The Voice of Holland stelt teleur met seizoensopener
De kijkcijfers van vrijdag 29 augustus 2014 (SKO)
Het vijfde seizoen van The Voice of Holland is vrijdagavond van start gegaan met bijna 2,1 miljoen kijkers en 32,3 procent marktaandeel op RTL 4. Het zijn hoge kijkcijfers, maar voor begrippen van The Voice wat mager. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts één keer eerder trok The Voice of Holland minder kijkers en dat was met de eerste aflevering ooit. Op 17 september 2010 maakten bijna 1,7 miljoen kijkers kennis met de talentenjacht van bedenker John de Mol.
The Voice of Holland beleefde haar hoogtepunt in het tweede seizoen. Sindsdien heeft de talentenjacht steeds wat kijkers verloren. Vooral het vorige seizoen werd steeds vaker een laagterecord genoteerd.
The Blind Auditions trokken in het eerste seizoen gemiddeld 2,5 miljoen kijkers, bij de tweede serie waren dat er 3,5 miljoen, bij de derde 2,9 miljoen en bij de vierde 2,6 miljoen.
RTL-baas Erland Galjaard zei na het derde seizoen al zich geen zorgen te maken. “Het eerste seizoen van The Voice was al boven verwachting en het tweede seizoen kwam daar ver bovenuit. Dan weet je dat de kans dat het derde seizoen iets terug loopt, redelijk groot is”, zei hij eind 2012.
Samen met RTL Late Night (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,4 miljoen) was RTL 4 alsnog de grote nummer één van de avond met 26,9 procent marktaandeel. NPO 1 volgt met 14 procent.
NPO 1 scoorde met het Achtuurjournaal (1,8 miljoen) en een herhaling van Flikken Maastricht (929.000).
De nummer drie was NPO 2 (10,6 procent), dat vooral scoorde met de finale van De Slimste Mens (1,4 miljoen).
SBS 6, met 7,7 procent de nummer vier, scoorde op prime time 350.000 kijkers met Patty’s Big Fat Ibiza Wedding.
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 2.091.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.835.000 03. RTL Late Night (RTL4) 1.455.000 04. De Slimste Mens (NPO2) 1.375.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.148.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 26.9% 2. NPO1 / 14.0% 3. NPO2 / 10.6% 4. SBS6 / 7.7% 5. NPO3 / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 36,3% 2. Publieke Omroep 29,0% 3. SBS Groep 15,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |