KijkOnderzoek gaat marktaandelen anders berekenen

De marktaandelen van televisiezenders, tv-programma’s en reclameblokken zullen vanaf januari 2019 op een andere manier berekend worden. Daardoor zullen alle marktaandelen na de jaarwisseling licht stijgen. Dat meldt Stichting KijkOnderzoek vandaag. De basis voor het marktaandeel wordt het ‘TV Zendertotaal’, oftewel alle zenders die door SKO worden gemeten. Nu moeten tv-zenders de taart nog delen met overig schermgebruik afkomstig van apparaten als de harddiskrecorder en de dvd-speler.

Deze apparaten zullen niet meer worden meegenomen in de berekening van de marktaandelen, ‘waardoor de marktaandelen voor alle zenders en programma’s licht stijgen, aldus SKO. “De onderlinge verhoudingen blijven echter hetzelfde.

SKO neemt deze beslissing om een beter beeld te geven van de huidige Nederlandse televisiemarkt. “De apparaten die nu nog onderdeel zijn van de marktaandelen worden steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan televisiekijken. De huidige definitie van het Kijktotaal vormt daarmee geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de televisiemarkt.

Deze aanpassing maakt dat SKO nu op twee vormen van kijkgedrag kan rapporteren. “TV Zendertotaal betreft alle kijktijd naar zenders en dient voor de berekening van het zenderaandeel. SKO blijft daarnaast rapporteren over de TV Schermtijd, wat gebaseerd is op het TV Schermtotaal. Dit bestaat uit alle kijktijd via het televisiescherm.

SKO-directeur Sjoerd Pennekamp: “Door de marktaandelen alleen te baseren op televisiezenders geven we een beter en zuiverder beeld van de televisiemarkt. Bovendien vergroten we het inzicht in het kijkgedrag voor onze afnemers, doordat we de kijktijd van meer apparaten in de data beschikbaar maken.

De aanpassingen zullen per 1 januari worden doorgevoerd. Per 2 januari zullen de nieuwe marktaandelen zichtbaar zijn op de SKO-site.

Foto: KijkOnderzoek

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen