Humberto trekt twee keer zo veel kijkers als Screentest


De kijkcijfers van zondag 18 november 2018 (SKO)

Het nieuwe seizoen van de spelshow Het Zijn Net Mensen met Humberto Tan is zondagavond met 641.000 kijkers (9 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee was het programma het meest bekeken alternatief voor Boer Zoekt Vrouw. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tan treedt in de voetsporen van Screentest, de mislukte talentenjacht voor presentatoren met Gordon. Die show sloot vorige week af met een dramatisch slechte 349.000 kijkers (5 procent).

Een kijkcijferhit scoren tegenover Boer Zoekt Vrouw is niet onmogelijk. Screentest trad destijds namelijk in de voetsporen van Linda de Mols Miljoenenjacht en dat programma was wél een hit met maar liefst 2 miljoen kijkers.

Na Het Zijn Net Mensen trok de tweede aflevering van Postcode Loterij: De Weg Naar Het Miljoen 930.000 kijkers (18 procent). De show begon met 982.000 kijkers (19 procent).

NPO 1 was dus de grote winnaar op prime time met 3,7 miljoen kijkers (49 procent) voor Boer Zoekt Vrouw. Aansluitend rende de kijker weg toen Lief Dagboek met Marc-Marie Huijbregts begon; daar keken slechts 607.000 mensen (10 procent) naar.

Zusterzender NPO 3 pakte zilver op prime time door in het staartje van dat tijdvak 898.000 kijkers (17 procent) te scoren met Zondag Met Lubach. Daaraan voorafgaand trok Ik Weet Wie Je Bent 579.000 kijkers (9 procent).

Naast NPO 1, NPO 3 en RTL 4 was vooral SBS 6 in trek. Handhavers kwam uit op 457.000 kijkers (6 procent) en Stegeman op de Bres trok aansluitend 684.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met The Bourne Identity: 393.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 370.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 310.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 272.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 214.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (814.000), Sinterklaasjournaal (802.000), RTL Boulevard (579.000), Vtwonen (567.000), Sanne Wallis de Show (512.000) en Border Security (501.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (733.000), Studio Voetbal (546.000), Shownieuws (525.000) en Nieuwsuur (394.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.690.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.458.000
03. Studio Sport (NPO1) 1.346.000
04. De Weg Naar Het Miljoen (RTL4) 930.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 898.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 814.000
07. Sinterklaasjournaal (NPO3) 802.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 733.000
09. Stegeman op de bres (SBS6) 684.000
10. Het zijn net mensen (RTL4) 641.000


11. Lief Dagboek (NPO1) 607.000
12. Ik weet wie je bent (NPO3) 579.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 579.000
14. Vtwonen (SBS6) 567.000
15. Studio Voetbal (NPO1) 546.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.5%
2. RTL4 / 11.7%
3. SBS6 / 8.4%
4. NPO3 / 6.7%
5. Vero / 6.3%

6. NPO2 / 4.8%
7. RTL7 / 4.7%
8. NET5 / 4.6%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL5 / 1.6%


11. Comedy / 1.5%
12. Ziggo / 1.3%
13. BBCFirst / 0.9%
14. RTLZ / 0.8%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. Talpa TV 20,7%
3. RTL Nederland 19,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen