NPO met meer dan honderd nieuwe titels

De Nederlandse Publieke Omroep brengt het komend seizoen meer dan 100 nieuwe programma’s op de buis. Dat heeft een woordvoerder laten weten. NPO 1 komt iedere maand met twee nieuwe programma’s, NPO 2 programmeert meer kunst en cultuur en NPO 3 richt zich meer op jonge mensen. “De NPO past de programmering grondig aan en maakt scherpe keuzes om de kijker nog meer te binden en ruimte te maken voor nieuwe programma’s”, zegt tv-directeur Frans Klein

Volgens Klein is vernieuwing noodzakelijk voor de NPO. “Om een breed publiek te blijven boeien en nieuwe jonge kijkers aan ons te binden. Om te blijven prikkelen en daar te zijn waar ons publiek is. Daarmee blijven we als publieke omroep van en voor iedereen.”

Het is volgens Klein onontkoombaar dat er oude vertrouwde programma’s vervallen. “Vernieuwen kan alleen als je ook durft te stoppen met programma’s. Zeker nu komend seizoen de bezuiniging de NPO-programmering raakt.”

NPO 1 blijft de nationale zender met een sterke brede basisprogrammering waarin nieuws, actualiteit en nationale evenementen centraal staan. “De late-night programmering wordt aangepast: er komen nieuwe titels met bekende gezichten.”

NPO 2 blijft de journalistieke zender die de verdieping achter het nieuws brengt. Met onderzoeksjournalistiek, documentaires en maatschappelijk drama. In het nieuwe seizoen wordt NPO 2 nog meer het net voor kunst en cultuur. “Zo verschuift Opium op donderdagavond naar primetime.”

NPO 3 wordt komend seizoen omgebouwd tot een televisiezender voor jonge mensen (leeftijdsgroep 20-34 jaar) waar nauw samengewerkt gaat worden met NPO 3FM.

Op NPO 3 zal zeer scherp worden geprogrammeerd op deze doelgroep: veel nieuwe programma’s (komend seizoen meer dan 40 nieuwe titels) en ook snellere aanpassing van de programmering om met het publiek mee te bewegen.”

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen