Oranje verslaat wereldkampioen Frankrijk én The Voice


De kijkcijfers van vrijdag 16 november 2018 (SKO)

Het Nederlands elftal won vrijdag voor het oog van 2,4 miljoen kijkers (38 procent) van wereldkampioen Frankrijk. Daarmee was de wedstrijd op NPO 1 veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het werd 2-0: Georginio Wijnaldum maakte de eerste goal en in blessuretijd maakte Memphis Depay er 2-0 van met een panenka. “Ik geniet er echt van hoe we ons als team aan het ontwikkelen zijn. Dan ben je op de goede weg”, sprak hij trots.

Oranje versloeg de gebruikelijke winnaar op vrijdagavond: The Voice of Holland. De talentenjacht moest ditmaal genoegen nemen met 1,7 miljoen kijkers (26 procent), alsnog een zeer goede score voor RTL 4.

Ook NPO 2 houdt erg goed stand tegenover het voetbal dankzij Twee voor Twaalf, dat 1,2 miljoen kijkers (19 procent) scoorde. Focus trok aansluitend slechts 209.000 kijkers (3 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Wegmisbruikers: 303.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 239.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Independence Day: 213.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 165.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Flodder 3: 162.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Hunted: 153.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Jensen: 73.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), Gesprek met premier (989.000), Sinterklaasjournaal (867.000) en RTL Boulevard (854.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 354.000 kijkers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (2 miljoen), Pauw (1,3 miljoen), RTL Late Night met Twan Huys (726.000), Hart van Nederland (462.000) en Shownieuws (440.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Nederland – Frankrijk (NPO1) 2.442.000
02. Voetbal nabeschouwing (NPO1) 2.039.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.916.000
04. The Voice of Holland (RTL4) 1.660.000
05. Pauw (NPO1) 1.258.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.252.000
07. Voetbal voorbeschouwing (NPO1) 1.200.000
08. Twee voor twaalf (NPO2) 1.194.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.184.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.163.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 1.089.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.032.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 989.000
14. Sinterklaasjournaal (NPO3) 867.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 854.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.4%
2. RTl4 / 19.7%
3. SBS6 / 5.5%
4. NPO2 / 5.5%
5. NPO3 / 3.9%


6. NET5 / 3.4%
7. Vero / 3.2%
8. RTL7 / 2.5%
9. RTL8 / 2.4%
10. RTL5 / 1.8%


11. SBS9 / 1.1%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 1.0%
14. N.geog / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,8%
2. RTL Nederland 26,4%
3. Talpa TV 13,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen