Anouk trekt meer kijkers dan Willem-Alexander


De kijkcijfers van zaterdag 18 mei 2013 (SKO)

Anouk heeft Nederland massaal voor de buis gekregen met haar optreden tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival. De uitzending wist zaterdag gemiddeld 4,9 miljoen kijkers te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Eurovisie Songfestival is daarmee de meest bekeken uitzending van 2013 tot nu toe, als uitgesteld kijken niet wordt meegerekend. Ze overtreft het verslag van de inhuldigingsdag van koning Willem-Alexander, die 3.000 kijkers minder trok.

Als uitgesteld kijken wordt meegerekend, dat wil zeggen het aantal kijkers op de uitzenddag plus de daaropvolgende zes dagen, dan spant Willem-Alexander nog wel de kroon met 12.000 kijkers méér dan Anouk. Waarschijnlijk overtreft Anouk de koning ook inclusief uitgesteld kijken, maar die cijfers zijn pas over een week bekend.

De laatste keer dat een tv-uitzending op de uitzenddag zelf zo veel kijkers trok, was op 1 juli 2012. De EK-finale Spanje – Italië trok toen 5,2 miljoen kijkers. De laatste keer dat een niet sport-uitzending op de uitzenddag zo veel kijkers trok, was op 30 januari 2011, toen Boer Zoekt Vrouw 5,2 miljoen kijkers noteerde.

Op het hoogtepunt, om 22.09 uur tijdens het optreden van Anouk, keken er overigens 5,9 miljoen mensen naar het Songfestival. Het tellen van de stemmen trok 5,4 miljoen kijkers. Daarmee overtreft Anouk de koning niet: hij trok op het hoogtepunt van zijn uitzending 6,6 miljoen kijkers.

Het Eurovisie Songfestival was veruit het meest bekeken programma van de avond. Op twee en drie volgen het Achtuurjournaal met 2,2 miljoen kijkers en de voorbeschouwing op het Songfestival met 2,1 miljoen kijkers.

Het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn was De Jongens tegen de Meisjes, dat op RTL 4 928.000 kijkers deed. Na die show kreeg Najib Amhali de genadeklap van Anouk: zijn Comedy Factory trok slechts 385.000 kijkers.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival (Ned1) 4.859.000
02. Journaal 20:00 (Ned1) 2.227.000
03. Op weg naar het Songfestival (Ned1) 2.066.000
04. Kassa (Ned1) 1.260.000
05. Aaf (RTL4) 1.098.000


06. Journaal 18:00 (Ned1) 1.046.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 972.000
08. Jongens tegen de Meisjes (RTL4) 928.000
09. EenVandaag (Ned1) 797.000
10. Eigen huis en tuin (RTL4) 741.000


11. RTL Woonmagazine (RTL4) 694.000
12. Blauw Bloed (Ned2) 524.000
13. Beck (Ned2) 519.000
14. A touch of frost (Ned1) 509.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 470.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 49.5%
2. RTL4 / 10.7%
3. Ned2 / 5.3%
4. SBS6 / 5.0%
5. RTL5 / 4.0%


6. Ned3 / 3.1%
7. RTL7 / 2.7%
8. Vero / 2.7%
9. NET5 / 1.8%
10. Discov / 0.7%


11. RTL8 / 0.7%
12. Comedy / 0.7%
13. TLC / 0.6%
14. Nick / 0.6%
15. N.geog / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 57,9%
2. RTL Nederland 18,1%
3. SBS Groep 9,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen