Talpa houdt rekening met einde van RTL Nederland

De kans is groot dat RTL Nederland over vijf jaar van nu niet meer bestaat. Alleen de sterkste mediapartijen zullen in de komende jaren weten te overleven. Dat zegt Pim Schmitz, bestuursvoorzitter van Talpa Holding, in NRC Handelsblad. Talpa Network behoort samen met RTL Nederland, Sanoma, De Persgroep en Mediahuis tot de grote mediabedrijven van Nederland. Schmitz voorspelt dat er over vijf jaar nog maar ‘een of twee’ van deze bedrijven over zijn, de rest is dan opgegaan in iets groters.

Schmits zegt in de krant: “Ik ben van plan te zorgen dat Talpa Network een van die twee is. Of een van de één.

Bij Talpa Network voorzien ze onder druk van een krimpende markt en buitenlandse spelers ‘een haast apocalyptische overlevingsstrijd’, schrijft het NRC.

De échte concurrenten zijn tegenwoordig Google, Facebook, Netflix, Amazon en Alibaba, aldus Schmitz. “Zíj bepalen het Nederlandse medialandschap.

De Talpa-baas houdt er dus sterk rekening mee dat RTL Nederland die strijd niet weet te overleven. Zijn baas John de Mol heeft er nooit een geheim gemaakt dat hij in dit sterk veranderende medialandschap op termijn geen ruimte meer ziet voor twee grote zendergroepen.

De Mol eerder dit jaar: “Ik denk dat Nederland te klein is om twee grote televisiegroepen te hebben die elkaar naar het leven staan. Ik denk dat samenwerking onvermijdelijk is, maar daar heb je twee partijen voor nodig. Daar zijn we over in gesprek en de uitkomst daarvan gaat bepalen waar welke programma’s uiteindelijk gaan eindigen.

Die laatste zin is min of meer een dreigement om The Voice te verhuizen van RTL naar SBS. Gisteren werd al bekend dat de hitshow It Takes 2 verhuist van RTL naar SBS.

Het NRC-artikel ‘De Mol bouwt Big Brother’ kunt u hier lezen.

Foto: Talpa

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen