamen we er achter dat deze man niet een gek is die alleen maar roept dat hij de president heeft vermoord. Nee, hij heeft een zeer gedetailleerd verhaal, vol met namen en toenamen, dat op veel punten naadloos aansluit op wat andere betrokkenen hebben verteld. Zijn verhaal moet nader worden onderzocht, maar het lijkt wel of daar in Amerika zelf weinig animo voor is. Misschien heeft men daar al teveel verschillende scenario’s onder handen gehad.

Over zijn verblijf in Dallas zegt Peter: “Het was als uit de klei getrokken Nederlandse misdaad-verslaggever echt een heel bijzondere ervaring om op deze historische plek – Dealey Plaza, de Grassy Knoll, de Schoolbookdepository – een reportage te maken. Het is een zaak waarop honderden Amerikaanse collegae hun tanden hebben stuk gebeten, dus ik realiseer me dat het erg hoog gegrepen is als je zegt dat je met iets nieuws komt. Toch zeg ik: ‘Dat hebben we absoluut, het is een onthullende reportage geworden, die de kijker aan het denken zal zetten.

Peter R. de Vries, misdaadverslaggever is 2 mei van 20.30 tot 23.50 uur te zien bij SBS 6, onderbroken door Hart van Nederland.

SBS 6 mediapartner bij Borsato concerten

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 17:06

SBS 6 heeft de uitzendrechten verworven van de concertreeks ‘Symphonica in Rosso’, die Marco Borsato geeft in het Gelredome in Arnhem. Marco Borsato staat van 25 tot en met 29 oktober vier avonden lang in het Gelredome.

“Borsato’s Italiaanse roots zullen als nooit tevoren de show beïnvloeden”, aldus een woordvoerder van SBS. “Rosso, Italiaans voor rood, betekent in dit geval dan ook muzikale passie, liefde en hartstocht.”

Als muzikale voorbode op de nieuwe concerten brengt Marco Borsato op 5 mei de single Rood uit. In de aanloop naar de concerten zullen op de SBS zenders diverse ‘opvallende en verrassende acties’ rondom de concerten worden uitgevoerd. Een registratie van de concertreeks is in december 2006 te zien bij SBS 6.

Luisteraars in de race om ‘stem van Caz’

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 16:53

Tien luisteraars van het radiostation Caz! zijn in de race om ‘de stem’ van het radiostation te worden. Vier van hen zijn een jaar lang op Caz! te horen. Twee worden gekozen door de luisteraars van het station en twee door een vakjury.

De uitslag wordt op vrijdag 5 mei bekend gemaakt in het programma Môgge Jeroen met Jeroen Kijk in de Vegte (foto) dat elke werkdag tussen 06.00 en 09.00 uur op Caz! te beluisteren is. De afgelopen drie weken heeft Caz! via internet en radio luisteraars opgeroepen om zich op te geven als ‘de stem’ van het nieuwe radiostation van SBS.

Uit de honderden inzendingen zijn tien kanshebbers geselecteerd. Vanmorgen maakte Jeroen Kijk in de Vegte in het ochtendprogramma van Caz! de namen bekend. Tot en met donderdag 4 mei kunnen de luisteraars van Caz! via de website, www.caz.nl, de stemmen beluisteren en hun favoriet kenbaar maken.

574.000 kijkers voor ONM

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 16:13

De kijkcijfers van donderdag 27 april 2006
(SKO)


ONM (BNN, Ned2, 19:32) – Het zit er bijna op voor ONM. Op donderdag 11 mei om 19.20 uur sluit BNN het eerste seizoen af van Onderweg naar Morgen met een ‘zinderende’ laatste aflevering. Een dag er na, op vrijdag 12 mei, volgt er nog een toegift waarin een tipje van de sluier wordt opgelicht over de gebeurtenissen in het volgende seizoen.

De laatste uitzending speelt zich af op Schiermonnikoog, mei 2006. Wat een vrolijke vakantie, ver van al het stadse gedoe, had moeten worden, begint zo langzamerhand tot een ware tragedie te verworden. De hoogzwangere Iris had er al helemaal geen zin in. Zij zit met de man die denkt dat hij de vader is (Niels) én de man die dat echt is (Ilyas) op één eiland.

Als door een ongelukkige samenloop van omstandigheden Ilyas erachter komt dat hij de verwekker van Iris’ kind is, legt ze hem een zwijgverbod op.

Kan Ilyas hiermee omgaan of ontploft de hele situatie tussen hem, Iris en Niels (waartegen Iris gezworen heeft dat hij de vader is)? De extra uitzending op vrijdagavond 12 mei geeft de kijker alvast een voorproefje op het nieuwe seizoen. Maandenlang heeft de familie Klein geprobeerd om Esmee van Junior los te weken. Tevergeefs. Nu is Esmee spoorloos verdwenen en zit waarschijnlijk in Den Haag achter de ramen. Als Junior met een stapel pizza’s over straat loopt, lijkt de auto die daar rijdt netjes te stoppen om hem over te laten steken. Of toch niet? Want wie zit er achter het stuur? Maandag 14 augustus begint BNN met het herhalen van de laatste uitzendingen van het eerste seizoen op Nederland 3.  Op 28 augustus begint het nieuwe seizoen. ONM scoorde gisteren 574.000 kijkers (madl: 13.0%).


Goede tijden, slechte tijden (RTL4, 20:02) – De RTL 4-soap Goede tijden, slechte tijden zal nog tot en met juli te zien zijn bij RTL 4. Actrice Sabine Koning is na een afwezigheid van drieënhalf jaar sinds enige tijd weer terug in de soap. “Alsof ik in een warm vertrouwd bad stap”, aldus Sabine in Televizier.  “Ik word hier ontzettend gewaardeerd om wie ik ben, om wat ik doe en om wat ik kan. Dat is mij zoveel waard.” Toen Sabine GTST verliet in 2002, kwam er een tijd dat de actrice een tijd rond reisde. “Maar daarna komt de periode waarin je denkt: oké wat nu? Dat was heel eng. Vanaf mijn achttiende hoefde ik nooit echt keuzes te maken en zat ik altijd in dat vaste GTST-ritme. Dat was nu weg. Onbewust is dat ook mijn bedoeling geweest. Maar toen ik er middenin zat, vond ik het verschrikkelijk. Als zo’n periode zonder werk te lang duurt, gaat je creativiteit naar de knoppen. Ik had zeeën van tijd om twintigduizend boeken te lezen, maar ik had gewoon geen rust meer omdat ik alleen maar dacht: hoe ga ik rondkomen?” Goede tijden, slechte tijden werd gisteren door 1.475.000 kijkers (madl: 27.7%) bekeken.


As the world turns (RTL4, 16:05) – Al sinds april 1984 is Elizabeth Hubbard te zien als de uitgekookte zakenvrouw Lucinda Walsh in de soap As the world turns, dat gisteren door 478.000 kijkers (madl: 30.5%) bekeken werd. “De reden dat Lucinda nog steeds bestaansrecht heeft – ze is al meer dan twintig jaar in As the world turns te zien – komt denk ik doordat haar karakter de mensen aanspreekt, vooral vrouwen”, aldus Hubbard bij TVgids Online. “Ze begrijpt namelijk heel goed wat vrouwen deze dagen beweegt en wat belangrijk voor hen is – ondanks dat ze een rijke slechterik is. Van de kracht die Lucinda heeft, kunnen veel mensen leren. Dat zeggen kijkers ook wel eens tegen me. Ik vind het heel leuk dat ik op die manier met mijn rol mensen kan helpen.” De rol van Hubbard heeft veel nominaties verdiend. “Ik heb negen Emmy-nominaties gehad en om eerlijk te zijn, begrijp ik niet waarom ik er nooit een gewonnen heb. Misschien ziet het er te gemakkelijk uit, de manier waarop ik Lucinda neerzet? We zijn nu bezig met een verhaallijn waarin Lucinda het heel zwaar heeft. Laatst kwam Michael Park (Jack, red.) naar me toe en zei, heel lief: ‘De mensen zouden eens moeten zien hoeveel werk jij erin steekt.’ En dat is ook wel zo. Aan de andere kant; de reacties die ik van mensen persoonlijk krijg, vind ik veel belangrijker dan zo’n prijs.”


Top 15
1. Journaal 20:00 (Ned1) 1.531.000
2. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.475.000
3. Kees & Co (RTL4) 1.285.000
4. Hart van Nederland (SBS6) 1.270.000
5. Tussen kunst en kitsch (Ned1) 1.233.000

6. CSI: New York (RTL5) 1.010.000
7. Half acht nieuws (RTL4) 982.000
8. Journaal 18:00 (Ned2) 942.000
9. Wonderen bestaan (Ned1) 845.000
10. Shownieuws (SBS6) 840.000

11. Editie NL (RTL4) 822.000
12. Het roer om (RTL4) 822.000
13. LookingGood (RTL4) 820.000
14. Prison break (RTL5) 815.000
15. Netwerk (Ned1) 800.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. RTL4 / 15.9%
2. Ned1 / 14.9%
3. RTL5 / 10.1%
4. Ned2 / 9.6%
5. SBS / 9.4%
6. Ned3 / 7.2%
7. RTL7 / 6.2%
8. NET5 / 5.7%
9. Vero / 4.3%
10. Talpa / 3.6%
11. Discov / 1.2%
12. Eurosp / 0.7%
13. N.geog / 0.5%
14. An.pl. / 0.4%
15. MTV / 0.3%

Marktaandelen per zendergroep1. RTL Nederland 32,2 procent
2. Publieke Omroep 31,7 procent 3. SBS Groep 19,4 procent 4. Talpa 3,6 procent

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Mededeling

Geplaatst op Fri 28 Apr 2006 om 14:12

Web-log.nl heeft onder meer Mediakrant in de nacht van donderdag op vrijdag verhuisd naar een nieuwe omgeving (zie ook). Daardoor is onder meer het uiterlijk van dit weblog (helaas) ingrijpend veranderd, zoals u waarschijnlijk niet ontgaan is.

In de loop van vandaag zal Mediakrant mogelijk weer updates plaatsen en een aantal veranderingen in de lay-out doorvoeren.

Max Westerman vertrekt bij RTL Nieuws

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 17:41

Verenigde Staten-correspondent Max Westerman (48) vertrekt na vijftien jaar bij RTL Nieuws. Dat meldt het ANP. De bekende verslaggever vindt het “tijd om iets anders te gaan doen, om nieuwe plannen uit te werken, mijn grenzen te verleggen“. Hij wil onder meer een boek gaan schrijven over zijn ervaringen en langere televisieprogramma’s gaan maken dan de twee minuten-items waar RTL Nieuws hem nu logischerwijs aan houdt.

Westerman is van plan voorlopig in New York te blijven wonen. “Ik ben vier keer uit die stad vertrokken, maar er ook altijd weer teruggekeerd. Ik denk dat ik altijd wel met één been in New York blijf staan, al kom ik de laatste tijd met steeds meer plezier terug in Nederland voor een bezoek.

Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws: “We vinden het erg jammer dat Max weggaat, maar we snappen dat hij de bakens wil verzetten. Max heeft met zijn geheel eigen manier nieuwstelevisie gemaakt, die gerust trendsettend mag worden genoemd.

De verslaggever neemt per 1 augustus afscheid en zal tot die tijd zijn opvolger inwerken. Wie Westerman gaat opvolgen als correspondent, is nog onbekend. In de afgelopen periode waren er wel vaker momenten dat de langst dienende Nederlandse tv-correspondent in de VS overwoog de bakens te verzetten. “Vijftien jaar is een hele rit, waarin je steeds moet proberen jezelf te vernieuwen. Telkens wanneer ik dacht te stoppen gebeurde er weer iets, waardoor ik zomaar weer twee jaar verder was. Ik heb vier presidentsverkiezingen verslagen, het proces tegen O.J. Simpson gedaan, de Monica Lewinsky-affaire, de oorlogen in Afghanistan en Irak en de orkaan Katrina. Maar de meeste indruk op mij maakten uiteraard de aanslagen op 11 september 2001.” ANP

Nieuwe directeur aankoop bij RTL

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 15:13

Gijs Tulleken is per 1 mei 2006 benoemd tot ‘Directeur Aankoop Films en Series’ bij RTL Nederland. Hij gaat leiding geven aan de afdeling filmzaken die buitenlandse programma?s, formats en films aankoopt voor RTL 4, RTL 5 en RTL 7. Vanaf 1997 was Tulleken de rechterhand van de directeur aankoop van SBS. In 2004 werd hij daar benoemd tot baas van de afdeling filmzaken.

We zijn bijzonder ingenomen met deze aanstel- ling“, aldus RTL-baas Fons van Westerloo (foto). “Gijs heeft een indrukwekkende staat van dienst in het aankopen van films en series en was instrumenteel in het succes op dit gebied bij SBS.

Gijs Tulleken is blij met zijn stap naar RTL Nederland: “Ik kijk uit naar een periode waarin ik RTL ook op het gebied van films, series en formats een grotere en prominente rol kan laten innemen.

TweeVandaag wordt EenVandaag

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 11:51

De actualiteitenrubriek TweeVandaag van de TROS en AVRO gaat vanaf september, als het programma verhuist van Nederland 2 naar Nederland 1, EenVandaag heten. Jean Mentens (foto), hoofdredacteur, pleitte deze maand nog voor behoud van de programmatitel, omdat hij denkt dat de merknaam TweeVandaag goed ingeburgerd is.

Voor de overgang naar Nederland 1 was al gespaard om met een nieuwe ‘look’ voor de dag te komen. De naamsverandering kan hier nu meteen in worden meegenomen. Zo moeten de programmamakers onder meer een nieuwe leader, een nieuw decor en andere microfoonkappen laten maken.

De directies van TROS en AVRO hebben toch besloten tot de naamswijziging omdat ze van mening zijn dat het tv-publiek snel aan de nieuwe naam zal wennen. Ook vinden ze het logischer om de naam te koppelen aan het net waarop het programma wordt uitgezonden. De hoofdredactie legt zich neer bij die beslissing. ANP

Shownieuws presenteert Darten met Sterren

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 11:46

Het SBS 6-programma Shownieuws presenteert van maandag 1 tot en met vrijdag 5 mei ‘Darten met Sterren’.

Rossana Lima, Valerie Zwikker, Fajah Lourens, Bas Muijs, Sebastiaan Labrie, Charly Luske, Jannes en Monique Sluiter nemen het dagelijks in een onderlinge competitie tegen elkaar op. Darten met Sterren is te zien na 19.25 uur in Shownieuws.

De BN’ers worden gecoacht door topdarters als Co Stompé, Mieke de Boer en Jelle Klaasen. Vrijdag 5 mei wordt bekend welke BN’er de dartssport het beste beheerst. Hij of zij neemt het op tegen de officieuze wereldkampioen Jelle Klaasen. De dagelijkse rubriek Darten met Sterren wordt gepresenteerd door Hans Kraay jr. en Ellemieke Vermolen. Een samenvatting is te zien in de late uitzending van Shownieuws, rond 23.00 uur na Hart van Nederland.

Happy People World bij RTL 7

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 11:42

RTL 7 zendt vanaf maandag 8 mei achttien weken lang het wekelijkse programma Happy People World uit, waarin de ontwikkelingen worden gevolgd van het project Happy People of the World.

Het programma wordt iedere maandag om 14.20 uur uitgezonden. Daarna gaat Happy People World in de herhaling in de RTL Z-caroussel.

Door middel van korte reportages en bijdragen van nationale en internationale voetbalsterren worden de kijkers op de hoogte gebracht van zowel de opbrengsten voor het goede doel, Unicef, als de uiteenlopende evenementen die hiervoor worden georganiseerd. Dit jaar zijn in Noordwijk 32 Happy People-sculpturen van elk vier meter hoog te zien. Elke sculptuur vertegenwoordigt een land dat meedoet aan het WK Voetbal in Duitsland doordat het in de kleuren van de nationale vlag is geschilderd. De door kunstschilder Berrie Martens ontworpen figuren zijn door Unicef omarmd en de opbrengst van de bijbehorende merchandising komt ten goede aan deze kinderrechtenorganisatie.

‘Gordon naar SBS Shownieuws’

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 5:54

Zanger en presentator Gordon, die momenteel veel succes heeft met het programma Joling & Gordon over de vloer op Talpa, gaat volgens RTL Boulevard voor SBS 6 werken. Daar zou Gordon onder meer het amusementsprogramma Shownieuws gaan presenteren. Gordons collega Gerard Joling is ook één van de presentatoren van deze rubriek.

Vorige week werd bekend dat Talpa het contract met Gordon heeft ontbonden. Gordon waardeert de rubriek Shownieuws om zijn eerlijkheid. “Altijd zijn ze positief en ze zullen nooit ofte nimmer moedwillig iemand afbranden“, aldus Gordon over het programma. “Het valt mij op dat hun kijkcijfers in de vooravond zo ontzettend goed gaan. Eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik de presentatie meestal met z’n tweeën uitmuntend vind en zelfs mijn valse zuster Gerard is gegroeid in zijn presentatie.

2,7 miljoen kijkers voor FC Barcelona – AC Milan

Geplaatst op Thu 27 Apr 2006 om 5:45

De kijkcijfers van woensdag 26 april 2006 (SKO)

FC Barcelona – AC Milan (NOS, Ned2, 20:40) FC Barcelona mag zich opmaken voor de finale om de Champions League, die op 17 mei in Parijs tegen Arsenal wordt gespeeld. In Camp Nou verdedigde de thuisclub de 0-1 voorsprong die het uit Milaan meenam.

Beide clubs gingen voor de winst en de finaleplaats, maar er werd niet meer gescoord. “Ik ben intens gelukkig dat we de finale hebben bereikt“, aldus de Nederlandse coach van FC Barcelona, Frank Rijkaard, in De Telegraaf. “Het duel was vrij interessant tegen een sterk Milan.

We hebben alle zeilen moeten bijzetten om op 0-0 uit te komen. Dat op zich is een compliment waard aan mijn ploeg. Uiteindelijk zijn details beslissend gebleken. Dat we eerst uit moesten was een voordeel. Dat wist ik al vooraf. We mogen nu best tevreden zijn, maar moeten wel oppassen voor de valkuil van de eerstvolgende wedstrijd. Die is in mijn optiek altijd het belangrijkste.” De halve finale van de Champions League werd door 2.671.000 kijkers (madl: 39.1%) bekeken.

Passion for fashion (NET5, 21:28)Dyanne Beekman was gisteren te zien in de zesde aflevering uit het tweede seizoen van het modeprogramma Passion for fashion, dat door 257.000 kijkers (madl: 3.7%) bekeken werd. Volgens Dyanne denken veel mensen dat ze stoerder en sterker is dan dat ze werkelijk is. “Ik maak een sterke indruk door mijn korte haar en donkere ogen“, vertelde de imagostyliste onlangs in Privé. “Omdat ik eerlijk zeg wat ik denk, ben ik voor mensen al snel een vrouw met ongeborstelde haren op de tanden. Maar eigenlijk ben ik een heel bescheiden meisje. Ik ben ook wel eens moe of krijg tegenslagen, dan vind ik het allemaal stom. De wereld waarin ik werk, zowel media als mode, vind ik een vreselijke wereld. Het gaat allemaal over de buitenkant en over waarom ‘ik niet heb wat jij wel hebt’. Eigenlijk bén ik dat helemaal niet. Ik ben het gelukkigst als ik met rubber laarzen, een pet op en een dikke jas aan met mijn hond Redt op de hei wandel.” Beekman zou graag de leden van het koningshuis een totale make-over willen geven. Willem-Alexander is toe aan een make-over, vindt Dyanne. “Maar zijn tanden horen wel bij hem. Ik ben bij dezelfde tandarts als hij, en laatst lag ik daar in de stoel. Toen zei de tandarts ook: ‘Het zijn zijn tanden, het hoort bij hem’. Het is beter dan gebleekte tanden waar geen karakter in zit.

RTL Boulevard (RTL4, 18:34)RTL Boulevard-presentator Albert Verlinde heeft inmiddels al drie afleveringen van zijn talkshow Albert achter de rug. Het is de opvolger van Pulse, dat Peter van der Vorst en daarvoor Reinout Oerlemans met redelijk succes presenteerden. Volgens Albert is zijn programma geen kopie van Pulse van zijn Boulevard-collega Peter. “Zeer zeker niet. Toegegeven, het is hetzelfde segment, maar bij mij ligt de lat hoger. Ik wil mensen verrassen“, legt Albert uit in Weekend. “Niet de artiest brengen die blijkbaar die week in de aanbieding is, omdat diegene al in vijf andere programma’s is geweest. Met mijn brutale toon hoop ik de celebrity mee de diepte in te nemen.” Albert vindt het onterecht dat hij zo nu en dan ‘valse nicht’ genoemd wordt. “Ik geef toe dat ik af en toe vals uit de hoek kan komen, maar dat mag toch best? In de loop der jaren ben ik zo getraind in het ad rem reageren. Ik zie mezelf daarin als een sportman. Elke dag speel ik opnieuw een wedstrijd. Als ik na de zomer twee maanden vakantie heb gehad, moet ik er weer helemaal inkomen. Alhoewel, thuis maak ik ook regelmatig opmerkingen waarvan ik denk: tja, Ach, het is ook een beetje de aard van het beestje. Het betekent dat ik wakker ben. Maar aan de andere kant ben ik ook vaak juist heel lief voor de artiesten. Voor zover ik weet zijn er maar heel weinig die niet met mij door één deur kunnen. Bovendien zijn met mij heel goed afspraken te maken. Bij hoeveel van mijn collega’s kan dat ook, vraag ik me dan oprecht af.” RTL Boulevard werd gisteren door 827.000 kijkers (madl: 19.6%) bekeken. De talkshow Albert scoorde vrijdag 1,1 miljoen kijkers.

Top 15
01. FC Barcelona – AC Milan (Ned2) 2.671.000
02. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.628.000
03. Voetbal nabeschouwing (Ned2) 1.492.000
04. Journaal 20:00 (Ned1) 1.333.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.241.000
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.068.000
07. Journaal 18:00 (Ned2) 998.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 827.000
09. Editie NL (RTL4) 769.000
10. De wedstrijden (Talpa) 763.000

11. Voetbal voorbeschouwing (Ned2) 761.000
12. ONM (Ned2) 739.000
13. Lost Child (RTL4) 732.000
14. Shownieuws (SBS6) 730.000
15. Netwerk (Ned1) 726.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned2 / 25.0%
2. RTL4 / 13.8%
3. Ned1 / 11.0%
4. SBS6 / 9.4%
5. RTL5 / 6.2%
6. Ned3 / 5.4%
7. NET5 / 4.6%
8. Vero / 4.5%
9. Talpa / 4.4%
10. RTL7 / 3.9%
11. Discov / 1.1%
12. N.geog / 0.5%
13. Eurosp / 0.4%
14. MTV / 0.4%
15. An.pl. / 0.3%
(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Marktaandelen per zendergroep (6+, 18.00 tot 24.00)
1.
Publieke Omroep 41,4 procent
2. RTL Nederland 23,9 procent
3. SBS Groep 18,5 procent

Aangifte tegen Paul de Leeuw

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 14:06

Fotograaf Peter Scholten heeft aangifte gedaan tegen Paul de Leeuw. Dat meldt De Telegraaf. Scholten zegt belaagd te zijn door de presentator. Daarbij zou Paul volgens de fotograaf tien- tot twaalfduizend euro schade hebben aangericht aan zijn apparatuur. Peter overweegt verdere stappen tegen de presentator.

Paul rukte de camera van het statief, een éénpoot, en heeft de boel daardoor niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant beschadigd“, aldus Scholten. Hij heeft een advocaat in de arm genomen en beraadt zich nog over een schadevergoeding.

Ook overweegt Peter om nog aangifte te doen van diefstal. “Ik ben wel twintig minuten lang achter hem aangelopen over de grachten om mijn camera terug te krijgen. Paul had onderwijl de politie gebeld, die hem adviseerde het toestel terug te geven omdat hij zich schuldig zou maken aan diefstal. Dus ik kan hem daarvoor ook nog aanpakken.” Paul de Leeuw is ervan overtuigd geen kwaad te hebben gedaan, aldus de Telegraaf.

De Leeuw werd afgelopen maandag ‘lastig gevallen’ door de persfotograaf. Samen met Hanneke Groenteman was hij op weg naar de bioscoop. Paul de Leeuw: “We stappen de deur uit en we worden meteen afgesneden door een auto. Een fotograaf springt uit het busje en begint als een gek foto’s van ons te maken. Een professionele fotograaf houdt afstand, maar deze niet. We konden niet eens meer verder lopen. Ik heb hem toen twee keer gevraagd of hij daar mee wilde stoppen. Omdat hij zo vlakbij mij stond, kon ik zijn camera afpakken. Voor ik het wist had ik die camera in mijn hand. Wat moet je dan? Die fotograaf was zelf ook verbaasd en riep: ‘Ik ga aangifte doen!’ Vervolgens heb ik een kwartier lang met die camera gelopen, met een boze fotograaf achter me aan. Hanneke zei: ‘Ik zie je wel bij de bioscoop.’ Als een opgefokt haantje kom ik uiteindelijk bij die bioscoop aan, gevolgd door een lichtelijk hysterische fotograaf. Ik heb hem toen maar zijn fototoestel teruggegeven. Daar had ik later spijt van, ik had dat namelijk beter in m’n programma kunnen doen.” Telegraaf

Hotelhouders aangepakt in nieuwe SBS 6-serie

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 13:58

SBS 6 zendt vanaf donderdag 8 juni wekelijks om 21.30 uur het nieuwe programma De Hotelpolitie uit. Hierin worden de belangen van toeristen behartigt. Hotels waar de service belabberd is, de inrichting oud en het eten ver onder de maat, kunnen bezoek verwachten van De Hotelpolitie.

De hotelhouders krijgen een stappenplan om hun hotel op te waarderen zodat gasten een onvergetelijke positieve indruk ervaren, in plaats van andersom“, legt een woordvoerder van de zender uit.

‘Avond RTL FM heeft luisteraar in greep’

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 13:53

Het muziekstation RTL FM behaalde in de maanden februari en maart, net als in de vorige periode, een zenderaandeel van 3,3%. “De zender laat een stijging zien in de primaire doelgroepen Boodschappers 20 tot 49 jaar en 20 tot 34 jaar“, aldus een woordvoerster.

RTL FM begon het jaar met een recordgroei van maar liefst achttien procent en weet haar luisteraars ook in februari en maart vast te houden.” In de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar stijgt het zenderaandeel met twaalf procent naar 4,7% (januari-februari 4,2%).

Op doordeweekse dagen levert de avond tussen 19.00 en 24.00 uur hier volgens de persvoorlichtser van RTL een belangrijke bijdrage aan. “Dit tijdvak laat een stijging zien van maar liefst 26%. In het weekend groeit het populaire Love Songs, gepresenteerd door Julia Samuël, in de avonduren zelfs met 29% naar een zenderaandeel van 4,9% (december-januari 3,8%).

HEt best beluisterde station in de periode februari-maart was Radio 2 met 11,1 procent (+0,1%) marktaandeel. Radio 538 (10,5 procent) en Sky Radio (9,4 procent) volgen op plaats twee en drie.

De Mol ontkent overnamegeruchten SBS

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 8:23

Talpa-baas John de Mol ontkent bij RTL Boulevard dat zijn mediabedrijf Talpa de Nederlandse televisietak van SBS (NET 5, SBS 6 en Veronica) wil overnemen.

SBS overnemen? Misschien wel, misschien niet“, aldus John de Mol. “Misschien nemen we RTL over, misschien nemen we de Publieke Omroep over. Die vraag zou je ook kunnen stellen. Er is op dit moment geen enkele sprake van dat wij SBS over zouden nemen.

De meest in het oog springende onderdelen van De Mols Talpa zijn de Nederlandse radiodivisie en het televisiestation Talpa.

Pauw en Witteman presenteren ‘Laatste ronde’

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 8:18

Laatste ronde is de titel van de nieuwe talkshow van Paul Witteman en Jeroen Pauw, die vanaf september dagelijks op het nieuwe Nederland 1 te zien zal zijn. Dat meldt dagblad Trouw.

De nieuwe programmering van Nederland 1, 2 en 3 is voor het najaar helemaal rond. Veel programma’s verhuizen naar een ander net of tijdstip. “Nederland 1 kan marktleider worden“, zegt netcoördinator Roek Lips bij Publiek Centraal, een website van de Publieke Omroep. “De dagelijkse late night talkshow komt er, vrijwel zeker met Jeroen Pauw en Paul Witteman. De vooravond wordt gevuld met actualiteiten, zeg maar EénVandaag, Lingo en de medische balk, afgerond met het 8uurJournaal.

Nederland 1 krijgt vanaf september meerdere thema-avonden, zoals een ‘crime-night’ en een avond met Nederlandstalige muziek. “Er is veel discussie geweest over de vraag welke programma’s op Nederland 1 thuishoren, en welke op Nederland 2. De NCRV wilde bijvoorbeeld Man bijt hond liever op 1 hebben. Uiteindelijk hebben wij vanwege de opbouw van de avond ervoor gekozen om het op 2 te zetten. Ook al is de ruimte toch al krap op 2, dat het net wordt voor levensbeschouwing. Naar het nieuwsuur op die zender moeten we nog kijken, nu de VPRO zich terugtrekt uit NOVA.

De vooravond van Nederland 3 begint met Onderweg Naar Morgen, gevolgd door De Wereld Draait Door. Op de late avond, vanaf 22.30 uur, krijgt de kijker elke avond satire voorgeschoteld met onder meer Koefnoen, De Lama’s en Paul de Leeuw. Vanaf 23.30 is er ruimte voor experiment. Verder worden Nederlandse films een vast onderdeel en zal er veel Champions League voetbal te zien zijn. “Maar er moet ook nog veel worden aangekocht of nieuw ontwikkeld.

Hans van der Togt mogelijk terug op tv

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 8:06

Oud-presentator Hans van der Togt komt mogelijk in een nieuw programma van Talpa terug op televisie. Ook zou hij werken aan een reallifeprogramma voor de zender van John de Mol, maar een woordvoerder van Talpa zegt van niets te weten. De zegsman laat weten dat Van der Togt bezig is met de opnamen van een proefaflevering. Volgens de persvoorlichter is het allemaal nog erg prematuur omdat het een proefaflevering betreft. “Daarvan worden er zoveel gemaakt.” Van der Togt presenteerde tot 1998 Rad van Fortuin op RTL 4. ANP

Er gaat in 2006 waarschijnlijk iets heel groots met me gebeuren“, vertelde de oud AVRO-presentator al in januari van dit jaar.

Daar mag ik lekker helemaal niets over vertellen. Ik heb ook een beetje het gevoel dat de gladiatoren van vroeger toch weer een beetje in de picture komen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met dat de Nederlanders vergrijzen en worden ouder. Er zijn heel veel oude mensen boven de vijftig die toch weer het erg leuk vinden om de oude glorie weer terug op de buis te zien.

John de Mol: ‘Radio Digitaal is de toekomst’

Geplaatst op Wed 26 Apr 2006 om 7:59

Radio Digitaal is ‘on air’. Het startschot voor het nieuwe radioplatform werd gisterenmiddag gegeven door premier Balkenende en Talpa-grondlegger John de Mol. Acht nieuwe radiostations zijn te bereiken via Radiodigitaal.nl en zijn bestemd voor iedereen die via internet naar muziek wil luisteren. Radio Digitaal is volgens Talpa het eerste commerciële online radioplatform van Nederland met dance, jazz, pop en rock. Op Radiodigitaal.nl zijn acht verschillende muziekzenders te vinden met 24 uur per dag hits uit diverse stromingen. Ieder uur is het ANP-nieuws te horen.

Het is de toekomst“, vertelt John de Mol bij RTL Boulevard. “Ik denk dat als je kijkt naar de ontwikkelingen in Amerika dat gigantische aantallen mensen, met name jongere mensen, al luisteren naar de radio via de computer. Dat is een ontwikkeling waar we de ogen niet voor moeten sluiten. Dat gebeurt hier ook, dus daar moet je op inspelen.

Met Radio 538 hebben we al een toppositie en met deze acht nieuwe stations hebben we online die ambitie ook“, aldus Jan Willem Brüggenwirth, algemeen directeur van Talpa Radio. “De continue interactie met luisteraars blijft centraal staan, en juist via internet kun je makkelijk veel meer combineren. Denk daarbij aan samenwerkingen met events, bladen, merchandise en games.

Jan-Peter Balkenende heeft veel bewondering voor John de Mol. “Het is echt fascinerend om te zien wat er op het ogenblik gebeurt. Dit vind ik echt een voorbeeld van vernieuwend ondernemerschap. Ik heb heel veel respect voor de manier waarop hij vernieuwend bezig is, grenzen durft te verleggen en soms wel eens tegen de stroom in gaat, want niet alles gaat vanzelf.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.