Volkskrant vindt John de Mol mediaflop van de week

De Volkskrant vindt John de Mol de mediaflop van de week omdat hij massaal data van consumenten aan het verzamelen is, zodat hij hen gerichter advertenties kan voorschotelen. Dat is deze week te lezen in de krant. Anno 2018 verzamelen alle giganten data van hun gebruikers om gerichte reclames te tonen, met Google voorop, maar Talpa ligt nu even onder het vergrootglas. De manier waarop het bedrijf werkt zou op gespannen voet staan met de privacywet in ons land.

Het Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer deden gezamenlijk onderzoek naar de datahonger van Talpa. Hij heeft volgens hen al gedetailleerde profielen van 7,5 miljoen Nederlanders verzameld.

Het lijkt erop dat Talpa niet veel verkeerd doet, maar toch vindt de Volkskrant het bedrijf een mediaflop. “Talpa wijst erop dat het niet het enige bedrijf is met datahonger; ook De Persgroep en RTL verzamelen massaal gegevens. Dat maakt de dataraffinaderij van De Mol niet minder verontrustend, schrijft de krant.

Scheidend Talpa-topman Pim Schmitz is er helemaal niet geheimzinnig over. Dit is immers de manier waarop media tegenwoordig geld verdienen. “Onze filosofie is de full funnel – een totale trechter. Wij willen de consument 24/7 volgen.

Als ik ’s ochtends wakker word is het eerste wat ik doe het nieuws checken, op de telefoon of iPad die naast het bed ligt. Dat is het eerste mediaconsumptie-moment. Daar wil je zíjn als mediabedrijf.”

Foto: Talpa

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen