Veronica aan kop met ‘spektakelstuk’ Ajax: 1,8 miljoen
De kijkcijfers van woensdag 12 december 2018 (SKO)
De Champions League-wedstrijd Ajax – Bayern München trok woensdagavond maar liefst 1,8 miljoen kijkers (31 procent) naar Veronica. Daarmee was de zender de nummer één op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Kijkers hebben zich bijzonder vermaakt met het duel. NU.nl sprak van een ‘bizar duel’ en De Telegraaf heeft het over een ‘spektakelstuk’, waarin rode kaarten vielen, penalties genomen werden en het in een spannend slotstuk uitkwam op een gelijkstand van 3-3.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Zembla 424.000 kijkers (7 procent).
RTL 4 was de nummer drie op prime time. Het Perfecte Plaatje scoorde 862.000 kijkers (13 procent), waarna Van der Vorst ziet sterren genoegen moest nemen met 443.000 kijkers (8 procent).
NPO 1 heeft een teleurstellende avond achter de rug. Het nieuwe programma Je Geld Of Mijn Leven trok 620.000 kijkers (10 procent) met de kick-off. De thrillerserie Loïs trok erna 544.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met André Hazes ik haal alles uit het leven: 454.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Notting Hill: 317.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 296.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Genaaid: 242.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Pompeii: 185.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 175.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (991.000), RTL Boulevard (812.000), Editie NL (676.000), BinnensteBuiten (523.000) en First Dates (472.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (891.000), de voetbalnabeschouwing (693.000) en Nieuwsuur (510.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 284.000 kijkers de top 25 niet.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.035.000 02. Ajax – Bayern München (Vero) 1.811.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.416.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.372.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.371.000 06. EenVandaag (NPO1) 1.201.000 07. Half acht nieuws (RTL4) 1.130.000 08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 991.000 09. Pauw (NPO1) 891.000 10. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 862.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.3% 2. Vero / 17.2% 3. RTL4 / 12.4% 4. NPO2 / 8.4% 5. SBS6 / 5.6% 6. NET5 / 4.3% 7. NPO3 / 3.6% 8. RTL8 / 3.3% 9. RTL7 / 3.0% 10. RTL5 / 2.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,3% 2. Talpa TV 28,3% 3. RTL Nederland 20,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Veronica