Maurice de Hond mag niet in reclamespotjes

Foto: NEM De Reclame Code Commissie vindt dat de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame met Maurice de Hond van de buis moet halen, omdat de onderzoeker volgens de commissie te gezaghebbend is om aan spotjes mee te werken. Dat meldt De Volkskrant. De Hond vertelt in de tv-spot dat men geld kan besparen door een andere energieleverancier te kiezen. Volgens de reclamecode mogen mensen die ,,gezag dan wel vertrouwen” hebben in Nederland niet optreden in een reclamecampagne.

De commissie is van oordeel dat De Hond ‘een zeker vertrouwen geniet bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek’.

Het energiebedrijf kan nog tot 11 augustus beroep aantekenen tegen de uitspraak. Hoewel het bedrijf al van plan was de campagne half augustus te beëindigen, gaat directeur Harald Swinkers wel in beroep. “Het is opmerkelijk dat de objectiviteit van de informatie niet wordt betwist, maar dat Maurice het niet mag vertellen.

De Hond is verbaasd: “In de reclame vervul ik de rol van onderzoeker. Op basis van onderzoek onder 2.500 Nederlanders trek ik de conclusie dat veel Nederlanders geld kunnen besparen met energie, zonder dat ik daarbij in alle gevallen concludeer dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen