Fons van Westerloo: ‘RTL 4 veel te vernieuwend’

Fons van Westerloo (foto), vertrekkend directeur van RTL Nederland, noemt het verwijt dat zijn mediabedrijf de afgelopen jaren te weinig vernieuwend is ‘onzin’. Hij vindt het tegenovergestelde waar. “Ik denk juist dat we te veel nieuwe dingen hebben gedaan“, zegt Van Westerloo in De Telegraaf. “RTL 4 was de familiezen- der, maar daar is meer fictie en ook het voetbal bij gekomen. Ik zelf had de eredivisie liever op een kleinere zender gezien, maar daar waren de clubs nooit mee akkoord gegaan.

Feit is dat de kijkcijfers tegenvallen, ondanks de komst van de Talpa-boedel. “We hadden na de Talpadeal gehoopt te groeien naar een marktaandeel van 35 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Dat hebben we niet gehaald en de doelstelling is nu bijgesteld naar 32 procent. Mijn baas, Gerhard Zeiler van RTL Group, is daar kort over: ’shit happens’, zegt hij. De eerste twee weken van dit jaar zitten we op 32,9 procent, het gaat de goede kant op. Kijkcijfers maken nu eenmaal een golfbeweging.

Fons van Westerloo vraagt zich soms af waarom mensen niet naar een bepaald programma kijken. “Nog steeds: de vorige serie Idols was een doorslaand succes, nu gaat het minder. Komt dat door de verandering in het panel of zijn mensen deze shows een beetje beu? Ik kan er niet echt een vinger achter krijgen.”

Hij is duidelijk over de winst van de deal met Talpa. “Kijk naar Gooische vrouwen, Deal or no deal en de eredivisie, die scoren prima. Linda de Mol komt met een nieuwe show en ook met Jack Spijkerman wordt gepraat over een nieuw programma. Zelfs De gouden kooi doet het goed, al gaan we daar in mei, misschien zelfs iets eerder, een mooi einde aan breien. Los daarvan hebben we de overeenkomst met John de Mol vooral gesloten om eigenaar van marktleider Radio 538 te worden.

Fons van Westerloo is de afgelopen maand overladen met commentaar. “Alle publiciteit van de afgelopen week overziend had ik eigenlijk na mijn vertrek bij SBS moeten stoppen. Ik werd toen overladen met complimenten en realiseerde me indertijd al: zo mooi wordt het nooit meer. Journalisten vragen nu bijvoorbeeld Bert van der Veer om commentaar. Nou, als iemand er een zooitje van heeft gemaakt als programmadirecteur, is hij het wel, zowel bij RTL 4, 5 en ook Veronica.

Nog zo’n ‘deskundige’: Ruud de Langen van mediabureau Mindshare. Hij verspreidt aantoonbaar feitelijk onjuiste informatie over RTL Nederland. Reken maar dat hij door Unilever – een grote klant van hem en van ons – op het matje wordt geroepen, want dat kan natuurlijk niet wat die man doet. Verslaggevers schrijven ongecheckte informatie over van weblogs en van elkaar: bizar.”

Volgens Fons van Westerloo komt er een pittig jaar aan. “De publieke omroep is sterk, de inkomsten van de belspellen zijn weggevallen (naar schatting goed voor zo’n 10 procent van de winst van RTL Nederland), en we gaan meer op de kosten besparen. Overigens doen we dat zo min mogelijk in de programmering.

Met de sterrenstal moet volgens de algemeen directeur wel wat gebeuren. “We zitten wel ruim in onze presentatoren, daar zullen keuzes moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld wanneer contracten aflopen. Stel dat we de eredivisie kwijtraken: dan heeft RTL opeens te veel sportpresentatoren. Ik verwacht niet dat er een echte reorganisatie aan zit te komen, maar er moet op den duur wel iets gebeuren.

Fons van Westerloo denkt dat vooral op overhead bezuinigd moet worden. “Goed, dat is aan de opvolger. Normaal gesproken zie ik niet op tegen dit soort zaken, maar ik ben 61, het is tijd om de weg vrij te maken voor jonge, frisse mensen.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen