Ali B verliest kijkers op hoofdpodium Nederland 1
De kijkcijfers van donderdag 3 april 2014 (SKO)
Ali B stelt teleur op Nederland 1, de meest bekeken tv-zender van het land. Zijn programma Ali B en de 40 wensen zakte donderdagavond naar 819.000 kijkers en 12,7 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een erg lage score voor Nederland 1, dat doorgaans meer dan een miljoen kijkers trekt op prime time. Het programma scoorde 30 procent onder het avondgemiddelde van Ned 1 en liefst 48 procent onder het laatste weekgemiddelde.
Ali B en de 40 wensen begon vorige week met 999.000 kijkers, wat voor Nederland 1 al een wat magere score is. Daar is nu 18 procent van afgehaakt.
Het programma van de Almeerse rapper stond direct na het Achtuurjournaal geprogrammeerd. De nieuwsrubriek was met 2,1 miljoen kijkers het meest bekeken programma van de avond.
Hello Goodbye, dat erna werd uitgezonden, heeft het lastig met zo’n magere lead-in. Daar keken 902.000 mensen naar, goed voor de negende plaats in de dagelijkse kijkcijfer top 15.
Hoewel Nederland 1 doorgaans de meest bekeken tv-zender is, wist ze gisteren door haar teleurstellende donderdag niet te winnen van RTL 4. Nederland 1 kwam uit op 18,1 procent marktaandeel en RTL 4 op 18,9 procent.
RTL 4 was prime time-winnaar dankzij Help Mijn Man Is Klusser (1,4 miljoen), maar scoorde vooral met GTST (1,6 miljoen). Help Onze Dochter Aan De Man van Gordon kwam net over de 1 miljoen heen.
RTL 7 was de nummer twee op prime time dankzij 1,2 miljoen kijkers voor de Europa League-wedstrijd AZ – Benfica. Over de hele avond was ze daardoor de nummer drie. Daardoor zakte SBS 6 naar de vierde plek.
Hart van Nederland (905.000) en Utopia (901.000) waren de topscoorders van SBS 6. Op prime time trok de zender 688.000 kijkers met Castle.
Top 15 01. Journaal 20:00 (Ned1) 2.122.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.616.000 03. Help mijn man is klusser (RTL4) 1.384.000 04. AZ – Benfica (RTL7) 1.209.000 05. De wereld draait door (Ned1) 1.198.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 18.9% 2. Ned1 / 18.1% 3. RTL7 / 11.7% 4. SBS6 / 9.9% 5. Ned2 / 6.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 36,6% 2. Publieke Omroep 28,1% 3. SBS Groep 18,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |