SBS 6 verslaat RTL 4 om acht uur
De kijkcijfers van dinsdag 22 juli 2014 (SKO)
Na RTL 4 twee weken op de hielen te hebben gezeten om acht uur ’s avonds, wist SBS 6 zijn grote commerciële concurrent dinsdag voor het eerst te verslaan op dit tijdslot. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Twee weken geleden begonnen zowel RTL 4 als SBS 6 met nieuwe programma’s om acht uur. Het is voor het eerst dat het programma van SBS 6, Geld Maakt Gelukkig met Sandra Schuurhof, meer kijkers weet te boeien dan de GTST Quiz met Carlo Boszhard.
Geld Maakt Gelukkig kwam uit op 494.000 kijkers en 11,5 procent marktaandeel, terwijl de GTST Quiz op hetzelfde tijdstip genoegen moest nemen met 438.000 kijkers en 10,1 procent marktaandeel.
Waar RTL 4 concurrent SBS 6 bijna het hele jaar door mijlenver voorblijft om acht uur met Goede Tijden Slechte Tijden, heeft de tv-zender een veel minder grote voorsprong met de GTST Quiz. Nu waren de rollen dus in elk geval voor één avond omgedraaid.
GTST Quiz en Geld Maakt Gelukkig trokken in de eerste week respectievelijk 616.000 en 458.000 kijkers, om vorige week terug te zakken tot 495.000 en 398.000 kijkers.
De meest bekeken programma’s op dinsdag waren opnieuw de actualiteitenprogramma’s over de ramp met MH17. De lijst wordt aangevoerd door het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), het Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen) en Nieuwsuur (1 miljoen).
Mensen kijken bij groot nieuws bij voorkeur naar de NOS. Het Half Acht Nieuws van RTL 4 was opnieuw aanzienlijk minder in trek. Daar keken 941.000 mensen naar.
De winnaars op prime time waren De Slimste Mens (875.000) en Opsporing Verzocht (742.000). RTL 4 trok 547.000 kijkers met Joling en Gordon over de vloer, SBS 6 trok 424.000 kijkers met NCIS.
Top 15 01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.862.000 02. Journaal 18:00 (Ned1) 1.200.000 03. EenVandaag (Ned1) 1.096.000 04. Nieuwsuur (Ned2) 1.033.000 05. Tour de France NB (Ned2) 1.016.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. Ned1 / 21.6% 2. RTL4 / 12.4% 3. Ned2 / 11.0% 4. SBS6 / 10.8% 5. Vero / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,9% 2. RTL Nederland 22,6% 3. SBS Groep 19,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |