RTL Nederland: ‘Vooravond RTL 4 laat flinke groei zien’

RTL Nederland sluit de maand novem- ber wederom af als marktleider met 30,5% zenderaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dat laat een zegsvrouw van RTL vandaag weten. Marktleider RTL 4 dankt haar hoge score onder meer aan de populaire donderdagavond met het succesvolle programma van de Frogers. Bovendien heeft de vooravond sterke groei laten zien. “De vooravond met de sterke merken Editie NL en RTL Boulevard laat ten opzichte van 2007 een flinke groei zien.

RTL 4 is trots op de groeiende vooravond. “Behaalde ‘Editie NL’ in 2007 in november 2007 18,3% zenderaandeel (Bds 20-49 jaar), afgelopen maand was dat 23,0%. ‘RTL Boulevard’ scoorde in november 2007 20,2% in deze doelgroep en afgelopen maand was dat 22,1%.

Marktleider RTL 4 behaalde in Boodschappers 20-49 jaar een aandeel van 15,9%. “Dat is 1,4% hoger dan november 2007 (14,5%) en 0,1% hoger dan vorige maand (15,8%). SBS 6 scoorde een zenderaandeel van 15,7% en Nederland 1 volgt met 15,1%. Vooral de donderdagvond van RTL 4 behaalt hoge cijfers met ‘De Frogers: Effe Geen Cent Te Makken’ en ‘Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer’, met records van respectievelijk 1,7 miljoen en 1,5 miljoen kijkers. Bovendien weet de zaterdagavond weer een miljoenenpubliek aan zich te binden met ‘Ik Hou Van Holland’.”

RTL 5 blijft stabiel scoren met een zenderaandeel van 9,2%. De zender beleefde in het laatste weekend van november twee finales. “‘Expeditie Robinson’ wist 956.000 kijkers aan de buis te kluisteren en behaalde een zenderaandeel van 21,7%. Naar de ontknoping van  ‘Can’t Buy Me Love’ keken 369.000 mensen in 6+, wat goed was voor een zenderaandeel van 17,3% in 20-34 jaar. Andere succesvolle programma’s van RTL 5 zijn ‘So You Think You Can Dance’, ‘Wie Is De Chef’, ‘Echte Gooische Meisjes’ en ‘America’s Next Top Model’.”

Mannenzender RTL 7 had in de maand november in de eigen doelgroep mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 7,0%. Dat is 0,2% hoger dan vorige maand. “De mannen keken vooral naar sport, waaronder de F1 GP Brazilië en de KNVB Beker-wedstrijden. Ook de rauwe reality-reeks ‘Ice Road Truckers’ en de films ‘A Few Good Man’ en ’51st State’ droegen bij aan het zenderaandeel.”

Voor RTL 8 bleef de maand november met 2,8% zenderaandeel in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar op hetzeIfde niveau als vorige maand. “De vrouwelijke kijker wist vooral de films ‘Ciske De Rat’, ‘Angels Fall’ en ‘Big Fish’ te waarderen.”

RTL Nederland behaalde een gezamenlijk martkaandeel van 30,5 procent. “Dat is een stijging van 0,9% ten opzichte van vorige maand, terwijl de Publieke Omroep en SBS Groep licht dalen (PO 28,7%, SBS Groep 28,0%).”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen