RTL Nederland scoort beste maand in elf jaar

Foto: Nick van OrmondtRTL Nederland heeft een recordmaand achter de rug. De zendergroep behaalde in november een marktaandeel van 37,6 procent in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. “Daarmee scoorde RTL de beste maand sinds elf jaar en de beste novembermaand in dertien jaar“, zegt een woordvoerder van RTL woensdag. De concurrentie behaalde volgens de zegsman lagere marktaandelen. “De Publieke Omroep kwam uit op 25,8 procent en de SBS Groep haalde 22,4 procent.”

RTL 4 verbrak in november wederom diverse records. Het zenderaandeel, 22,3 procent in Boodschappers 20 tot 49 jaar, steeg met 37 procent ten opzichte van november 2009 en was daarmee de beste novembermaand van de laatste 13 jaar. “De talentshow The Voice Of Holland brak op 5 november met een zenderaandeel van 54,2 procent en bijna 3 miljoen kijkers weer een kijkcijferrecord bij de familiezender.”

‘De TV Kantine ging in november van start met 2,3 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 46,6 procent. “Ook Ushi & Loesie en Ik Hou Van Holland scoorden weer spectaculaire cijfers, allebei ver boven de 2 miljoen kijkers en zenderaandelen van rond de 40 procent. De vooravond van RTL 4 heeft eveneens een hele goede maand achter de rug.”

“Verder waren er ook hele mooie, bovengemiddelde zenderaandelen voor onder meer Herrie In De Keuken, Bonje Met De Buren, Van Der Vorst Ziet Sterren, Wat Vindt Nederland? en Life 4 You.”

RTL 5 scoort met Oh Oh Cherso

RTL 5 beleefde een sterke novembermaand met 11,3 procent in de core doelgroep 20 – 34 jaar. “Net als bij RTL 4 halen ook veel RTL 5-programma’s een performance die nooit eerder is gehaald. Oh Oh Cherso bleef in november onverminderd populair en haalde op 11 november met de reünie-uitzending in 20-34 jaar 45,9 procent zenderaandeel en bijna 1,2 miljoen kijkers.”

Ook Expeditie Robinson, Benelux’ Next Top Model, So You Think You Can Dance en Topchef scoorden volgens de woordvoerder goed. “En Bridget Maasland heeft met Hoe Vind Ik Een Vent? haar bestscorende format tot nu toe bij RTL 5. Op 4 november haalde haar programma maar liefst 32,1 procent zenderaandeel in 20-34 jaar. Jensen kwam sterk terug met 23,6 procent zenderaandeel toen de cast van Oh Oh Cherso op de rode bank zat.”

Opvallende stijging voor RTL 7

Mannenzender RTL 7 komt in de eigen doelgroep, Mannen 20 – 49 jaar, uit op een zenderaandeel van 7,1 procent, een stijging van 22 procent ten opzichte van november 2009. “De uitzending met het hoogste zenderaandeel was de live registratie van de F1 GP van Brazilië9. Ook het Europa League-voetbal scoorde goed, waarbij PSV – Debrecen de lijst aanvoert met een kleine miljoen kijkers.”

Voetbal International vestigde op 22 november een nieuw kijkcijferrecord met 684.000 kijkers en een zenderaandeel van 13,4 procent. “Ook talkshow Barend & Barend scoorde bovengemiddeld afgelopen maand, evenals de dramaserie Sons Of Anarchy en in de vooravond Operation Repo: Payback Time. De twee laatstgenoemde series kunnen dus terugkijken op een succesvolle start in november bij RTL 7.

RTL 8 scoort met films

RTL 8 haalt een ‘mooi’ zenderaandeel van 3,0 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49, aldus de zegsman. “Dat is 15 procent hoger dan november vorig jaar (2,6 procent). De best bekeken film was Surrogate die maar liefst 7,3 procent zenderaandeel haalde in de core doelgroep.

Het vertrouwde As The World Turns haalde een hoge score van 10,8 procent en de nieuwe serie Pillars Of The Earth komt met 3,9 procent boven het zendergemiddelde uit. Tenslotte viel ‘The Tudors’ positief op met 5 procent in Vrouwen 20-49 jaar.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen