RTL Nederland scoort beste januarimaand sinds 1999

Foto: RTLRTL Nederland beleefde afgelopen maand de beste januarimaand sinds 1999. De marktleider kwam in januari uit op 33,7 procent zenderaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. “De Publieke Omroep kwam uit op 27,5 procent en de SBS Groep haalde 22,2 procent“, aldus een woordvoerder van RTL dinsdag. De best bekeken zender van RTL was traditiegetrouw RTL 4. De zender sloot de beste januari sinds 1998 af, onder meer dankzij het succes van The Voice of Holland.

RTL 4 behaalde een marktaandeel van 20,0 procent in haar eigen doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. “Maar liefst 20 procent hoger dan januari 2010. De best bekeken uitzending was de finale van The Voice of Holland met 3,7 miljoen kijkers. Het zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4 bedroeg bijna 60 procent. De TV Kantine trok die avond eveneens een record aantal kijkers: 3,1 miljoen“, aldus RTL.

De nieuwe tv-show van Gordon, Minute To Win It, heeft volgens RTL een ‘mooie’ eerste maand achter de rug. “Het nieuwe zaterdagavondprogramma ging op 8 januari van start met 1,7 miljoen kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4 van 26,9 procent. Ook het nieuwe Help, Mijn Kind Is Te Dik deed het goed, terwijl X Factor met het vierde seizoen eveneens sterk van start ging.

Goede Tijden, Slechte Tijden is in tijden niet meer zo succesvol geweest met een gemiddeld zenderaandeel in januari van 24,8 procent. Maar ook de andere programma’s in de vooravond blijven zeer sterk scoren: RTL Nieuws met 37,7 procent op 5 januari en RTL Boulevard met 32,1 procent eveneens op deze woensdag.

RTL 5 scoort drama en reality

RTL 5 kwam in januari op een mooi zenderaandeel van 8,5 procent uit in de doelgroep 20 – 34 jaar, wat 9 procent hoger is dan januari 2010. “America’s Next Topmodel was het best bekeken programma en haalde op maandag 17 januari 17,7 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep. Ook Tabatha’s Salon Makeover scoort hoge cijfers op de maandag met 19,3 procent zenderaandeel.

Het nieuwe seizoen van Glee ging op 25 januari goed van start met 17,0 procent zenderaandeel. “En het nieuwe programma Wie Is De Reisleider weet op donderdag een hoog zenderaandeel te behalen. De beste score tot nu toe was op donderdag 13 januari met 15,4 procent in 20 – 34 jaar. De crimeavond op zondag met achtereenvolgens Lie To Me, CSI: Miami en White Collar doet het ondanks de concurrentie steeds beter met een mooi aandeel voor CSI: Miami van 12,9 procent.”

Sport trekt kijkers naar RTL 7

RTL 7 heeft opnieuw een hele mooie maand achter de rug, zegt de woordvoerder. “De mannenzender kwam ruim boven januari 2010 uit met een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar van 7,0 procent (januari 2010: 6,8 procent). Nieuwe programma’s zoals Voetbalfans en De Beste Voetballers Ooit gingen sterk van start met zenderaandelen in de doelgroep van RTL 7 van respectievelijk 11,8 en 12,7 procent.

De Dakar-uitzendingen trokken meer kijkers dan vorig jaar. Het gemiddelde zenderaandeel hiervan kwam uit op 9,3 procent (januari 2010: 8,7 procent). “Vaste waarde Voetbal International deed het weer uitstekend met een topscore van 13,8 procent zenderaandeel in Mannen 20 – 49 jaar op maandag 24 januari en gisteravond voor het eerst meer dan 700.000 kijkers voor een reguliere uitzending: 704.000 kijkers.”

In de vooravond blijken Operation Repo (10,0 procent op 10 januari) en Politie Op je Hielen (12,3 procent op 25 januari) een solide basis en ook de geprogrammeerde films wisten goed hun weg te vinden naar de mannelijke kijkers. “De best bekeken film in januari was Terminator 2: Judgement Day met een zenderaandeel van 14,3 procent in de doelgroep van de mannenzender.”

RTL 8 scoort met films

De vrouwenzender van RTL Nederland, RTL 8, haalde in januari een zenderaandeel van 2,9 procent in de eigen doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar (januari 2010: 3,0 procent). “De best bekeken film was Augusta Gone, die 7 procent zenderaandeel haalde in Vrouwen 20 – 49 jaar. Ook deed de miniserie Human Trafficking het op woensdag 5 januari erg goed met 8,9 procent zenderaandeel. De dubbele afleveringen van Mystery Diagnosis op zaterdag doet het met gemiddeld 3,1 procent steeds beter.”

RTL Telekids liet een stijgende lijn zien en haalde in januari tussen 06.30 en 09.30 uur een gemiddeld zenderaandeel van 7,2 procent in de doelgroep 3 tot 8 jaar.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen