Slimste Mens met succes terug op tv, blijft kijkcijferhit


De kijkcijfers van maandag 10 december 2018 (SKO)

De Slimste Mens is maandagavond met veel succes teruggekeerd op de buis. Er keken ruim 1,3 miljoen mensen (18 procent) naar de dertiende seizoenspremière op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Philip Freriks ontving in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen Gijs Staverman, voormalig SBS-baas Tina Nijkamp en comedian Edson da Graca. Da Grace bleef uit de gevarenzone en Nijkamp won in het finalespel op het nippertje van Staverman.

Al met al was NPO 2 de grote winnaar om half negen. De meest bekeken alternatieven waren Radar met 1,2 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 1 en Veronica Inside met 735.000 kijkers (11 procent) op Veronica.

De winnaars om half tien waren Bed & Breakfast met 1,4 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1 en het staartje van Veronica Inside. Na De Slimste Mens trok 2Doc slechts 314.000 kijkers (5 procent).

RTL 4 was de nummer vier op prime time: Helemaal Het Einde scoorde 685.000 kijkers (10 procent). Aansluitend trok Het Roer Om slechts 229.000 kijkers (4 procent). Maandagavond half tien blijft een enorm zorgenkindje voor RTL 4.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Hunted: 657.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 546.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Santa Clause: 485.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Royal Christmas Ball: 382.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Undress for Love: 197.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Transformers: 188.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (935.000), RTL Boulevard (857.000), Editie NL (705.000) en BinnensteBuiten (494.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Smaakt Naar Meer (891.000), Pauw (887.000), Journaal Laat (638.000), Hart van Nederland (637.000), Nieuwsuur (614.000) en Shownieuws (532.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.012.000
02. Bed en breakfast (NPO1) 1.425.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.380.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.318.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.270.000


06. Radar (NPO1) 1.216.000
07. De wereld draait door (NPO1) 1.135.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.091.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 935.000
10. Smaakt naar meer (NPO1) 891.000


11. Pauw (NPO1) 887.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 857.000
13. Veronica Inside (Vero) 735.000
14. Editie NL (RTL4) 705.000
15. Helemaal het einde (RTL4) 685.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 12.0%
3. NPO2 / 8.2%
4. Vero / 7.3%
5. SBS6 / 7.0%


6. NPO3 / 6.6%
7. NET5 / 5.6%
8. RTL8 / 3.8%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL5 / 1.9%


11. Discov / 1.7%
12. Comedy / 1.3%
13. SBS9 / 1.2%
14. TLC / 1.1%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,7%
2. Talpa TV 21,1%
3. RTL Nederland 20,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen