Jeroen van der Boom scoort slecht met Designdroom


De kijkcijfers van woensdag 14 november 2018 (SKO)

Het tweede seizoen van de Jeroen van der Boom-show De Designdroom is woensdagavond erg magertjes van start gegaan op SBS 6. Er keken vanaf half tien slechts 197.000 mensen (3,6 procent) naar het door IKEA gesponsorde programma. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemiddeld genomen is SBS 6 de derde zender van het land, maar tijdens het programma van Jeroen van der Boom was de zender de nummer acht. Al met al dus een vrij dramatische start.

De Designdroom is een wedstrijd tussen interieurdesigners. Het tweede seizoen is iets anders dan het eerste seizoen, omdat er nu alleen nog maar professionals meedoen als kandidaten. “Waardoor het niveau nog hoger ligt.

De lead-in van het programma was de realityserie met Dries Roelvink. Daar keken 529.000 mensen (9 procent) naar. Daardoor was SBS 6 toch nog de nummer vier op prime time.

De winnaar was RTL 4 met Het Perfecte Plaatje en Van der Vorst ziet sterren. Beide programma’s trokken precies 986.000 kijkers, goed voor respectievelijk 17 en 18 procent marktaandeel.

Daarna volgt Veronica met een mooie 632.000 kijkers (12 procent) voor de film Parker.

NPO 1, gewoonlijk de grote winnaar op prime time, trok weinig bekijks met De Grootste Bijbel van Nederland. Er zaten slechts 569.000 mensen (10 procent) klaar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Zembla: 389.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 389.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Genaaid: 348.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 282.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met House Rules NL: 278.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 222.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (844.000), Sinterklaasjournaal (829.000), Editie NL (718.000) en Met Het Mes Op Tafel (709.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (758.000), Nieuwsuur (579.000), Journaal Laat (548.000), Hart van Nederland (499.000) en RTL Late Night met Tan Huys (473.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.000.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.416.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.247.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.171.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.137.000

06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.035.000
07. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 986.000
08. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 986.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 844.000
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 829.000


11. Pauw (NPO1) 758.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 747.000
13. Editie NL (RTL4) 718.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 709.000
15. Parker (Vero) 632.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.4%
2. RTL4 / 16.1%
3. Vero / 7.0%
4. NPO2 / 6.7%
5. SBS6 / 6.0%

6. NPO3 / 5.8%
7. RTL8 / 4.6%
8. NET5 / 3.8%
9. RTL7 / 3.7%
10. RTL5 / 2.9%


11. Discov / 1.4%
12. TLC / 1.3%
13. RTLZ / 1.0%
14. Comedy / 1.0%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,9%
2. RTL Nederland 27,3%
3. Talpa TV 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, Nick van Ormondt

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen